می توان به این نتیجه رسید که تعطیلی یک سوم سال دانشگاه ها ضربه بزرگی به رشد علمی کشور و درگیر کردن دانشجویان با تحقیق و پژوهش کرده است، که این مسئله می تواند به عنوان یکی از دستورکارهای وزارت علوم و مجلس برای رفع این مسئله باشد.
خبرنامه دانشجویان ایران: هر چند که وجود تعطیلات برنامه ریزی شده و منطقی طی دوره آموزشی لازمه یادگیری بهتر و فرصتی ضروری برای تجدید قوا و شروع یک دوره تحصیلی بانشاط تر است اما یکی از تهدیدات جدی بر سر راه رونق فضای علمی تعطیلات طولانی مدتی است که اگر با بی برنامگی همراه شود باید فاتحه پیشرفت علمی را خواند؛ مشکلات عمیقی بر سر راه پیشرفت علمی کشور ما وجود دارد که از اهم آن می توان رنج بردن از یک سیستم آموزشی ضعیف و پر آسیب نام برد.
به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سیستم آموزشی ما این روزها شرایط نامناسبی دارد و جوابگوی درصد قابل توجهی از بایدها و نیازمندی های جامعه نیست یکی از نقاط ضعف این سیستم بحث تعطیلات طولانی است که باعث شده زمان خیلی کمی از سال را بتوان به عنوان سال تحصیلی مفید نامید؛ بسیاری از کارشناسان این تعطیلات را ذبح کننده پروژه های مطالعاتی و پژوهش های دانشگاهی می دانند.
ضمن فرهنگ مخرب که در جامعه ما وجود دارد و غالبا آدم های کم کار و تعطیلات طلبی هستیم؛ به نظر می رسد هم مانند خیلی از بخش های دیگر بحران سوئ مدیریت عامل اصلی عدم شکوفایی سیستم آموزشی و کسادی فضای رونق علمی است.
در این میان در مراکز علمی و دانشگاهی نه تنها از سوی مسئولین امر برنامه خاصی برای استمرار و تثبیت فعالیت های علمی در طول تعطیلات وجود ندارد بسیار دیده شده که حتی کتابخانه دانشگاه هم که قاعدتا باید قلب تپنده علمی در دانشگاه باشد و تعطیل پذیر بودن آن خیلی قابل تصور نیست در اوج ناباوری حتی کتابخانه های دانشگاه هم مثل سایر بخش ها در طول تعطیلات در خوابی گران به سر می برند تا دانشجوهایی هم که می خواهند خودجوش از فضای علمی دور نمانند از این سیستم ناکارآمد بی بهره نمانند.
از طرفی هم دور ماندن از فضای دانشگاه و فراغت های حاصل از آن آسیب های جدی به دنبال دارد و فرصت طولانی تعطیلات تابستانی را می توان تهدیدی برای جذب به خصوص دانشجویانی که در این مدت اوقات فراغت بیشتری دارند به انواع انحرافات اخلاقی و اجتماعی دانست.
این در حالی است که پس از اتمام زمان بندی استاندارد آموزشی و پایان یافتن هفته های آموزشی رسمی، اگر مدیریت علمی حاکم باشد می تواند فصل تعطیل تابستان را به عنوان یک فرصت مناسب برای پژوهش ها و مطالعات برنامه ریزی شده حساب کند و البته با توجه به کاهش مشغله های خاص کلاس درس دانشجو می تواند با ذهن آرام تر و عمق بیشتری مباحث مطالعاتی و پژوهشی را پیگیری کند. حتی این تعطیلات می تواند فرصتی برای ارتقائ پایه های فکری و اعتقادی دانشجویان و تنظیم نظام ارزشی و رفتاری آن ها باشد.
برنامه ریزی علمی از طرف مسولین برای تعطیلات وجود ندارد
حسین مقصودی دبیر انجمن علمی دانشگاه شاهد در مصاحبه با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، گفت: برنامه ریزی علمی از طرف مسولین برای تعطیلات وجود ندارد اما خود دانشجویان تلاش می کنند و از این فرصت تعطیلات بهره ببرند؛ البته اگر برنامه ریزی منطقی از طرف مسئولین برای این تعطیلات باشد میتواند فرصت خیلی خوبی برای کارهای علمی باشد.
آسیب جدی فضای دانشگاهی سیاست گذاری مبتنی بر پاس کردن و نمره است
محمود پرچمی دبیر انجمن علمی روانشناسی دانشگاه بوعلی همدان در مصاحبه با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، گفت: سیاست گذاری غلط مبتنی بر پاس کردن و نمره گرفتن باعث بی رخوتی فضای علمی شده به گونه ایی که در طول سال تحصیلی نیز کار علمی جدی مشاهده نمی شود و استراحت تابستانی به شکل نرمال ترش در طول سال هم ادامه دارد.
پرچمی از نگاه سخت افزاری مسئولین دانشگاه ها نیز انتقاد کرد و افزود: متاسفانه فقط از جشنواره هایی مثل جشنواره ماکارونی به عنوان کارهای علمی ارج گذاشته می شود و اگر دانشجویان علوم انسانی همایشی با موضوع چالش های اصلی زندگی دانشجویان برگزار شود کم ترین توجه را هم به خود اختصاص نخواهد داد به این ترتیب بخش عمده ایی از بدنه دانشجویان علوم انسانی با بی مهری مواجه اند.
دانشگاه قبل از اینکه محمل هر فعالیت دیگری باشد محمل فعالیت های علمی است و غفلت از پتانسیل های دانشگاه نقطه شروع انحراف از معیارها خواهد بود البته لازم است توجه شود که وجود تعطیلات غیر منطقی در سیستم آموزشی ما نباید عامل اصلی رکود پیشرفت علمی دانست
زاهدی: تعطیلات در مراکز علمی نقص سیستم آموزشی ماست
محمد مهدی زاهدی رییس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در مصاحبه با خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، نیز بر این مسئله صحه گذاشت و افزود: سال های رشد علمی و شکوفایی فضای علمی بر اساس شاخص ای جهانی همین مقدار تعطیلات در مراکز علمی ما وجود داشت البته این به معنای تایید کمیت تعطیلات موجود نیست و این نقص سیستم آموزشی ماست.
نتیجه
به هر حال با توجه به اظهارات انجام شده، می توان به این نتیجه رسید که تعطیلی یک سوم سال دانشگاه ها ضربه بزرگی به رشد علمی کشور و درگیر کردن دانشجویان با تحقیق و پژوهش کرده است، که این مسئله می تواند به عنوان یکی از دستورکارهای وزارت علوم و مجلس برای رفع این مسئله باشد.