تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/05/13 - 20:00
کد خبر: 174998

ناطق نوری پاسخ می دهد؛

چرا هاشمی در 81 سالگی اعلام کاندیداتوری کرد؟

چرا هاشمی در 81 سالگی اعلام کاندیداتوری کرد؟

نهادی چون دانشگاه آزاد یعنی مقابله جدی و تمام عیار با سلسه جریانی که برای عمومی شدن و نظارت پذیر کردن این دانشگاه رخ داد و هاشمی ها در آن ماجرا از هیچ تلاشی حتی تلاش برای وقف آن یا به ارث رسیدن این مجموعه به فرزندانشان کوتاهی نکردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: علی اکبر ناطق نوری رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام هفته گذشته و در دیدار با جمعی از اهالی رسانه در پاسخ به سوالی در خصوص حضور خود در عرصه سیاسی کشور گفت: من هیچگاه از عرصه سیاسی کشور قهر نکرده‌ام و اصلا اهل قهر نیستم. شما روش من را در برخورد با جریان‌های سیاسی در همان دوم خرداد 76 دیده‌اید؛ آن پیام تبریکی که گفتم آبی بود که بر آتش ریخته شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ناطق نوری همچنین گفته بود که: "من هیچگاه نگفتم از عرصه سیاسی کشور خارج شده‌ام. لکن من از عرصه سیاست‌های اجرایی کشور با تحلیل خودم از همان مجلس پنجم کنار رفتم. من از سال 78 اعلام کردم که دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنم. با این تحلیل که من 20 سال است که در انتخابات و کار اجرایی حضور داشته‌ام اکنون باید فرصت برای حضور جوانان مهیا شود. متاسفانه این بحث باید در کشور ما جا بیافتد که افسوس اینگونه نشده است. در دنیا رجال سیاسی برای کار سیاسی عمری را تعریف می‌کنند، بعد از اینکه عمر کار سیاسی به پایان رسید آنها به اتاق‌های فکر می‌روند. در آمریکا هنوز از کارتر استفاده می‌شود و او در اتاق فکر حضور دارد ولی
ما می‌خواهیم مدام بیاییم تا موتور بسوزانیم این غلط است، باید فرصتی را فراهم می‌کنیم زمینه حضور جوانان به وجود آید"

ناطق نوری

این سخنان ناطق نوری زمانی قوت بیشتری پیدا می‌کند که در کنار استدلال دیگر وی در خصوص یک ایراد بزرگ و جدی دولت‌های جمهوری اسلامی قرار بگیرد. انتقادی که به نظر می‌رسد می‌تواند روزی به پاشنه آشیلی برای کشور و نظام تبدیل شود.

ناطق نوری در همان دیدار با مدیران مسئول رسانه‌ها در خصوص علت حضور کم فروغ جوانان در عرصه مدیریت کشور،  بی‌توجهی دولتمردان به بدنه جوان جامعه، عدم استفاده از آنها در عرصه های مختلف، بهره‌گیری از نیروی جوان در انتخابات و رویکرد خود نسبت به قشر جوان سخنانی را مطرح کرد و گفت: دغدغه من در خصوص استفاده ابزاری از جوانان در ایام انتخابات و فضای تبلیغات دوران انتخابات مسئله‌ای است که نه از امروز، بلکه از ابتدای دوران فعالیت مدیریت اجرایی‌ام در سی و چند سال گذشته وجود داشته و این حرف حقی است. اولا استفاده از پتانسیل و نیروی جوانی در مسئولیت‌های اجرایی سیره معصومین(ع) و پیامبر(ص) بوده است. لذا پیامبر(ص) وقتی می‌خواهد اولین استاندار یا فرماندار را برای مدینه انتخاب کند مصعب بن عمیری را انتخاب می‌کند که 21 ساله است در حالی که مدینه شخصیت‌های برجسته‌ای داشته است. وقتی از پیامبر(ص) سوال می‌کنند که با وجود این افراد با تجربه و با سابقه چرا این جوان را برای مسئولیت شهری با این حساسیت گذاشته‌اید که قرار است اسلام در آن تازه مستقر شود، پیامبر جواب می‌دهد که "فلیس الاکبر هو الافضل بل الافضل هو الاکبر"؛  آن کسی که بزرگتر است، لزوماً برتر نیست؛ بلکه آن کسی که برتر است، در واقع افضل‌تر  است. از سوی دیگر امام محمد باقر (ع) می‌فرماید: بر شما باد که جوانان استفاده کنید.

هاشمی و ناطق نوری

وی در سخنرانی خود گفت در آمریکا وقتی مدیر رده بالایی خدمت می‌کند پس از پایان دوران خدمتش، از عرصه اجرایی خداحافظی می‌کند و به اتاق فکر می‌رود. وی گفت بنده هم پس از پایان دوران خدمتم از عرصه اجرایی و سطح اول خدمت فاصله گرفتم و اکنون هم تمایلی به حضور مجدد در عرصه انتخابات را ندارم؛ البته ناطق نوری در این بین نمره قبولی از این امتحان گرفته و خود به این ادعا عمل کرده است.

این دغدغه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام البته امروز با مصادیق زیادی در دایره مسئولین کشور روبروست و متاسفانه شرایطی را پدید آورده که حتی از زبان دیگر مسئولین نظام هم بیان و نگرانی از این بابت تکرار شده است.

اما تنها بعد از گذشت چند روز از این تذکر ناطق نوری به سیاسیون کشور،  صبح امروز خبری منتشر شد که به روشنی حکایت از شنیده نشدن سخنان رئیس اسبق مجلس در میان سیاسیون کشور حتی دوستان و نزدیکان خود دارد.

خبر حضور حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان رهبری در اسفند ماه، صبح امروز به تیتر اول بسیاری از رسانه‎های حامی و نزدیک به رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام تبدیل شد.

هاشمی رفسنجانی در مصاحبه ای گفت: "هرچند من در انتخابات مجلس نمی‌توانم شرکت کنم، ولی بنا دارم در خبرگان شرکت کنم".

این خبر که در وهله اول نشان از عطش هاشمی رفسنجانی برای حضور در انتخابات‌های کشور دارد، حاکی از این است که اگر قانون اساسی مثلا حد پایین و بالای سنی برای کاندیداتوری در انتخابات مجلس را تعیین نکرده بود، وی به احتمال فراوان در آن انتخابات هم شرکت می‌کرد و به رقابت می‌پرداخت، چنانکه وی نشان داده است در هیچ شرایطی حتی شکست مانند انتخابات سال 84 و یا رد صلاحیت یعنی شرایطی که در سال 92 شامل حال وی شد و حتی کسب رتبه بیستم در انتخابات یعنی اتفاقی که در انتخابات مجلس ششم افتاد، نیز حاضر نیست به قرار داشتن در اتاق فکر نظام اکتفا کند و علاقه کافی برای به دست گرفتن حداکثر مسئولیت‌های ممکن را به خوبی دارا می‌باشد.

هاشمی رفسنجانی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی از سال 57 تا کنون 12 بار در معرض انتخاب و قضاوت مستقیم مردم قرار گرفته که با نامزدی او در انتخابات خبرگان آینده این رقم به 13 نیز می‌رسد.

هاشمی رفسنجانی که با این آمار بیان شده ثابت کرده علاقه زیادی به شنیدن سخنان یاران گذشته خود ندارد امروز با ابراز تاسف تلویحی بابت اینکه نمی‌تواند در انتخابات مجلس کاندید شود و سال 92 با حضور لحظه آخری خود در محل ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری، نشان داده که:

ناطق نوری و هاشمی

اولا بسیاری از انتقادها به وی در خصوص اینکه جریان هاشمی، خانواده و نزدیکانش حاضر به دل کندن از انواع قدرت نیستند، درست است. اولا از دولت یعنی همان تلاشها در اواسط دهه 70 برای تمدید و مادام العمر شدن ریاست جمهوری، دوما از مجلس، یعنی کاندیداتوری 16 نفر از افراد کابینه و همچنین فرزندانش در قالب کارگزاران برای انتخابات مجلس در سال 74 و 75 و سوم حتی از نهادی چون دانشگاه آزاد یعنی مقابله جدی و تمام عیار با سلسه جریانی که برای عمومی شدن و نظارت پذیر کردن این دانشگاه رخ داد و هاشمی ها در آن ماجرا از هیچ تلاشی حتی تلاش برای وقف آن یا به ارث رسیدن این مجموعه به فرزندانشان کوتاهی نکردند.

دوما اینکه این الگوی رفتاری هاشمی رفسنجانی از ابتدای انقلاب تاکنون و در مناصبی که حضور داشته، نشان دیگری بر تمامیت خواهی این نوع طرز تفکر دارد که البته بدون هیچ شکی یک واقعه تلخ در مسیر چرخ و گردش نخبگان در دایره نظام اسلامی است و باعث می‌شود یک جریان فرسوده همواره شریان‌‎های قدرت را در دست داشته باشند و کشور را از نشاط توأم با پیشرفت و حرکت باز دارد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ به شایعه/ محدودیت پرواز در کشور تکذیب شد
لحظه دیدنی از گزارشگری هادی عامل هنگام قهرمانی امین میرزازاده +فیلم
توسعه نسخه جدید این سیستم عامل بر مبنای هوش مصنوعی
یک استقلالی به در خروج هدایت شد
اگر امتیازات برابر باشد قهرمان لیگ چگونه مشخص می‌شود؟
یحیی گل‌محمدی سرمربی تراکتور می‌شود؟
شوک فدراسیون به استقلال؛ پرسپولیس یک امتیاز جلو افتاد
حمله سایبری دی‌ داس چیست؟
چرا ژیلا صادقی از تلویزیون رفت؟ +فیلم
این غذاها قاتل کبد است!
ژیلا صادقی: من پاسپورت آمریکا دارم +فیلم
اشک‌های بی‌امان ژیلا صادقی در برمودا +فیلم
دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت
اراده کامل ایران برای پاسخ نظامی به اسرائیل به شکلی قوی‌تر
هشدار سخنگوی ارشد نیروهای مسلح ایران به حامیان رژیم صهیونیستی
وکیل مدافعان شیطان در تهران!
۶ جنگنده ارتش چین از خط میانی تنگه تایوان عبور کردند
عراق: خواهان گسترش درگیری‌ها در منطقه نیستیم
بارش‌های اخیر شدت خشکسالی را کاهش نداد
حمایت رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو
گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top