به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ خبرنامه «پُـرسا» در جدیدترین شماره خود به بررسی یکی از مشکلات فرهنگیان در آزمون استخدامی مربیان پیش دبستانی پرداخت.
آزمون استخدامی، همچنان پرماجرا!
روزهای اخیر، متعاقب تجمع مربیان معترض پیش دبستانی در برابر مجلس، حرف و حدیثهای متعددی درباره کم و کیف برگزاری این آزمون مطرح گردید. سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عقیده دارد که آزمون استخدامی صرفاً باید برای جذب مربیان پیش دبستانی و نیروهای شرکتی برگزار شود. همچنین برخی از مربیان معترض پیشدبستانی نیز بر این باورند که آموزش و پرورش باید بدون آزمون ورودی ایشان را استخدام نماید.
اما در آزمون استخدامی شرایط پذیرش به گونهای تعیین شده است که اولاً تعداد پذیرفتهشدگان بسیار کمتر از مربیان پیش دبستانی یاده شده است و ثانیاً بسیاری از مربیان پیشدبستانی شرایط تعیین شده برای داوطلبان این آزمون را ندارند. ضمن اینکه در این آزمون استخدامی یاد شده، سهمیه پذیرش خانمها کم است، به نحوی که ۹۰ درصد از پذیرفته شدگان را آقایان تشکیل میدهند. لازم به ذکر است که تعداد مربیان پیش دبستانی حدود ۴۰ هزار نفر است که عموماً خانم هستند.
در مقابل این انتقادات، علی اصغر فانی معتقد است که از ابتدا هم قرار نبود همه مربیان پیش دبستانی جذب وزارت آموزش و پرورش شوند، بلکه بنا بود که ایشان برحسب نیاز آموزش و پرورش، در اولویت پذیرش قرار گیرند. طبق گفته وزیر آموزش و پرورش مربیان پیش دبستانی در اولویت استخدام هستند اما به دلیل ناهماهنگی رشته برخی از ایشان با نیاز آموزش و پرورش، همه مربیان امسال جذب نمیشوند. مرور مصوبه مجلس نیز این استدلال را تایید مینماید.
تاریک و روشن کمیته معیشت معلمان
اواخر خرداد ۹۴ و پیش از استیضاح وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان مدیریت به همراه فانی برای پاسخگویی به نمایندگان در جلسه غیرعلنی مجلس حضور یافت. در این جلسه مقرر شد تا کارگروهی برای بررسی دغدغه فرهنگیان در سازمان مدیریت تشکیل شود. این کارگروه تشکیل شد و تا اواسط مرداد، پنج مجلس شورای اسلامیجلسهی آن برگزار گردید.
یکی از نمایندگانِ عضوِ این کمیته درباره روند جلسات این کمیته اعلام نمود که جلسات تا دستیابی به نتیجهای عملی و ارائه گزارش به صحن علنی مجلس و فرهنگیان ادامه دارد. اما چندی پیش، یکی از نمایندگان مجلس از عدم همراهی دولتیها با این کمیته خبر داد. به گفته وی، در صورت عدم همراهی دولت، مجلس نیز برای پیگیری مطالبات فرهنگیان، راههای دیگری را طی خواهد نمود.
همانطور که اشاره شد، کمیته پیگیری معیشت معلمان در پی طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش تشکیل شد. از این رو این شائبه مطرح شد که پیگیری مسائل اقتصادی و معیشتی فرهنگیان منوط به شرایط خاص و احیاناً سیاسی باشد. قابل تامل اینکه اردیبهشت ۹۴ مقام معظم رهبری مسئولین را به موضوع اقتصاد آموزش و پرورش و معیشت معلمان توجه دادهاند، اما در پی این مطالبه، کمیتهای تشکیل نشد. امید که حل مشکلات معیشتی معلمان به دور از انگیزههای سیاسی صورت پذیرد.
مدارس غیردولتی
سابقه تأسیس مدارس غیردولتی به قبل از انقلاب اسلامی بازمیگردد. بعد از انقلاب اسلامی این مدارس مدتی تعطیل شد تا اینکه در سال ۶۷، قانون تأسیس مدارس غیرانتفاعی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. این قانون اجازه میدهد که افراد علاقمند به مشارکت در امر تعلیم و تربیت دانشآموزان در ذیل مدارس غیرانتفاعیسیاستهای دولت مدارس غیردولتی تأسیس نمایند.
در حال حاضر یکی از سیاستهای بدنه فعلی آموزش و پرورش، توسعه مدارس غیردولتی است؛ به گونهای که سهم دانشآموزان این مدارس از کل دانشآموزان از ۵/۸ درصد در سال تحصیلی ۹۲-۹۳، به حدود ۱۲ درصد در سال تحصیلی گذشته افزایش یافت. در راستای توسعه مشارکتهای مردمی، روزهای گذشته یک دوره آموزشی با هدف «بررسی جایگاه مشارکتهای مردمی و توسعه مدارس غیردولتی با رویکرد سندتحول بنیادین» برگزار گردید. در این برنامه، معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به باز شدن میدان رقابت میان مدارس اشاره نمود و این که «مدارس دولتی و غیردولتی باید برای ارتقای کیفیت تلاش کنند تا مردم بتوانند از بین آنها دست به انتخاب بزنند».
با توجه به اظهارات معاون رئیس جمهور، به نظر میرسد رقابت میان مدارس دولتی و غیردولتی چندان عادلانه نباشد. زیرا این دو نوع مدرسه، اساساً به لحاظ امکانات در شرایط برابر قرار ندارند. مدارس دولتی به دلیل محدودیت امکانات، نمیتوانند به عنوان رقیب در مقابل مدارس غیردولتی مطرح شوند. از سویی دیگر، همانطور که عنوان شد، هدف تأسیس مدارس غیردولتی، جلب مشارکتهای مردم علاقهند و مستعد در امر تعلیم و تربیت است و نه ایجاد فضای رقابت میان مدارس دولتی و غیردولتی.
* خبرنامه «پرسا» کاری از پایگاه عیارآنلاین است.