تاریخ انتشار: 18 شهریور 1388 - 00:00:00
کد خبر: 1771

حدادعادل: وزارت علوم مسئله دانشگاه آزاد را هوشمندانه حل کند

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره اولویت های برنامه وزیر علوم گفت: دانشگاه آزاد یکی از مسائلی است که وزیر علوم باید به آن بپردازد، باز نمی کنم که ذیل مسئله دانشگاه آزاد چقدر مسائل فرعی وجود دارد به هر حال وزارت علوم باید مسئله دانشگاه آزاد را هوشمندانه حل کند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از برنا، غلامعلی حدادعادل در مراسم تودیع و معارفه وزیر علوم، تحقیقات و فناوری که در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، با اشاره به جایگاه وزارت علوم در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران گفت: معمولا وقتی صحبت از وزارت علوم می شود ذهن متوجه پیشرفت علمی، صنعتی و اقتصادی می شود و همه این وزارتخانه را موتور محرک علم و صنعت و اقتصاد می دانند.

وی ادامه داد: مواجه با کل مشرق زمین با دنیای غرب مواجه عالم اسلام با دنیای غرب ، عقب ماندگی علمی کشورهای اسلامی است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: این عقب ماندگی وسیله ای بوده برای ورود دنیای غرب به عالم اسلام و تسلط بر عالم اسلام.

وی ادامه داد: در واقع وقتی مسلمانان احساس کردند که از نظر علم عقب مانده هستند این احساس وسیله شد آنها در برابر غرب احساس خودباختگی کنند یعنی پیشرفت علمی غرب و عقب ماندگی ما باعث شد که بپذیریم غرب از نظر علمی و فرهنگی برتر است.

وی ادامه داد: این باور پیش آمد، شرط پیشرفت علم پذیرش فکر و فرهنگ غرب است اگر اولین شعار در انقلاب اسلامی استقلال، استقلال فرهنگی بوده است مادامی که از نظر علمی عقب باشیم این خودباختگی توسط دنیای مسلط ادامه خواهد داشت.

حدادعادل افزود: بنابراین نباید نقش وزارت علوم در عرصه های اجرایی، اقتصادی و سیاسی و همچنین نقش فرهنگ را فراموش کرد.

وی به پرتاب ماهواره امید اشاره کرد و گفت: با پرتاب این ماهواره در دل همه امید جاری شد و تا زمانی که روی پای خود بایستیم محتاج دریوزگی دنیای غرب نخواهیم بود.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: طی 30 سال اخیر به تجربه لمس کرده ایم که در جنگ تحمیلی بقاء انقلاب و حکومت اسلامی مستلزم پیشرفت کشور در علم است.

وی یادآور شد: رهبر انقلاب اسلامی در طول 20 سال رهبری خود مستمرا بر اهمیت علم تاکید کردند رهبری که سخن وی سخن ملت اسلام است و معارف اندیشه اسلامی در کشور هستند بر ضرورت جهاد علمی تاکید فراوان دارند.

حداد عادل با اشاره به صفات زاهدی مانند استاد برجسته، فرد با تقوا، صبور ، انقلابی، باهوش و ساده زیست ،گفت: دوران وزارت دکتر زاهدی یکی از دوران آرام دانشگاه ها بود و امکان کار علمی فراهم بود و ایشان هیچ‌گاه حرف مسئله سازی نگفتند و زمان ایشان توسعه تحصیلات تکمیلی ، ارتقاء سطح علمی و توسعه آموزش عالی به وقوع پیوست.

وی ادامه داد: دکتر دانشجو هم که استادی با تجربه علمی و مدیریت اجرایی هستند که هر دو در کارنامه شان محسوس است و مجلس رای اعتماد با لا به ایشان داد.

وی ادامه داد: اهم مسائل شما به عنوان وزیر علوم در دستور کاری داشته باشید عبارت است از ارتقاء سطح علمی کشور هر کسی که زمام امور وزارت علوم را در ست می گیرد باید به این مسئله توجه داشته باشد.

حدادعادل تصریح کرد: به سامان رساندن فعالیت ها که در زمینه نقشه جامع علمی کشور صورت گرفته است ادامه یابد کارها در عرصه علم نباید موزائیک وار باشد و هر کس آن را به سمت و سویی هدایت کند.

وی به رابطه دانشگاه و صنعت اشاره کرد و گفت: تبدیل تحقیقات آزمایشگاهی دانشگاه ها به تولید انبوه و آوردن علم به جامعه و برقراری ارتباط دانشگاه و اقتصاد از دیگر مسائل اولویت دار در وزارت علوم است.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: کنکور مسئله دیگری است که خود چندین مسئله زیر شاخه خود دارد و مسئله دیگر دانشگاه آزاد است.

وی افزود: باز نمی کنم که ذیل مسئله دانشگاه آزاد چقدر مسائل فرعی وجود دارد به هر حال وزارت علوم باید مسئله دانشگاه آزاد را هوشمندانه حل کند.

حداد عادل یادآور شد: از دیگر مسائل مهم وزارت علوم مسائل سیاسی دانشگاه ها و جایگاه سیاست در دانشگاه ها است که از چالش های مهم است.

وی اسلامی کردن دانشگاه ها را از انتظارهای مهم از وزارت علوم عنوان کرد و گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در این زمینه به وزارت علوم کمک کند.

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی افزود: وضعیت علوم انسانی در دانشگاه ها مشخص شود، فعالیت های فرهنگی در دانشگاه ها، مسائل اخلاقی در دانشگاه ها و تاکید بر آموزش از نظر استاد و دانشجو از دیگر اولویت های وزارت علوم است.

وی خطاب به کامران دانشجو گفت: خواهش دارم اینکه جز در موارد ضروری مدیران موجود را تغییر ندهید مگر به ضرورت چرا که ثبات اصل است و تغییر اصل نیست.

وی ادامه داد: دو دسته استانداران و روسای دانشگاه ها قربانیان تغییر ریاست جمهوری هستند که پس از تغییر رییس جمهور تغییر آنان آغاز می شود.

حداد عادل در پایان افزود: پیروزی انقلاب اسلامی فقط پیروزی مردم ایران نیست رشد علم و موفقیت این نظام موفقیت همه مسلمانان است.

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top