تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/06/10 - 20:13
کد خبر: 177583

براساس تحقیقات اخیر دانشمندان؛

اینترنت رضایت از زندگی و شادی را افزایش می‌دهد

اینترنت رضایت از زندگی و شادی را افزایش می‌دهد

این روزها شماری از افراد اینترنت را به دلیل اینکه تمام جوانب زندگی انسان‌ها را فراگرفته است، مورد سرزنش قرار می‌دهند. به عقیده‌ی این افراد اینترنت باعث غیرواقعی شدن زندگی شده و رنگ مفاهیم زندگی انسان نظیر عشق را کاهش داده است. اما تحقیقات اخیر دانشمندان نشان از این دارد که اینترنت تا حدودی باعث شادی در زندگی ما شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: این روزها بسیاری از افراد اینترنت را عاملی برای دوری بیش از پیش انسان‌ها از یکدیگر می‌خوانند. به عقیده‌ی بسیاری اینترنت باعث روی آوردن انسان‌ها به زندگی مجازی و افزایش فاصله‌ها در کانون خانواده شده است، حال آنکه تحقیقات جدید نشان از این دارند که اینترنت باعث شادی انسان‌ها می‌شود.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ این روزها شماری از افراد اینترنت را به دلیل اینکه تمام جوانب زندگی انسان‌ها را فراگرفته است، مورد سرزنش قرار می‌دهند. به عقیده‌ی این افراد اینترنت باعث غیرواقعی شدن زندگی شده و رنگ مفاهیم زندگی انسان نظیر عشق را کاهش داده است. اما تحقیقات اخیر دانشمندان نشان از این دارد که اینترنت تا حدودی باعث شادی در زندگی ما شده است.

براساس نتایج یک تحقیق با عنوان Life Satisfaction in the Internet Age (رضایت از زندگی در دوران اینترنت)، اینترنت تاحدودی در زمینه‌ی شاد کردن افراد و کاربران این سرویس تاثیرگذار است. این تحقیق اولین مطالعه‌ی دانشمندان در خصوص تاثیر بلند مدت اینترنت در رضایت از زندگی شخصی افراد را مشخص می‌کند. محققان برای درک میزان تاثیرگذاری اینترنت در رضایت افراد از زندگی داده‌های جمع‌آوری شده در طی ده سال را که شامل پاسخ‌های ارائه شده توسط ۷۰٫۰۰۰ نفر است را مورد مطالعه قرار داده‌اند.

محققان با استفاده از برخی فاکتورها و محاسبات آماری نشان داده‌اند که در طول یک دهه‌ی اخیر میزان رضایت افراد از زندگی با اضافه شدن اینترنت، افزایش یافته است. این رضایت با گسترش اینترنت در جوامع به مرور در تمام افراد افزایش یافته است.

براساس اطلاعات ارائه شده، در طول ده سال اخیر افرادی که از اینترنت برخوردار بوده و از آن استفاده کرده‌اند، در مقایسه با افرادی که از اینترنت استفاده نمی‌کنند، رضایت بیشتری را از زندگی داشته اند. افزایش نفوذ اینترنت نیز در طول یک دهه‌ی اخیر، مستقیما در افزایش میزان رضایت کاربران از زندگی تاثیرگذار بوده است. تاثیر اینترنت بین سالمندان، افراد فقیر، بیمار و معلولین بیش از دیگران محسوس بوده است.

یکی از محققانی که در این طرح مشارکت کرده، در این خصوص چنین اظهار نظر کرده است: در صورتی که افراد کم درآمد یا آن‌هایی که از مشکلات جسمانی رنج می‌برند، بتوانند بصورت موثر از امکانات و اطلاعات ارائه شده در اینترنت استفاده کنند، تجربه‌ی بهتری از زندگی را خواهند داشت و از این‌رو با رضایت بیشتر از زندگی در اجتماع روند رو به رشدی را خواهند داشت.

امروزه حدود ۱۵ درصد از آمریکایی‌ها به اینترنت دسترسی نداشته و بیش از ۱۷ میلیون نفر نیز تنها از طریق گوشی‌های خود قادر به استفاده از اینترنت هستند.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که این تحقیق کاملا صحیح نیست.، چراکه داده‌های مورد استفاده در این تحقیق داده‌های برگرفته از نظرسنجی‌های ملی است و یقینا نکات ظریف در آن‌ها تا حدودی نادیده گرفته شده است. برای مثال در نظرسنجی‌های صورت گرفته میزان استفاده از اینترنت توسط افرادی که مورد سوال واقع شده‌اند، سوال نشده است. با این وجود می‌توان در مورد اینکه اینترنت چه تاثیری روی زندگی ما انسان‌ها دارد، اظهار نظر کرد. متاسفانه بسیاری از افراد نقش اینترنت را در زندگی ما بسیار کوچک‌تر از جایگاه واقعی آن عنوان می‌کنند.

در سوی مقابل اینترنت می‌تواند افزایش نارضایتی از وضع زندگی شخصی را نیز به همراه داشته باشد. برای مثال گشت و گذار در اینستاگرام یا فیسبوک که با دیدن نحوه‌ی گذران زندگی دوستان و اقوام همراه است، می‌تواند فرد را به این نتیجه برساند که وضعیت زندگی وی بسیار بدتر از دیگران بوده یا برای مثال در مقطع زمانی تعطیلات، وی نتواسنته به اندازه‌ی دیگران به گشت و گذار و خوشگذارنی بپردازد. البته تاثیر مثبت یا منفی یک پدیده نه با شمارش تک تک مزایا و معایب، بلکه با در نظر گرفتن مجموع تاثیرات پدیده و نتیجه‌ی نهایی آن سنجیده می‌شود.

منبع: washingtonpost

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
یک شرور با قمه‌ به خودروی پلیس حمله کرد
اصلاحیه قانون تاسیس و اداره مدارس غیردولتی ابلاغ شد
تکمیل ۴ ایستگاه‌ مترو اولویت شهرداری در خط ۶
سرانه سلامت تهران در وضعیت مطلوبی قرار ندارد
بانک مرکزی در حمایت از تولید نمره قبولی گرفت
VAR را از چین می‌آوریم
صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد
واکنش هیئت مدیره تراکتور به حمله هواداران به خودروی سرخپوشان
سامانه های پدافندی ایران در اصفهان در اثر حمله اسرائیل آسیب دید؟
انتخاب رشته دوره دکتری سال ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد آغاز شد
تایید صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس
بورس سبز ماند/ افزایش ۷۷ هزار و ۶۴۳ واحدی شاخص کل
کمک نظامی چین به روسیه + جزئیات
مدافع استقلال به تراکتور می‌رسد
جزئیات جدید از افزایش حقوق بازنشستگان
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top