تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/06/11 - 11:35
کد خبر: 177648

«خبرنامه دانشجویان ایران» بررسی می‌کند؛

وقتی روسای دانشگاه‌های تراز اول کشور از «مخل‌های رشد علمی» می‌گویند

وقتی روسای دانشگاه‌های تراز اول کشور از «مخل‌های رشد علمی» می‌گویند

کاهش رشد علمی در کشور، معمولا حاصل ایجاد اختلال در فضای دانشگاهی کشور است و آن هم عموما متاثر از مخدوش شدن رابطه صنعت با دانشگاه و همچنین آمیخته شدن بیش از حد سیاست با فضای دانشگاهی است.

خبرنامه دانشجویان ایران: کاهش رشد علمی در کشور، معمولا حاصل ایجاد اختلال در فضای دانشگاهی کشور است و آن هم عموما متاثر از مخدوش شدن رابطه صنعت با دانشگاه و همچنین آمیخته شدن بیش از حد سیاست با فضای دانشگاهی است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طهرانچی، رئیس دانشگاه شهید بهشتی و روستاآزاد، رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری با موضوع «چرایی فروکش شتاب علمی کشور» متذکر شند که رشد علمی کشور متوقف شده است.

طهرانچی در این برنامه ابراز عقیده کرد: چهار سال است که رشد علمی کشور متوقف شده است.

وی با بیان اینکه از سال 2011 تا 2014 هم شاهد رشد مقالات هستیم گفت : سالانه دو هزار مقاله به تعداد مقالات تولیدی کشور اضافه شد اما از شیب بالا در رشد به شیب خطی رسیده ایم.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه محیط تولید علم است، اقتصاد، قوانین، اراده مدیریت کشور برای توسعه و سیاست زدگی را چهار آفتی دانست که می تواند جلوی رشد علمی دانشگاهها را بگیرد.

روستا آزاد، رئیس سابق دانشگاه شریف نیز در این زبرنامه گفت: یکی از عوامل موثر در کاهش رشد علمی کشور مشغول کردن فضای سختکوشی مقدس ملی به حاشیه های سیاسی و تبدیل کردن تمرکز بر رشد علمی به مسائل دیگر است که متاسفانه شاهد آن هستیم .

روستا آزاد افزود: این از مسائلی است که دشمنان می خواستند به وسیله آن جلوی رشد علمی کشور را بگیرند و دانشگاهها را به مسائل حاشیه ای و سیاست زدگی بکشانند .

وی افزود : برای رسیدن به رشد علمی مناسب کشور باید ارتباط میان دانشگاه با صنعت تقویت و نیازهای کشور برای دانشگاهها تعریف شود.

معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز در گفتگوی تلفنی با این برنامه اظهار داشت: حضور غیرمنطقی جریانات سیاسی بیرونی در دانشگاه‌ها بر رشد علمی تأثیر منفی می‌گذارد.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیرتصریح کرد:  اگرچه دانشگاه ها همواره از جریان های پیرامون خود تاثیر می گیرند اما نباید فراموش کرد که به هیچ وجه این فضاها غالب نیستند .

اظهارات سه تن از روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور در حالی به کاهش رشد علمی در کشور می‌پردازد که این موضوع مدتی است در بیانات رهبر معظم انقلاب خصوصا در دیدار با جوامع علمی کشور به وضوح دیده می‌شود.

رهبری در دیدار اخیر خود با اساتید کشور و همچنین دیدار با هیئت‌دولت، به یکی از چالش‌های امروز فضای علمی کشور، یعنی کاهش شتاب رشد علمی کشور اشاره کرده و اظهار داشتند: «چند نکته در اینجا وجود دارد: نکته‌ی اول این است که رسیدن ما به رتبه‌ی بالای علمی، ناشی از شتاب فوق‌العاده‌ی کار بود. طبق آمارهای جهانی، شتاب پیشرفت علمی در کشور، سیزده برابرِ متوسط جهان بود. این را مراکز آماری علمی دنیا اعلام کردند که ما هم مکرر قبلاً اعلام کردیم. این شتاب، امروز کم شده. اینکه بعضی می‌گویند از لحاظ پیشرفت علمی عقب ماندیم، بعضی می‌گویند نه، عقب نماندیم و هر دو هم آمار ارائه می‌کنند، نکته‌اش اینجاست: بله، علی‌الظاهر از رتبه‌ی شانزدهم یا پانزدهم تنزل نکردیم (این درست است)، اما بایستی ترقی می‌کردیم؛ یعنی آن شتاب بایستی ادامه پیدا می‌کرد. این شتاب امروز کم شده. برادران و مسئولان عزیز وزارتخانه‌ها به این [نکته] توجه کنند؛ آن شتاب، امروز نیست. کاری کنید که شتاب رشد علمی فروکش نکند. باز به تعبیر نظامی‌های جنگ سخت، این حرکت از دُور نیفتد. البته می‌دانیم که هرچه جلوتر برویم، طبعاً این شتاب کمتر خواهد شد؛ یعنی وقتی خیلی عقبیم، ظرفیت‌های استفاده‌نشده‌ی بیشتری وجود دارد که هرچه جلوتر بیاییم، این ظرفیت‌ها طبعاً کمتر می‌شود، چون استفاده می‌شود (این را می‌دانیم)، اما آن شتاب لازم و متناسب، در پیشرفت علمی نباید کم بشود.» (دیدار با اساتید دانشگاه‌ها، 13 تیر 1394)

اما با نگاهی به سایر بیانات رهبر معظم انقلاب در این دیدار و بیانات گذشته ایشان می‌توان برخی از علل کاهش رشد علمی کشور را به‌خوبی تحلیل نمود. ایشان در همین دیدار به یکی دلایل کاهش رشد علمی در دانشگاه‌ها اشاره کرده و می‌فرمایند: «نکته‌ی دوّم این است که محیط علمی کشور را از حاشیه‌سازی‌ها برکنار نگه دارید.

 اشتباه نشود؛ من نمی‌گویم در دانشگاه‌ها سیاست نباشد -شاید خیلی‌ها یادشان است که من سال‌ها پیش در همین جلسه‌ی ماه رمضان در حضور اساتید، تعبیر تندی کردم نسبت به آن کسانی که می‌خواستند دست‌وپای سیاست را از دانشگاه‌ها و میان دانشجوها جمع کنند که مایه‌ی گله‌ی خیلی‌ها شد- نه، بنده معتقدم محیط دانشگاه، محیط فهم سیاسی، تحلیل سیاسی، دانش سیاسی، آگاهی سیاسی است؛ این را من مانع نیستم؛ نه، [بلکه می‌گویم] سیاست‌بازی نشود، سیاسی‌کاری نشود، حاشیه‌سازی نشود. این حاشیه‌سازی‌ها به کار اصلی که عبارت است از کار علم و پیشرفت علم با همه‌ی خصوصیّاتی که این مسئله دارد، لطمه میزند.»

با این تفاسیر باید به سراغ مسئولین وزارت علوم رفت و از آنها پرسید که چرا در سال‌های اخیر این وزارتخانه به سیاسی ترین وزارتخانه دولت یازدهم تبدیل شده است؛ از به کاربردن مهره‌های سیاسی دخیل در جریانات سال 88 و پافشاری بر ابقای آنان تا تعطیلی صنایع هوایی و فضایی موشکی کشور که مستقیما با دانشگاه‌ها در ارتباط است.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top