تاریخ انتشار: شنبه 1394/06/21 - 16:50
کد خبر: 178678

مانیتور یا تلویزیون؟ کدام برای بازی مناسب است؟

مانیتور یا تلویزیون؟ کدام برای بازی مناسب است؟

کاربران سیستم های دسکتاپ به طور معمول مجبور به استفاده از مانیتورهای کامپیوتر هستند که در ابعاد 15 الی 27 اینچی در مدل های نیمه حرفه ایی و 29 الی 37 اینچ در مدل های گران قیمت و حرفه ایی،موجود هستند. دسته دوم کاربران شامل گیمرهای کنسولی است.

خبرنامه دانشجویان ایران: برخی از سوالات هرچند کوچک، تبدیل به موجی بزرگ در جامعه ما شده اند.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کاربران صنعت بازی در جهان بیشمارند و نمی توان احتیاجات و نیازهای آنان را دست کم گرفت. گیمرها به صورت معمول به دو دسته تقسیم می شوند. کاربران کنسول و کاربران PC  یا همان کامپیوترهای دسکتاپ. در اینجا هیچ صحبتی در مورد کیفیت این دو شاخه نمی کنیم و هدف صرفاً راهنمایی عزیزان است.

پس از ورود استاندارد HDMI به صورت گسترده،هم اکنون بسیاری از کارت های گرافیک،مانیتورها،کنسول و تلویزیون های موجود در بازار از این استاندارد برای ارتباط برخوردار هستند. سرعت بالا به همراه پشتیبانی از صدای چند کاناله و دقت های بالا، از جمله بهترین خواص HDMI هستند. به همین علت پورت های آنالوگ AV به سرعت از میدان خارج شد به طوری که کنسول های نسل هشتم و سخت افزارهای موجود از این پورت پشتیبانی نمی کنند.

کاربران سیستم های دسکتاپ به طور معمول مجبور به استفاده از مانیتورهای کامپیوتر هستند که در ابعاد 15 الی 27 اینچی در مدل های نیمه حرفه ایی و 29 الی 37 اینچ در مدل های گران قیمت و حرفه ایی، موجود هستند.

دسته دوم کاربران شامل گیمرهای کنسولی است. این کاربران به راحتی می توانند کسنول خود را جا به جا کرده و از تلویزیون اصلی منزل و یا نمایشگر های دوم که معمولا در اتاق های خواب نصب می گردد استفاده کند.

اما هر دو دسته کاربران ذکر شده،تمایل طبیعی به انجام بازی در نمایشگرهای بزرگ دارند.

حال این سوال پیش می آید که برای انجام بازی های کامپیوتری،خرید یک مانیتور نسبتا بزرگ منطقی است و یا خرید یک تلویزیون؟

حتما پس از یک سرکشی ساده متوجه اختلاف قیمت حدودی این دو نمایشگر شده اید. مانیتور ها به صورت معمول از قیمت های بیشتری به نسبت تلویزیون ها برخوردار هستند. این اختلاف قیمت در مانیتورهای بزرگتر و حرفه ایی به شدت خود نمایی می کند.

پس شاید یک کاربر کنسول و یا دسکتاپ، تلویزیون را به عنوان نمایشگر اصلی بازی ترجیح دهد.در ادامه نقاط ضعف و قوت هر دو را مورد بررسی قرار داده و انتخاب را به شما عزیزان واگذار میکنیم.

در حال حاضر یک تلویزیون هوشمند در ابعاد 32 اینچ و با دقت 1080*1920 به همراه گارانتی، قیمتی بین 1100000 الی 1300000 تومان دارد. این تلویزیون ها علاوه بر تعدد پورت های ورودی HDMI، قابلیت پخش صدای نسبتاً قدرتمند و امکانات دیگری مانند اتصال به اینترنت، اتصال پورت USB و تیونر دیجیتال را دارا هستند. جدای از تمام اینها کاربران می توانند با نصب این تلویزون ها به دیوار محل مورد نظر،از این نمایشگرها در کنار مانیتور و حتی لپ تاپ بهره بگیرند.

یعنی یک تلویزیون 32 اینچی به عنوان نمایشگر دوم و امکانات ذکر شده همگی در یک جا و با قیمت های ذیل. اما نقطه ضعف یک تلویزیون به نسبت مانیتور در انجام بازی ها چیست؟ یک نکته بسار مهم سرعت پاسخ به فرکانس پنل (Refresh Rates) و یا (Respones Times) است.

این اصطلاح به سرعت تعویض تصاویر پیکسل در پنل اشاره دارد. به طور معمول پنل های FHD از نوع LCD و VA، از نرخ به روز رسانی 60 تا 120 هرتز بهره می برند.

این مقدار توانایی تولید 60 فریم بر ثاینه برای دقت های HD را داراست. میزان پاسخ دهی این پنل ها به وسیله تقویت کننده های نرم افزاری مانند "CMR" به یک هزار هرتز هم خواهد رسید.در اینجا بهتر است که علاوه بر تبلیغات فروشندگان،به اطلاعات دقیق کاتالوگ ها مراجعه کنید.

در این قسمت تفاوت عمده ایی با مانیتورها دیده نمی شود. مانیتورها نیز همگی از پنل های LCD با سیستم LED Backlight هستند.

این پنل ها از بین مدل های IPS،PLS،VA و TN انتخاب می گردند. پنل های TN به نسبت مدل های دیگر از زمان پاسخ دهی بهتری برخوردار هستند اما متاسفانه در پوشش طیف رنگ و زاویه دید، یک گام بزرگ عقبتر از تکنیک های IPS و PLS ایستاده اند.

زمان پاسخ دهی پنل در این مانیتورها بین 10 تا 1 میلی ثانیه (در حالت GTG)  است و این در حالی است که بهترین و گران قیمت ترین تلویزیون های موجود در بازار از زمان تاخیر 18 الی 40 میلی ثانیه ایی برخوردار هستند.

به طور معمول قابلیت (Input lag) در تلویزیون دارای یک پروسه طولانی به نسبت مانیتور است و این زمان تاخیر ورودی بسیار بیشتر از حد انتظار کاربران حرفه ایی است.

اما کمپانی های تولید کننده تلویزیون ها نیز برای این منظور راهکارهایی در نظر گفته اند. به عنوان مثال وجود حالت (Game mode) در منوی تلویزیون ها ضمن ایجاد یک تصویر بهینه برای انجام بازی،زمان (Input lag) را کاهش داده و باعث به حداقل رساندن مشکلات فریم و تاری دید می گردد. البته مهمترین خاصیت Input lag نه برای بالابردن سطح فریم، بلکه برای نمایش حرکت انجام شده توسط کاربر است که به موقع به نمایش در آید. 

لازم به ذکر است که این مود برای تماشای تلویزیون به طور عادی چندان مناسب نیست. همانطور که در بالا نیز به آن اشاره شد،پاسخ به فرکانس ورودی پنل (Hz) در بین تلویزیون ها و مانیتورها از یک میانگین نسبی 144 کیلوهرتزی برخوردار است و در این قسمت هیچ کدام به دیگری برتری ندارند.توجه داشته باشید که ما در حال مقایسه تلویزیون هایی در سطح HI-END به همراه مانیتورهای حرفه ایی هستیم و نرخ های ارائه شده برای این مدل ها تعریف شده است.

حداکثر فرکانس قابل پشتیبانی برای گذر از یک ربط HDMI نیز برابر با 144 هرتز است.بهترین تلویزیون های سال 2015 که از کمترین (Input lag) برخوردار هستند شامل مدل های سری 9 کمپانی VIZO و مدل های سامسونگ JU7500 ،JS9500 ،JS9000 ،JS7500 ،JU6500 ،JU6700 هستند. برخی از مدل های سونی نیز برای ارتباط با کنسول پلی استیشن بهینه شده و از (Input lag) های کمی بهره می برند.

تفاوت بعدی یک تلویزیون با مانیتور در مقدار پیکسل در هر اینچ است. مانیتورها به این دلیل که در نزدیکی چشمان کاربر قرار می گیرند، از (PPI) یا (Pixel Per Inch) بیشتری به نسبت تلویزیون ها برخوردار هستند.

یعنی تعداد پیکسل های قرار گرفته در هر اینچ آنها از نمونه مشابه تلویزیون ها بیشتر است. دقیقا به همین علت است که هر قدر اینچ تلویزیون ها بالاتر می رود، میزان شفافیت و شارپ را نیز تحت تاثیر قرار می دهد.

در آخر می خواهیم به یک جمع بندی رسیده و قضاوت را بر عهده شما عزیزان بگذاریم.

تلویزیون:

قیمت بسیار کمتر از یک مانیتور در ابعاد مشابه

امکانات زیاد، اسپیکرهای قدرتمند،تیونر دیجیتال، قابلیت نصب در مکان های متنوع

کنتراست بیشتر از مانیتور و هرتز بالا

مانیتور:

تراکم پیکسلی بالاتر از تلویزیون (PPI)

زمان تاخیر بسیار کمتر از تلویزیون (Input Lag)

قابلیت کار در استفاده های بسیار طولانی مدت و مصرف انرژی کمتر به نسبت یک تلویزیون

قابلیت تنظیم در دقت های (رزولوشن) متعدد.

منبع: سخت افزار

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top