تاریخ انتشار: شنبه 1394/07/11 - 13:53
کد خبر: 180939

پیشنهاد اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به نمایندگان مجلس درباره برجام

انتظار و مطالبه ما از مجلس شورای اسلامی است و آن اینکه بهترین تصمیم آن است که مجلس اساسا متن و محتوای برجام را نه تصویب و نه رد کند؛ بلکه صرفا درباره جواز به دولت برای «اجرا» یا «عدم اجرا»ی برجام اتخاذ موضع کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل موضع خود را درباره تحصن چند روز اخیر دانشجویان و طلاب اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ متن این نامه اطلاعیه به شرح زیر است:

دو سال مذاکره منجر به تدوین متنی به عنوان برجام شده است. امروز همه تخبگان جامعه بر خوب نبودن توافق برجام تاکید دارند و هر کس که یکبار متن برجام را خوانده باشد و با منطق عقلانی به آن بنگرد؛ برجام را متن مورد تاییدی که بتواند استیفای حقوق ملت کند؛ نمی دانند و از سوی دیگر جریانی تلاش دارد برجام را پل ارتباطی ایران و آمریکا جلوه دهد که پس از آن دوران تازه ای آغاز شده است.

در این مجال چند نکته قابل ذکر است که از سوی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه های سراسر کشور بیان می شود:

1-امروز همگان فهمیده اند که مذاکرات هسته ای تنها برای تاثیرگذاری بر معادلات سیاسی آینده ایران بوده است که حتی نیازی به آغاز اجرای برجام نداشته است و صحبت های اوباما، جان کری و دیگر مسئولین آمریکایی مبنی بر مدیریت سیاسی ایران و اجرای مسیر استحاله و نفوذ نشان از آن دارد که فرای برجام مسئله تغییر ذهنیت جامعه ایرانی نسبت به آمریکا و تغییر نظام سیاسی از درون در دستور کار آمریکا قرار دارد.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل اعلام می کند؛ چه برجام تصویب بشود و چه نشود، نسبت جمهوری اسلامی و آمریکا هیچ تغییری نخواهد کرد و قرار نیست ذره ای بر استکبارستیزی جمهوری اسلامی ایران لطمه وارد شود؛ چنانچه جریان دانشجویی اعلام می کند استکبارستیزی که دستوری است قرآنی و جزئی از مبانی انقلاب اسلانمی است بیش از پیش نمایان خواهد شد و نه برجام و نه هیچج توافق دیگری نسبت جمهوری اسلامی را با آمریکا تغییر نمی دهد و هر آنکس که بخواهد تلاشی در این جهت انجام دهد با برخورد ملت بزرگ ایران مواجه خواهد شد.

2- برجام مهمترین دستاورد دولت طی دو سال مدیریت قوه مجریه توسط آقای روحانی و تیم همراهش است که همه تخم مرغ هایش را در سبد دیپلماسی گذاشت و این توافق را حاصل اورده است و طبق وعده آقای روحانی مبنی بر اینکه «چرخ سانتریفیوژ بچرخد و چرخ اقتصاد مردم هم بچرخد» و «همه تحریم ها لغو خواهد شد» و «مشکلات اقتصادی مرتفع خواهد شد» و امروز ما منتظریم تا ببینم مشکلات اقتصادی مردم به سمت بهبودی پیش خواهد رفت یا خیر؟ بیکاری که اتفاقا امروز رو به افزایش است چه خواهد شد؟ آیا اقتصاد ایران از رکود خارج می شود؟ تولید ملی سامان می گیرد و روند روبه افزایش واردات که توسط این دولت شیب تندی پیدا کرده است متوقف خواهد شد؟ آیا اقتصاد به سمت کاهش فروش نفت؛ ایجاد ارزش افزوده نفتی و مقابله با خام فروشی و افزایش فعالیت های اقتصادی غیرنفتی پیش خواهد رفت؟ آیا برجام می تواند راه  حل وعده داده شده دولت برای رفع مشکلات اقتصادی باشد؟

3-برجام حاوی نکات مثبت و منفی زیادی است که برآیند آن مشخص می کند که این توافق پر از چالش های امینتی، سیاسی، اقتصادی و علمی برای جمهوری اسلامی است که اگر نسبت به آن هوشیاری لازم بخرج داده نشود خسارت جبران ناپذیری به آینده جمهوری اسلامی وارد خواهد آمد. رد برجام تئوری «نگذاشتند کار بکنیم» را تقویت کرده و «ناکارآمدی مدیریت حاضر که مدعی است همگرایی با آمریکا راه حل مشکلات است» را نشان نمی دهد و تایید برجام با این همه ایرادات گسترده نیز هم صلاح جبمهوری اسلامی را در پی ندارد لذا راه حل امروز رد برجام و یا تایید برجام نمی باشد بلکه راه سومی وجود دارد که انتظار و مطالبه ما از مجلس شورای اسلامی است و آن اینکه بهترین تصمیم آن است که مجلس اساسا متن و محتوای برجام را نه تصویب و نه رد کند؛ بلکه صرفا درباره جواز به دولت برای «اجرا» یا «عدم اجرا»ی برجام اتخاذ موضع کند. در صورتی که بنا بر بررسی‌های موشکافانه و دقیق، مجلس به این نتیجه رسیده باشد که متن برجام دارای معضلات بسیار جدی است-که هست- تحت هر شرایطی هزینه اجرای آن از هزینه عدم‌اجرایش بالاتر است، صراحتا تصمیم به عدم صدور مجوز اجرا به دولت بگیرد؛ در غیر این‌صورت صرفا جواز اجرای برجام را به دولت داده و از تصویب متن برجام خودداری کند.

ما از مجلس شورای اسلامی می خواهیم تا با توجه به بررسی دقیقی که تاکنون از متن برجام در کمیسیون ویژه بررسی برجام اتفاق افتاده است مبتنی بر نقاط ضعف و آسیب پذیر برجام، قوانینی را مصوب کند که جلوی نفوذ دشمن از طریق برجام را گرفته و مبتنی بر آن دولت موظف باشد که این اقدامات را برای جلوگیری از نفوذ دشمن بگیرد. پیشنهاد ما برای ارجاعات این قوانین نیز صحبت ها و ادعاهای دولتمردان در طی دو سال اخیر اعم از لغو همه تحریم ها، عدم اجازه بازرسی از اماکن نظامی، عدم اختلال در فعالیتهای موشکی تا ادامه پیشرفت هسته ای کشور است.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از نمایندگان مجلس می خواهد که به تصویب قانونی محدود کننده که مین گذاری های متععد برجام رو خنثی کند همت بگمارند؛ و اگر قرار است لغو تحریمی صورت نگیرد که بر طبق برجام مشخص است مجلس نیز قانونی مبنی بر تعلیق فعالیت های ایران را به تصویب برساند.

اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل از روز نخست شروع مذاکرات هسته ای دولت با توافق خوب همراه بوده و در مقابل توافق بد نقد داشته است و همواره بنای خود را بر حمایت از مسئولین جمهوری اسلامی گذاشته است اما این حمایت به معنای تایید همه رفتارهای غلط دیپلماتیک نبوده و به معنای پذیرفتن یک توافق ضعیف هسته ای با عنوان برجام نمی باشد و اعلام می دارد که بایستی با اقداماتی که شأن جمهوری اسلامی را در عرصه بین الملل خدشه دار می کند مقابله شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top