تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/07/12 - 11:20
کد خبر: 181024

تلاش وکیل الدوله‌ها برای بی اثر کردن تلاش‌های کمیسیون برجام

تلاش وکیل الدوله‌ها برای بی اثر کردن تلاش‌های کمیسیون برجام

طرح دو فوریتی برخی نمایندگان مجلس به چند بند کلی و غیر موثر بسنده کرده و همه چیز را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده است که احتمالا تنها ناظر به بی اثر کردن گزارش و تحقیقات کمیسیون برجام است.

خبرنامه دانشجویان ایران: رهروان ولایت تلاش خود را برای بی اثر کردن گزارش کمیسیون ویژه برجام با ارائه طرح دو فوریتی که در آن بیشتر سخنان دولتمردان تکرار شده است به انجام رسانده است.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دو ماه جلسات شبانه روزی کمیسیون ویژه برجام که مردم مستمر از جزییات آن باخبر می شدند روز گذشته به پایان رسید و متن نهایی این کمیسیون امروز منتشر شد اما در طرف دیگر ماجرا جریانی که در مجلس شورای اسلامی در مسئله هسته ای با دولت مشارکت سیاسی دارد اقدام به ارائه طرح دوفوریتی در خصوص مسئله هسته ای کرده است که هیچ نسبتی با کمیسیون تخصصی برجام که ماه ها کار کارشناسی در آن صورت گرفته است ندارد.

کمیسیون برجام امروز گزارش نهایی خود را منتشر کرد که از جمله نکات کلیدی آن:

  • تعهدات طرف ایرانی روشن و صریح بوده،‌ اقدامات اجرائی آن نیز توسط آژانس بین‌المللی انرژی راستی‌آزمایی می‌گردد اما تعهدات سایر طرفها با توجه به احکام پیچیده مندرج در آن دچار آسیبهای جدی است.
  • کمیسیون برجام، صدور قطعنامه 2231 را قبل از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی و یا حداقل رفع موانع قانونی آن در خصوص قبول داوطلبانه پروتکل الحاقی به عنوان یک نقطه ضعف جدی در مسیر مذاکرات هسته‌ای 2 سال گذشته ارزیابی کرده است
  • برخی از بخشهای کلیدی این قطعنامه که متزلزل‌کننده حوزه‌های دفاعی و امنیتی است
  • کمیسیون این موضوع را که برجام به مدت 15 سال ـ و در برخی موارد بدون هرگونه سقف زمانی ـ جایگزین NPT برای ایران شده و عملاً ایران را از این معاهده استثناء کرده است، به عنوان یک نقطه ضعف جدی برای این توافق در نظر می‌گیرد.
  • در حالی که قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در سال 1384 اجرای همه اقدامات داوطلبانه از جمله پروتکل الحاقی توسط دولت را ممنوع می‌کند و بند دوم قانون «الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته‌ای ملت ایران» مصوب تیرماه 1394 نیز منحصراً نظارت‌های ذیل پادمان (NPT) را مجاز دانسته و هرگونه نظارتی فراتر از آن را ممنوع دانسته است، دولت در برجام متعهد شده است که پروتکل را از روز اجرای توافق به نحو داوطلبانه اجراء نماید. کمیسیون این تعهد را که فراتر از اختیارات دولت و تیم مذاکره‌کننده دانسته، گام نهادن در خارج از حدود مجاز قانونی و به عنوان یک جنبه منفی در توافق در نظر گرفته و اعلام می‌دارد تا زمان عدم صدور مجوز جدیدی از سوی مجلس یا لغو قوانین فوق‌الذکر امکان اجرای این بخش از برجام منتفی است.
  • کمیسیون پس از بررسی دقیق نظرات منتقدان و پاسخهای تیم مذاکره‌کننده به این نتیجه رسیده است که مکانیسم‌های داوری مندرج در قطعنامه 2231 و بندهای 36 و 37 برجام به‌طور کاملاً واضح و عامدانه بر ضد ایران تنظیم شده و این مکانیسم‌ها عملاً برای ایران غیرقابل مراجعه است. جمع‌بندی کمیسیون این است که ایران در هیچ مراجعه‌ای به این مکانیسم‌ها برنده نخواهد بود و بنابراین عملاً نمی‌تواند به هیچ نقض کلی یا جزئی از سوی 1+5 به نحوی واکنش نشان بدهد که منجر به بر هم خوردن توافق نشود.
  • بررسی‌های کمیسیون مشخص نمود که بیان لغو شش قطعنامه قبلی شورای امنیت در بند7 و8 قطعنامه2231 از نقاط خوب نتایج مذاکرات و این قطعنامه است؛ با توجه به بند12 این قطعنامه و امکان بازگشت‌پذیری همه قطعنامه‌های قبلی با هر بهانه‌ای، کمیسیون آن لغو را نه لغو کامل که «لغو مشروط» یا «تعلیق قطعنامه‌های گذشته» استنباط می‌کند.
  • بر اساس استماع مجموعه نظرات و مشورت با مقام‌های مسؤول و صاحب صلاحیت در امور نظامی و امنیتی، کمیسیون به این جمع‌بندی رسیده است که برجام دارای خلأها و ضعف‌های اساسی در حوزه نظامی و امنیتی است که در صورت عدم تجدیدنظر درباره بازرسی از مراکز نظامی و دفاعی و امنیتی و عدم دقت نظر در حین اجراء، مشکلاتی را پیش‌روی کشور قرار خواهد داد. این موضوع برای کمیسیون محرز شده است که با استناد به متن برجام دسترسی به تأسیسات نظامی ایران ممکن شده است.
  • درباره رآکتور آب‌سنگین اراک جمع‌بندی کمیسیون این است که اگرچه راکتور بازطراحی شده بنابه تعریف یک راکتور آب سنگین خواهد بود ولی مزایای راکتورهای آب سنگین در استفاده از اورانیوم طبیعی ـ به‌عنوان سوخت طبیعی خام ـ را از دست خواهد داد؛ در عین حال کمیسیون به علت ملاحظات سیاسی و ایستادگی در برابر ادعاهای بی‌اساس مقامات آمریکایی حفظ ویژگی آب سنگین بودن این راکتور را علی‌رغم تحمیل هزینه بیشتر دستاورد خوب برجام برمی‌شمرد.
  • کمیسیون پس از استماع نظرات مختلف درباره جایگاه قطعنامه 2231 طبق منشور ملل متحد، در مجموع ارزیابی کرده است که قرار گرفتن کل این قطعنامه ذیل ماده25 منشور ملل متحد و لحن ملایم‌تر آن نسبت به قطعنامه‌های پیشین شامل قطعنامه 1929، یک امر مثبت تلقی می‌شود ولی از آنجا که محدودیت‌های اصلی قطعنامه2231 عیناً مثل قطعنامه1929 ذیل ماده41 منشور ملل متحد اعمال شده و با یادآوری اینکه نه در قطعنامه2231 و نه در قطعنامه1929 و یا هیچ‌یک از قطعنامه‌های پیشین عبارات «نقض صلح و امنیت بین‌الملل» و یا «تهدید صلح و امنیت بین‌الملل» برای ایران به کار برده نشده، لذا از این حیث هیچگاه ایران ذیل فصل7 نبوده است.

و نکات بسیار دیگری که نشان از ضعف های موجود در متن برجام دارد که در گزارش های بعدی می شود بدان پرداخت اما آنچه موجبات تعجب را برمی انگیزد طرح دوفوریتی است که همراهان لاریجانی-شریک سیاسی روحانی در پرونده هسته ای- ارائه داده اند که هیچ تناسبی با گزارش کمیسیون برجام نداشته است.

هفتاد و چند نماینده مجلس که تقریبا همه از فراکسیون رهروان –همراهان لاریجانی- هستند در طرحی دو فوریتی که به هیئت رئیسه مجلس ارائه کرده اند که در آن حرف های دولت در مورد برجام تکرار شده است و محدودیت های موثری که می تو.انست حافظ منافع ملی کشور باشد در آن دیده نمی شود.

اگرچه نکات کلیدی در متن گزارش کمیسیون ویژه برجام آورده شده است اما طرح دو فوریتی برخی نمایندگان مجلس به چند بند کلی و غیر موثر بسنده کرده و همه چیز را به شورای عالی امنیت ملی ارجاع داده است که احتمالا تنها ناظر به بی اثر کردن گزارش و تحقیقات کمیسیون برجام است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
مؤذّن
1394/07/12 - 13:00

بسمه تعالی/ بالاخره در بزنگاه‌های مهم باید اقدامات مهم انجام داد. حضرات نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که ادعای دفاع از منافع ملّی و اصول انقلاب اسلامی را دارند و به‌طور مرتب اعلام می‌کنند که تابع ولی فقیه هستند، در این شرایط که خطوط قرمز ترسیم شده از سوی مقام معظم رهبری آشکارا نقض شده‌است باید اقدام مهم دوره نمایندگی‌شان را انجام دهند! شاید آن اقدام به نشانه اعتراض، استعفای دست‌جمعی باشد. آیا واقعاً این همیّت را دارند!؟
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top