تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/07/12 - 14:06
کد خبر: 181043

همایش آموزشی اقتصاد مقاومتی برگزار شد

حضرت امام در حوزه داخلی توجه ویژه ای به عدالت و کاهش شکاف طبقاتی دارد. حیدری سومین ویژگی اندیشه حضرت امام را فرهنگ خود باوری در همه این عرصه ها بر شمرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: اولین نیم روز اموزشی دوره پاییزه اقتصاد مقاومتی ساعت 9 صبح پنج شنبه 9مهر ماه آغاز شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این نیم روز مطابق برنامه اعلام شده مبانی اقتصاد مقاومتی ارائه گردید. در این نیم روز مهندس براتی، مهندس شهبازی و مهندس حیدری، به بیان  " اقتصاد در قانون اساسی"، " اقتصاد در اندیشه حضرت امام " و " اقتصاد در اندیشه حضرت امام " پرداختند.

مهندس براتی در ابتدای جلسه "اقتصاد در قانون اساسی" به بیان اهمیت و ظرفیت های قانون اساسی پرداخت  و تاکید کرد در قانون اساسی  چهارچوب های  اصلی مشخص شده است ولی متاسفانه در تصمیم گیریها از قانون اساسی غفلت می‌شود و یکی از دلایل بی توجهی به این چهارچوب ها را غفلت نخبگان جامعه از ظرفیت های قانون اساسی  دانست و بدلیل همین غفلت شاهد عدم حساسیت نخبگان نسبت به  نقض شدن چهارچوب های قانون اساسی هستیم. وی در ادامه جایگاه  استقلال و عدم وابستگی، مردمی سازی، نقش دولت ها و ... را در قانون اساسی بیان نمود و به صورت اجمالی به بررسی و سنجش دیدگاه های مختلف اقتصادی با قانون اساس پرداخت . وی علاوه بر اهمیت قانون اساسی و رعایت چهارچوب های ان در سیاست گذاری ها بر این مسائله مهم تاکید داشتند که فضای تصمیم گیری اقتصادی، فضایی خنثی نیست و تصمیم گیری ها در خلا اتخاذ و اجرا نمیشود، بلکه تصمیمات اقتصادی در فضای نزاع دائمی و نا برابر اغنیا برعلیه فقرا گرفته و اجرا میگردد .این در حالی است که قانون اساسی همواره دولت ها را موظف به نظارت و هدایت فعالیت های اقتصادی در راستای حمایت از مستضعفین و تحقق کامل عدالت اجتماعی و پیشرفت کشور می داند .براتی بی توجهی به قوانین در سیاست گذاری ها و عدم حساسیت نخبگان به چهاچوب های قانون  اساسی را علت مشکلات فعلی اقتصادی دانست.

مرکز آموزشی گام

مهندس شهبازی در کلاس " اقتصاد در اندیشه رهبر انقلاب “  در  ابتدا به تبیین جایگاه و وظایف امام  در حکومت اسلامی و نقد برداشت های غلط و غیر واقعی از این جایگاه پرداخت. شهبازی مولفه های استقلال، عدالت، آزادی و جمهوریت، پیشرفت، تربیت و فرهنگ را به عنوان مولفه های اندیشه اقتصادی رهبر انقلاب بر شمرد و به تبیین هریک پرداخت. وی در کنار تبیین هر یک از مولفه های فوق  به بررسی نگاه های موجود در اقتصاد کشور و نظریات نظریه پردازان اقتصاد پرداخت، ایشان در ادامه شرکت کنندگان را به  قرائت ابلاغیه اقتصاد مقاومتی، پیام 6 آبان ماه سال 81، کتاب قاموس عدالت ( مجموعه بیانات رهبر انقلاب پیرامون عدالت اجتماعی و مفهوم عدالت ) و کتاب نهاد های اقتصادی از نظر رهبر انقلاب دعوت نمود.

آخرین کلاس نیمروز آموزش مبانی اقتصاد مقاومتی به بیان اندیشه اقتصادی حضرت امام  اختصاص یافت. مهندس حیدری در ابتدا با قرائت بیانات  رهبر انقلاب به چرایی رجوع به اندیشه حضرت امام پرداخت و وی تاکید داشت  اهداف انقلاب و مسیر تداوم ان را حضرت امام به تفصیل بیان نموده است، لذا برای فهم اهداف کلان انقلاب اسلامی  می بایست به کلام حضرت امام رجوع نمود.  تفقه همه جانبه حضرت امام به دین با نگاهی اجتماعی، اقتصادی و سیاسی به اسلام اهمیت رجوع به وی در حوزه های مختلف را دوچندان مینماید.

حیدری بیان داشت: در اندیشه حضرت امام برخی مولفه های اقتصادی نقش اساسی تری را دارا هستند و زیر بنای نگاه اقتصادی ایشان را تشکیل میدهند و سیاست های کلان اقتصادی نیز مبتنی بر این زیر بنا بیان شده است، این زیربناهای اقتصادی،  مبانی اندیشه اقتصادی حضرت امام میباشند. منظومه دانستن اندیشه حضرت امام امری مهم است چرا که سیاست های کلان اقتصادی و رهنمودهای بیان شده در حوزه های مختلف در کلام ایشان منطبق بر این اصول می باشد.

مرکز آموزشی گام

مهندس حیدری با تقسیم حوزه اقتصاد به دو حوزه بین الملل و داخلی افزود در اندیشه اقتصادی حضرت امام استقلال کلیدی ترین نقش در حوزه بین الملل را دارد، خود کفایی و توجه به ظرفیت ها و توان داخل نیز از جمله الزامات استقلال در اندیشه حضرت امام  میباشد. حضرت امام در حوزه داخلی توجه ویژه ای به عدالت و کاهش شکاف طبقاتی دارد. حیدری سومین ویژگی اندیشه حضرت امام  را فرهنگ خود باوری در همه این عرصه ها بر شمرد.

گفتنی است دوره پاییزه اقتصاد مقاومتی شامل 11 نیم روز آموزشی است که تا انتهای پاییز ادامه داشته و هر پنجشنبه یک نیم روز برگزار می‌شود. برای اطلاعات بیشتر و ثبت نام به سایت مرکز آموزشی گام gamcenter.ir مراجعه نمایید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top