تاریخ انتشار: شنبه 1394/07/18 - 11:12
کد خبر: 181654

زنگنه: وزیر صنعت الکی حرف می‌زند!

ترک برداشتن بدنه دولت به جای تحریم‌ها؛ زورآزمایی پنهان تیم اقتصادی دولت یازدهم

ترک برداشتن بدنه دولت به جای تحریم‌ها؛ زورآزمایی پنهان تیم اقتصادی دولت یازدهم

زنگنه در بخشی از سخنانش از اظهارنظر وزیر صنعت دولت یازدهم به شدت انتقاد کرده و می‌گوید: «نعمت‌زاده عوام هم یک بار صحبت کرد گفت 18 میلیارد دلار جریمه شدیم. اصلاً از کجا آورد، الکی یک چیزی گفت. این رقم را که اعلام کرد کار به جاهای خیلی باریک رسید»

خبرنامه دانشجویان ایران: تکانه ها و پس لرزه های نامه چهار وزیر دولت روحانی در مورد وضعیت اقتصادی و لزوم پیشگیری از بحران ناشی از ادامه رکود، همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در جدیدترین واکنش به این نامه؛ زنگنه وزیر نفت دولت یازدهم؛ نعمت زاده را عوام معرفی کرده و زنگنه در این جلسه که فعالان رسانه‌ای اصلاح‌طلب در آن حضور داشتند، از آنان خواست ضمن لاپوشانی ماجرای کرسنت، تا آنجا که می‌توانند موضوع فساد بابک زنجانی را برجسته کنند.

زنگنه در بخشی از سخنانش از اظهارنظر وزیر صنعت دولت یازدهم به شدت انتقاد کرده و می‌گوید: «نعمت‌زاده عوام هم یک بار صحبت کرد گفت 18 میلیارد دلار جریمه شدیم. اصلاً از کجا آورد، الکی یک چیزی گفت. این رقم را که اعلام کرد کار به جاهای خیلی باریک رسید»

تحلیل گران معتقدند اظهار نظر جنجالی و توهین آمیز زنگنه در خصوص وزیر صنعت دولت یازدهم پیش از همه تحلیل ها؛ نشان دهنده شکاف عمیق بین بدنه اقتصادی دولت است. این اظهار نظر در حالی است که نام حسین دهقان وزیر دفاع و امور پشتیبانی هم در بین امضاکنندگان این نامه دیده می شود که وزارتخانه وی اساسا هیچ ارتباطی با بازار سرمایه ندارد. وزیر اقتصاد در گفتگویی که به نظر می رسید آن را با فشار نهاد ریاست جمهوری انجام می دهد گفت که این گونه نامه نگاری ها مسئله ای مستمر و عادی در دولت یازدهم است و وزرای مربوطه بر حسب وظیفه وضعیت بازار را رصد کرده و به رئیس جمهور گزارش دادند. طیب نیا با رد هرگونه اختلاف نظر در تیم اقتصادی دولت تدبیر و امید ادعا کرد که اگر این نامه را به بقیه اعضای دولت هم می دادند، آنها هم آن را امضا می کردند!

زنگنه

اما اظهارات دیگر افراد تیم اقتصادی دولت خلاف این مطلب را نشان می دهد.در همین زمینه موسی غنی‌نژاد از چهره‌های مشهور حامی اقتصاد لیبرال و از نزدیک‌ترین همفکران مسعود نیلی مشاور ارشد اقتصادی روحانی، به شدت به 4 وزیری که نامه به روحانی نوشته‌اند انتقاد کرد و گفت: چهار وزیری که به رئیس جمهور نامه نوشته‌اند در مقام اپوزیسیون به ایفای نقش در هیئت دولت پرداخته‌اند و عملکرد مافوق خود در بخش اقتصاد را زیر سوال برده اند.

در این خصوص اما باید پرسید ؛ با وجود نگارش نامه فوق در شهریور، چرا این نامه هشدارآمیز در مهرماه رسانه‌ای شده است؟ و اینکه چه افراد و عواملی باعث شده‌اند 4 وزیر کابینه که می‌توانستند رئیس جمهور را هر هفته در جلسه هیئت دولت ملاقات کنند، به نوشتن نامه دست زده‌اند؟

نعمتزاده

از دیگر سو برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند در حالی که بسیاری از صنایع و کارخانجات به علت عدم تخصیص یارانه تولید در حالت تعطیل یا نیمه تعطیل به سر می برند و عمده توان دولت بر روی مذاکرات و  نتیجه گیری از برجام متمرکز شده تیم اقتصادی دولت یازدهم در بهترین حالت و پس از اجرای برجام اقتصاد ایران را به وضعیت اقتصاد مشابه سال ۷۹ یا ۸۰ می‌رساند. اگر کسی به روزنامه‌ها نگاه کند مشابه صحبت‌های مسئولان اقتصادی را در سالهای گذشته می‌بیند. در واقع مشکلاتی که در آن مقطع بود باقی مانده و حل نشده است.

در همین زمینه عادل پیغامی، اقتصاددان و استاد دانشگاه ،گفت: باید مؤلفه‌های زیادی را در نظر گرفت که شامل مسائل پشت‌پرده هم می‌شود اما از دیدگاه اقتصادی، مسئله نگاه به بدنه اقتصادی کشور است که دولت، وزیران و مسئولان انتظار بیش از اندازه‌ای از برجام دارند. در واقع فرآیندهای تصمیم گیری و اجرایی دولت، خیلی به مسئله برجام وابسته است و این باعث شده است که هیچ برنامه‌ای در عمل طراحی و اجرا نشود.

ناظران با اشاره به تبلیغات گسترده دولت در امید بستن به گشایش اقتصادی پس از برجام و افزایش بی‌منطق انتظارات مردمی؛ می گویند با بروز مشکلات بیشتر و فشار رکود که بر دوش مردم به خوبی حس می شود؛ و در نهایت نارضایتی شدید مردم را از عملکرد دولت در پی خواهد داشت.

نامه چهار وزیر

اتفاقاتی که روزهای  بعد از انتشار این نامه رخ داد بار دیگر مانند برهه های مختلف زمانی در دو سال اخیر ثابت کرد، که تیم اقتصادی روحانی دارای اختلافات جدی است و عده از اعضای این تیم که نزدیکی بیشتری با رئیس جمهور دارند اجازه خودنمایی به برخی از اعضای کابینه را نمی دهند و سعی دارند تا معادلات اقتصاد ایران به نفع تفکرات خود تغییر دهند. بازنده اصلی اختلافات در تیم اقتصادی دولت هم بدون شک اقتصاد ایران است، که برای اصلاح ساختاری نیازمند یک طرز تفکر مشخص و دوری از اختلافات است.

به نظر می رسد به زودی عده ای از اعضای تیم اقصادی دولت، که چندان سمبه پر زوری برای به کرسی نشاندن حرف خود ندارند، از قطار کابینه یازدهم پیاده شوند. شاید هم برجام بتواند دلیل خوبی برای تغییر و تحول در دولت روحانی باشد چرا که بسیاری از افراد و رسانه های نزدیک به دولت در روزهای اخیر زمینه این تغییر را به خوبی فراهم کرده اند. زمان به خوبی همه ابهامات نامه روز گذشته را مشخص خواهد کرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top