تاریخ انتشار: شنبه 1394/07/18 - 14:29
کد خبر: 181699

در سایه غفلت مسئولان فرهنگی؛

دعوت دانشگاه شیراز از ناشر کتاب‌های مبتذل و ضدنظام!

دعوت دانشگاه شیراز از ناشر کتاب‌های مبتذل و ضدنظام!

بدترین کتاب های ممکن در عرصه ادبیات را منتشر می کند و از پرداختن به داستان های مبتذل هیچ ابایی ندارد. با پوزش از خوانندگان؛ که به جهت روشن شدن اصل ماجرا بخشی از این متون را منتشر می کنیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: در آمریکا اگر یک موسسه فرهنگی و انتشاراتی در یکی از آثار خود «هولوکاست» را افسانه بخواند، با بد‌ترین مجازات‌های قانونی روبرو خواهد شد اما در ایران قرار است یک انتشارات که سابقه انتشار توهین آمیز‌ترین نمایشنامه فارسی زبان دهه‌های اخیر علیه مقدسات شیعیان و اهل بیت(ع) را در کارنامه خود دارد؛ دانشگاه را محفل اختصاصی خود قرار داده و اقدام به  تبلیغ و نقد کتب خود کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طبق خبر اعلامی روابط عمومی دانشگاه شیراز؛ قرار است در هفته جاری از مجموعه داستان «قرمز جدی» که در بخش جهان تازه داستان نشر چشمه منتشرشده به دعوت دانشگاه شیراز مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت. در این نشست که روز یکشنبه 19 مهرماه از ساعت 16 برگزار می شود، بیژن کیا، محمد کشاورز و نیما تقوی به عنوان منتقد و دنیا مقدم راد، نویسنده این مجموعه حضور خواهند داشت.

خبر فوق در حالی اعلام می شود که با اندکی تحقیق در باب سوابق نویسنده و کتب منتشره‌ی نشر چشمه و بررسی آنها به راحتی می توان از هدف محفل ادبی فوق مطلع شد. پرسش اینست که چگونه انتشارات مساله داری که بارها سابقه  نشر کتبی با محتوای توهین و تمسخر مقدسات و ابتذال و بی بند و باری را دارد؛ پایش به دانشگاه که محیط علمی است باز شده است؟

وقتی تخلف با چاشنی ابتذال همراه می‌شود
آیا محیط علمی جای انتشاراتی های متخلف و دارای سابقه محکومیت قضایی است؟ این گزاره ساده وقتی در محاق قرار می‌گیرد که از یک سو در برخورد قضایی با ناشران متخلف و متمرد از قانون تعارف می شود و از سوی دیگر وزارت ارشاد همیشه در اجرای قانون درباره آنها کوتاه می آید. نشر چشمه یکی از انتشاراتی هایی است که بدترین کتاب های ممکن در عرصه ادبیات را منتشر می کند و از پرداختن به داستان های مبتذل هیچ ابایی ندارد. با پوزش از خوانندگان؛ که به جهت روشن شدن اصل ماجرا بخشی از این متون را منتشر می کنیم. ضمن اینکه برخی از این متون به هیچ عنوان قابل انتشار نیست.

«من و عاشقم توی وان دراز کشیده ایم و تن سپرده ایم به گرمای ملایمی که از وان برمی‌خیزد و آرام آرام سیگارهایمان دود می‌کنیم... عاشقم میگوید بهتر است از وان بیرون بروم چون ممکن است سرما بخورم. برای درک بهتر این بخش از داستان می توانید رجوع کنید به فیلم... » اینها بخشی از یکی از کتاب هایی است که انتشارات چشمه منتشر کرده است. البته اگرچه از انتشار همین چند خط هم شرمساریم اما قطعا مواردی بدتر از این را در کتاب‌های دیگر این نشر پیدا خواهید کرد. حال با این انتشاراتی چه باید کرد؟

فرهنگ به مثابه ابزار فعالیت ضدنظام
تعداد قابل توجهی از مدیر گروه‌ها و نویسندگان نشر چشمه به اتهامات امنیتی بعد از انتخابات ۸۸ بازداشت و محاکمه شده‌اند. پرونده‌های جدی از نشر چشمه پشت درب مراجع قضایی در انتظار دادرسی است. رضا شکراللهی، احمد غلامی، مهدی یزدانی‌خرم به انضمام نویسندگان فراری از ایران و پناهنده به خارج که از مبتذل‌نویسی هم در نشر گردون و باران ابایی ندارند، اسپانسرینگ جایزه‌ ادبی گلشیری و روابط خاص با برخی بررس‌های اداره کتاب و تخلفات هنوز بررسی نشده‌ دیگر همه و همه در معادله بودن یا نبودن چشمه موثر خواهند بود.

جالب اینکه مسئولان این انتشارات نه تنها برای رفع اثر حضور این افراد در مجموعه خود اقدامی صورت نداده، بلکه در چهت عکس یعنی حمایت از طیف برانداز و همچنین خواستار هجمه به باور‌ها و اعتقادات دینی مردم، وارد عمل شده است.

به هر حال باید دید مسئولان این دانشگاه با چه توجیهی اقدام به دعوت از این ناشر کرده اند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
واکنش مایلی‌کهن بعد از دادگاه تجدیدنظر قلعه‌نویی
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top