تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/07/21 - 11:12
کد خبر: 182018

از حقوق ابتدایی دانشجویی خود چه می‌دانید - بخش دوم؛

همه چیز درباره «حق بیمه درمانی» در طول سال تحصیلی

همه چیز درباره «حق بیمه درمانی» در طول سال تحصیلی

دانشجویان حق دارند، از بیمه خدمات درمانی در طول دوره تحصیل بهره‏ مند شوند.چگونگی آن در تفاهم‌نامه‌های میان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و سازمان بیمه خدمات درمانی و دستورالعمل‏های مصوب هیئت امنای آمده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: خیلی از دانشجویان جدیدالورود و حتی دانشجویان «ترم چندمی» در طول یک سال تحصیلی شاید به مشکلاتی آموزشی و غیرآموزشی در دانشگاه خود برخورند، که به دلیل ندانستن حقوق ابتدایی دانشجویی خود از پیگیری مشکل بوجود آمده منصرف شوند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ «منشور حقوق دانشجویی» مجموعه مقررات دانشگاه‌ها و آموزش عالی درمورد قوانین آموزشی، فعالیت های دانشجویی، آیین نامه انضباطی و مقررات مدیریت دانشگاه هاست که وزارت علوم دولت یازدهم  (سال 93) نسخه بروز شده آن را تصویب کرده است؛ اطلاع کامل از این منشور کمک می کند تا  دانشجویان به حقوق اولیه خود آشنا شوند.

این منشور در حوزه‏ های «آموزشی ـ پژوهشی»، «فرهنگی ـ اجتماعی»، «سیاسی»، «صنفی ـ رفاهی» و «انضباطی» تدوین شده است، که در اولین گزارش  حقوق آموزشی- پژوهشی را مورد بررسی قرار می دهیم:

در بخش اول حقوق آموزشی - پژوهشی مورد بررسی قرار گرفت.

** حقوق صنفی- رفاهی

حق برخورداری از شورای صنفی- رفاهی
دانشجویان حق دارند، در چارچوب قوانین و مقررات[1]، شورای صنفی ـ رفاهی داشته باشند. این شورا مرکب از نمایندگان دانشجویان هر مؤسسه است که با رأی مستقیم آن‌ها انتخاب می‌شود و وظایف «انعکاس، پیگیری حل مشکلات و ارائه خدمات بهتر به دانشجویان از طریق تعامل با مسئولین مؤسسه»[2] را در محورهای متعدد[3] بر عهده دارد. «کلیه معاونت‌های مؤسسه مکلف‌اند به منظور بررسی مشکلات و پیشنهادهای شورا در هر نیم‏سال تحصیلی، حداقل یک جلسه با اعضای شورای [صنفی] مؤسسه برگزار نمایند.»[4]

حق برخورداری از وام تحصیلی
هر دانشجو می‌تواند در صورت برخورداری از شرایط لازم[5] از وام‌های تحصیلی «صندوق رفاه دانشجویان» بهره‌مند شود. این وام‌ها عبارت‏اند از وام تحصیلی (وام شهریه برای دانشجویان شبانه، غیر انتفاعی و ... )، وام مسکن، وام ازدواج، وام ضروری (بیماری، پایان‌نامه، خرید عینک طبی و ... )، ودیعه مسکن متأهلی، ودیعه مسکن مجردی، وام بیمه دانشجویی، وام ضروری دانشجویان مبتکر، تسهیلات رفاهی دانشجویان قهرمان ورزشی، وام یا کمک هزینه موارد خاص، پرداخت وام به دانشجویان خسارت‏دیده در حوادث غیرمترقبه نظیر سیل، زلزله و ... .[6]  همچنین تسهیلات ویژه‌ای در زمینه اعطا و بازپرداخت وام برای دانشجویان «ممتاز» و «نمونه» در نظر گرفته ‌شده ‌است. [7]

حق برخورداری از بیمه درمانی
دانشجویان حق دارند، مطابق ضوابط مقرر، از بیمه خدمات درمانی در طول دوره تحصیل بهره‏مند شوند.[8] تفصیل چگونگی آن در تفاهم‌نامه‌های منعقد میان صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم و سازمان بیمه خدمات درمانی و دستورالعمل‏های مصوب هیئت امنای صندوق رفاه دانشجویان آمده است.

حق برخورداری از خوابگاه
هر دانشجو حق دارد، در چارچوب قوانین و مقررات[9]، در طول دوره تحصیل خود در خوابگاه دانشجویی اقامت داشته باشد. دانشگاه‌هایی که امکان واگذاری خوابگاه را به‏طور کلی یا به برخی دانشجویان (دوره‌های شبانه و ... ) ندارند، می‌بایست این موضوع را در دفترچه کنکور اعلام کنند. دانشجویان با پذیرش شرایط مندرج در دفترچه کنکور به تحصیل خواهند پرداخت.

حق برخورداری از فضاها و امکانات ورزشی
دانشجویان حق دارند، مطابق با ضوابط موجود[10]، از سرانه فضای ورزشی و امکانات ورزشی مناسب بهره‏مند شوند. همچنین دانشجویان حق دارند، در چارچوب قوانین و مقررات[11]، نسبت به تأسیس «انجمن‌های ورزشی دانشجویی» در دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها مبادرت ورزند.

دو نماینده از مجموعه انجمن‌های ورزشی دانشجویی برادران و خواهران در «شورای تربیت بدنی و ورزش دانشگاه» عضو خواهند بود.

حقوق صنفی - رفاهی برخی گروه‌های خاص
طبق قوانین و مقررات، برخی از گروه‌های خاص، مانند دانشجویان استعداد درخشان[12]، دانشجویان شاهد و ایثارگر[13] و دانشجویان متأهل[14]، بر حسب شرایط خاص خود، از برخی تسهیلات ویژه صنفی و رفاهی برخوردارند.

****
[1] جزییات این قوانین در آیین نامه شورای صنفی ـ رفاهی (مصوب 1391، وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری) و دستورالعمل اجرایی آیین نامه شورای صنفی رفاهی (مصوب 1391، هیئت مرکزی نظارت بر شورای صنفی و رفاهی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی) قابل دست یابی است.
[2] ماده 3 ایین نامه شورای صنفی ـ رفاهی (مصوب 1391، وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری)
[3] طبق آیین‌نامه شورای صنفی رفاهی این امور شامل امور خدماتی و رفاهی از قبیل امور فروشگاه ها و دفاتر تکثیر، ایاب و ذهاب دانشجویان، وامهای دانشجویی، مراکز درمانی، امور ورزشی، مراکز رایانه ای دانشجویی موسسه، کتابخانه، امور مربوط به کیفیت غذا و بهداشت محیط‌های غذاخوری‌های دانشجویی، برگزاری جلسات پرسش و پاسخ دانشجویان برای تبادل نظر با مسئولین و ... می‌شود.
[4] ماده 8 آیین نامه شورای صنفی ـ رفاهی (مصوب 1391، وزارت علوم، تحقیقات و فن‏آوری)
[5]. برای آشنایی با این شرایط و سایر جزییات به آیین‌نامه نحوه استفاده از وام‌های صندوق رفاه دانشجویان در داخل کشور (مصوب 1387، هیئت امنای صندوق رفاه) و دستورالعمل‌ اجرایی این آیین‌نامه (مصوب 1387، هیئت امنای صندوق رفاه) مراجعه فرمایید.
[6] مواد 10 تا 19 فصل سوم از یین‌نامه نحوه استفاده از وام‌های صندوق رفاه دانشجویان در داخل کشور (مصوب 1387، هیئت امنای صندوق رفاه)
[7] دستورالعمل اعطاء و بازپرداخت تسهیلات رفاهی به دانشجویان ممتاز و نمونه (مصوب 1382، هیئت امنای صندوق رفاه)
[8] آیین‏نامه اجرایی بند 5 ماده 13 قانون بیمه همگانی خدمات درمانی (مصوب 1374، مصوب هیئت وزیران)
[9] آیین‏نامه نحوه واگذاری و اداره خوابگاه دانشجویی (مصوب 1383، وزارت علوم تحقیقات و فن‏آوری)
[10] در نظام‌نامه اجرایی توسعه ورزش‌های همگانی، تفریحات سالم، ورزش‏های بومی‌ـ ‌محلی و ورزش‏های باستانی (مصوب 1392، سازمان امور دانشجویان)
[11] ایین‏نامه انجمن‏های ورزشی دانشجویی دانشکده‏ها و خوابگاه‏ها (مصوب 1379، شورای عالی تربیت بدنی و ورزش دانشگاه‌ها)
[12] برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به سیاست‌های حمایت و هدایت استعدادهای درخشان (مصوب 1377، شواری عالی انقلاب فرهنگی)
[13] برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به لایحه جامع خدمت رسانی به ایثارگران (مصوب 1391، مجمع تشخیص مصلحت نظام)
[14] برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به آیین‏نامه نحوه استفاده از وام‏های صندوق رفاه دانشجویی داخل کشور (مصوب 1387، صندوق رفاه دانشجویان)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top