تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/08/03 - 15:31
کد خبر: 183080

فواد ایزدی: برخی مسئولان موضوع نفوذ را جدی نگرفته‌اند

خبرنامه دانشجویان ایران: عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: ارتباط با خارج باید هوشمندانه و بر اساس منافع ملی باشد، باید کاری کنیم که دشمن ببیند امیدی که در دلش ایجاد شده بی‌ثمر است.

فوائد ایزدی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به لزوم و اهمیت پیگیری اقتصاد مقاومتی گفت: متأسفانه تعریفی که برخی از مسئولان دولتی از اقتصاد مقاومتی ارائه می‌کنند، این است که می‌گویند اقتصاد مقاومتی، اقتصادی است که اقتصاد ایران آنقدر با اقتصاد بیرون تنیده شود که قابل تشخیص نباشد.

وی با بیان اینکه آمریکا به‌دنبال تغییر در جمهوری اسلامی ایران است، افزود: در این شرایط که چنین تعریفی از اقتصاد مقاومتی توسط برخی از مسئولان دولت می‌شود، اگر من به جای اوباما بودم و چنین تعریفی را می‌شنیدم مطمئناً به این نتیجه می‌رسیدیم که تغییری که بدنبالش هستیم، خیلی زودتر اتفاق خواهد افتاد.

ایزدی تأکید کرد: متأسفانه برخی تعاریف که از سوی مسئولان دولتی ارائه می‌شود طرف آمریکائی را به شدت خشنود می‌کند و این خطری است که باید به آن توجه شود.

ایزدی گفت: در گذشته بین مسئولان دولت ما و طرف آمریکایی دعوا بود و وقتی وزیرخارجه ما رئیس جمهور آمریکا را می‌دید راه خودش را کج می‌کرد و به صورت اتفاقی با آن دست نمی‌داد، به همین خاطر آمریکا و طرف مقابل خیلی امیدوار نمی‌شد.

وی افزود: تغییراتی که امروز در سیاست خارجی دولت پدید آمده است، یک نوع امیدی را در طرف مقابل ایجاد کرده است. دولت با شعار تدبیر و امید روی کار آمد و به نظر می‌رسد امید به صورت جدی در دل دشمنان جمهوری اسلامی ایجاد شده و قطعاً ایجاد امیدواری در دل دشمن خیلی غیر مدبرانه است و کاری نیست که افراد با تدبیر انجام دهند.

ایزدی خاطرنشان کرد: دست طرف مقابل در حوزه مالی باز است و در حوزه نفوذ در کشورهای دیگر هم تجربیات گسترده‌ای دارد. متأسفانه برخی ذوق‌زدگی‌ها که برای سفرهای هیأت‌های اروپایی دیده می‌شود این ذهنیت را در طرف مقابل ایجاد می‌کند که ایران برای رسیدن به اهدافی که با تحریم به آن نرسیده‌اند، محیط بسیار خوبی است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه باید مراقب نفوذ دشمن بود، ادامه داد: اختلافی که بین تیم اوباما و مخالفین وی وجود داشت به خاطر این بود که مخالفین می‌گفتند تحریم‌ها و فشار را افزایش بدهیم ولی اوباما می‌گفت ما این روش‌ها را امتحان کردیم و نتیجه نداد و جمهوری اسلامی با همه این فشارها قدرتمند شد به همین جهت باید به‌دنبال تغییر سیاست در ایران بود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: تغییر سیاست به این معنی نیست که آنها دیگر نمی‌خواهند جمهوری اسلامی را سرنگون کنند ولی تاکتیک و روش خود را تغییر داده‌اند.

وی ادامه داد: قبل از اینکه اوباما هم به قدرت برسد در محافل فکری آمریکا این موضوع مطرح بود که روش صحیح مقابله با ایران باز کردن درهای ایران برای حضور نهادهای مرتبط با دولت آمریکا به صورت مستقیم و غیرمستقیم است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران گفت: آمریکا اکنون احساس می‌کند این فرصت ایجاد شده تا برنامه‌های خود را برای تغییر پیاده کند، دولت هم به نظر می‌رسد به خطر نفوذ توجهی ندارد، به همین خاطر می‌بینیم که مقام معظم رهبری مجبور هستند چندین‌بار به موضوع نفوذ تأکید کنند.

وی اضافه کرد: متأسفانه علیرغم تاکیدات و دغدغه مقام معظم رهبری در عمل از دولت کار خاص و عکس‌العمل مناسبی را مشاهده نمی‌کنیم و هر روز جملاتی را می‌شنویم که نشان می‌دهد برخی از مسئولان بحث نفوذ را جدی نگرفته‌اند.

ایزدی تصریح کرد: متأسفانه تفکری که برخی از مسئولان دولت دارند و می‌گویند درها را باز می‌کنیم و خودمان را با طرف مقابل هماهنگ می‌کنیم، بعد طرف مقابل به ما اجازه حکومت خواهد داد، تفکر صحیحی نیست، قذافی، مرسی، عرفات و صدام هم معتقد به این تفکر بودند و احساس می‌کردند با راه آمدن با غرب می‌شود حکومت کرد ولی دیدند غرب در اولین فرصتی که به دست می‌آورد آنها را سرنگون می‌کند. پس ما باید مراقب باشیم چنین اتفاقاتی برایمان رخ ندهد.

وی گفت: ما باید به تاکتیک‌های نفوذ در حوزه‌های مختلف توجه کنیم، امروز می‌بینیم علاوه بر نهادهای اقتصادی، نهادهای فرهنگی هم علاقه‌مند برای حضور در ایران هستند و نهادهای سیاسی هم فعال شدند.

ایزدی خاطرنشان کرد: بحث ما این نیست که دور کشور دیوار کشیده شود و با خارج ارتباط نداشته باشیم، حرف ما این است که ارتباط باید هوشمندانه و بر اساس منافع ملی باشد. وقتی طرف مقابل اعلام کرده علاقه‌مند به تغییر در ایران است باید کاری انجام دهیم که دشمن ببیند امیدی که در دلش ایجاد شده امید بی‌ثمری است و این نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

ایزدی یاد‌آور شد: آمریکایی‌ها در حوزه دیپلماسی‌شان در بودجه 2015، می‌خواهند 3 هزار میلیارد دلار برای موضوع خاورمیانه هزینه کنند و این 3 هزار میلیارد هزینه‌ای است که برای ایجاد نفوذ در نظر گرفته‌اند.

وی گفت: آمریکایی‌ها به دنبال ایجاد دموکراسی در کشورها نیستند زیرا اگر این‌گونه بود از دیکتاتوری‌های منطقه حمایت نمی‌کردند.

این استاد دانشگاه افزود: مسئولان دولت برای اینکه بدانند چگونه می‌توانیم با آمریکا مقابله کنیم، باید به چند موضوع توجه داشته باشند، اول باید تاریخ را بدانند، یعنی بدانند آمریکایی‌ها نسبت به ما چگونه عمل کردند، دوم اینکه به سیاست‌های اعلامی آمریکا توجه کنند و در مرحله سوم باید سیاست‌های اعمالی آنها را در نظر بگیرند.

وی گفت: اگر روی این 3 حوزه توجه داشته باشیم می‌بینیم که یک جنگ گسترده‌ای در حال طراحی و اجرا است که هدف آن استحاله و سرنگونی جمهوری اسلامی است.

ایزدی افزود: در زمان جنگ تحمیلی بنی‌صدر خیلی به دفاع اعتقاد نداشت، این تفکر بنی‌صدری در حوزه نفوذ نباید در دولت دیده شود. باید این تفکر که ما عکس‌العملی نسبت به توطئه جدید دشمن نداشته باشیم را تغییر دهیم، توطئه‌ای که می‌گوید: « خاک را اشغال نمی‌کنیم ولی به دنبال این هستیم که حکومت را عوض کنیم».

وی در خاتمه گفت: امروز زمان آن رسیده که همه نهادها برای دفاع از کشور بسیج شوند و این اتفاق نیاز است که رخ دهد. نباید اجازه داد دشمن با نفوذ اهداف خود را دنبال کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top