تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/08/20 - 17:28
کد خبر: 184774

رتبه برتر خبرنامه دانشجویان ایران در بخش‌های مختلف

برگزیدگان جشنواره نشریات دانشجویی معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نشریات دانشجویی معرفی شدند

در این بخش فاطمه کریمی از خبرگزاری تسنیم و علی البرزی از روزنامه وطن‌امروز مشترکا مقام دوم را کسب کردند و مهدی نوریه از خبرنامه دانشجویان ایران موفق به کسب رتبه اول بخش گزارش‌‌های برتر شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم عصر امروز چهارشنبه بیستم آبان ماه با حضور فعالان نشریات و رسانه های دانشجویی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»، در این مراسم که با سخنرانی علیرضا پناهیان، داریوش ارجمند، ابوالقاسم طالبی، حسام‌الدین علامه، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، حمیدرضا برقعی و تقدیر از فرزند شهید حسین همدانی و از آثار برتر این جشنواره تقدیر شد.

برگزیدگان جشنواره نشریات دانشجویی معرفی شدند/ رتبه برتر خبرنامه دانشجویان ایران در بخش‌های مختلف

در بخش نشریات طنز این جشنواره براساس رای هیئت داوران نشریه "آقا اجازه" از دانشگاه بیرجند، "خودمونی" از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و "کاکتوس" از دانشگاه لرستان حائز مقام‌های اول تا سوم شدند.

در بخش نشریات علمی دانشجویی مقام‌های اول تا سوم از آن نشریات "پندار" از دانشگاه تهران، "مردمک" از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و "سایه‌ روشن" از دانشگاه لرستان شد.

در بخش نشریات هنری ادبی دانشجویی رتبه سوم به "کافه‌هنر" از دانشکده فنی مهندسی دانشگاه تفرش رسید. در این بخش نشریه‌ای از نگاه هیئت داوران جشنواره موفق به کسب رتبه دوم و اول نگردید.

در بخش نشریات فرهنگی دانشجویی رتبه سوم به نشریه "رایحه مهر" از دانشگاه حکیم سبزواری، رتبه دوم به نشریه "دختران ایران زمین" از دانشگاه الزهراء(س) و رتبه اول به نشریه "بساتین" از دانشگاه میبد رسید.

در بخش نشریات دانشجویی سیاسی رتبه اول به نشریه "حیات" از دانشگاه امام صادق(ع)، رتبه دوم به نشریه "زیر هشت" از دانشگاه بوعلی‌سینا همدان و رتبه سوم به نشریه "خیمه" از دانشگاه دانشگاه سیستان و بلوچستان رسید.

در بخش متون و متن ادبی رتبه اول به "دختران ایران زمین" از دانشگاه الزهرا(س)، رتبه دوم به نشریه "ارشیه" از دانشگاه علوم پزشکی یزد و رتبه سوم به نشریه "حیات" از دانشگاه امام صادق(ع) رسید.

در بخش صفحه‌آرایی و طرح جلد نشریات برتر دانشجویی رتبه اول تا سوم به ترتیب از آن  نشریه "شبان" از دانشگاه رازی کرمانشاه، "چفیه" از دانشگاه علمی کاربردی قوچان و "گل نرگس" از دانشگاه علوم پزشکی تهران رسید.

در بخش کاریکاتور رتبه سوم به نشریه مهبانگ" از دانشگاه پیام‌نور اصفهان رسید و نشریات "کاکتوس" از دانشگاه لرستان و "نیش‌گون" از دانشگاه علوم پزشکی اصفهان حائز کسب رتبه اول و دوم شدند.

در بخش طنز برتر دانشجویی رتبه اول از آن نشریه "پلاک چهار" از دانشگاه آزاد واحد زنجان، رتبه دوم "حیات" از دانشگاه امام صادق(ع) و نشریه "آقا اجازه" از دانشگاه بیرجند گردید.

در بخش مصاحبه برتر رتبه اول این بخش به نشریه "خیمه" از دانشگاه سیستان و بلوچستان رسید و نشریه "آرمان‌گرا" از دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله و نشریه دانشگاه فردوسی مشهد رتبه‌های دوم و سوم را کسب کردند.

در بخش مقاله، یادداشت و گزارش برتر، رتبه برتر از آن نشریه "حیات" از دانشگاه امام صادق(ع) شد و نشریات "پندار" از دانشگاه تهران و "تاریخ‌پژوهشی" از دانشگاه فردوسی مشهد رتبه‌های دوم و سوم را به دست آوردند.

در بخش نقد دانشجویی رتبه سوم از آن نشریه "سرچشمه خورشید" از دانشگاه پیام نور شد و رتبه دوم و اول به ترتیب از آن نشریه "رستار" از دانشگاه قم و "خیمه" از دانشگاه سیستان و بلوچستان شد.

در بخش آثار برتر دانشجویی در رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها، در بخش گزارش‌های برتر رتبه سوم به عطیه همتی از خبرگزاری مهر رسید. در این بخش فاطمه کریمی از خبرگزاری تسنیم و علی البرزی از روزنامه وطن‌امروز مشترکاً مقام دوم را کسب کردند و مهدی نوریه از خبرنامه دانشجویان ایران موفق به کسب رتبه اول بخش گزارش‌‌های برتر شد.

در بخش اخبار برتر دانشجویی رتبه سوم از آن رضا همدانچی از خبرگزاری تسنیم شد و رتبه دوم و اول از آن مسعود پرهیزکاری از خبرگزاری دانشجو و فاطمه بلوچی‌پور از خبرگزاری فارس شد.

در بخش یادداشت‌های برتر رتبه برتر از آن امیرحسین ثابتی از خبرنامه دانشجویان ایران و رتبه دوم از آن زهرا محسنی‌فرد از روزنامه جوان شد.

در بخش مصاحبه‌های برتر دانشجویی نیز مقام سوم به مرضیه حسن‌پور از خبرگزاری فارس رسید و زهرا شهرزاد از خبرنامه دانشجویان ایران و مسعود ابراهیمی از روزنامه جوان به ترتیب مقام‌های دوم و اول این بخش را کسب کردند.

مسئولان و برگزارکنندگان این همایش، به کسب‌کنندگان مقام اول این جشنواره یک میلیون  تومان جایزه نقدی، نفرات دوم 500 هزار تومان و نفرات سوم 250 هزار تومان به عنوان هدیه نقدی همراه با تندیس جشنواره اعطا کردند.

پناهیان: استفاده از ادبیات جدید ابعاد مختلفی از حقیقت را آشکار می‌کند

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان  نیز با حضور در اختتامیه جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم گفت: تولید ادبیات و گفتمان یکی از کارهای مهم نشریات دانشجویی است. ما نیاز به ادبیات جدید داریم و باید دائماً‌ درحال تولید ادبیات باشیم.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: برخی از ادبیاتی که ما از آن استفاده می‌کنیم گویای حقایق نو نیستند. همانطور که مردم برای بیان مسائل به دنبال ادبیات جدید می‌روند ما هم باید برای گفتن حقایق از ادبیات نو و جدید استفاده کنیم.

پناهیان اضافه کرد: انتقال مفهوم با ادبیات نو گاهی یک ضرورت است. متاسفانه در ادبیات دینی و انقلابی استفاده از ادبیات نو خیلی کم رخ داده است و این به خاطر بی‌توجهی است.

وی ادامه داد: امام(ره) یک تولید کننده ادبیات بود. مقام معظم رهبری نیز همین‌گونه هستند و به خاطر این صدای آنها بسیار شنیده شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: صدای کسانی که تولید ادبیات ندارند کمتر شنیده می‌شود. برای اینکه صدای ما بهتر شنیده شود باید از ادبیات نو و جدید استفاده کنیم.

پناهیان خاطرنشان کرد: اداره کنندگان نشریات باید به فکر تولید ادبیات نو باشند. متاسفانه گاهی وقت‌ها ادبیات نابه‌جایی که تولید شده آنقدر حاکمیت پیدا کرده است که ما مجبوریم از آن استفاده کنیم.

وی افزود: بار معنایی منفی برخی کلمات گاهی بیشتر از بار معنایی مثبتش است،‌ چه لزومی دارد ما از این ادبیات استفاده کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه با بیان اینکه برخی کلمات توسط عده‌ای برای بهره‌برداری‌های خاص تولید شده‌ است گفت: من نمی‌دانم کلماتی مانند کلمه ارزش‌ها از کجا سر زبان افتاد که امروزه آنقدر از آن استفاده می‌کنیم. مثلا می‌گوییم ما ارزشی هستیم یا از ارزش‌ها دفاع می‌کنیم. باید ببینیم کسانی که به ما می‌گویند ارزشی هستیم برای خودشان چه کلمه‌ای انتخاب کرده‌اند آنها به ما ارزشی می‌گویند ولی خودشان می‌گویند واقع‌بین تا به این صورت به اهدافشان دست پیدا کنند.

وی گفت: باید در ادبیات نشاط و احساس پیروزی وجود داشته باشد نباید اجازه بدهیم به ما ادبیات تحمیل کنند مانند این کلمه اصولگرا که معلوم نیست از کجا باب شد. ما نباید فحش را تمیز و آراسته کنیم و به خودمان بچسبانیم.

پناهیان خاطرنشان کرد: برخی مواقع ادبیات موجب دو قطبی شدن جامعه می‌شود. چرا به دروغ ملت‌ها را به دو دسته تقسیم می‌‌کنند؟ باید این فضای دروغین را بهم زد.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: دانشجویان باید آنقدر حریت داشته باشند که علیه چیزهایی که صادقانه نیستند به پا خیزند و آن فضا را به هم بزنند. ما نباید مقررات اشتباه را بپذیریم.

وی با بیان اینکه کلمات اصلاح‌طلبی و اصولگرایی نتیجه تولید یک ادبیات است گفت: گفتمان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی طوری جدی گرفته می‌شود که انگار وجود دارد اینها کلماتی هستند که عده‌ای برای اهداف خودشان تولید کرده‌اند.

پناهیان در قسمت دیگری از سخنان خود گفت: جریان‌هایی که در گفت‌وگو با غرب تند روی می‌کنند در سال‌های ابتدایی انقلاب برای امام نامه می‌نوشتند که کجایید که مبارزه با آمریکا از بین رفت؟!

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: برخی‌ها دوست‌دارند خودشان را پشت ادبیات مبهم پنهان کنند و درگیری‌ها را در تاریکی افزایش دهند. برخی‌ها با برچسب زدن به هم فضا را تاریک می‌کنند نباید اجازه داد چنین اتفاقاتی رخ دهد.

وی ادامه داد: نباید برای دفاع کردن یا زدن کسی از کلمات اصلاح‌طلب و اصولگرا استفاده کرد. ما باید به سمت ادبیات نو برویم و فضا را برای ادبیات نو باز کنیم آن وقت می‌بینیم که ابعاد مختلفی از حقیقت آشکار می‌شود.

پناهیان در خاتمه اظهار داشت: متاسفانه بسیاری از آیات قرآن و روایت که باید مشهور باشند مشهور نیستند ما اگر به سراغ ادبیات نو برویم می‌بینیم لب اقیانوس بزرگی از حقایق ناب قرآنی و روایی ایستاده‌ایم و روایات و آیاتی را می‌شنویم که تا کنون نشنیده‌ بودیم.

بیانیه دبیر و داوران جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم

همچنین در این مراسم بیانیه ای از طرف نماینده هیئت داوران جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم قرائت گردید که به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

دانشجو قشری است غیروابسته که تنها دل در گرو آرمان های اخلاق مدارانه‌­ی خویش نهاده. انقلاب اسلامی آمد تا فضایی درخور برای این جماعت فرهیخته ایجاد شود و استعدادهایش را به منصه ظهور برساند و سخن خویش را از هر جنس و سلیقه ای در قالب واژه ها به گوش مخاطبانش برساند. در همین راستا زلف این قشر با نشریات دانشجویی به شکل شگفت انگیزی گره خورد. انگار دانشجو، نشریات دانشجویی را واسطه ای برای رسیدن به آرمان های خود می داند و آن را ابزاری برای بیان حقایقی می پندارد که از تار و پود ذهن پویا و ضمیر روشنش عبور کرده است. دانشجو می داند جان گرفتن این قلم به قیمت خون هایی است که به پایش ریخته شده. از چمران ها و مطهری ها و بهشتی ها تا آوینی ها و وزوایی ها؛ لغزیدن چنین قلمی جز در مسیر عشق، حقیقت و آزادگی سزاوار نیست.

قلم را در دست می گیرد و با هزار بیم و امید، می نویسد از آنچه که می بیند و می فهمد. بوی کاغذ قلم خورده، او را امید می دهد در مسیر پر چالش دستیابی به قلل آرمانگرایانه اش. دست و پنجه نرم کردن با مصائب و مشکلات پیش رو را هم بخشی از مشکلات خود می داند و فکر و جان خویش بدان عادت داده است. هرچند سنگ اندازی های گاه و بیگاه در مسیر انتشار و راضی نگه داشتن جماعتی مسئول و غیر مسئول هر از گاهی بر تارک نگاه نغزش ثلمه ای وارد می کند و آن را یک پای ثابت تداوم حرکت در مسیر نشریات دانشجویی می داند، اما هرگز از سنگر عدالت طلبی و ارزش مداری پا پس نمی کشد. دست لرزیدن ها از ترش رویی مسئولین دانشگاهی که اهرم سانسور را در دست دارند نیز معمولا علت العلل نگرانی دانشجویان از قلم زدن در نشریات دانشجویی است، اما دانشجویی که دل در گروی آرمان های کشورش نهاده و جز در مسیر اخلاق و صداقت گام بر نمی دارد را ماتمی نیست.

نشریات دانشجویی در ایران با تمام فراز و فرودهایش و با تمام کاستی ها و کمبودهایش براساس مستندات متقن از بعد کیفی و کمی در سطح دنیا کم نظیر است. بر همین اساس جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم رسالت سنگینی را بر دوش خود احساس می کند. کشف استعدادهای گمنام و نشان دادن مسیر صحیح دستیابی به اصول و فنون حرفه ای رسانه، بخشی از رسالتی است که جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم برای خویش متصور است.

فراهم نمودن بستری پویا بر خاستگاه رقابتی سالم با روحیات دانشجویی تناسب عمیقی دارد. شور و انگیزه و حس رقابت پذیری مسبب افزایش ارتقای سطح استعدادهای دانشجویان است و این جشنواره همت خود را بر آن داشته تا در این مسیر گام بردارد. جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم آمد تا رنج دستان شما را ببیند و آن را در بوته قضاوت عادلانه قرار دهد. آمدیم تا در کنار هم از انگیزه دانشجویی رونمایی کنیم و بگوییم که دانشجو و نشریات دانشجویی موتور محرک و ابزار ارتقای فرهنگ جامعه ای است که سنگ بنای انقلابش بر مبنای فرهنگ اسلامی پایه ریزی شد.

نکته ای که از درجه اهمیت بالایی برخوردار است استقبال وصف ناپذیر دانشگاه های مراکز استان و شهرستان ها در اولین دوره این جشنواره نوپاست. همچنین عزم جزم دانشگاه ها در ارائه نشریات دانشجویی با کیفیت، متولیان برگزاری این جشنواره را شگفت زده کرد. مشارکت دانشگاه های مختلف از جمله: دولتی، آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و علوم پزشکی بیانگر شور و نشاطی سازنده در بدنه دانشگاهی کشور است که در بلند مدت ثمرات فراوانی در امر فرهنگی کشور در بر خواهد داشت. و این مشارکت پرشور دانشجویان بود که خستگی ناشی از برخی سنگ اندازی­ها در مسیر برگزاری این جشنواره را از تن زدود. سنگ اندازی هایی که تا برگزاری اختتامیه این جشنواره­ی خودجوش و دانشجویی ادامه داشت.

براساس این گزارش کوروش کمره ای دبیر اولین جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم نیز در این مراسم با قرائت متنی گزارشی از روند جشنواره را به اطلاع شرکت کنندگان در اختتامیه رساند. که متن آن به این شرح است:

و اما نسل چهارم!

جشنواره سراسری نشریات دانشجویی نسل چهارم به همت بسیج دانشجویی، اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل، دفتر تحکیم وحدت، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان و جنبش عدالتخواه دانشجویی در سه بخش «نشریات دانشجویی»، «آثار دانشجویی» و «آثار رسانه های سراسری کشور در موضوع "دانشجو و دانشگاه"» برگزار گردید.

در طول دوره فراخوان جشنواره بیش از 5720 اثر و 550 نشریه از دانشگاه های مختلف کشور دریافت شد.

مجموعه آثار و نشریات دانشجویی ارسالی از سوی دانشگاه و رسانه ها در 2 مرحله داوری شد و در هر مرحله از اساتید و کارشناسان خبره و کسانی که سبقه ای از کار با نشریات دانشجویی در کارنامه وزین شان دیده می شد، استفاده گردید.

نکته پایانی خطاب به شما فرهیختگان و دانشجویان عزیز این است که روند اجرایی جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم را دوستان دانشجوی شما در تشکل های دانشجویی بر عهده داشتند و تمام تلاش خود را در راستای کسب رضایت شما بزرگواران به کار گرفتند.

ضمن تشکر و قدردانی از حسن اعتماد تشکل ها و اتحادیه­ های دانشجویی به دانشجویان مجری جشنواره نسل چهارم، بر خود لازم می دانیم از تمامی دوستان و عزیزانی که ما را در برگزاری هر چه بهتر و دقیق تر این جشنواره از روزهای ابتدایی تاکنون یاری نمودند صمیمانه سپاسگزاری نموده و دست تک تک آن ها را صمیمانه می فشاریم.

دبیر اولین جشنواره نشریات دانشجویی نسل چهارم

20 آبان ماه 1394

گزارش تصویری این مراسم در ادامه آمده است:

محمد مهدی نوریه

محمد رضا حیاتی

محمد مهدی نوریه

مسعود فروغی

محمد مهدی نوریه

علی خضریان

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top