تاریخ انتشار: جمعه 1394/08/29 - 15:11
کد خبر: 185588

علی خضریان در دانشگاه علوم پزشکی اهواز مطرح کرد؛

تشکل‌های دانشجویی دولت ساخته از مدل طبرزدی تبعیت می‌کنند و همواره مجیزگوی دولت هستند

تشکل‌های دانشجویی دولت ساخته از مدل طبرزدی تبعیت می‌کنند و همواره مجیزگوی دولت هستند

وی تصریح کرد: تشکل های دولت ساخته‌ای که اکنون در دانشگاه ها با حمایت دولت تدبیر و امید ساخته می شوند از مدل طبرزدی تبعیت می کنند و این تشکل ها هیچ وقت از دولت انتقاد نخواهند کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: علی خضریان گفت: تشکل های دولت ساخته ای که اکنون در دانشگاه ها با حمایت دولت تدبیر و امید ساخته می شوند از مدل طبرزدی تبعیت می کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دوره تشکیلاتی انجمن های اسلامی دانشجویان دانشگاه های خوزستان پنج شنیه ۲۸ آبان به میزبانی انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سالن امام رضا(ع) این دانشگاه برگزار شد.

علی خضریان مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران در این دوره تشکیلاتی با بیان اینکه انجمن‌ اسلامی دانشجویان برای اولین بار از سال ۲۱ در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران تشکیل شد و بعد‌ها در دانشکده‌ دانشگاه‌های دیگر، این انجمن شکل گرفت. گفت: انجمن اسلامی اولین بار با یک هدف بسیار مهم تشکیل شد. وقتی به خاطرات مکتوب مؤسسان آن زمان رجوع می‌‌کنیم مسئله‌‌ای را می‌‌بینیم که همه روی آن تأکید دارند، آن هم این است که در دانشگاه تهران زمانی که دانشجویان مسلمان می‌‌خواستند یک رفتار دینی حتی در ابعاد فردی مثل اقامه نماز انجام دهند، معمولا یا مورد تمسخر، یا مورد ضرب و شتم جریان چپ‌گرا معروف به حزب توده قرار می‌‌گرفتند. این دانشجویان سؤالی برایشان پیش آمده بود که چرا در کشوری که اکثریت مسلمان هستند، در دانشگاه چنین جامعه‌ای، برای نماز خواندن چنین فضایی ایجاد می‌ شود؟

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه افزود: در واقع جریان اقلیت، یعنی جریان چپ فکری، دارای تشکیلاتی چون حزب توده در حال فعالیت بودند اما این دانشجویان مسلمان خلأ تشکیلاتی داشتند و در جایگاه اقلیت قرار می‌‌گرفتند. به عبارت دیگر اقلیت منسجم با اکثریت غیرمنسجم رفتار اقلیت‌‌وار می‌‌کردند، به همین دلیل آن‌ها به این نتیجه رسیدند که باید تشکیلاتی را راه‌اندازی کنند تا خود را منسجم کنند و در ‌‌نهایت انجمن اسلامی دانشجویان را تأسیس کردند. سرانجام انجمن اسلامی دانشجویان در اولین گام تأسیس برای اجرای قواعد و قوانین اسلامی و در دفاع از دانشجویان مسلمان مقابل جریان ‌های چپ‌ گرا و جریان‌‌های غیر دینی تشکیل شد.

این فعال سیاسی در ادامه با بیان اینکه زمانی که قرار است هر مجموعه‌ای هویتش شکل گیرد باید به تاریخ آن رجوع کرد و دید با چه شاخص‌ها و در چه بستری شکل گرفته تا بر مبنای هویت‌‌ها آن مجموعه را بشناسیم. افزود: یکی از هویت‌‌های اساسی جنبش دانشجویی مسلمان که آن زمان در قالب انجمن‌ اسلامی دانشجویان شکل گرفت، اجرای قواعد و قوانین اسلامی بود. هر چه جلو‌تر می‌‌رویم در طول تاریخ به انجمن اسلامی دانشجویان هویت‌های جدیدی اضافه می‌‌شود؛ مثلا در دهه ۳۰ هویت استکبار ستیزی و مبارزه با آمریکا و انگلیس در دانشگاه تهران شکل گرفت و این نشأت گرفته از آمیزه ‌های دینی بود تا آمیزه‌‌های مارکسیستی. هویت جدید در دهه ۴۰ ایجاد علاقه و رابطه دو طرفه با جریان روحانیت انقلابی برخاسته از تفکر امام(ره) بود. حتی افراد غیر روحانی مثل مرحوم دکتر علی شریعتی تا حدود زیادی این تفکر انقلابی را در دانشگاه طرح ‌کردند. هویت جدید دوباره به دهه پنجاه می‌‌رسد. بروز آن را در همراهی ملت ایران در انقلاب اسلامی شاهدیم. در ادامه آن سال ۵۸ بحث تسخیر لانه جاسوسی و اعلام دانشجویان پیرو خط امام(ره) بود و سال ۵۹ اتحادیه‌ای به نام دفتر تحکیم وحدت تأسیس شد که ریشه‌‌های این عنوان به ملاقات دانشجویان پیرو خط امام(ره) باز می‌‌گردد. زمانی که حضرت امام(ره) پیشنهاد تشکیل اتحادیه دانشجویی را می‌شنود اعلام می‌‌کند که بروید تحکیم وحدت کنید و در واقع حتی عنوان دفتر تحکیم وحدت یک عنوان ولایت‌پذیرانه است و انجمن اسلامی بر مبنای حرف ولی فقیه زمان خود این کار را انجام می‌‌دهد.

وی در مجموع این شاخصه‌ها را هویت انجمن اسلامی دانشجویان دانست و گفت: از جریان اقامه نماز و برپا داشتن ظرفیت‌های دینی در محیط دانشگاه، استکبارستیزی، پیوند با روحانیون انقلابی همفکر با حضرت امام(ره)، ‌همراهی ملت ایران در انقلاب اسلامی، تسخیر لانه جاسوسی و تأکید بر‌‌ همان رفتارهای ضدآمریکایی و ضداستعماری و در ادامه ولایت ‌پذیری و در گام‌‌های بعدی حماسه‌ای چون دفاع مقدس بروز و ظهور پیدا می‌‌کند.

دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه بیان کرد: برای کار تشکیلاتی موثر باید دانشجویان به این باور برسند که در موقعیت جنگی قرار دارند و دشمن به طور شبانه روز در حال عملیات است.

وی افزود: حضرت امام خمینی(ره) در دیدار دانشجویان در بحبوحه جنگ که همه می گفتند جنگ در اولویت کشور است، در دیدار با مسئولان آموزش عالی تاکید می کند: امروز اولویت اصلی ما دانشگاه است و جنگ دیر یا زود تمام می شود شما به فکر دانشگاه باشید.

خضریان گفت: این نشان می دهد حضرت امام خمینی(ره) دانشگاه را میدان جنگ نرم می داند و برای همین است در وسط جنگ سخت، حرف از جنگ نرم می زند.

این کارشناس مسائل سیاسی در ادامه بیان کرد: رهبر معظم انقلاب پس از فتنه آمریکایی 88 چون جنس فتنه از جنس نرم بود به طور مرتب با دانشجویان دیدار داشتند و به حضور دانشجویان به عنوان افسر جنگ نرم در صحنه دانشگاه ها تاکید داشتند.

وی تصریح کرد: تشکل های دانشجویی در این میدان جنگ نرم کارویژه اصلی دارند و باید با بهره گیری از ابزاری چون سینما و هنر که برخواسته از یک اندیشه قوی است از انقلاب اسلامی دفاع کنند.

خضریان گفت: تشکل های انقلابی بحث جنگ نرم را شوخی نگیرند خطر جدی است و ما در وسط جنگ قرار داریم و معنی جنگ یعنی اینکه دشمن می خواهد شما و گفتمان شما نباشد و دعوا در مورد بود و نبود شما است.

وی افزود: در وسط جنگ باید از اختلاف های داخلی در جبهه خودی پرهیز کرد و نباید به خاطر اختلاف های کوچک با تشکل های همسو و افراد هم رزم مواجهه کرد و بلکه باید به شکل هم افزا حرکت کنیم و اینکه برخی مواقع در تشکل ها چابکی را نمی بینیم به خاطر عدم باور به این هجمه دشمن است.

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل بیان کرد: با این شرایط باید افراد تشکیلاتی و ساختار تشکیلاتی ماهیت جنگی به خود بگیرند و در حالت آماده باش قرار گیرند و با شکلی متمرکز برای گفتمان انقلاب اسلامی تلاش کنیم.

خضریان در ادامه به ابعاد جنگ نرم اشاره کرد و گفت: برخی جنگ نرم را جنگ رسانه ای می دانند درحالی که رسانه ها در جنگ روانی مطرح می شود که دنبال قلب واقعیت ها یا تحریف و یا پارگویی واقعیت ها است.

وی بیان کرد: در جنگ نرم دشمن دنبال تغییر جایگاه ارزش ها است و در این جنگ ارزش ها حذف نمی شوند ولی اولویت آنها تغییر پیدا می کند.

مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران عنوان کرد: مردم آمریکا علاقه های دینی دارند ولی چون در آن کشور آزادی از نوع آمریکایی ارزش اصلی و مادر است پس ارزش های چون معنویت و عدالت به حاشیه رانده می شود و این ارزش ها باید خود را با این ارزش تعریف کنند.

وی ادامه داد: بعد از انقلاب معنویت و دین داری ارزش اصلی کشور شد و امروز دشمن در صحنه جنگ نرم دنبال حذف معنویت از کشور نیست ولی می خواهد این ارزش را از اولویت مادر کشور خارج کند و مادی گرایی را در اولویت قرار دهد.

خضریان با اشاره به وجود مفاسد اقتصادی در کشور گفت: با وجود اینکه در کشور دستگاه های عریض و طویل نظارتی در کشور ایجاد شده است ولی چون پولدار شدن در برخی اقشار تبدیل به ارزش مادر شده، بنابراین برخی به هر شکل مشروع و نامشروع دنبال کسب پول است.

این کارشناس مسایل سیاسی افزود: برخی سریال های صدا وسیما نیز به این مسئله دامن زده می شود و طوری رفتار می کنند که افرادی که وضع مالی مناسبی دارند به لحاظ دینی در درجه پایین تر هستند.

وی با اشاره به برنامه سمت خدا گفت: این یک برنامه دینی خوب است و یک کار ساده است ولی دشمن برای تخریب باورها بسیار پیچیده عمل می کند.

خضریان به کارکرد انجمن های اسلامی در پاسخ به این شبهات بیان کرد: انجمن های اسلامی در دانشگاه ها باید بتوانند به این شبهه ها که دشمن به شکل پیچیده مطرح می کنند جواب دهند.

این عضو اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل به جریان شناسی جنبش های دانشجویی اشاره کرد و گفت: ریشه اصلی و بنیادی ایجاد انحراف در دفتر تحکیم وحدت حزب گرایی و سمت و سو پیدا کردن به احزاب سیاسی بوده است.

وی بیان کرد: دفتر تحکیم وحدت یک سری دانشجویان مسلمان و انقلابی بودند که دغدغه دین داشتند ولی چون به مرور افراد نفوذی در این تشکل راه پیدا کرد و به سمت جریان اصلاحات رویگردان شدند این باعث شد در عرض چند سال این تشکل انقلابی به تشکلی ساختار شکنانه تبدیل شود و در مقابل ارزش های انقلاب قرار گیرد.

مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران افزود: دفتر تحکیم در دوره جنگ دفاتر جنگ داشتند و بسیاری از سرداران جنگ از جمله سردار شهید باکری، زین الدین و علم الهدی تمامی از نیروهای دفتر تحکیم بودند.

وی افزود: این تشکل با این مختصات انقلابی به مرور بویژه در انتخابات دوره سوم مجلس شورای اسلامی به سمت نیروهای چپ گرایش پیدا کرد و این باعث اختلاف در سطوح دفاتر تحکیم در سطح استان ها شد و سبب انشقاق در تحکیم شد.

این فعال فرهنگی در ادامه به پیام تشکیل بسیج مستضعفین اشاره کرد و گفت: این پیام حاوی نکات بسیار مهمی است و دانشجویان و بویژه بسیجی باید حتماً این پیام را بخوانند.

وی ادامه داد: پیام تشکیل بسیج دانشجویی به بعد از جنگ تحمیلی یعنی 3 آذر 1367 برمی گردد یعنی امام خمینی(ره) فرمان بسیج را بعد hc جنگ سخت صادر می کند.

خضریان با در ادامه با بیان اینکه در  دهه‌ی ۷۰ اتفاقاتی در فضای سیاسی کشور ما رخ داد که افرادی در جریان انجمن‌های اسلامی نفوذ کردند که باعث شدند میان هویت‌‌ها و آرمان‌‌های اساسی جنبش دانشجویی مسلمان و انجمن‌ اسلامی در برخی از دانشگاه ‌ها فاصله ایجاد شود. گفت: از این رو دانشجویان برخی از انجمن‌های اسلامی که نسبت به چنین وضعیتی احساس خطر کردند.

وی یکی از مهم‌‌ترین دلایل ایجاد چنین فضایی را حرکت برخی از اعضای دفتر تحکیم وحدت به سمت دولتی شدن مجموعه دانست و افزود: در آن دوره حضور دفتر تحکیم وحدت در احزاب ۱۸ گانه جبهه اصلاحات رسما اعلام و در واقع یک جریان دانشجویی در سطح دانشگاه به یک حزب سیاسی تبدیل شد. در ۱۳ آبان ماه سال ۷۸ اتحادیه‌‌ای به نام انجمن اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه‌‌های کشور علنی شد، پس از اعلام موجودیت آن، در سال ۷۸ فعالیت‌های خود را بر مبنای یک گفتمان دانشجویی قرار دادند. گفتمان دانشجویی رایج در محیط دانشگاه‌‌ها غالبا دو طیف بودند؛ یک طیف در نیمه ابتدایی دهه ۷۰ در محیط دانشگاهی غلبه داشتند و طیف دیگر هم در نیمه دوم دهه ۷۰. طیف اول گفتمان توجیه‌گرا بود که در نیمه اول دهه ۷۰ معمولا در فضای فکری دانشگاه‌ها غلبه داشتند.

عضو اسبق شورای مرکزی اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در ادامه افزود: گفتمان توجیه‌گرا به این معنا که افرادی که مسئولیت‌های اجرایی کشور را به عهده داشتند و افرادی که در فضای دانشگاهی، سیاسی و اقتصادی کار می‌کردند از نیروهای انقلاب و یاران حضرت امام(ره) بودند و نباید به این افراد در فضای عمومی انتقاد کرد و اگر به این افراد انتقاد شود به نوعی به ضد انقلاب‌ها کمک می‌‌شود. این فضا در محیط دانشگاه‌‌ها غلبه داشت نه اینکه همه اینگونه فکر می‌‌کردند بلکه غلبه بر آن‌ها بود و بر این مبنا که اگر آن‌ها در محیط دانشگاهی نقدی داشتند یا اگر مورد نقد قرار می‌‌گرفتند، آن را مطرح می‌‌کردند و در حقیقت واقعه‌ای را که رخ داده بود توجیه می‌‌کردند.

خضریان در تشریح شرایط بعد از این گفتمان گفت: گفتمان دیگری در محیط دانشگاه روی کار آمد که در دانشگاه غلبه پیدا کرد و این نیز به گفتمان ساختارشکن معروف شد. این گفتمان در نیمه دوم دهه ۷۰ در محیط دانشگاهی غلبه پیدا کرد. حرف اساسی گفتمان ساختارشکن این بود، کسانی که کشور را اداره می‌‌کنند نیروهای انقلاب هستند و نیروهای نزدیک به فضای فکری رفتاری و دینی، اگر خطایی از آن‌ها سر می‌‌زند این خطا را ما پای ظرفیت‌‌های دین و انقلاب می‌گذاریم و با این نتیجه‌گیری وقتی نقدی داشتند کلیات و ساختار‌ها را زیر سؤال می‌‌بردند. در آن برهه در دانشگاهی یک اعتراض صنفی رخ داده بود و در پاسخ به این واقعه صنفی عده‌‌ای در آنجا مقدسات دینی، حتی سیدالشهداء(ع) را زیر سئوال بردند! این مسئله از نظر جامعه ‌شناسی بسیار تأمل برانگیز بود. در واقع نتیجه‌گیری این بود که انقلاب اسلامی ثمره تفکر شیعه است و شیعه هم بخشی از تفکراتش را از واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) دارد و این مشکل صنفی هم به مقدسات باز می‌گردد.

این فعال سیاسی معتقد است این جریان ساختار شکن و آن جریان توجیه‌ گرا هر دو با وجود اینکه خیلی با یکدیگر تفاوت داشتند و حتی نمایندگان آن‌ها در فضای دانشجویی دو طیف متفاوت فکری بودند، ولی یک خطای مشترک استراتژیک داشتند، آن هم عدم تفکیک بین حاکمیت و حکومت بود. این عدم تفکیک بین حاکمیت و حکومت به این معنا که حاکمیت به معنای اسلام، قرآن، قانون اساسی و ولایت فقیه، حکومت هم به معنای همه مسئولانی که در کشور کار می‌‌کنند و هر جا که مسئولیتی دارند. در واقع برای دفاع از حاکمیت، رفتارهای حکومت را توجیه می‌‌کردند و بین آن‌ها قائل به تفکیک نبودند، یا گاهی اشتباه حکومت را پای حاکمیت گذاشته می‌‌شد و هر دو این اشتباه را داشتند.

خضریان بیان کرد: سیر مطالعاتی باید در اولویت اصلی کار تشکیلات باشد و تشکیلات برای اینکه بتوانند در دانشگاه زنده بمانند باید اهل مطالعه باشند و برنامه ریزی مطالعاتی داشته باشد.

وی با اشاره تاریخی به جنبش دانشجویی در قبل از انقلاب اسلامی گفت: قبل از انقلاب عده ای دانشجویان دنبال کارهای پارتیزانی و تند و مسلحانه بودند و معتقد بودند باید فقط با شاه مبارزه فیزیکی کرد و چون این گروه ها بنیان فکری قوی نداشتند پس از انقلاب مقابل انقلاب ایستادند و به سمت مسعود رجوی کشیده شدند.

مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران بیان کرد: در این بین عده ای از دانشجویان بنیان های فکری خود را تقویت ساختند و بعدها همین افراد هسته های اصلی انقلاب را تشکیل دادند و کارهای مفیدی برای انقلاب انجام دادند.

وی خطاب به دانشجویان عضو انجمن های اسلامی دانشجویان خوزستان گفت: انجمن اسلامی و دفتر انجمن اسلامی صرفا یک پاتوق نیست بلکه محلی برای رشد و ارتقاء دانشجویان است.

خضریان افزود: در تشکل اعضا باید برای رشد خود تلاش کنند و انجمن نیز باید زمینه رشد را فراهم کند و این طور نیست که فقط ما شاهد کار اجرایی و نیروهای اجرایی در تشکل باشیم.

وی با اشاره به اهمیت جذب دانشجو به تشکل گفت: باید در جذب دانشجوی جدید از شیوه های جدید استفاده کنید و بتوانید به دانشجوی ورودی جدید خدمات ارائه دهید از جمله اینکه کارگروه های مطالعاتی تشکیل دهید و به دانشجوی ورودی جدید بگوید که آمادگی دارد در حوزه مطالعات کمک کنید و بدانید دانشجویان ورودی جدید افراد سفید و پاک هستند که اگر شما تشکل انقلابی برای آن برنامه نداشته باشید شاید دچار خطا و انحراف شوند.

مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران بیان کرد: رسالت انجمن های اسلامی، رسالت انبیاء است و این یعنی اینکه شما عضو تشکل وظیفه تبلیغی هم دارید و برای تبلیغ باید قدرت بیان و قدرت واژه بالای داشته باشید که این از مطالعه بدست می آید.

وی با اشاره به تاریخچه انجمن های اسلامی دانشجویی گفت: این نوع جنبش دانشجویی با هدف حمایت از هاشمی در دولت سازندگی شکل گرفتند و چون دال مرکزی شکل گیری این تشکل هاشمی و سازندگی بود بعد از پایان دولت سازندگی دچار خلاء کارکرد و گفتمان شدند و مجبور شدند مقابل نظام نظام قرار گیرند و فردی که به ظاهر انقلابی و نشریه ارزشی چاپ می کرد در عرض 7 سال مقابل ارزش ها قرار گرفت.

خضریان گفت: اصولاٌ تشکل های دولت ساخته همواره مجیزگوی دولت هستند و هیچ گاه دولت را نقد نمی کنند بنابراین با افول دولت ها این تشکل ها از بین می روند.

وی تصریح کرد: تشکل های دولت ساخته ای که اکنون در دانشگاه ها با حمایت دولت تدبیر و امید ساخته می شوند از مدل طبرزدی تبعیت می کنند و این تشکل ها هیچ وقت از دولت انتقاد نخواهند کرد.

مدیرمسئول خبرنامه دانشجویان ایران با اشاره به فضای سیاسی کشور بیان کرد: فضای سیاسی اکنون کشور دقیقا مشابه دوران سازندگی است با همان گفتمان و با همان رفتارها و اینکه امروز اصلاحات آقای هاشمی را پدر معنوی اصلاحات می دانند از لطیفه های خنده دار است.

وی گفت: اصولاٌ اصلاحات در تقابل با آقای هاشمی و روندهای دولت سازندگی بوجود آمد و موجودیت اصلاحات مدیون فضای بسته دولت سازندگی است، هر چند دولت اصلاحات دست پخت دولت سازندگی است.

خضریان بیان کرد: یکی از لطیفه های خنده دار کشور داعیه داری آزادی از سوی اصلاحات است. اصلاحاتی که وزیر کشور آن عبدالله نوری است که شخصاٌ پشت بلدوزر می نشیند و خانه منتظری را خراب می کند یا نوع مواجهه رئیس دولت اصلاحات با دانشجویان هیچ سنخیتی با آزادی ندارند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برخورد محترمانه پلیس با یک خانم +فیلم
گریه شرور دو ریالی در لحظه دستگیری +فیلم
درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل
هشدار جدید آمریکایی‌ها به اسرائیل
مرگ قهرمان پرورش اندام در حین مسابقه
خبر جدید وزیر کار درباره تعداد تعطیلات آخر هفته
۴ گزینه اصلی اسرائیل برای پاسخ به ایران
دیدار دوستانه تیم ملی ایران با ترکیه
تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
گزارش اندیشکده آمریکایی از سرسپردگی شاه اردن
حقوق بیکاری در کرواسی؛ بازگشت اسکوچیچ به ایران؟
پیام فرمانده ارشد ارتش به اسرائیل؛یکدستی سیلی زدیم
سخنگوی پنتاگون: ما خواهان تشدید تنش‌ها نیستیم
تعیین ظرفیت ۶۰۰ نفری در دوره فلوشیپ پزشکی سال ۱۴۰۳
کیفیت هوای تهران قابل قبول است
مهلت ارسال ایده به ششمین دوره رویداد «از ایده تا بازار» تمدید شد
تمدید مهلت ثبت نام آزمون EPT اردیبهشت ۱۴۰۳ دانشگاه آزاد
رگبار باران و باد شدید در ۹ استان
بالاخره چند موشک ایران به اسرائیل اصابت کرد؟
این برنامه جدید، رقیب تازه اینستاگرام است
ائتلاف چند کشور علیه ایران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top