تاریخ انتشار: شنبه 1394/08/30 - 13:35
کد خبر: 185683

تلاش جهت انحراف افکار عمومی از عملکرد دولت؛ استراتژی دولتی‌ها برای انتخابات آینده

تلاش جهت انحراف افکار عمومی از عملکرد دولت؛ استراتژی دولتی‌ها برای انتخابات آینده

در همین راستا است که حواشی که بعضا در جریان سخنرانی برخی از چهره‌های منتسب به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در دانشگاه‌ها یا شهرهای مختلف به وجود می‌آید، بیش از هرچیز در راستای اهداف انتخاباتی جریان مذکور قابل تحلیل است.

خبرنامه دانشجویان ایران: کمتر از صد روز دیگر تا انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم باقیمانده و همین نزدیکی به زمان انتخابات، موجب شده تا جریان‌ها و گروه‌های سیاسی نیز بیش از پیش فعالیت‌های خود را در انتخابات آغاز کنند. حامیان دولت یازدهم که بعد از روی‌کارآمدن حسن روحانی و در شرایطی که حدود دو سال تا زمان انتخابات مجلس باقیمانده بود، فعالیت‌هایشان را برای انتخابات آینده آغاز کرده بودند؛ این روزها بیش از پیش برای اشغال کرسی‌های سبز بهارستان تلاش می‌کنند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ علی اکبر عباسی در یادداشتی به بررسی استراتژی فعلی دولت در فضای امروز کشور پرداخته است: نگاهی به رویکرد دولت و شخصیت‌ها و رسانه‌های اصلاح‌طلب و حامی دولت یازدهم نشان می‌دهد که آن‌ها طراحی ویژه‌ای برای انتخابات مدنظر دارند، که مهم‌ترین آن، چیدمان زمین بازی انتخابات بر اساس معیارها و مولفه‌های مدنظر خودشان است. در واقع دولتی‌ها تلاش می‌کنند رقابت‌های انتخابات دهم مجلس را حول محور مباحثی قرار دهند که به واسطه آن بتوانند رقیب خود را از میدان به در کنند.

دست‌اندرکاران و حامیان دولت به خوبی می‌دانند که اگر محور رقابت‌های انتخاباتی سه ماه آینده، بر مبنای عملکردها و میزان کارآمدی دولت یازدهم قرار بگیرد؛ چیزی عاید دولت و جریان متبوع آن نخواهد شد و عملکرد قوه مجریه در دوسال اخیر به‌گونه‌ای نبوده است که بتواند برای مردم جذابیت خاصی داشته باشد و آن‌ها بتوانند با تکیه بر عملکرد خود بار دیگر از مردم رای بگیرند.

دولت یازدهم به ویژه در عرصه اقتصادی حرف قابل‌توجهی برای گفتن و دفاع از عملکرد خود ندارد؛ تا جایی که حتی کارشناسان اقتصادی حامی دولت هم نتوانسته‌اند، نسبت به انتقادهای فراوانی که به دولت در حوزه اقتصادی وارد است، سکوت کنند و نسبت به عملکرد دولت در این حوزه انتقادهای مهمی را ابراز داشته‌اند. این در حالی است که حتی در بین خود اعضای کابینه هم در رابطه با عملکرد غیرقابل‌قبول اقتصادی دولت بحث وجود دارد و برخی از اعضا نیز به عملکرد دولت در این حوزه انتقادهایی را طرح کرده‌اند. همین امر موجب شده تا تئورسین‌های دولت یازدهم تلاش کنند محور و معیار انتخابات دهم مجلس را به هر میزان که می‌توانند از کارآمدی و عملکرد دولت دور کنند.

به همین جهت است که برجام، موضوعی است که دولتی‌ها تلاش می‌کنند، آن را به عنوان دستاورد بزرگ دولت عنوان کنند و مبارزات انتخاباتی را نیز حول محور آن شکل دهند. در واقع تلاش تئوریسین‌ها و فرماندهان عملیات روانی و رسانه‌های پرتعداد همراه با دولت، بر این است تا شخصیت و هویت سیاسی، فعالین عرصه انتخابات آتی را حول محور برجام و میزان موافقت و مخالفت آن‌ها با برجام شکل دهند و بر این اساس مخالفان خود را از عرصه بیرون کنند.

اما نکته قابل‌توجه در این زمنیه آن است که چیدمان زمین انتخابات بدین‌شکل توسط جریان یاد شده و تلاش برای معیار قرار دادن برجام و ارزیابی فاصله هر گروه و فرد با برجام، در شرایطی صورت می‌گیرد، که جریان یاد شده، تلاش می‌کند کلیت برجام و در واقع تصویری که توسط رسانه‌های دولت از برجام، به جامعه ارائه شده است، به عنوان محور قرار بگیرد و آن‌ها به شدت مراقب هستند که معیار شدن برجام موجب این نشود که متن برجام و واقعیت‌های آن مورد توجه قرار گیرد.

در واقع شبکه رسانه‌ای دولت به خوبی می‌داند که برجام در عرصه واقعی دستاوردی قبال‌توجهی برای مردم و کشور نداشته یا حداقل اینکه میزان ستانده‌ها با میزان داده‌های برجام به‌هیچ‌عنوان قابل قیاس نیست و اگر بنا بر این باشد متن و واقعیت برجام مورد توجه قرار بگیرد، باز هم در چنین وضعیتی، چیزی عاید دولتی‌ها نخواهد شد.

لذا آن‌ها تلاش می‌کنند از یک طرف، معیار رقابت در انتخابات را به جای عمکلرد و کارنامه دولت به ویژه در حوزه اقتصادی، موضوع برجام قرار دهند و گروه‌های سیاسی را بر اساس فاصله‌ای که با برجام دارند مورد بررسی قرار دهند و از سوی دیگر به این مهم هم توجه لازم را دارند که مبادا متن و واقعیت برجام مورد توجه و بررسی قرار گیرد؛ بلکه تصویری که آن‌ها از برجام ارائه داده‌اند باید محور باشد.

با این وجود، نکته قابل توجه این است که این استراتژی صرفا مبتنی بر برجام نیست، و هر مسئله‌ دیگری هم که بتواند، عاملی باشد جهت اینکه افکار و اذهان عمومی را از عملکرد دولت دور بدارد، در راستای اهداف رسانه‌ها و حامیان دولت یازدهم است و برای انتخابات آینده به کمک آن‌ها خواهد آمد. در همین راستا است که حواشی که بعضا در جریان سخنرانی برخی از چهره‌های منتسب به اصلاح‌طلبان و حامیان دولت در دانشگاه‌ها یا شهرهای مختلف به وجود می‌آید، بیش از هرچیز در راستای اهداف انتخاباتی جریان مذکور قابل تحلیل است.

بر همین اساس، نقطه قوت و برگ برنده رسانه‌های اصولگرا و منتقدان دولت یازدهم نیز، تمرکز بر عملکرد و میزان کارآیی دولت به ویژه در حوزه اقتصادی است؛ که اگر منتقدان، محور رقابت‌های انتخابات آینده را عملکرد دولت یازدهم قرار دهند، بر این اساس می‌توانند تفوق قابل‌توجهی بر رقیب خود داشته باشند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
ناشناس
1394/08/30 - 13:59

سلام
رسانه هاي ارزشي بايد توجه داشته باشند كه محور مبارزات انتخاباتي بايد عملكرد دولت باشد. دقيقا همين است. بررسي عملكرد دولت، نقطه ضعف دولت است.
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top