تاریخ انتشار: شنبه 1394/08/30 - 16:24
کد خبر: 185702

نامه قرارگاه مبارزه با مفاسداقتصادی بسیج دانشجویی به زنگنه:

نسل جدید قراردادهای نفتی، منافع ملی را متضرر خواهد کرد

نسل جدید قراردادهای نفتی، منافع ملی را متضرر خواهد کرد

متأسفانه شاهد شکل گیری نسل جدید قراردادهایی هستیم که بهبود پایدار وضعیت نفت کشور را ایجاد نکرده و با چنین ساختاری می توان یک بازگشت به عقب در صنعت نفت را مشاهده نمود که قطعا منافع ملی کشور را تامین نخواهد کرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: دبیرخانه قرارگاه مبارزه با مفاسداقتصادی سازمان بسیج دانشجویی در نامه‌ای خطاب به وزیر نفت، نسبت به نسل جدید قراردادهای نفتی هشدار داد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بخشی از این نامه آمده است: متأسفانه شاهد شکل گیری نسل جدید قراردادهایی هستیم که بهبود پایدار وضعیت نفت کشور را ایجاد نکرده و با چنین ساختاری می توان یک بازگشت به عقب در صنعت نفت را مشاهده نمود که قطعا منافع ملی کشور را تامین نخواهد کرد.

متن کامل این نامه را در ادامه می‌خوانید:

جناب آقای مهندس زنگنه

وزیر محترم نفت

سلام علیکم

   با صلوات بر محمد آل محمد(ص) و عرض ادب و احترام، با عنایت به پیگیری های قرارگاه مبارزه با مفاسداقتصادی سازمان بسیج دانشجویی نسبت به مصاحبه اخیر جنابعالی در خصوص رونمایی از نسل جدید قراردادهای نفتی در تاریخ های 7و8 آذر ماه و با توجه به ابلاغ مصوبه دولت در رابطه با کلیات ساختار قراردادها، ایراداتی نسبت به ساختار و بعضا خلاف منافع بلندمدت ملی و همچنین توسعه پایدار قابل بیان است لذا خواهشمندیم رونمایی این قراردادها را تا رفع تمام و کمال نواقص موجود به تعویق بیندازید.

با توجه به سابقه ای که تیم فعلی وزارت نفت در بستن قراردادهای نفتی که بعضا دارای ابهامات چشم گیری بوده که در نهایت باعث  ضرر رسیدن به منافع ملی شده است (برای نمونه قرارداد کرسنت) و سابقه شرکت های طرف قرارداد که عملکردی غیرقابل قبول در میادین نفتی(سروش، نوروز، سلمان و ...) کشور داشته اند و در دوران تحریم به یکباره قراردادها را رها کرده و صنعت نفت را با مشکل جدی مواجه ساخته بودند، متأسفانه شاهد شکل گیری نسل جدید قراردادهایی هستیم که بهبود پایدار وضعیت نفت کشور را ایجاد نکرده و با چنین ساختاری می توان یک بازگشت به عقب در صنعت نفت را مشاهده نمود که قطعا منافع ملی کشور را تامین نخواهد کرد.

در زیر به چند نکته از ابهامات و سوالات دانشجویان می پردازیم:

1- درآمدهای بیشتر، از فروش بیشتر نفت خام بوده. این موضوع کاملاً برخلاف رهنمودهای مقام معظم رهبری مبنی بر نهضت کاهش خام فروشی و تصریحات سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی درباره عدم صادرات نفت خام است ساختار IPC به گونه ای طراحی شده است که منجر به افزایش خام فروشی و کاهش درآمدهای ملی خواهد شد.

2- سطحی از تکنولوژی که در برگیرنده دانش و مهارت لازم برای توسعه و پیشرفت صنعت نفت است و اساساً این سؤال وجود دارد که آیا انتقال تکنولوژی تنها از راه IPC ممکن بوده است؟

3- قراردادهای کلان نفتی تدوین شده توجهی به صنایع پایین دستی و تکمیلی زنجیره ارزش افزوده نداشته اند؟ شرکت های خارجی، قراردادی در زمینه تولید فرآورده های نفتی با ارزش مثل بنزین داشته اند؟

4- با توجه به تفاوت های چشم گیر میادین نفتی از نظر فنی، که بر روی شرایط قراردادها تأثیر بسزایی دارند، چرا یک الگوی واحد برای همه میادین در نظر گرفته شده است؟

5- با توجه به بند 14 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری پیرامون توسعه میادین مشترک نفتی، عدم توجه به این مسأله و بازگذاشتن دست طرف های مقابل در زمینه انتخاب میدان و فرآیند توسعه در تضادی آشکار با این مجموعه سیاست ها است.

6- باتوجه به بلند مدت بودن قراردادها و پیچیدگی مباحث و مشکلات قراردادها، ضرورت دارد که متن قراردادها توسط کارشناسان خبره بررسی شده و همچنین در کمیسیون انرژی مجلس مطرح گردد تا بدین وسیله فواید آن به صورت همه جانبه برای کشور مورد بررسی قرار گیرد. این مهم با توجه به محرمانه بودن قراردادها و عدم شفافیت در وزارت نفت می تواند زمینه ساز فسادهایی مشابه( kresent , stat oil ) شود.

ایراداتی که در این نامه به صورت تیتروار ذکر گردید دارای شرح مفصلی می باشد که در مجال مناسب ارائه خواهد گردید اما در اقدام ابتدایی به نظر می رسد تا بررسی و رفع نواقص موجود در این طرح رونمایی متوقف گردد تا ادامه این روند با لحاظ شدن منافع ملی صورت گیرد.

ومن الله التوفیق

دبیرخانه قرارگاه مبارزه با مفاسداقتصادی سازمان بسیج دانشجویی

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top