تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/09/04 - 11:06
کد خبر: 186075

بسیج دانشجویی دانشکده‌های کشاورزی پیرامون امحاء 1700 تن سیب زمینی؛

باید متولیان دخیل در این پروژه به میز قضائی کشیده شوند

باید متولیان دخیل در این پروژه به میز قضائی کشیده شوند

این یک نمای واضح از بربریت اشرافی گری که با وجود گرسنگی بسیاری از فقرای داخلی و خارجی وقاحت اشرافیت سالاری به حدی می رسد که اینگونه بی محابا نعمت الهی را مبدل به نقمت می کنند. باید متولیان دخیل در این پروژه به میز قضائی کشیده شده

خبرنامه دانشجویان ایران: بسیج دانشجویی 12 دانشکده کشاورزی کشور پیرامون امحاء 1700 تن سیب زمینی بیانیه ای صادر کردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بخشی از این بیانیه آمده است: تا چه زمانی به دلیل عدم وجود الگوی کشت و برنامه صادراتی و به طور کلی عدم توجه به بخش کشاورزی، به خصوص زیربخش زراعت  شاهد هدررفتن منابع و اسراف محصولات تولیدی کشور خواهیم بود؟

متن این بیانیه به شرح زیر است:

رهبر معظم انقلاب:
"این فریب است که کسی ادعا کند برای مردم کار می‌کند، اما کار او برای طبقات مرفه باشد، نه برای طبقات مستضعف و محروم" 80/3/14
"در تنظیم برنامه‌های کشور اصلی‌ترین مسئله عبارت است از رفع فقر و محرومیت و نجات طبقات مستضعف و محروم و پابرهنه، همه برنامه‌های اقتصادی و تولیدی و سازندگی و رونق اقتصادی باید به این هدف متوجه باشد" 71/3/7

عدم وجود برنامه و بازاری مشخص برای تولید محصولات چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای صادراتی، مشکل همیشگی بوده است. متأسفانه به دلیل پیاده شدن مدل اقتصاد لیبرالی در کشور که نتیجه آن رکود تورمی می باشد، وجود رفتارهای غیر منطقی از سوی دولت همچون امحا مقدار فراوانی از محصولات سیب زمینی، دور از انتظار نبوده و نیست. دولت 1700 تن سیب‌زمینی را برای تعدیل بازار، یعنی حفظ قیمت بالای این کالا، امحا کرده است! با توجه به وجود تنگدستی اقشار مستضعف و محروم جامعه، دولت حجم عظیمی از سیب‌زمینی را معدوم و از بین می برد که مبادا قیمت آن در بازار پایین بیاید در حالی که شعار مبارزه با گرانی را هم سر می‌دهد. این اقدامات زشت و به دور از منطق فقط در میان برخی از سرمایه‌داران کلان پول‌پرست آمریکایی نمونه دارد.

نابود کردن 1700 تن سیب زمینی تنها یک چیز را در ذهن تداعی میکند که این مسئله تنها به دلیل نفع شخصی و نه ملی عده ای فرصت طلب در داخل انجام می شود که سعی در حفظ قیمت آن کرده اند و این جای بحث است که اقتصاد اسلامی بر پایه انسانیت و اقتصاد لیبرال بر پایه منفعت شخصی بنا شده است و دولتمردان باید بیاندیشند که در کدام سوی جریانند.

سوال اساسی این است چرا دولت موسوم به اعتدال و تدبیر و راستگویی و معتقد به چرخیدن چرخ معیشت مردم، دست به این اقدام ناپسند زده است؟! تا چه زمانی به دلیل عدم وجود الگوی کشت و برنامه صادراتی و به طور کلی عدم توجه به بخش کشاورزی، به خصوص زیربخش زراعت  شاهد هدررفتن منابع و اسراف محصولات تولیدی کشور خواهیم بود؟

اگر بخواهیم با کمی واکاوی دلیل این امر نادرست را واگویه نماییم باید به عدم اعتماد به مهندسین کشاورزی، تا حدی که حتی از آنها به عنوان مسئول همین وزارت خانه هم استفاده نمی شود، نتیجه عدم وجود تخصص و صلاحیت علمی در بحث برنامه ریزی کشاورزی و عدم اجرای قوانین موجود برای الزام کشاورزان در استفاده از کارشناسان کشاورزی باعث این موضوع و موارد مشابه شده به طوری که یک سال سیب زمینی در بازار پیدا نمی شود و سال بعد مجبور به دفن سیب زمینی و امحای آن می شوند.

حال اگر دولتمردان به جای برنامه‌ریزی و آینده‌نگری، با سیاست‌هایی موجبات نوسان قیمت این محصول را فراهم آورند، وضعیت از این‌نیز وخیم‌تر می‌شود. چرا که در سالی مانند سال 1392، به علت کمبود این محصول در بازارهای داخلی، دولت بر صادرات محصول، تعرفه 120 درصدی را وضع کرد که این امر موجب عدم صادرات این محصول و برهم خوردن توافق تجاری بین تجار سیب‌زمینی شد، بدین ترتیب کشورهای هدف صادراتی با کشورهای اروپایی قرار داد بسته و در سال بعد حاضر به خرید این محصول از ایران نشدند.

این یک نمای واضح از بربریت اشرافی گری که با وجود گرسنگی بسیاری از فقرای داخلی و خارجی وقاحت اشرافیت سالاری به حدی می رسد که اینگونه بی محابا نعمت الهی را مبدل به نقمت می کنند. باید متولیان دخیل در این پروژه به میز قضائی کشیده شده تا شاید وزر ووبال این نقمت جامعه ی ما را احاطه نکند. مسئولین کشور ما باید سطح زیر کشت محصولات مختلف را به طور دقیق رصد کنند تا اولاً برای کشور و بازار مصرف داخلی برنامه ریزی صحیح داشته باشند، ثانیاً از منابع و ذخایر کشورهای دیگر مطلع شده تا برای تنظیم صادرات و فروش محصولات و یا احیاناً حربه های استراتژیک و بده بستان های معمول از این اطلاعات سود کامل را ببرند.

ذکر این نکته ضروریست که برای رفع این مشکل به برنامه ریزی بلند مدت نیاز است، به گونه‌ای که، میزان عرضه ایران به کشورهای هدف صادراتی محصول به صورت سالانه مشخص باشد و به بازار صادراتی مطمئن و باثباتی برسیم.

در نهایت بسیج های دانشجویی کشور به مسئولین امر هشدار داده که اگر از تکرار چنین اتفاقاتی ممانعت ننمایند قطعاً با واکنش سریع و قاطع تری مواجه خواهند شد.

بسیج دانشجویی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی پردیس ابوریحان دانشگاه تهران
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه ارومیه
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه بوعلی همدان
بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی ساری
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه اراک
واحد علمی حوزه شهید میثمی دانشگاه یاسوج
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه هرمزگان
بسیج دانشجویی دانشگاه کشاورزی و منابع طبیعی رامین خوزستان
بسیج دانشجویی دانشکده کشاورزی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top