تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/09/10 - 08:00
کد خبر: 186564

به دنبال اعتراضات دانشجویان پرستاری به طرح وزارت بهداشت؛

تجمع دانشجویان و اساتید پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند +عکس

تجمع دانشجویان و اساتید پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند +عکس

دانشجویان و اساتید دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ظهر امروز در اعتراض به آیین‌نامه آموزش پرستاری در بیمارستان ها گردهمایی اعتراضی و قانونی برگزار کردند. این آیین‌نامه، موازی‌کاری با آموزش دانشجو در دانشگاه و همچنین به ضرر دانشجویان پرستاری و مردم است.

خبرنامه دانشجویان ایران: دانشجویان و اساتید پرستاری دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ظهر امروز در اعتراض به آیین‌نامه آموزش پرستاری در بیمارستان‎ها گردهمایی اعتراضی برگزار کردند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشجویان و اساتید دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ظهر امروز در اعتراض به آیین‌نامه آموزش پرستاری در بیمارستان‎ها گردهمایی اعتراضی و قانونی برگزار کردند.

دانشجویان و اساتید دانشگاه علوم پزشکی بیرجند معتقد هستند این آیین‌نامه، موازی‌کاری با آموزش دانشجو در دانشگاه و همچنین به ضرر دانشجویان پرستاری و مردم است.

دانشجویان در این گردهمایی اعتراضی دست نوشته‌هایی همچون "من از نام و نشان پرستاری دفاع می‌کنم"، " تبعیض ممنوع"، "پرستاری یک کلام نه پسوند، نه پیشوند!" و "بازی با جان مددجو؟؟!!" را به همراه داشتند.

یکی از دانشجویان پرستاری با‌بیان‌اینکه انتقال امر آموزش از دانشگاه‌ها به بیمارستان‌ها یعنی فاصله گرفتن از فضای علمی، آکادمیک و تخصصی در تربیت پرستاران که این موضوع باعث به خطر افتادن جان بیمار و پایین آمدن انگیزه پرستاران می‌شود.

یکی دیگر از دانشجویان این رشته با اشاره به اینکه این طرح مورد تأیید دانشجویان نیست، خطاب به مسوولان گفت: چطور ممکن است نقشی که طبق بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی به اندازه یک پزشک ماهر، حائز اهمیت است بدون دانش پرستاری وارد این رشته شود؟

حسینی یکی دیگر از دانشجویان پرستاری در اعتراض به این طرح گفت: آنهایی که می خواهند تحول نظام پرستاری راه بیاندازند و می‌خواهند به سبک‌های مدرن کشورهای خارجی این گونه پرستار جذب کنند اول جایگاه پرستار را به آن جایگاهی که کارشناسی پرستاری در کشورهای خارجی دارند برسانند بعد به اجرای این طرح‌ها بپردازند.

دکتر عابدی معاون آموزش دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در این گردهمایی گفت: قرار است اساتید و معاونین آموزشی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور جلسه‌ای با دکتر لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی داشته باشند تا این طرح بررسی و نقایص آن برطرف گردد.

دکتر غلامحسین محمودی‌راد رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان بیرجند نیز در این مراسم گفت: این آیین‌نامه، اکثریت جامعه پرستاری کشور  را متأثر کرد.

وی افزود: پرستار، مهارت‌های فراتر لازم دارد و نمی‌شود در دوره‌ای کوتاه، مهارت‌های لازم را فرا گیرد.

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، برگزاری این گردهمایی به صورت قانونی و با آرامش را نشان از مسوولیت‌پذیری دانشجویان عنوان و اظهار کرد:اگر یک بیمارستان می‌تواند در حد یک دانشکده پرستاری باشد، باید از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی محل، درخواست دانشکده کند.

محمودی‌راد تأکید کرد: در انجام طرح‌هایی که نتیجه آن مشخص نیست باید دقت بیشتری کرد و کارشناسی بیشتری باید برای این آیین‌نامه صورت گیرد.

دکتر حسین رحیمی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در حاشیه این مراسم گفت: حدود 8 سال پیش قانونی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید که طبق آن باید خدماتی که پرستاران انجام می‌دهند، تعرفه‌گذاری شود و این تعرفه‌ها به پرستاران برسد.

وی افزود: بسیاری از خدمات را پرستاران انجام می‌دهند اما پولِ آن به پرستار نمی‌رسد بلکه به پزشک می‌رسد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: اخیرا آکادمی پرستاری قصد اجرای این قانون را دارد اما وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اجرای آن سر باز می‌زند و اعلام می‌کند بودجه نداریم.

رحیمی خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت طرحی با عنوان آیین‌نامه آموزش پرستار در بیمارستان‌ها را قصد دارد اجرا کند که طبق آن، بیمارستان‌های دولتی و خصوصی بزرگ می‌توانند از طریق کنکور سراسری افرادی را جذب و در مدت 2 سال، به آن‌ها آموزش پرستاری دهند.

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت قصد دارد این طرح را با قانون مصوب مجلس شورای اسلامی، لینک کند و این در صورتی است که آموزش پرستار در بیمارستان و خارج از دانشگاه، اقدامی غیرآکادمیک و نادرست است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: وزارت بهداشت با اجرای این آیین‌نامه می‌خواهد پرستارانی تربیت کند که بله قربان‌گوی آن‌ها باشند و در خصوص قانون مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد تخصیص تعرفه به پرستاران، هیچ  نگویند.

رحیمی اجرای آیین‌نامه آموزش پرستار در بیمارستان‌ها را به ضرر دانشجویان به خصوص مردم عنوان و اظهار کرد: آیا دانشجویی که در مدت 4 سال به صورت تخصصی و عملی آموزش دیده است بهتر می‌تواند در درمان بیمار کمک کند یا فردی که 2 سال کار کرده است؟

وی متذکر شد: اگر قرار باشد قانونِ دادنِ تعرفه به پرستاران اجرا شود، مبالغ چند صد میلیونی که به برخی پزشکان پرداخت می‌شود، دیگر به آن پزشکان پرداخت نمی‌شود که این نیز مانعی براجرای قانون و ارائه آیین‌نامه آموزش پرستار در بیمارستان‌ها است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: این آیین‌نامه در 20 آبان‌ماه سال‌جاری ابلاغ شده است و قرار است از بهمن‌ماه سال‌جاری اجرایی شود و این درحالی است که وزارت بهداشت در پاسخ به اعتراض دانشجویان اعلام می‌کند این طرح را کارشناسی می‌کند.

رحیمی افزود: چگونه می‌شود طرحی که ابلاغ شده و در بهمن‌ماه اجرایی شود، اکنون مورد کارشناسی قرار گیرد و چرا از ابتدا، آن را کارشناسی نکرده‌اند؟

وی تأکید کرد: از گفتمان عدالت که بررسی کنیم این آیین‌نامه به ضرر مردم و دانشجویان است و سازوکاری برای دانشجو در آن مشخص نیست.

دانشجویان در پایان این مراسم طوماری در اعتراض به این طرح امضا کردند تا از طریق ریاست دانشگاه به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی منتقل شود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1401/03/02 - 17:59

سلام متاسفانه. بعضی از پرستارها. اصلا رفتار درستی. با. بیمار و همراهش ندارند. بعدش. هم چیزی هم از دولت. طلب کارند؟؟ انصاف هم خوبه
تورهای مسافرتی آفری
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
کارگران به دیدار رهبرانقلاب می‌روند ‌
هشدار جدی امیرعبداللهیان به اتحادیه اروپا
سردار رادان:‌ برخورد با کشف حجاب با قوت ادامه دارد
صادرات گاز به پاکستان از سرگرفته می شود؟
درگیری لفظی تحلیلگران اینترنشنال در آنتن زنده +فیلم
آتش‌سوزی در بیمارستان امام حسین تهران
شکایت فرماندهی فراجا از کاپیتان استقلال
حضور سید ابراهیم رئیسی در دانشگاه جی سی لاهور +فیلم
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +عکس
سروده رهبر انقلاب در آستانه عملیات وعده صادق +عکس
فاتحه خوانی رئیسی بر مزار اقبال لاهوری +فیلم
پوشش مریم نواز هنگام استقبال از رئیسی + فیلم
۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا
شوخی گلزار با خانواده‌ها در برنامه تلویزیونی
درگیری شدید زن رسمی و زن صیغه‌ای در کلانتری
نگرانی از ورود هوش مصنوعی به سینما
«محبی» نامزد بهترین بازیکن سال لیگ برتر روسیه
واکنش اوسمار به تمدید قرارداد با پرسپولیس
جزئیات دیدار فرمانده ارتش پاکستان با رئیس جمهوری
فریاد نتانیاهو بر سر وزیرخارجه آلمان +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top