تاریخ انتشار: جمعه 1394/10/18 - 19:23
کد خبر: 189716

از سوی وزارت نفت اعلام شد؛

کمک هزینه به دانشجویان با رشته مرتبط با صنعت نفت +شرایط پذیرش

کمک هزینه به دانشجویان با رشته مرتبط با صنعت نفت +شرایط پذیرش

چنانچه دانشجو در زمینه طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی مرتبط با صنایع نفت، گاز و صنایع پتروشیمی فعالیت کند، می‌تواند از مزایای طرح حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی بهره‌مند شود؛ بودجه مورد نیاز اجرای این مقررات همه ساله توسط واحدهای آموزش شرکت‌ها پیش‌بینی و تامین خواهد شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: وزارت نفت، کمک هزینه تحصیلی به دانشجویان ممتاز مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه‌ها که رشته تحصیلی آنان منطبق با نیازهای صنعت نفت باشد، کمک هزینه تحصیلی می دهد.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وزارت نفت در یک اطلاعیه اعلام کرد، به منظور ایجاد انگیزه و زمینه‌های تشویق دانشجویان ممتاز دانشگاه‌ها که رشته تحصیلی مرتبط با صنعت نفت دارند، کمک هزینه تحصیلی می دهد.

شرایط عمومی بورسیه دانشجویان ممتاز اعلام شد
غلامحسین منوچهری رئیس برنامه‌ریزی نیروی انسانی وزارت نفت با اشاره به 6  شرط اصلی اعطای بورسیه به دانشجویان واجد شرایط از سوی وزارت نفت، به تشریح جزئیات اعطای کمک هزینه تحصیلی صنعت نفت پرداخت:

براساس این مجموعه مقررات، پذیرش و تحصیل دانشجویان از طریق آزمون سراسری در مقاطع کارشناسی و یا کارشناسی ارشد در یکی از دانشگاه‌های دولتی به صورت تمام وقت، بودن رشته تحصیلی دانشجو جزء رشته‌های مورد نیاز صنعت نفت، عدم تعهد خدمت بعد از تحصیلات به هیچ سازمانی سه شرط اول بورسیه دانشجویان ممتاز به شمار می‌رود.

شرط چهارم مربوط به دانشجویان مقطع کارشناسی است؛ به‌طوری که این دانشجویان باید یکی از شروط ذیل را داشته باشند: در آزمون سراسری رتبه 1 تا 1000 کشوری را گروه آزمایشی ریاضی فنی و رتبه 1 تا 500 برای سایر گروه‌های آزمایشی را کسب کرده باشند؛ یا جزء دانشجویان انتخاب شده و شرکت‌کننده در المپیادهای جهانی باشند و یا در شمار دانشجویان شرکت‌کننده در المپیادهای دانشجویی جهانی باشند.

کسب حداقل معدل 17 و یا رتبه اول تا سوم (با حداقل معدل 16 برای مقطع کارشناسی و 15 برای مقطع کارشناسی ارشد) در هر نیمسال تحصیلی  شرط پنجم برای اعطای بورسیه است. اگرچه در مورد دانشجویان دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، صنعتی امیر کبیر، صنعتی اصفهان، شیراز، علم و صنعت ایران و شهید بهشتی، رتبه های اول تا پنجم مقطع کارشناسی و اول تا سوم مقطع کارشناسی ارشد ملاک بوده و شرط معدل اعمال نخواهد شد.

شرط ششم مربوط به دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد است و این دانشجویان باید یکی از شرایط زیر را دارا باشند: در آزمون ورودی بین کلیه شرکت‌کنندگان در رشته تحصیلی مورد نظر جزء بیست درصد اول پذیرفته‌شدگان در سطح کشوری باشند یا قبلا در المپیادهای دانشجویی جهانی شرکت کرده باشند.

شرایط پرداخت کمک هزینه تحصیلی و مدت زمان آن
طبق این دستورالعمل، به دانشجویان ممتاز که دارای شرایط ذکر شده باشند، در هر ماه کمک هزینه تحصیلی معادل حقوق پایه جدول بدو استخدام همان سال در مقطع تحصیلی مربوطه پرداخت می‌شود. حداکثر مدت زمان پرداخت کمک هزینه تحصیلی در مقطع کارشناسی هشت نیمسال و در مقطع کارشناسی ارشد پنج نیمسال است.

مراحل بررسی و تایید درخواست‌ بورسیه دانشجویان
درخصوص چگونگی بررسی درخواست بورسیه دانشجویان قابل ذکر است: عنوان رشته‌های مورد نیاز هر ساله از طرف شرکت‌ها پیشنهاد و پس از تایید مدیر عامل شرکت اصلی (شرکت‌های ملی نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی) اعلام و صرفا به دانشجویان واجد شرایط این قبیل رشته‌ها، کمک هزینه پرداخت می‌شود.

همچنین پذیرش، بررسی و تصویب درخواست متقاضیان واجد شرایط بر اساس رشته‌های تحصیلی جهت استفاده از کمک هزینه تحصیلی توسط مدیریت امور اداری شرکت اصلی با رعایت مقررات موضوعه صورت می‌پذیرد.

در این زمینه، واحد آموزش شرکت اصلی مسئولیت اقدامات بعدی از جمله ایجاد ارتباط و هماهنگی با دانشگاه‌ها، نظارت بر پیشرفت تحصیلی و امور دانشجویان مزبور را به صورت مستمر عهده‌دار است و با هماهنگی واحدهای آموزشی دیگر شرکت‌های اصلی، شرایطی را فراهم می‌کند که هر دانشجو صرفا با یکی از شرکت‌های تابعه در ارتباط بوده و از مزایای طرح بهره‌مند شود.

شرایط کارآموزی دانشجویان در شرکت‌های تابعه
درباره شرایط کارآموزی دانشجویان در شرکت‌های تابعه قابل توضیح است: هر یک از شرکت‌های اصلی می‌توانند دانشجوی پذیرفته شده را به یکی از واحدهای تابعه جهت کارآموزی معرفی کرده ودانشجویان مقطع کارشناسی ارشد نیز از طریق کار روی پروژه‌های صنعت نفت یا کار در واحدهای آموزشی و پژوهشی کارورزی خواهند کرد.

این شرکت‌ها درمقابل کارآموزی دانشجویان حق‌الزحمه کارآموزی(به‌صورت ساعتی) علاوه‌بر کمک هزینه تحصیلی به ازاء هر ساعت کار  5 درصد مبلغ کمک هزینه تحصیلی ماهانه پرداخت می‌کنند.

نحوه استخدام در شرکت‌های تابعه صنعت نفت
براساس این گزارش، شرکت‌ها در صورت نیاز می‌توانند دانشجویان مشمول را با رعایت حفظ کیفیت تحصیلی و مطابق با شرایط ممتازی ذکر شده تا پایان تحصیلات، به صورت مستقیم برای مصاحبه دعوت و در صورت قبولی و انجام مراحل طب صنعتی و گزینش جذب و از امتیازات ویژه برخوردار کنند.

شرکت‌ها یا مدیریت‌ها از فارغ‌التحصیلان موضوع این مقررات، درحد امکان در بخش‌های تحقیقاتی و پژوهشی استفاده خواهند کرد و انتصاب آنها در سمت‌های بالاتر از رتبه شخصی طبق مقررات بلامانع است. قابل توجه است دانشجویان دانشگاه صنعت نفت در صورت داشتن شرایط ذکر شده برای دانشجویان ممتاز، می‌توانند از مزایای مربوطه برخوردار شوند.

چگونگی تعهد دانشجویان نسبت به شرکت‌ها
در مقابل، دانشجویان با سپردن تعهد دو نفر از کارمندان رسمی دولت متعهد می‌شوند که به میزان مدتی که از شرکت، کمک هزینه دریافت داشته‌اند در محلی که شرکت تعیین می‌کند، خدمت کنند. در صورت انصراف از این تعهدات، کلیه هزینه‌هایی که شرکت در طول تحصیل برای دانشجو متقبل شده است از ضامن اخذ خواهد شد؛ تعیین میزان بدهی از طرف شرکت اصلی ذیربط قطعی است.

در این خصوص در صورتی که دانشجو در حین تحصیل و یا انجام خدمت نظام و یا حین کار فوت کند، تعهد ضامن ملغی خواهد شد. همچنین در صورت اعلام عدم نیاز شرکت به خدمات دانشجو پس از فارغ‌التحصیلی و حداکثر سه ماه پس از تعیین وضعیت نظام وظیفه، شرکت ذیربط نسبت به لغو تعهد اقدام خواهد کرد.

سایر شرایط موجود به منظور بورسیه دانشجویان ممتاز
شایان ذکر است که دانشجویان مذکور در طول تحصیل از امکانات تحقیقاتی واحدهای صنعت نفت که از طریق ادارات آموزش هماهنگ خواهد شد، استفاده خواهندکرد؛ دانشجویان موظفند درپایان هر نیمسال تحصیلی گواهی مربوط به ممتاز بودن را از دانشگاه مربوطه اخذ و به اداره آموزش شرکت ذیربط تحویل دهند.

چنانچه دانشجویی بیش از دو نیمسال تحصیلی واجد شرایط دریافت کمک هزینه نشود، از شمار دانشجویان مشمول این مقررات خارج خواهد شد؛ کمک هزینه تحصیلی دانشجویانی که به هر دلیل ترک تحصیل کرده و یا از دانشگاه اخراج شوند، قطع و کمک هزینه‌‌های پرداختی عینا از دانشجو و یا ضامن دریافت خواهد شد.

چنانچه دانشجو در زمینه طرح‌های تحقیقاتی و پژوهشی مرتبط با صنایع نفت، گاز و صنایع پتروشیمی فعالیت کند، می‌تواند از مزایای طرح حمایت از پروژه‌های تحقیقاتی بهره‌مند شود؛ بودجه مورد نیاز اجرای این مقررات همه ساله توسط واحدهای آموزش شرکت‌ها پیش‌بینی و تامین خواهد شد.

همچنین شرکت‌ها می‌توانند نسبت به تامین کتاب، جزوه، نرم‌افزار و سایر اقلام کمک آموزشی با پیشنهاد واحد پژوهش و فناوری یا آموزش شرکت مربوطه و تایید مدیریت امور اداری و شرکت اصلی اقدام کنند.

 ضوابط اعطای کمک هزینه تحصیلی دانشجویان دکتری نیز در روزهای آینده اعلام خواهد شد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
رضا
1394/10/19 - 16:57

خبر قدیمیه... به تاریخ خبر در سایت وزارت نفت دقت شود... برا سال 90 هست
تورهای مسافرتی آفری
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
آمریکا اتهامات جنایی و تحریمی علیه ۴ ایرانی را علنی کرد
احداث اولین خوابگاه متاهلی در دانشگاه شاهد
اطلاعیه استقلال؛ بازی ما بدون تماشاگر است
تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت
امشب آخرین فرصت انتخاب رشته داوطلبان آزمون دکتری سال ۱۴۰۳
همخوانی کارگران در حضور رهبرانقلاب +فیلم
تحریم های جدید ایران تا چه حد جدی است؟
پیام کارگران هفت تپه به رهبر انقلاب +عکس
گزارش تصویری/ دیدار کارگران با رهبر انقلاب
دیدار کارگران با رهبر انقلاب
ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید آغاز شد
رییسی با استقبال نخست‌وزیر سریلانکا وارد این کشور شد
آخرین مهلت توزیع کارت کنکور/ آغاز رقابت داوطلبان از فردا
حال‌وهوای بیت رهبری در روز حضور کارگران +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top