تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/10/20 - 18:28
کد خبر: 189906

چرا سیستم مدیریت اجرایی کشور موفق نیست؟

مدیرانی که آسیب‌های افزایش طلاق و گرانی را به خارج از مرزها پیوند نزدند

مدیرانی که آسیب‌های افزایش طلاق و گرانی را به خارج از مرزها پیوند نزدند

نگاه ایشان در حوزه مدیریت فرهنگی کشور بهره گیری از قدرت نرم با استفاده از توان نیروهای جوان و انقلابی است که متاسفانه در دولت روحانی به دلیل پاره ای از روش های سیاست زده نسبت به این توان داخلی غفلت شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: در تاریخ نقل شده است که فردی به حضرت علی علیه السلام گفت: آقا شما داری از پا در می آیی. شما نه شب می خوابی و نه روز می خوابی. یک سره داری می دوی. یا مشغول عبادت و تفکری در شب یا مشغول خدمت به خلقی. آخر یک استراحتی، کمی هم به فکر خودت باش. حضرت فرمودند: اگر روز بخوابم، حقوق مردم چه می شود؟ حقوق مردم ضایع می شود. وظیفه ام در روز خدمت به خلق است و باید مشکلات مردم را حل کنم، باید کار کنم و اگر شبها بخوابم، خودم را ضایع کرده ام. شبها مشغول عبادت بود و روزها مشغول خدمت به خلق. پرسید: آقا شما پس کی می خوابی؟ فرمودند: من نه روزها درست می توانم بخوابم و نه شب ها. استاد حسن رحیم پور ازغدی با نقل این سیره امام (ع) به وظیفه سختی که مسئولیت در برابر جامعه بر عهده مسئولان قرار می دهد اشاره می کند و به ویژگی های متعدد یک مدیریت جهادی اشاره می کند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اگر یک روز در سال های نه چندان دور که رسانه های وابسته به جریان توسعه سیاسی در پی تخریب باورهای اعتقادی جامعه بود، کسی از الگوی مدیریتی چهره هایی نظیر حسن باقری، احمد متوسلیان، محمد ابراهیم همت، محمد بروجردی و ... سخن می گفت، به تحجر و خیال بافی متهم می شد. اما امروز با ظهور الگوهای جدیدتر مدیریت های خستگی ناپذیر که شب و روز را برای خدمت از هم تفکیک نمی کنند، راحت تر می توان در مورد اقتدا به سیره ائمه علیهم السلام که توسط فرماندهان و نیروهای بسیجی در طول دفاع مقدس صورت می گرفت اشاره کرد.

شهید احمد کاظمی، شهید حسن تهرانی مقدم و سردار قاسم سلیمانی الگوهای معاصری هستند که سبک فعالیت ها و دستاوردهای آن در عرصه مسئولیت هایی که بر عهده داشته اند به صورت مستقیم در برابر انظار عمومی قرار داشته است.

مدیرانی که آسیب‌های افزایش طلاق و گرانی را به خارج از مرزها پیوند نزنند

نقشی که فرماندهانی از این دست هم در طول دفاع مقدس و هم در دوره پس از جنگ در تقویت ساخت درونی نظام و تسهیل مسیر پیشرفت داشته اند عامل تعیین کننده در شکل گیری اقتدار ملی در بعد داخلی و زمینه ساز تسریع حرکت به سمت تمدن نوین اسلامی در بعد جهان اسلام است. نکته ای که مقام معظم رهبری از آن به توان درون زای داخلی یاد می کنند و می فرمایند: «اگر یک ملتی به خود نیاید، خود را قوی نکند، دیگران به او زور می گویند. بعضی ملتها هستند که تا قوی شدن، فاصله‌ زیادی دارند؛ امیدی وجود ندارد که بخواهند در خود آن نیرویی را که بتوانند مقابله کنند با زورگویان و گردن ‌کلفت‌ های عالم، ایجاد کنند؛ اما ملت ما این ‌جور نیست؛ ما اولا استعداد قوی شدن، زیاد داریم؛ امکانات و ظرفیتها هم زیاد داریم؛ ملت ما به ‌سمت اقتدار ملی هم راه افتاده است و راه زیادی پیموده است.»

شهید احمد کاظمی در تقویت توانایی دفاعی سپاه هم در بخش نیروی هوایی و هم در بخش نیروی زمینی از هیچ تلاشی دریغ نورزید. او معتقد بود برای کار کردن وقت کم داریم و از این رو هیچ لحظه ای را برای خدمت در راه پیشرفت نظام اسلامی از دست نمی داد. مقام معظم رهبری در بخشی از پیامی که به مناسبت شهادت ایشان منتشر کردند می فرمایند: «این فرمانده شجاع و متدین و غیور از یادگارهای ارزشمند دوران دفاع مقدس و در شمار برجستگان آن حماسه بی ‌نظیر بود. تدبیر و قدرت فرماندهی او در طول جنگ هشت ساله کارهای بزرگی انجام داده و او بارها تا مرز شهادت پیش رفته بود. آرزوی جان باختن در راه خدا در دل او شعله می ‌کشید و او با این شوق و تمنا در کارهای بزرگ پیش قدم می‌ گشت. اکنون او به آرزوی خود رسیده و خدا را در حین انجام دادن خدمت ملاقات کرده است.»

شهید تهرانی مقدم نیز با همین روش توانست در بخشی دیگر زمینه های اقتدار ملی و شکل گیری تمدن نوین اسلامی را در سطوح راهبردی تامین نماید. او با تمرکز بر توان و ظرفیت موشکی  تحولات شگرفی در قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایجاد کرد. تلاش بی وقفه او برای دست یابی به موشک های دوربرد سوخت مایع و جامد برای افزایش ضریب امنیت داخلی موجب شد تا نسل‌های مختلف موشک شهاب و انواع لانچرها و سوخت ها بر اساس توان داخلی تولید و ذخیره شوند.

یکی از مهمترین دستاوردهای تهرانی مقدم که تنها بر مبنای مدیریت جهادی شبانه روزی میسر می شد تولید و آزمایش موشک دوربرد سجیل است. «شهید تهرانی مقدم خیلی اصرار داشت که در سوخت جامد به موشک های دو مرحله ای دوربرد دست پیدا کند.

مدیرانی که آسیب‌های افزایش طلاق و گرانی را به خارج از مرزها پیوند نزنند

بنابراین پروژه ای به نام عاشورا تعریف شد که نتیجه آن موشک سجیل بود. سجیل با طول 18 متر با وزن 23.5 تن هر دشمن احتمالی در شعاع 2000 کیلومتری را تهدید می کند. سرعت فرود این موشک رعب آسا بر هدف 4300 متر بر ثانیه است، سرعتی که باعث می شود انهدام آن را حتی برای پیشرفته ترین سامانه های دفاع هوایی غیرممکن سازد. سامانه های منحصر به فرد ناوبری و هدایت این غول 23.5 تنی که دارای سر جنگی 650 کیلویی است، از چنان دقتی برخوردار است که به درستی لقب مهلک ترین موشک ایران را به خود اختصاص داده است. جدایش دو مرحله ای به همراه استفاده از سوخت جامد از دیگر فناوری های نوین در ساخت این موشک به حساب می آید.»

علاوه بر این مشخصات، سجیل با شکستن موانع حضور موشکی ایران در جو موجب شد پایه های حضور ایران در میان کشورهای پیشرفته جهان در باشگاه کشورهای فضایی تثبیت شود و ایران به یکی از قدرت های فضایی تبدیل شود.

سردار سلیمانی نیز که در طول 5 سال گذشته مرد شماره یک تحولات سوریه و مناطق غرب آسیا لقب گرفته است به عنوان نمونه حاضر از یک مدیریت جهادی در برابر چشمان مدیران جمهوری اسلامی در بخش های دیگر قرار دارد. مدیرانی که متاسفانه بر خلاف الگوهای مدیریت جهادی هیچ نقش فعالی در انجام وظیفه ندارند و صرفا با فراگرفتن روش های ارائه بیلان کار و سندسازی، در پی افزایش منافع شخصی، رزومه کاری و جایگاه شغلی خویش هستند.

مدیرانی که آسیب‌های افزایش طلاق و گرانی را به خارج از مرزها پیوند نزنند

این آسیب که در بخش های زیادی از بدنه مدیریتی کشور رسوخ کرده است در حوزه فرهنگ نقش برجسته و تاثیرگذارتری دارد. به نحوی که عدم مسئولیت پذیری مدیران، زمینه افزایش تهدیدهای فرهنگی – اجتماعی گوناگون برای جامعه را فراهم ساخته است.

مقام معظم رهبری در یکی از بیانات خود به نقش جریان های منتقد در افزایش حساسیت نسبت به این آسیب اشاره می کنند و می فرمایند: «علما، اساتید، روشنفکران انقلابی، هنرمندان متعهد، اینها نگاه نقادانه خودشان را نسبت به اوضاع فرهنگی کشور همچنان داشته باشند و تذکر بدهند. البته من در مورد تذکرات، معتقدم باید با منطق محکم و با بیان روشن، نقطه نظرات صحیح را ارائه بدهند. با تهمت ‌زنی و جنجال ‌آفرینی، بنده موافق نیستم؛ با تکفیر کردن و متهم کردن این و آن، بنده موافق نیستم.»

نگاه ایشان در حوزه مدیریت فرهنگی کشور بهره گیری از قدرت نرم با استفاده از توان نیروهای جوان و انقلابی است که متاسفانه در دولت روحانی به دلیل پاره ای از روش های سیاست زده نسبت به این توان داخلی غفلت شده است.

ایشان در ادامه می فرمایند: «اعتقاد من این است که مجموعه‌ انقلابی کشور ـ که بحمدالله تعداد بی ‌شماری از آنها در بین جوان های ما، در بین صاحب ‌نظران ما، اساتید ما، بزرگان ما، تحصیل ‌کرده ‌های ما حضور دارند ـ می توانند با منطقِ محکم وارد میدان بشوند، نقادی کنند. نقاط ضعف را و نقاط منفی را به رخ ما مسئولین بکشانند. گاهی می شود که مسئول، متوجه نیست چه دارد می گذرد در متن جامعه، اما آن جوان در متن جامعه است، او می فهمد؛ آن عزم ملی و مدیریت جهادی که عرض کردیم در زمینه فرهنگ، این است

مدیرانی که آسیب‌های افزایش طلاق و گرانی را به خارج از مرزها پیوند نزنند

آسیب هایی که امروز در سبک زندگی فردی و اجتماعی گریبان مردم و جامعه را گرفته است ناشی از عدم ورود نیروهای جهادی در حوزه فرهنگ است. موضوعات راهبردی فرهنگی و اجتماعی و طرح ریزی استراتژیک برای مدیریت آنها نیازمند مدیران ارشدی در تراز کاظمی و تهرانی مقدم و سلیمانی است. مدیرانی که سرما و گرما، روز و شب، پول داشتن و نداشتن و تمام موانع دیگر تاثیری در دستاوردهای آنها نداشته باشد.

مدیرانی که بر اساس سیره امام علی(ع) خود به دنبال افرادی که دچار مشکل هستند بگردند. مدیرانی که آسیب هایی نظیر افزایش نرخ طلاق و کاهش توان خرید مردم را به رشته های خارج از مرزهای کشور پیوند نزنند.

استاد رحیم پور ازغدی در تفسیر مدیریت مبتنی بر آموزه های اسلامی به یکی دیگر از گزاره های تاریخ در مورد امام علی (ع) اشاره می کند و می گوید: در روایتی نقل شده است در ظهر تابستان حضرت امیر دارد در کوچه ها تند تند در زیر آفتاب راه می رود، پرسیدند: آقا این وقت روز اینجا چه کار می کنی؟! الان همه در خانه هایشان هستند. فرمودند: دارم می گردم ببینم یک آدم مشکل داری پیدا می شود تا مشکلش را حل کنم! ممکنه کسانی باشند در این کوچه ها، آواره ای، مسافری، مریضی، غریبی، فقیری، علیلی، بچه بی سرپرستی یا گرسنه ای باشند که دستشان به من نرسیده یا به مسئولین نرسیده. امیرمومنان در کوچه ها می گردد مشکل پیدا کند. ما از مشکل فرار می کنیم؛ ولی او می گردد برای خودش مشکل پیدا می کند. ما وقتی کسی مشکلی را مطرح می کند، می گوییم این مشکل خودت است! ولی او می گردد مشکل دیگران را پیدا می کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
اتفاقی عجیب در آبادان؛ پرسپولیس مقابل نفت هیچ هواداری در ورزشگاه نداشت
وزیر ارتباطات: ۵۰ درصد به سرعت اینترنت افزوده می‌شود
امیرعبداللهیان: با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم اسرائیل پاسخ می‌دهیم
سخنگوی کابینه اسرائیل: حمله ایران به ما «بی‌سابقه» بود
دیدار و گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با وزیر خارجه مالت در نیویورک
گوترش: توقف درگیری‌ها در غزه از تنش‌های گسترده در خاورمیانه جلوگیری خواهد کرد
سیاستمدار اسرائیلی: در یک قدمی رسوایی هستیم، نه پیروزی
اعلام نتایج آزمون آموزگاری تا پایان فروردین
اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته
امدادرسانی به ۵۳۰۰ نفر در ۸ استان جنوبی
مدیرعامل شرکت واحد:جای خانم ها و آقایان در اتوبوس‌های BRT تغییر می‌کند
جلال ملکی: آتش سوزی در پایانه شرق نبود؛ انفجار صحت ندارد
فوری/ انفجار مرگبار در ترمینال شرق تهران/ چند نفر کشته شدند؟
حادثه در پایانه شرق تهران در اثر انفجار کپسول گاز
واکنش متفات معاون وزیر ورزش به گشت‌ ارشاد +عکس
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top