تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/10/21 - 10:39
کد خبر: 189953

چگونه از پس استرس امتحان بر بیاییم/ 2

تکنیک‌های کاربردی برای غلبه بر استرس امتحان

تکنیک‌های کاربردی برای غلبه بر استرس امتحان

فرقی نمی‌کند که دانش‌آموز باشی یا دانشجو، ابتدایی باشی یا دانشجوی مقطع دکترا، درسخوان باشی یا نه، در هر صورت وقتی اسم امتحان و آزمون و اعلام نتایج که می‌آید، این استرس است که تمام وجود را فرا می‌گیرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: فرقی نمی‌کند که دانش‌آموز باشی یا دانشجو، ابتدایی باشی یا دانشجوی مقطع دکترا، درسخوان باشی یا نه، در هر صورت وقتی اسم امتحان و آزمون و اعلام نتایج که می‌آید، این استرس است که تمام وجود را فرا می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اضطراب امتحان، حالت تشویش، نگرانی و هیجان ناخوشایندی است که اغلب دانشجـویان در ایام امتحانات بدان مبتلا می شوند. گاهی این اضطراب با سردرد، سرگیجه، دل درد، حالت تهوع، تپش قلب و تنگی نفس نیز همراه می شود.

راههای مقابه با استرس حاصل از امتحان مختلف و البته متفاوت است؛ قبلا درباره راههای مبارزه با تشویش در شب قبل از امتحان گفتیم و امروز درباره روشهای مبارزه با اضطراب در ساعات منتهی به امتحان و حین برگزاری آزمون خواهیم گفت.

استرس باعث اختلال در تمرکز و مانع از به یاد آوری مطالبی که خوانده اید می‌شود؛ بدون تعارف باید گفت که دانشجویانی که نمی‌توانند استرس خود را کنترل کنند، حتی اگر مطالب امتحان را از همکلاسی‌های خود بهتر بدانند، باز هم در امتحان خوب عمل نخواهند کرد.

در ادامه، توصیه‌هایی در این باره را می‌خوانید:

- شب قبل از امتحان خواب کافی داشته باشید. سعی نکنید با خوردن چای یا قهوه و یا قرص های دیگر، تا صبح روز بعد بیدار بمانید. درصورت به هم خوردن نظم خواب و یا کم خوابی، کارایی مغز کاهش می یابد و موجب افزایش استرس می شود و در نتیجه زمان امتحان احساس خستگی می کنید و تمرکز کافی ندارید.

- صبحانه خوب و مقوی بخورید و از خوردن نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه خودداری کنید.

- تا جایی که می توانید از هم کلاسی هایی که به شما استرس وارد می کنند دور بمانید. احساس ترس و استرس مسری است.

- چند دقیقه قبل از شروع آزمون در محل برگزاری امتحان حاضر شوید. با این کار بهتر با محیط آشنا می شوید. این کار در کاهش میزان اضطراب شما موثر است.

- زمان خود را تنظیم کنید. زمان پاسخ دادن به هر سوال را تخمین بزنید. اگر برخی سوال ها بارم نمره بیشتری دارند، وقت بیشتری را برای پاسخ دادن به آنها اختصاص دهید.

- ابتدا به سوالات آسان پاسخ دهید. سوالات سخت را علامتگذاری کنید و بعدا به آنها پاسخ دهید. خیلی وقت خود را صرف یک سوال خاص نکنید. شاید زمانی که در حال پاسخ دادن به سوال دیگر هستید، جواب این سوال را هم پیدا کردید.

- تکنیک های آرامش بخشی را بیاموزید. اگر مغز شما در طول یک امتحان قفل کرده، چشم های تان را ببندید و یک نفس عمیق بکشید. طوری روی نفس کشیدنتان تمرکز کنید که آن را کاملا احساس کنید. نگران زمان امتحان نباشید. این حرکت را دو بار تکرار کنید و بعد به پاسخ دادن سوالات ادامه دهید.

- اگر قبل یا در طول امتحان استرس داشتید، فقط کافی است ماهیچه های بازو و پاهایتان را تا جایی که می توانید بکشید. با این کار تنش از ماهیچه ها و بدن شما بیرون می رود. اگر زمان کافی دارید ماهیچه هایتان را منقبض کنید و به مدت 10 تا 20 ثانیه آنها را شل کنید. شما می توانید این کار را در ماهیچه های شانه، گردن، قفسه سینه، پا، و شکم انجام دهید. کشیدن نفس عمیق را فراموش نکنید.

- برای خودتان سناریوهای فاجعه آمیز درست نکنید. آینده تان را تنها به خاطر یک امتحان ساده به خطر نیندازید. احتمال اینکه یک آزمون معمولی شانس شما را برای داشتن یک زندگی خوب در آینده تضمین کند، خیلی کم است. یاد بگیرید که خودتان را در شرایط آرامی تصور کنید. مثبت فکر کنید و همیشه خود را پیروز بدانید نه یک بازنده. به خود و توانایی های خودتان ایمان داشته باشید. شما می توانید این امتحان را با موفقیت پشت سر بگذارید.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
فعالیت سفارت هلند در تهران از سر گرفته شد
رئیسی: افزایش تولید مسکن به تحقق جهش تولید کمک می‌کند
زلفی‌گل: تلاش برای تحقق شعار سال وظیفه همه اقشار به ویژه دانشگاهیان است
زمان‌بندی برگزاری نوبت نخست کنکور
وزارت علوم امریه سربازی جذب می‌کند
«تمساح خونی» ۱۰۰ میلیاردی شد
امیرعبداللهیان: پاسخ ایران به صهیونیست‌ها لازم و مشروع بود
راهکار افزایش تولید گوشت قرمز در کشور از نگاه محققان
ریزش بهای طلا و سکه تداوم دارد
جنگ غزه بدهی‌های اسرائیل را ۲ برابر کرد
واکنش آیت الله جاودان به پاسخ نظامی ایران به اسرائیل +فیلم
آیت‌الله مکارم شیرازی: عملیات پیروزمندانه سپاه مایۀ سربلندی مسلمانان جهان شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top