تاریخ انتشار: 25 شهریور 1388 - 00:00:00
کد خبر: 1920

با عکس:انتشار یک سند مهم برای اولین بار

یکی از سؤالاتی که برای بسیاری از خوانندگان مطرح گردیده، پیرامون نامه شهادت بر برائت متهمین توسط برخی مسئولین وقت به امام و دستور‌ایشان بود. بررسی‌این نامه از آن رو حائز اهمیت است که با گذشت بیش از 23 سال و تغییر دیدگاه بسیاری از سیاسیون، امضا کنندگان آن در انتخابات اخیر و حوادث پس از آن مواضعی بسیار مشابه اتخاذ کردند و به عبارت دیگر نمایانگر ریشه‌های فکری مشترک میان تبرئه کنندگان متهمین شهادت شهیدان رجایی و باهنر و طیفی از اغتشاشگران امروز است.

خبرنامه دانشجویان ایرانخبرنامه دانشجویان ایران»به نقل ازرجانیوز: پس از درج گزارشی پیرامون فراز و فرود رهایی متهمین انفجار نخست وزیری از مجازات در سایت؛پیام هایمکرر خوانندگانسایت حاکی از علاقه‌مندی افکار عمومی در خصوص پرداختن دقیقتر و کامل‌تر به این پرونده بود.

یکی از سؤالاتی که برای بسیاری از خوانندگان مطرح گردیده، پیرامون نامه شهادت بر برائت متهمین توسط برخی مسئولین وقت به امام و دستور‌ایشان بود. بررسی‌این نامه از آن رو حائز اهمیت است که با گذشت بیش از 23 سال و تغییر دیدگاه بسیاری از سیاسیون، امضا کنندگان آن در انتخابات اخیر و حوادث پس از آن مواضعی بسیار مشابه اتخاذ کردند و به عبارت دیگر نمایانگر ریشه‌های فکری مشترک میان تبرئه کنندگان متهمین شهادت شهیدان رجایی و باهنر و طیفی از اغتشاشگران امروز است.

البته بنا نداریم که تمام امضا کنندگان این نامه را که قطعاً اقدامی منطقی نیست ـ‌ متهم سازد بلکه با یادآوری یک سند تاریخی ، خوانندگان محترم را به قضاوت دعوت می کند .

توضیح داده شد که پرونده انفجار نخست وزیری توسط گروهی به مسئولیت بهزاد نبوی خارج از روال قانونی و قضایی تحت بررسی قرار گرفت؛ با حساسیت قوه قضائیه و انحلال‌این کمیته، در اولین مراحل تحقیق گروه، نبوی مورد سوءظن بازپرس ویژه قرار می‌گیرد و به دستور وی، این گروه منحل و بعضی از اعضای آن بازداشت می‌گردند. اما بهزاد نبوی با برخورداری از اهرم‌های فشار گوناگون توانست مانع از رسیدگی کامل به پرونده گردد. یکی از پشتیبانان او در این عرصه، موسوی خوئینی‌ها بود. او مانع از بازجویی از حجاریان و نبوی می‌گردد و حتی آنگونه که برخی از حاضران نقل می‌کنند، خوئینی‌ها با جعبه شیرینی به دیدن متهمین می‌رود و آنها را دعوت به استقامت کرده و از رهایی نزدیک آنها خبر می‌دهد.

او همچنین دستور می‌دهد تا متهمین کنار هم باشند که علی‌رغم توضیح در این خصوص که موارد اتهامی‌اینها یکی است و هنوز تحقیقات تمام نشده و دادگاه نیز در پیش است و این امر می‌تواند باعث تبانی شده و در روند رسیدگی اخلال ایجاد کند، او تأکید می‌کند که این دستور همین امشب انجام گردد که این امر موجب اعلام استعفای مسئولین پرونده می‌شود و خوئینی‌ها نیز با ابراز این که تاکنون با شما مماشات کرده‌ام، می‌گوید همین فردا تکلیف شما را روشن می‌کنم. همزمان رازینی به نقل از آقای منتظری اعلام می‌کند که قائم مقام (وقت) رهبری گفته‌اند اگر چیزی نیست، آزاد کنید! این اقدامات اما مورد انتقاد برخی مسئولین وقت شورای عالی قضایی قرار می‌گیرد که خواستار ادامه تحقیقات و تعیین تکلیف پرونده‌ها در دادگاه شده بودند. اما سرانجام پرونده که بارها با فشارهایی مواجه گردیده بود، متوقف گردید. در این میان 61 تن از وزرا، نمایندگان و مسئولین توماری به دفاع از متهمین امضا می‌نمایند و به محضر حضرت امام(ره) ارسال می‌نمایند و همزمان 62 نماینده مجلس نیز به قوه قضائیه تذکر داده و خواستار پیگیری جدی پرونده نخست وزیری می‌شوند.

این طومار و تذکر مورد توجه رسانه‌ها قرار می‌گیرد و متعاقب ارسال تومار به حضرت امام، ایشان آیت‌الله اردبیلی، رئیس وقت شورای عالی قضایی، موسوی خوئینی‌ها دادستان وقت کل و دادستان وقت انقلاب تهران را به حضور می‌طلبند. آن‌گونه که گفته شده است، حضرت امام در آن جلسه بسیار عصبانی بوده‌اند و پس از استماع گزارش‌ها و تأکید موسوی‌خوئینی‌ها به این که «به پرونده رسیدگی نمودیم و مسئله خاصی در پرونده‌ها وجود ندارد»، دستوری می‌دهند که دوگونه نقل شده است. برخی نظر امام را این گونه می‌دانند که ایشان به دلیل شرایط جنگی کشور و بحران‌هایی که به سبب اختلافات حاصل از این پرونده پدید آمده بود، فرموده‌اند: «فعلاً مسکوت بماند.» برخی دیگر نیز مدعی‌اند که امام فرمودند که «متهمین را آزاد و پرونده را مختومه نمایید.» دادستان انقلاب تهران بلافاصله دستور امام مبنی بر آزادی متهمین را اجرا می‌کند اما درباره روند قضایی پرونده و این‌که دستور امام مسکوت ماندن یا مختومه شدن آن است اختلافی پدید می‌آید. سرانجام موسوی خوئینی‌ها خود مصاحبه کرده و از قول امام خبر از مختومه شدن پرونده می‌دهد.

جملات امام در آن جلسه اما از سوی خوئینی‌ها در محافل به گونه‌ای نقل می‌گردد که مورد انتقاد دیگر حضار قرار می‌گیرد. نکته جالب‌اینجا است که به رغم حساسیت بالای‌این جلسه و علی رغم تلاش متهمین برای نسبت دادن مختومه شدن پرونده به امام، جملات امام در صحیفه نور درج نمی‌گردد. ‌این اقدام با توجه به حضور چهره‌های نزدیک به خوئینی‌ها در مجموعه تدوین کننده صحیفه نور، می‌تواند دو گونه تأویل گردد، یا با استناد به‌ این‌که ‌این سخنان محرمانه بوده است، از درج آن خودداری شده تا نسخه مخدوش خوئینی‌ها همچنان مستند بماند و یا امام برای جلوگیری از بالا گرفتن دوباره اختلافات، دستور به عدم انتشار واقعیت آن جلسه داده‌اند. اما در خردادماه سال گذشته «عصرنو»، نشریه داخلی سازمان مجاهدین انقلاب در مقاله‌ای که تلاش می‌نمود اعضای‌این سازمان را از اتهامشان در پرونده مبرا نماید؛ جملاتی را به امام نسبت داد که طبق حکم صریح امام مسموع نیست؛ بنیانگذار کبیر انقلاب در نامه‌ای در پاسخ به سؤال فرزندشان فرموده بودند:
«مع الأسف در حالى که من زنده هستم بسیارى از مطالب که از طرف بعض اشخاص یا بعض گروه‌ها در نوشتار و گفتارها به من نسبت مى‏دهند، برخلاف واقع است. امروز کتاب‌ها و رساله‏هاى فراوانى چاپ یا در دست چاپ است که عامداً یا اشتباهاً براى دروغ پردازى و تاریخ سازى بنا شده است. باید ملت عزیز بدانند که میزان در صحت آنچه به من نسبت داده شده است و مى‏شود نوشته‏هاى خود من و گفته‏هاى من که ضبط شده است و گفته‏هاى من در زمان حیاتم در روزنامه‏هاى کثیرالانتشار مى‏باشد و یا به شهادت دو نفر عادل از اهل علم، خالى از گرایش به احزاب یا گروههاى سیاسى ثابت شود. و قید آخر براى آن است که بعض اشخاص سیاسى براى مقاصد خویش توجیه دروغ را مى‏نمایند، گر چه به حسب ظاهر موصوف به دیانت باشند. به خداى تبارک و تعالى پناه مى‏برم از شرّ شیطان و نفس اماره ... روح‌اللَّه الموسوى الخمینى.» با پایان نیافتن‌این رویه، سید احمد خمینی نامه مجددی به پدر می‌نویسد که گاه جراید و بولتنها، سخنان شما را متفاوت نقل کرده‌اند، در‌این موارد چه باید کرد و با تذکر‌ این‌که «این تردید در جایى است که دسترسى به صدا و خط حضرتعالى نیست و این هم بسیار است چرا که خیلى وقت‌ها است که صحبت‌هاى جنابعالى را من و یا یکى دیگر از دوستان مى‏نویسیم و بعد از تصویب شما به مطبوعات و غیره مى‏دهیم، چه کسى باید تشخیص دهد آن جمله از حضرتعالى است یا نه؟» همچنین می‌پرسد که مسئله دیگر این است که تکلیف نامه‏ها و نوشته‏ها و پیام‌ها و فیلم و نوارها و اشعارتان که بطور کلى منتشر نشده است و در بایگانى دفتر موجود است را هم روشن بفرمایید.

و امام پاسخی می‌دهند که تشخیص آن را منحصر به فرزندشان می‌کنند «از آنجا که شما را بحمداللَّه تعالى در مسائل سیاسى و اجتماعى صاحبنظر مى‏دانم و در تمامى فراز و نشیبها در کنار من بوده‏اى و هستى و با صداقت و کیاست امور سیاسى و اجتماعى اینجانب را متصدى هستى، لهذا شما را براى تنظیم و تدوین کلیه مسائل مربوط به خود- که بسا در رسانه‏هاى گروهى اختلافات و اشتباهاتى رخ داده است- انتخاب مى‏نمایم. و از خداوند متعال، که حاضر و ناظر است، توفیقات شما را خواستارم. امید است با صرف وقت و دقت نظر این امر را به پایان برسانى.»

اما در یک تخطی آشکار از‌ این رویه، بدون آنکه مورد انتقاد مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی - که قائم مقام آن آقای انصاری در انتخابات اخیر بارها به موارد بسیار سطحی‌تر از ‌این که علیه میرحسین موسوی بود واکنش نشان داده بود- قرار گیرد، در مقاله مذکور در ارگان‌ این سازمان، متنی به امام منصوب می‌گردد که‌ اینگونه آغاز می‌گردد «علت اینکه آقایان را زحمت دادم این بود که نامه‌ای را عده‌ای از آقایان برای من نوشته و فرستاده‌اند که شهادت داده‌اند ما این افراد را می‌شناسیم و تأیید می‌کنیم و مسئله این نیست که چند نفر را بگیرند و محکوم کنند، بلکه قضیه این است که افراد مؤمن به انقلاب و جمهوری اسلامی را کنار بزنند و افرادی که مخالفند کم کم روی کار بیایند... » و در ادامه می‌نویسد که پس از توضیحاتی که اعضای حاضر در جلسه دادند، حضرت امام دو دستور می‌دهند. یکی اینکه «این پرونده باید خاتمه داده شود». و دیگر اینکه «این افراد را من خودم باید درباره شان تحقیق کنم ...».

یکی از متهمین‌این پرونده در مصاحبه‌ای در دفاع از خود به سخنان امام استناد می‌کند و مأخذ آنرا متنی اعلام می‌کند که موسوی خوئینی‌ها در اختیار آنها قرار داده است. گویا‌این متن منتشر شده همان متنی است که خوئینی‌ها منتشر نمود و مورد اعتراض حضار در جلسه قرار گرفت. اما آنچه مسلم است یکی از دلایل دستور امام (چه مسکوت ماندن باشد و چه خاتمه)، نامه 60 مسئول به‌ایشان و شهادت بر بیگناهی متهمین بوده است. در متن‌این نامه که با امضای سید محمد خاتمی‌وزیر وقت ارشاد آغاز و با امضای عبدالکریم سروش خاتمه می‌یابد، پس از مقدماتی آمده است « تا به امروز بیش از چند ماه است که جمعی از برادران مخلص و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی‌و از جمله یاران شهید رجایی که هر یک از ما یک و یا چند نفر از آنان را می‌شناسیم، به اتهاماتی یکسر بی اساس و واهی و دردآور و زبانمال لال آنهم به خونخواهی آن شهید بزرگوار به بند کشیده شده‌اند [...] تا به امروز بنا به حرمت و حفظ شئونات قوه محترم قضائیه کلامی‌ابراز نکردیم ولی هنگامی‌که مسئله از حد خواص ناگهان به صفحه اول روزنامه داخل کشور کشیده می‌شود و به دنبال آن دستاویز و خوراک برای رادیوهای بیگانه فراهم می‌کند، ناچار از بازگو کردن‌این درد شدیم و تقاضای امعان نظر عاجل داریم [...]» فارغ از‌اینکه در ابتدای امر برخی از دوستان همین جریان به بیگناهی کشمیری نیز شهادت داده بودند؛ ادعای بیگناهی آنها در میان امضای تک تک آنها نیز تنها منحصر به چند متهم است اما آن را به کل متهمان تعمیم داده‌اند.

جملات امضا کنندگان نامه نیز،‌اینک پس از فرو افتادن نقاب نفاق از چهره برخی از متهمین، بسیار پند آموز است. به عنوان نمونه محمد‌هاشمی، ریاست وقت صدا و سیما، و از مؤسسین حزب کارگزاران در شهادت خود برای امام از 2 متهم نوشته است او نخست درباره محسن سازگارا یادآوری کرده است که او را از سال 1355 می‌شناسد و با ذکر صفاتی همچون جوانی پرجوش و خروش، متعهد و متدین و علاقه مند به انقلاب اسلامی‌ و کاملاً مؤمن به اهداف آن اظهار می‌دارد از هر نوع وابستگی ا‌یشان را مبرا می‌دانم، اتهام مذکور برای‌ایشان بسیار ناروا و ناجوانمردانه است. «برادر اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی در ادامه در تبرئه خسرو تهرانی نیز می‌نویسد» از آبان‌ماه 1359 در نخست وزیری با ‌ایشان آشنا شدم، همانند آقای سازگارا از جوانان متدین، مسلمان و علاقه مند به اسلام و انقلاب اسلامی ‌[...] کوچکترین اثری که بتوان در ‌ایشان حتی شک نمود دیده نشده است.» البته همه امضاکنندگان یک سیاق را اتخاذ نکرده‌اند، به عنوان نمونه حسین نمازی کسی را تبرئه نکرده و تنها خواستار دقت در روش رسیدگی شده است تا هتک حرمت صورت نگیرد، اما مرتضی الویری کل متهمین را یکجا تبرئه کرده و می‌نویسد: «اگر جمله انقلاب فرزندان خود را می‌خورد تنها یک مصداق در کشور ما داشته باشد، بدون تردید مصداقش همین عزیزان هستند...» در‌این میان عناصری که به مکانیسم دستگاه قضا آشنا بودند، بدترین مواضع را به لحاظ حقوقی اتخاذ کردند.

اسدالله بیات، خواستار فیصله پرونده در اسرع وقت می‌شود و در ذیل نامه به امام می‌نویسد: «با توجه به شناختی که از اکثریت‌این برادران از نزدیک دارم و تعهدی که به اسلام و امام و انقلاب اسلامی‌دارند، مناسب است قوه قضائیه سریع و قاطع مسئله را فیصله داده و افراد خدوم و صادق را مورد تشویق قرار داده تا مردم از خدمات آنها بهره‌مند گردند»، دری نجف آبادی نیز بر حسب‌اینکه یکی از متهمان را 3 الی 4 سال می‌شناسد و‌ اینکه عده‌ای که از نظر او متعهد و مؤمن هستند، دخالت آن فرد را در‌این جنایت هولناک بعید می‌دانند، به تبرئه او دست یازیده است.

اما طنزترین بخش نامه، شهادت بهزاد نبوی است که خود در ردیف متهمین است. او اتهام وارده را از سوی بی‌بی‌سی و «عمال و اذناب داخلیش عنوان می‌کند و متهمین را نزدیک ترین و صدیق ترین یاران رجایی شهید می‌نامد.

از دیگر امضا کنندگان‌این نامه که امروز چهره‌های شناخته شده‌ای هستند، می‌توان به علی اکبر محتشمی، روغنی زنجانی، شافعی، زالی، سرحدی زاده، عابدی جعفری، عطاءالله مهاجرانی،‌هادی غفاری، محسن صفائی فرهانی، مصطفی تاج زاده، کمال خرازی، مرتضی حاجی و ... اشاره کرد. جالب‌اینجا است که امضا کنندگان‌این نامه را می‌توان به چند دسته تقسیم کرد.

حامیان نشاندار منتظری، اعضای سازمان مجاهدین انقلاب، اعضای مجمع روحانیون مبارز و افرادی که اگرچه آن روز عضو تشکلی نبودند اما در آینده از مؤسسین و حامیان اصلی احزاب کارگزاران و مشارکت گردیدند.

بسم الله الرحمن الرحیم
حضور محترم حضرت آیت‌الله العظمی امام خمینی
رهبر کبیر انقلاب اسلامی مد ظله‌العالی علی رئوس المسلمین
با سلام و آرزوی سلامت و طول عمر پربرکت برای آن وجود مقدس و پیروزی هرچه سریعتر جندالله بر بعثیان عفلقی و توفیق روزافزون برای خادمان با سلام از درگاه احدیت جل جلاله، اینجانبان امضا‌کنندگان زیر به لحاظ شرایط سرنوشت‌ساز حاکم بر جمهوری اسلامی بر آن شدیم که از سر صدق درد خود پیش دردآشنای جهان اسلام بریم تا ان‌شاء‌الله درمانی درخور حکومت حق مقرر گردد.

تا به امروز بیش از چند ماه است که جمعی از برادران مخلص و متعهد به اسلام و جمهوری اسلامی و از جمله یاران شهید رجایی که هر یک از ما یک یا چند نفر از آنان را می‌شناسیم به اتهاماتی یکسر بی‌اساس و واهی و دردآور و زبانمان لال، آن‌هم به خونخواهی آن شهید بزرگوار، به بند کشیده شده‌اند.

شاید مشکلات و مصائبی که هر روز در ابعاد گوناگون فراروی انقلاب اسلامی قرار می‌دهند مانع از آن گردیده که به روند حذف تدریجی و آرام نیروهای مخلص و مؤمن و تلاشگر برای جمهوری اسلامی که به صور مختلف اسیر خط‌بازی‌ها و برچسب‌ها و تله‌های گوناگون می‌گردند، توجه کافی مبذول گردد و این حرکات در لابه‌لای مسائل روز به نحوی چهره پنهان می‌کند، ولی آیا همچنان بی‌دفاع گذاردن برادرانی که یکسر در مسئولیت‌های مختلف فارغ از این حرکات سرگرم خدمت و مبارزه در سنگرهای مختلف جمهوری اسلامی هستند، تا کجا می‌تواند ادامه یابد؟

ما هم‌اکنون مشاهده می‌کنیم که نیروهای مؤمن و انقلابی جوان کشور، مضطرب و نگران چگونگی برخورد با این مسئله هستند و از کنار هم قرار دادن مسائلی از این دست و توقعی که از نظام جمهوری اسلامی ایران دارند، جویای تکلیف‌اند؟

مطلب صرفاً بر سر این برادران مخلص نیست که در راه دوست هر آنچه که رسد نیکوست و از ادعای دوستی تا به دوست رسیدن هزاران وادی، نگرانی اینجاست که ابعاد و پیامدهای این اتفاقات صدمات جبران‌ناپذیری به جمهوری اسلامی وارد آورد.

تا به امروز بنا به حرمت و حفظ شئونات قوه محترم قضائیه کلامی ابراز نکردیم، ولی هنگامی که مسئله از حد خواص ناگهان به صفحه اول روزنامه داخل کشور کشیده می‌شود و به دنبال آن دستاویز و خوراک برای رادیوهای بیگانه فراهم می‌آید ناچار از بازگو کردن این درد شدیم و تقاضای امعان نظر عاجل داریم که ان‌شاء‌الله خداوند عاقبت ما را ختم به خیر کند و از نعمت دعای حضرت امام بهره‌مند سازد وما النصرالله من عندالله. والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

1- سیدمحمد خاتمی وزیر ارشاد اسلامی
2- محمدرضا آیت‌اللهی وزیر معادن و فلزات
3- علی‌اکبر محتشمی وزیر کشور
4- مسعود زنجانی وزیر برنامه و بودجه
5- غلامرضا شافعی وزیر صنایع
6- عباسعلی زالی وزیر کشاورزی
7- ابوالقاسم سرحدی‌زاده وزیر کار و امور اجتماعی
8- حسن عابدی جعفری وزیر بازرگانی
9- بهزاد نبوی وزیر صنایع سنگین
10- محمدتقی بانکی وزیر نیرو
11- حسین نمازی وزیر سابق اقتصادی و دارایی
12- محمدعلی نجفی وزیر سابق فرهنگ و آموزش عالی
13- محمد میرصادقی وزیر سابق کار
14- محمدشهاب گنابادی وزیر سابق مسکن و شهرسازی
15- سیدمصطفی هاشمی مشاور نخست‌وزیر و وزیر سابق صنایع
16- هادی منافی معاون نخست‌وزیر و وزیر سابق بهداری
17- عطاالله مهاجرانی معاون نخست‌وزیر
18- طهماسب مظاهری معاون نخست‌وزیر و سرپرست بنیاد مستضعفان
19- محسن نوربخش رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران
20- اسدالله بیات نماینده مجلس شورای اسلامی
21- صادق خلخالی نماینده مجلس شورای اسلامی
22- عباس دوزدوزانی نماینده مجلس شورای اسلامی
23- احمد عزیزی نماینده مجلس شورای اسلامی
24- سیدعباس موسوی نماینده مجلس شورای اسلامی
25- فخرالدین حجازی نماینده مجلس شورای اسلامی
26- مرادعلی احمدی نماینده مجلس شورای اسلامی
27- اکبر حمیدزاده نماینده مجلس شورای اسلامی
28- عبدی محمد میرزایی نماینده مجلس شورای اسلامی
29- هادی غفاری نماینده مجلس شورای اسلامی
30- جعفر سعیدیان نماینده مجلس شورای اسلامی
31- قربانعلی دری نجف‌آبادی نماینده مجلس شورای اسلامی
32- قاضی‌زاده هاشمی نماینده مجلس شورای اسلامی
33- غلامحسین نادی نماینده مجلس شورای اسلامی
34- سیدابوالحسن حائری‌زاده نماینده مجلس شورای اسلامی
35- محمدعلی هادی نماینده مجلس شورای اسلامی
36- سیدمحمدکاظم موسوی بجنوردی نماینده سابق مجلس و رئیس بنیاد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی
37- محمد هاشمی مدیرعامل صداوسیما
38- محسن صفایی فراهانی معاون امور دفاعی وزارت صنایع سنگین
39- ابوالقاسم جمشیدی معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنایع
40- محمد باقریان معاون وزیر صنایع سنگین و رئیس هیأت عامل سازمان گسترش
41- حسن رمضانپور معاون طرح و برنامه وزارت صنایع سنگین
42- ناصر رضایی معاون اداری و مالی وزارت صنایع سنگین
43- مسعود کرباسیان معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنایع سنگین
44- سیدعبدالواحد موسوی معاون وزارت ارشاد اسلامی
45- سیدمصطفی تاج‌زاده معاون وزارت ارشاد اسلامی
46- صباح زنگنه معاون وزارت ارشاد اسلامی
47- محمدامین سازگارنژاد معاون وزارت کشاورزی
48- حسین فاضل معاون وزارت کشاورزی
49- بهروز ماکویی معاون وزارت کشاورزی
50- سیدحسن طباطبایی معاون وزارت کشاورزی
51- محمد هندی معاون وزارت برنامه و بودجه
52- مرتضی الویری معاون وزارت برنامه و بودجه
53- مهدی سیداصفهانی معاون وزارت صنایع سنگین
54- زرهانی معاون وزارت آموزش و پرورش
55- اسماعیل حبیب‌الله‌زاده مشاور وزیر صنایع سنگین
56- سیدکمال خرازی رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی و تبلیغات شورای عالی دفاع
57- مرتضی حاجی استاندار مازندران
58- تقی امانپور عضو جهاد سازندگی
59- محمد جعفری عضو دفتر تبلیغات

60- عبدالکریم سروش محقق و استاد دانشگاه و عضو سابق ستاد انقلاب فرهنگی

 

 

نامه محرمانه
اسامی زیر جزو 60 نفری هستند که نامه محرمانه به امام(ره) درخصوص شهادت بر بیگناهی متهمان پرونده انفجار نخست وزیری را به امضا رساندند.

این نامه با امضای سیدمحمد خاتمی آغاز و با امضای عبدالکریم سروش خاتمه می‌یابد.

در این بخش اسامی افراد و بعضاً جملاتی که در تبرئه متهمین نوشته‌اند، می‌آید که البته در برخی از موارد به دلیل ناخوانا بودن متن در سند اصلی، از کروشه استفاده شده است.

1- سرحدی زاده، وزیر کار و امور اجتماعی
2- اسدالله بیات، نماینده مجلس (با توجه به شناختی که از این [...] از نزدیک دارم و تعهدی که به اسلام و امام و انقلاب اسلامی دارند، مناسب است قوه قضائیه سریع و قاطع مسئله را فیصله داده و افراد خدوم و صادق را مورد تشویق قرار داده (تا مردم) از خدمات آنها بهره‌مند گردند.
3- احمد عزیزی، نماینده مجلس
4- سیدعباس موسوی، نماینده مجلس
5- محسن صفایی فراهانی، معاون امور دفاعی وزارت صنایع سنگین
6- ابوالقاسم جمشیدی، معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنایع
7- محمد باقریان، معاون وزیر صنایع سنگین و رئیس هیأت عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران
8- حسن رمضان‌پور، معاون طرح و برنامه وزارت صنایع سنگین
9- صادق خلخالی، نماینده مجلس
10- بهروز ماکوئی


بسمه تعالی
تا آنجایی که این حقیر از برادران خسرو تهرانی و محمد رضوی شناخت دارم، افرادی به دور از هرگونه خدعه و نیرنگ می باشند و همواره در تحقق عالی اسلامی کوشا بودند.
11- ناصر رضایی، معاون اداری و مالی وزارت صنایع سنگین

12- مسعود کرباسیان، معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صنایع سنگین

13- محمد هاشمی، مدیرعامل صدا و سیما

بسمه تعالی
اینجانب محمد هاشمی با دو نفر از آقایان که در اتهام و در حال حاضر در بند به شرحی که ذکر می‌شود، آشنایی دارم:
1- آقای محسن سازگارا. ایشان را از سال 1355 می‌شناسم. جوانی پرجوش و خروش، متعهد و متدین و علاقه‌مند به انقلاب اسلامی و کاملاً مؤمن به اهداف آن. از هر نوع وابستگی‌ ایشان را مبرا می‌دانم. اتهام مذکور برای ایشان بسیار ناروا و ناجوانمردانه است.

2- خسرو تهرانی. از آبان ماه 1359 در نخست وزیری با ایشان آشنا شدم. همانند آقای سازگارا از جوانان متدین مسلمان و علاقه‌مند به اسلام و انقلاب اسلامی و سختکوش در جهت تحقق آرمان‌های آن بود. از هر جهت مورد تأیید برادر شهید رجایی بود.

کوچک‌ترین اثری که بتوان در ایشان حتی شک نمود، دیده نشده است.

اتهام مذکور را به ایشان نیز بسیار ناروا و ناجوانمردانه می‌دانم. از خداوند تبارک و تعالی درخواست دارم که ما را از همه انحرافات مصون بدارد.

14- عباس دوزدوزانی، نماینده مجلس

15- محمدتقی بانکی، وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران

بسمه تعالی
با توجه به شناختی که نسبت به افراد در بند بخصوص برادران محسن سازگارا و خسرو تهرانی دارم، یقین دارم که اثرات منفی این گونه برخوردها بسیار زیاد بوده و درخواست حقیر این است که در این امر خطیر با بی‌نظری و سرعت عمل شود.

16- اسماعیل حبیب‌الله‌زاده، مشاور وزیر صنایع سنگین

17- سیدکمال خرازی، رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی و تبلیغات شورای عالی دفاع

بسمه تعالی
این حقیر نیز [...] از برادران در بند را از نزدیک می‌شناسم و امیدوارم هر چه سریع‌تر موجبات استخلاص ایشان در یک بررسی بی‌نظر و سریع فراهم گردد.
18- محمدشهاب گنابادی، وزیر سابق مسکن و شهرسازی

19- سیدعبدالواحد موسوی (لاری)، معاون وزارت ارشاد اسلامی

20- محسن نوربخش، رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

21- حسین فاضل، معاون وزارت کشاورزی

22- سیدمصطفی هاشمی، مشاور نخست وزیر و وزیر سابق صنایع

بسمه تعالی
اینجانب با شناختی که از برخی برادران دارم، ایشان را مبرا از هرگونه سوء عمل و سوء نظر دانسته و از خداوند متعال آزادی
هر چه سریع‌تر ایشان را مسئلت نمایم.

23- محمدامین سازگارنژاد، معاون وزارت کشاورزی

بسمه تعالی
با توجه به مسئولیت این برادران، اگر رسیدگی بی طرفانه و سریع نشود، مسئولیت‌پذیری در جمهوری اسلامی دچار خلل خواهد شد.
24- هادی منافی

25- تقی امان‌پور، عضو جهاد سازندگی

بسمه تعالی
با شناختی که از برادر سیدمحمد رضوی [...] ان‌شاءالله از هرگونه انحرافی و [...] و هر چه زودتر موجبات [...] ایشان و آزادی ایشان [...]
26- مرتضی حاجی، استاندار مازندران

27- محمد جعفری، عضو دفتر تبلیغات
28- اکبر حمیدزاده، نماینده مجلس

بسمه تعالی
شناختی که از سوابق برادر ایمانی، آقای خسرو تهرانی در زندان و حسن و صداقت انقلابی وی در مسئولیت‌های بعد از انقلاب دارم، به پاکی و خلوص وی شهادت شرعی می‌دهم.
29- عبدی محمد میرزایی، نماینده مجلس

بسمه تعالی
رسیدگی سریع مسائل بر حسب واقع و ختم عادلانه مسئله که بیش از این اسباب تبلیغات مشکوک نشود مورد درخواست است.
30- زرهانی، معاون وزارت آموزش و پرورش
بسمه تعالی
با توجه به اطلاعاتی که از خدمات گذشته این برادران شنیده‌ام ارتکاب چنین اعمالی توسط آنان را غیر‌ممکن و باورنکردنی می‌دانم.
31- مهدی سید‌اصفهانی، معاون وزارت صنایع سنگین، استادیار دانشگاه صنعتی امیرکبیر، عضو و دبیر جامعه اسلامی دانشگاهیان ایران، عضو گروه فنی و مهندسی شورای عالی انقلاب فرهنگی.
32- عباسعلی زالی، وزیر کشاورزی
33- مسعود زنجانی، وزیر برنامه و بودجه
شناختی که از برادر محسن سازگارا دارم، ویژگی که از برادر خسرو تهرانی شنیده‌ام، قابل قبول نیست که با این برادران چنین برخورد می‌شود که مایه [...] نیروهای مخلص و وفادار خواهد شد.
34- غلامرضا شافعی، وزیر صنایع
35- علی‌اکبر محتشمی، وزیر کشور

بسمه تعالی
با توجه به آبرو و حیثیت افرادی مسلمان و مورد تأیید بسیاری از بزرگان اسلام و روحانیت و چند سالی که پس از پیروزی انقلاب داشته‌اند، قوه قضائیه همانند [...] دیگر برخورد غیر‌صحیح تاکنون داشته است، امیدواریم با اوامری که به این دستگاه ابلاغ می‌شود، روش این دستگاه تصحیح گردد.
36- حسن عابدی جعفری، وزیر بازرگانی
37- محمدرضا آیت‌اللهی، وزیر معادن و فلزات
ان‌شاء‌الله با پیگیری و تسریع در این امر اذهان جوانان حزب‌الله روشن شود و از آبرو و حیثیت برادران مؤمن به صورت مؤثر دفاع شود.
38- مرادعلی احمدی، نماینده مجلس
39- عطاء‌الله مهاجرانی، معاون نخست‌وزیر

بسمه تعالی
آنچه اهمیت دارد، بررسی عاجل و بدون پیشداوری این تقاضاست. مع‌الاسف [...] مراجع ذی‌ربط، با پیشداوری [...] با کار پرداخته و [...]
40- سیدحسن طباطبایی، معاون وزارت کشاورزی
41- محمد میرصادقی، وزیر سابق کار، بنیاد شهید

بسمه تعالی
اینجانب با کمال تأسف و به عنوان وزیر کار کابینه شهید رجایی و شهید باهنر از وقوع چنین حوادثی در نظام جمهوری اسلامی و به نام آن عزیزان متأثر و متألم می‌باشم.
42- سیدمحمد کاظم موسوی بجنوردی، نماینده سابق مجلس و رئیس بنیاد دایره‌المعارف بزرگ اسلامی

بسمه تعالی
حقیر سال‌ها در سلول شاه در کنار خسرو تهرانی بودم. در آن ایام که هیچ نشانه‌ای از پیروزی ما و تشکیل حکومت اسلامی نبود، من و خسرو تهرانی در سلول کتاب ولایت فقیه حضرتعالی را که در زندان مخفیانه وارد شده بود، مباحثه می‌کردیم. او در کنار ما و علیه منافقین بود.
43- فخرالدین حجازی، نماینده مجلس
اینجانب آقای سازگارا را از قبل از انقلاب می‌شناسم که جوانی مؤمن و پاک و انقلابی بود و آقای خسرو تهرانی را هم پس از انقلاب در مواقف عدیده بر صداقت و ایمان [...] امید که رفع سوء‌تفاهم شود.
44- محمد هندی، معاون وزارت برنامه و بودجه

بسمه تعالی
خواست منافقین و دشمنان اسلام ایجاد شک و بدبینی نسبت به برادران شناخته شده دینی است. اینجانب برادر خسرو تهرانی را متعهد به اسلام و خدمتگزار انقلاب اسلامی می‌شناسم.
45- سیدحسین قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس

بسمه تعالی
اینجانب در مدتی که توفیق خدمت در جبهه‌های نور علیه ظلمت جنگ تحمیلی داشتم ناظر بر همکاری صادقانه این عزیزان بودم و آنان را افرادی مخلص برای جمهوری اسلامی می‌دانم.
46- غلامحسین نادی، نماینده مجلس
نامبردگان [...] در تماس بوده شهادت می‌دهم که از افراد صالح و نافع برای جمهوری اسلامی بوده‌اند.
47- سیدابوالحسن حائری‌زاده، نماینده مجلس
48- هادی غفاری، نماینده مجلس
49- طهماسب مظاهری، معاون نخست‌وزیر و سرپرست بنیاد مستضعفان

بسمه تعالی
اینجانب از اولین سال پیروزی انقلاب اسلامی با برادر سازگارا آشنا شدم، با توجه به خصوصیات اخلاقی و اعتقادی ایشان، امکان دخالت ایشان در این جنایت بسیار بعید به نظر می‌رسد. امید است با سرعت زیاد و با بررسی بی‌نظیر مسائل روشن شود و این پرونده نیز به سرنوشت سایر احکام توفیقی دچار نشود. ان‌شاء‌الله تحمل زحمات و ناملایمات برای همه مؤمنین بی‌گناه، اجر اخروی در بر داشته باشد و موجب ارتقای نظام آنها نزد خداوند تبارک و تعالی شود.
50 – محمد علی نجفی، وزیر فرهنگ و آموزش عالی کابینه شهید باهنر
51 – سید محمد خاتمی، وزیر ارشاد اسلامی

بسمه‌تعالی
بعضی برادران را از نزدیک می‌شناسم و آنان را افرادی صالح می‌دانم از این گذشته حیثیت افراد مطرح است و به نظر می‌رسد که قوه قضائیه در چنین موردی باید، با سرعت برای [...] خدای ناخواسته حیثیت افراد مورد تعرض برخی اغراض قرار بگیرد و اعتماد مردم به جریان [...] جمهوری اسلامی بیشتر گردد [...]
52 – صباح زنگنه، معاون وزارت ارشاد اسلامی
53- محمد علی هادی، نماینده مجلس

بسم‌الله الرحمن الرحیم
بنده برادر محسن سازگارا را از نزدیک می‌شناسم، ایشان در پاریس در خدمت امام و سپس در ایران در کارهای مختلف من‌جمله در [...] مجدانه برای جمهوری اسلامی فعالیت داشت. برادر خسرو تهرانی را نیز بعد از انقلاب در مراحل مختلف دیده و در تماس با وی بوده‌ام و جز تلاش و کوشش جهت برقراری نظم و امنیت و دلسوزی برای جمهوری اسلامی از وی ندیدم.
من بسیار بعید می‌دانم که این برادران در جریان انفجار نخست‌وزیری تقصیری داشته باشند.
البته قوه قضائیه مستقل است و باید با کمال بی‌طرفی و به دور از جوسازی و جنجال و در نامه‌ای پرونده را رسیدگی و در صورتی‌که برادران تبرئه شده و اتهامات واهی بوده باید به صورت شایسته از آنان اعاده حیثیت شود، ضمناً این نامه محرمانه است.
54 – جعفر سعیدیان، نماینده مجلس

بسمه‌تعالی
امیدوارم که قوه قضائیه هرچه سریعتر به این جریان رسیدگی کرده و [...] مشکوک پایان داده شود و اینجانب خسرو تهرانی را از زندان می‌شناسم. فردی معتقد و علاقه‌مند به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است و بسیار بعید است که بتوان چنین اتهامی را به او نسبت داد.
55- قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده مجلس

بسمه‌تعالی
برادر محترم آقای حسن کامران را چند سال است، 3 الی 4 سال می‌شناسم و برادران متعهد و مؤمن دیگر از قبل از انقلاب با نامبرده آشنا هستند، دخالت نامبرده را در این جنایت هولناک بعید می‌دانند.
امید است دستگاه قضایی بتواند ریشه جنایت را یافته و مسببین آن را به جزای عدل برساند. والسلام علیک و رحمه‌الله
56 – مرتضی الویری، معاون پارلمانی وزارت برنامه و بودجه

بسمه‌تعالی
اگر جمله انقلاب فرزندان خود را می‌خورد تنها یک مصداق در کشور، داشته باشد بدون تردید مصداقش همین عزیزان هستند. اسارت افرادی چون محمد رضوی و خسرو تهرانی که قبل از انقلاب شکنجه رژیم و ( ) و بایکوت منافقین و بعد از انقلاب فشار و رنج کار شبانه‌روزی و خالصانه را جهت تثبیت انقلاب عمل کرده‌اند به چه معناست و چگونه قابل تحمل است؟
آثار منفی و تخریبی این گونه وقایع در حماسه اسلامی و در روحیه مؤمنین آنقدر زیاد است که با هیچ عبارتی قابل بیان نمی‌باشد. امیدواریم با رهنمودهای حضرت امام نگرانی برطرف شود و این انقلاب مقدس از درون ضربه نخورد.
57 – حسین نمازی

بسمه‌تعالی
چون اعاده حیثیت برخلاف اتهام و هتک حیثیت دشوار است لذا روش‌هایی باید اتخاذ گردد که رسیدگی‌های قضایی موجب هتک حرمت و حیثیت افراد نگردد.
58 – عبدالکریم سروش، عضو سابق ستاد انقلاب فرهنگی

بسمه‌تعالی
این جانب آقای محسن سازگارا را از نزدیک می‌شناسم و کمتر کسی را در صداقت و کفایت و داوری و خدمتگزاری و هوشمندی و ایمان به مانند وی دیده‌ام. [...]
59- مصطفی تاج زاده
60 – بهزاد نبوی، وزیر صنایع سنگین
امام بزرگوار
بعد از عرض سلام و آرزوی طول عمر با عزت برای جنابعالی، بارها مصمم شدم که در این‌باره شخصاً مصدع اوقات شریفتان شده و رنجنامه‌ای تقدیم حضورتان گردد تا مستحضر شوید که در حیات آن رهبر عزیز (که خداوند تا انقلاب مهدی(عج) مستدام بدارد)، چه به روز یاران اسلام، انقلاب و امام می‌آید و چه مظلومانه نزدیکترین و صدیقترین یاران رجایی شهید توسط «بی‌.بی‌.سی» و عمال و اذناب متهم به قتل وی شده و در واقع با روش خائنانه دیگری ترور شده و از [...] خارج و با حذف آنها و یأس و گوشه‌گیری عده‌ای دیگر، عملاً راه برای منفعت‌طلبان وابسته بازمی‌گردد. ولی به دو دلیل به همین چند جمله بسنده می‌کنم و این‌که اطمینان یافته‌ام جنابعالی اشراف کامل به مسئله، بیش از همه ما صلاح اسلام، انقلاب و نظام را می‌دانید.
دوم این‌که دادستانی کل کشور را در پی دستورات جنابعالی مصمم یافتم و رجاء واثق یافتم که گرچه با به بار آمدن سختی‌ها و بی‌آبرویی‌های موقت برای فرزندان مخلص انقلاب، حقایق روشن و «سیه‌روی شود هر که در او غش باشد» تنها تقاضای دستور تسریع دارم.

 

 




 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top