تاریخ انتشار: چهارشنبه 1394/11/14 - 15:18
کد خبر: 192116

سینمای انقلاب در جشنواره فجر 94/ 4

چرایی نام گذاری دانشگاه شریف را در «سیانور» ببینید +عکس

چرایی نام گذاری دانشگاه شریف را در «سیانور» ببینید +عکس

روایت زندگی یکی از شهدای انقلاب است که بسیار در این سالها نامش را برده ایم و اما غافل بوده ایم که او کیست. داستان زندگی شهید شریف واقفی از طیف اسلام گرای مجاهدین خلق که پس از تغییر ایدئولوژی سازمان به دلیل مقاومت در مقابل امثال رجوی و تقی شهرام توسط همسرش که وی نیز عضو سازمان و از طیف مارکسیست آن بود لو می رود و ترور شده و جنازه اش به آتش کشیده می شود و در اطراف تهران رها می شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: جشنواره فیلم فجر امسال کارگردانان گفتمان انقلاب، حضور پررنگی دارند. اتفاقاً فیلم هایشان جزء اولین شانس های شکار سیمرغ های بلورین جشنواره هستند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طی سلسله مطالبی، به معرفی فیلم های مطرح ارائه شده از سوی کارگردانان گفتمان انقلاب جشنواره سی و چهارم خواهیم پرداخت.

«سیانور»

بهروز شعیبی؛ کسی که سینما را با بازی نقشهای نوجوان شیطان و بازیگوش اردوگاه اسرای ایرانی در  چنگال حزب بعث در سریال به یاد ماندنی «بازگشت پرستوها»، امید پدر و فرزند حاج کاظم «آژانس شیشه ای» ماندگار، آغاز کرد. و پس از چندین فیلم متوسط به «طلا و مس» به اوج شهرت رسید و پسر محجوب «تنهایی لیلا» شد.

پس از سالها بازیگری و حضور در پشت صحنه به عنوان برنامه ریز، دستیار کارگردان در بیش از 20 فیلم، قدم به عرصه ی ساخت فیلم نهاد. عرصه ای که پیش از او بازیگران بسیاری به آن ورود کرده و شکست خوردند و عطایش را به لقایش بخشیدند. اما او عرصه را آرام آرام و با فکر طی کرده بود و با فیلمهای ساده تر آغاز کرد تا اینکه با دهلیز اوج گرفت. و با سریال دلنشین «پرده نشین»  به خانه و قلوب مردم راه یافت. اما این بار دست بر سوژه ای ناب و اما به همان اندازه ظریف و شکننده گذاشته است. سوژه ای که اگر از پس روایت صحیحش بر نیاید ممکن است به ادامه ی دوران سینمایی اش ضربه وارد سازد.

در خلاصه داستان تایید شده “سیانور” آمده است: پایان یک سکوت طولانی! امیر و هما پس از مدتی یکدیگر را می یابند در حالیکه یک انتخاب بیشتر ندارند، سیانور یا زندگی! و آنها زندگی را انتخاب می کنند.

اما گمانه ها حاکی ازینست که سوژه ی جدید وی روایت زندگی یکی از شهدای انقلاب است که بسیار در این سالها نامش را برده ایم و اما غافل بوده ایم که او کیست. داستان زندگی شهید شریف واقفی از طیف اسلام گرای مجاهدین خلق که پس از تغییر ایدئولوژی سازمان به دلیل مقاومت در مقابل امثال رجوی و تقی شهرام توسط همسرش که وی نیز عضو سازمان و از طیف مارکسیست آن بود لو می رود و ترور شده و جنازه اش به آتش کشیده می شود و در اطراف تهران رها می شود.

به تهیه کنندگی سید دوست داشتنی سینما، سید محمود رضوی که همواره تهیه کنندگی فیلمهای جبهه انقلاب را برعهده میگیرد. با بازی مهدی هاشمی، بابک حمیدیان، هانیه توسلی، بهنوش طباطبایی و حامد کمیلی.

«سیانور» تنها فیلم جشنواره فجر است که به صورت نگاتیو فیلمبرداری شده و مدیریت فیلمبرداری آن برعهده علیرضا برازنده است. یکی از ویژگی های این اثر طراحی صحنه و لباس و گریم است که تلاش شده منطبق بر فضای دهه ۵۰ باشد.

همچنین این فیلم با وجود اینکه یک اثر تاریخی و پر بازیگر محسوب می شود با هزینه شخصی تولید شده است و هیچ ارگان دولتی در ساخت آن سهیم نبوده است.

این فیلم یکی از پربازیگرترین و پرلوکیشن‌ ترین فیلم‌های جشنواره سی‌ و‌ چهارم است. شعیبی در دومین فیلم خود هم از حضور هانیه توسلی سود برده است. این بازیگر در تجربه قبلی او موفقیت چشمگیری داشت. او در “دهلیز” در نقش همسر یک زندانی ظاهر شد و در این اثر در نقش یک دختر اجتماعی بازی می‌کند که به‌ تناسب زمانه، درگیر برخی ماجراهای سیاسی شده است.

حامد کمیلی دیگر بازیگری است که یکى از نقش هاى اصلى فیلم را بازى مى کند و شعیبی اصرار داشت حضور او تا جایی که ممکن است از مردم و رسانه‌ها پنهان بماند. گویا او می‌ خواهد از این بازیگر و شخصیتی که ایفاگر آن است مانند یک برگ برنده رونمایی کند.

مدتی قبل محمد معتمدی خواننده، با انتشار عکسی در صفحه شخصی‌اش نوشت: «استودیویی در آلمان-به همراه پیتر، صدابردار کار جدیدم. یک کار متفاوت برای موسیقی تیتراژ فیلم «سیانور» به کارگردانی بهروز شعیبی و آهنگسازی بهزاد عبدی. بزودی در جشنواره فیلم فجر خواهید شنید»

تاکنون اطلاعات بیشتری از فیلم مزبور در رسانه ها منتشر نشده است. امیدواریم که این بار نیز با دیدن فیلم او شیرین کام از سالن اکران خارج شویم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top