تاریخ انتشار: دوشنبه 1394/11/19 - 08:44
کد خبر: 192496

رحیم‌پور ازغدی در برنامه انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه امیرکبیر؛

در زمانی که جرأت نماز خواندن در دانشگاه نبود طالقانی کاری کرد که اسلامی شدن تبدیل به پرستیژ شود

در زمانی که جرأت نماز خواندن در دانشگاه نبود طالقانی کاری کرد که اسلامی شدن تبدیل به پرستیژ شود

آن زمان کار دانشگاه ها به جای مبتذلی رسید که از آمریکا برای تدریس سعدی استاد می آوردند تا با زبان انگلیسی ادبیات فارسی را به دانشجویان ما تدریس کند که شاید بتوان گفت هیچ کجای تاریخ اینقدر فضای کشور حقیر و توخالی نشده بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: ویژه برنامه تحلیل و بررسی ابعاد فکری و تاریخی آیت الله طالقانی با عنوان “پدر ولی نه بدان سان” به همت انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه صنعتی امیرکبیر روز گذشته با حضور حسن رحیم پور ازغدی در این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ رحیم پور ازغدی در ابتدای سخنان خود در خصوص شخصیت آیت الله طالقانی گفت: فکری که ایشان در دهه های قبل از انقلاب نمایندگی که نه بلکه رهبری می کردند بعدها به فکری جریان ساز در روند رسیدن به انقلاب اسلامی تبدیل شد ایشان شخصیت بسیار خواندنی و جذابی داشتند که من عامل این جذابیت را ابعاد دینی، علمی و جهادی این عالم گرانقدر می دانم.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: امام(ره) از جایگاه مرحوم طالقانی مالک اشتر انقلاب یاد کرده بود چرا که کارهایی که آیت الله طالقانی در عرصه انقلاب هم پای امام انجام داده است بسیار ارزشمند است.

**ایده نماز جمعه یکی از ارزشمندترین سنت های نهادیه شده توسط آیت الله طالقانی بود
وی یکی از سنت های ارزشمندی که آیت الله طالقانی پس از انقلاب نهادینه کرده بود را آغاز نماز جمعه به امامت خود ایشان عنوان کرد و گفت: پایه گذار نماز جمعه آیت الله طالقانی بود که این ایده را به امام ارائه کرده بود امام نیز با موافقت برگزاری نماز جمعه خود مرحوم طالقانی را به عنوان اولین امام جمعه ایران برگزیده بود.

**قرآن در سخت ترین شرایط توسط مرحوم طالقانی به میان جوانان آورده شد
رحیم پورازغدی در ادامه خاطر نشان کرد: آوردن قرآن به صحنه از جمله اقدامات اساسی و موثر در جامعه ایران بود که توسط آیت الله طالقانی برای قشر جوان آن زمان صورت گرفت چرا که جوانان فعال آن زمان در عرصه مطالعاتی با مفاهیم قرآن ساز و کار نداشتند و به قرآن به دید دستورالعمل زندگی نمی نگریستند آن زمان قرآن خیلی شنیده نمی شد اما آیت الله طالقانی از جمله موثرترین افرادی بود که قرآن را در سخت ترین شرایط به میان جوانان آورد.

استاد حوزه و دانشگاه در ادامه سخنان خود در جمع دانشجویان دانشگاه امیرکبیر آیت الله طالقانی را فردی معرفی کرد که از دوران نوجوانی در صحنه مبارزات سیاسی و فرهنگی بوده است تا جایی که در اواخر حکومت رضاخان دستگیر و زندانی می شود. او وقتی که از زندان آزاد شد در مسجد هدایت پایگاه تفسیر قرآن تاسیس کرد که در ابتدا شاید تعداد کمی به آنجا می رفتند اما پس از مدتی جمعیت کثیری جذب این پایگاه شدند تا جایی که به محفل کسانی تبدیل شد که هر کدام در کشور جریان ساز شدند و به عنوان افراد سیاسی سرشناسی در جامعه ظهور پیدا کردند.

وی تصریح کرد: از دیگر ویژگی های بارز این مرحوم این بود که وی وسط صحنه ای قرار داشت که با همه جریان ها در ارتباط بود او به عنوان نقطه وصل حوزه و دانشگاه نیز قرار داشت و زمانی که انجمن های اسلامی شروع به شکل گیری در دانشگاه کردند و دانشجویان از مجمع روحانیون تنها کسانی چون آیت الله طالقانی، زنجانی، بهشتی، مطهری و طباطبایی را می شناختم از جمله کسانی بود که برای برنامه ها و سخنرانی به دانشگاه دعوت می شد.

رحیم پورازغدی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: آیت الله طالقانی کسی بود که وقتی نواب صفوی تحت تعقیب بود در خانه او مخفی شد هم چنین این مرحوم با مصدق و کاشانی نیز ارتباط داشت و از طرف دیگر جبهه ملی نیز قبولش داشتند که بعدها از میان این جبهه یک جریان مذهبی تر به نام نهضت آزادی به رهبری آیت الله طالقانی شکل گرفت وی هم چنین با موتلفه یا همان فداییان اسلام نیز در ارتباط بود و با جوانان مسلمان که به کمونیست گرایش داشتند نیز ارتباط گرفته بود تا دید جوانان را نسبت به اسلام روشن کند و همین امر سبب شد مسیر آنها عوض شود.

**کار دانشگاه ها به جای رسید که برای تدریس سعدی از آمریکا استاد می آوردند
وی با اشاره به اینکه بعد از برداشته شدن رضا خان و به روی کار آمدن محمدرضا هرج و مرج هایی در جامعه ایجاد شده بود عنوان کرد: اما این هرج و مرج ها مزایایی برای ایران به همراه داشت چرا که فضا تا زمانی که فرزند رضا خان به امور مملکتی مسلط شود اندکی باز شد اما آن زمان کار دانشگاه ها به جای مبتذلی رسید که از آمریکا برای تدریس سعدی استاد می آوردند تا با زبان انگلیسی ادبیات فارسی را به دانشجویان ما تدریس کند که شاید بتوان گفت هیچ کجای تاریخ اینقدر فضای کشور حقیر و توخالی نشده بود

**بهترین راه هجوم برای دشمن مدیریت مغزهاست نه بستن دست ها
رحیم پورازغدی در ادامه اظهار داشت: به قول امام (ره) مهمترین کار دشمن برای هجوم، حمله به فرهنگ کشورهای ضعیف است در واقع شاید بتوان گفت بهترین راه هجوم مدیریت مغزهاست نه بستن دست ها تا دشمن بتواند به دست نخبگان آن جامعه را به نابودی بکشاند اما در این شرایط امثال کسانی مثل مرحوم طالقانی شرایط را عوض کردند.

** در زمانی که جرات نماز خواندن در دانشگاه نبود طالقانی کاری کرد که اسلامی شدن تبدیل به پرستیژ شود
استاد حوزه و دانشگاه  در خصوص شرایط دانشگاه های آن زمان خاطر نشان کرد: فضا در دانشگاه طوری بود که حتی کسی نماز نمی خواند و جرات نمی کرد بگوید روزه دارم حتی وقتی می خواستند کسی را مسخره کنند او را به اسم های مذهبی صدا می کردند اما به همت افرادی هم چون آیت الله طالقانی فضا جوری برگشت که دختران بدحجاب اسمشان را اسلامی می گذاشتند در واقع اسلامی شدن تبدیل به پرستیژ شد که همه ثمره تلاش های این عالم گرانقدر بود

**طالقانی قرآن را از روی طاقچه ها و گورستان ها وارد صحنه ایران کرد
وی افزود: دیگر خدمات مرحوم طالقانی وارد کردن قرآن به صحنه جامعه ایران رود چرا که تا آن زمان قرآن کتابی بود که تنها روی طاقچه و در گورستان و سر جهیزیه عروس و بالای سر گرفتن مسافر کاربرد داشت اما طالقانی بعد از دوران دین ستیزی قرآن را وارد صحنه کرد.

رحیم پور ازغدی با اشاره به اینکه درس های تفسیری او منشا جرقه در انقلاب گردیده است افزود: وی قشری از مفاهیم قرآن را وارد گفتگوی سیاسی کرد و دامنه مفاهیم قرآن را به نحوی مطرح کرد که مردم بفهمند می شود لایه هایی از قرآن را فهمید و نگرش این که قرآن کتاب خواندنی است را بسط داد.

استاد حوزه و دانشگاه در پایان سخنان خود گفت: او خط جریان تفسیر قرآن مناسب امروز را ابداع کرد و کلمات قرآن را می شکافت تا مردم دریابند کلمات آن همین طوری کنار هم قرار نگرفته است و نحوه رجوع به قرآن در نسل انقلاب را به جوانان فهماند تا دریابند داستان حضرت موسی، عیسی و… برای گذشته نیست و قرآن زنده است و با ما سخن می گوید.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در این برنامه خسرو معتضد که یکی دیگر از سخنرانان مراسم بود، در این برنامه به دلیل بیماری حضور پیدا نکرد.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top