تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/11/20 - 12:58
کد خبر: 192631

«کارگاه» هاشمی در ایام انتخابات دوباره رونق می‌گیرد؟!

«کارگاه» هاشمی در ایام انتخابات دوباره رونق می‌گیرد؟!

چند جمله فوق الذکر نکات کلیدی حمله هاشمی به شورای نگهبان بود. حمله ای که به نظر می رسد طی روزهای آتی شاید بیشتر و بیشتر هم شود و چه بسا اینکه در این حمله بازهم هاشمی بیت امام و خاطرات بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی را دستاویزی برای اثبات "خوب بودن" خود قرار دهد.

خبرنامه دانشجویان ایران: رفتارهای متفاوت اکبر هاشمی رفسنجانی طی سال های اخیر، زبانزد خاص و عام است. رفتارهایی که با کنار هم قرار دادن اظهارات او طی یکی دو دهه اخیر، تناقضاتش از زمین تا آسمان را نشان می دهد و "خاطرات" او را نیز باید یکی از زمینه‌های همین انحرافات قرار داد. به عبارت دیگر هاشمی رفسنجانی در مقاطع مختلف سیاسی هر بار با نقل خاطره ای از امام خمینی(ره) سعی در نزدیک نشان دادن خود به امام راحل دارد و او متوقع است که افکار عمومی "خمینی کبیر" را در آینه "هاشمی رفسنجانی" به تماشا بنشینند!

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ استفاده ابزاری از اعتبار نام «خمینی» با ذکر خاطرات و خوابهای بعضا عجیب و غریب راهبرد قدیمی هاشمی است؛ چنانکه وی در طول سالیان پس از رحلت امام(ره) و یادگارش، سعی بر آن داشته که خود را مرجع و مفسر اصلی روح‌الله تعریف کند؛ و چه کسی است که نداند این مصادره برای هیچکس اگر آب و نانی نداشته قطعا برای وی سودآورترین معامله بوده است؛ خصوصا در ایام انتخابات که کارگاه خاطره سازی هاشمی رونق می گیرد!

در ذیل بخشی از خاطرات هاشمی رفسنجانی که به نقل از امام خمینی(ره) به شکلی و هر کدام در شرایطی خاص بیان شده است، مرور می گردد.

همسر امام به من گفت: امام انقلاب را به شما سپرد!
شاید بتوان یکی از جنجالی ترین خاطرات اکبر هاشمی رفسنجانی را خاطره مربوط به حضورش در انتخابات ریاست جمهوری 84 قلمداد کرد. همان خاطره ای که وی در مراسم اختتامیه «همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی، خانم خدیجه ثقفی» از همسر امام(ره) نقل کرد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری سال 84 این انتخابات را از مصادیق آینده‌نگری همسر امام خواند و با اشاره به ملاقات خویش با ایشان گفت: «در سال 84 بعد از دوره ریاست‌جمهوری آقای خاتمی واقعاً یک موی بدنم راضی نبود که وارد انتخابات شوم و همه می‌دانستند نمی‌آیم. یکبار همسر امام مرا خواستند و گفتند که امام این انقلاب را به دست شما داد و شما می‌خواهید به دست چه کسانی بدهید و اصلاً می‌دانید اینها کی هستند. پس از اظهارات همسر امام تکان خوردم و قبول کردم. پس از آن بود که برای حضور در انتخابات ثبت‌نام کردم.»

هرچند این خاطره نظر موافقان و منتقدان زیادی را به خود جلب کرد و در نهایت نزدیکان هاشمی برای اثبات خاطره "صداقت آیت‌الله" همه تلاش خود را کردند تا یکی از چهره های نزدیک به بیت امام مهر تاییدی بزند بر خاطره نقل شده و سرانجام پس از رایزنی‌های فراوان همین اتفاق افتاد، اما چه کسی است که از ارتباط تنگاتنگ "بعضی‌ها" با "بعضی" دیگر بی خبر باشد و نداند که در "پشت پرده" چه خبر است و چه می گذرد.

شاید بده بستانی در کار باشد. یک روز خاطره ای نقلی تایید می شود تا فلانی "علامه" شود و ترغیب برای حضور در خبرگان رهبری و حتی تشویق به عدم شرکت در انتخابات که "شما را چه به حضور در آزمون"؛ شما فراتر از قانونید و ...

واکنش امام به ماجرای مک فارلین در خاطرات هاشمی
خاطرات هاشمی رفسنجانی در پرونده مشکوک مک فارلین نیز شنیدنی است. او را باید نفر اول در روایت پر ابهام ماجرای مک فارلین دانست. او بازهم نسبت به پذیرش مسئولیت خود محافظه‌کارانه پاسخ سؤالات را می‌دهد و خاطره خود را از امام خمینی(ره) نسبت به رخداد مک‌فارلین این چنین نقل می‌کند «امام هم گفتند: اقدام کنید تا هرچه نیاز جنگ است، بگیرید و ما مخالفتی نداریم. جنگ ما در رأس امور است.» و سپس از واکنش حسن روحانی به سلاحهای اسرائیلی اظهار داشت «آن‌ها نگفته بودند هیأت به ریاست مک‌فارلین که موقعیت ممتازی داشت، می‌آید. ما فکر کردیم یک هیأت تجاری است. آن‌ها آمدند و به همراه خود کانتینری پر از سلاح‌هایی را که می‌خواستیم، آوردند. یک‌بار موشک‌هایی آوردند که آقای روحانی به فرودگاه رفت و دید، چون آقای روحانی معاون من در قرارگاه بود. ایشان رفت دید و گفت این‌ها مارک اسرائیلی دارد. در همان‌جا آن‌ها را نگاه داشتیم که هواپیمایی آمد و آن‌ها را برد و عوضش را آورد، یعنی تا این حد حساس بودیم که پای اسرائیلی‌ها در میان نباشد.»

ماجرای توصیه هاشمی به امام/ در زمان حیاتتان این هفت موضوع را حل کنید!
اینکه هاشمی رفسنجانی در دوران انقلاب اسلامی یکی از نزدیکترین یاران امام راحل بوده و رابطه خوبی با بنیانگذار جمهوری اسلامی داشته شکی نیست، اما نکته قابل تامل نقل برخی خاطرات در بازه های زمانی حساس است. به عبارت دیگر، مخاطب حق دارد اگر اینگونه بپندارد که هاشمی قرار است از طناب "رفاقت با امام" خود را از منجلابی که در سال88 در آن غرق کرده، بالا بکشد.
تازه؛ همه اینها به شرطی است که اصل بر صحت خاطرات نقل شده باشد که "صحت" یا "عدم صحت" خاطرات منقول به هاشمی و امام راحل و پروردگار باریتعالی باز خواهد گشت!

رئیس دولت سازندگی در بخش دیگری از خاطراتش مدعی می شود که طی نامه ای هفت موضوع را به صورت خصوصی به امام متذکر شدم و گفتم تا زمانی که در قید حیات هستید برای این موضوعات فکری بکنید وگرنه در آینده مشکل ساز خواهد شد.

جالب توجه اینکه، این خاطره دقیقا در زمانی از سوی وی نقل می شود که بحث رابطه و مذاکره با آمریکا در بین چهره های سیاسی دولت یازدهم بالا گرفته و هاشمی به یکباره به یاد این خاطره می افتد: «من در سال‌های آخر حیات امام(ره) نامه‌ای را خدمتشان نوشتم، تایپ هم نکردم. برای اینکه نمی‌خواستم کسی بخواند و خودم به امام دادم. در آن نامه هفت موضوع را با امام مطرح کردم و نوشتم که شما بهتر است در زمان حیات‌تان، اینها را حل کنید، در غیر این صورت ممکن است اینها به صورت معضلی سد راه آینده کشور شود. گردنه‌هایی است که اگر شما ما را عبور ندهید، بعد از شما عبور کردن مشکل خواهد بود... یکی از این مسائل رابطه با امریکا بود. نوشتم بالاخره سبکی که الان داریم که با امریکا نه حرف بزنیم و نه رابطه داشته باشیم، قابل‌تداوم نیست، امریکا قدرت برتر دنیا است.»

البته هاشمی هیچگاه به این نکته اشاره نمی کند که همان امام، بارها گفتند که "تا آمریکا آدم نشود ما با آمریکا رابطه برقرار نمی کنیم"!
حال اینکه این روزها هاشمی و همراهانش بر طبل رابطه دوستی با آمریکا می کوبند از دو حال خارج نیست: یا معنای آدمیت نزد برخی فرق کرده یا برخی از "قدرت برتر دنیا" و "کدخدا" ترسیده اند!

نگاه امام به رابطه با آمریکا؛ از منظر خاطرات هاشمی رفسنجانی
خاطره نگاری هاشمی از این موضوع تمامی ندارد. او در جای دیگر هم گفته بود: «امام در شهریور 1367 «در مورد امریکا نظرشان این بود که نباید امریکا را در تجدید رابطه مأیوس کرد، ولی به این زودی برای مردم قابل قبول نیست.»

امام موافق حذف مرگ بر آمریکا بود!
هاشمی رفسنجانی در گفتگویی با پایگاه اطلاع رسانی شخصی خود با عنوان ناگفته های هاشمی در کتاب “صراحت نامه” در مهرماه ۱۳۹۲ گفته بود: «امام موافق حذف مرگ بر آمریکا بودند»؛ این حرف با بازخوردهای رسانه ای و تحلیلی تاریخی زیادی همراه بود. پایگاه خبری تحلیلی خط امام متعلق به بنیاد تبیین اندیشه‌های امام خمینی (ره) در دانشگاه‌ها با گزارشی تاریخی به بررسی تاریخی این خاطره هاشمی پرداخت. هر چند، چند روز بعد پایگاه اطلاع رسانی هاشمی با مطلبی با عنوان «حذف مرگ بر آمریکا و شوروی دستور امام بود؛ خاطرات هاشمی شاهدان زنده دارد» به دفاع از این خاطره از هاشمی پرداخت.

تلاش هاشمی برای متفاوت نشان دادن نگاه امام خمینی به ماجرای سید مهدی هاشمی
اما ماجرای سید مهدی هاشمی را باید یکی از آزمون های بزرگ حیات انقلاب اسلامی نامید. آزمونی که هرچند امام قاطعانه با آن برخورد کرد اما تفکر هاشمی همه تلاش خود را برای متقادعد کردن نظر اما و حتی انحراف نظر ایشان در مقاطع مختلف زمانی به کار بست.

مدارای آقای هاشمی رفسنجانی خلاف نظر امام در برخورد با گروه منحرف مهدی هاشمی حتی در زمان بازداشت مهدی هاشمی نیز ادامه می‌یابد. او در بخشی از خاطرات خود می‌نویسد: «شب با دیگر سران قوا مهمان احمد آقا بودیم. امام هم در جلسه شرکت کردند. از امام درخواست کردیم آن قسمت از نوار مصاحبه سید مهدی [هاشمی] که به ضرر آقای منتظری تمام می‌شود، منتشر نشود. قبول فرمودند و نیز عجالتاً از بازداشت سید هادی صرف نظر کردند، به امید اینکه بعد از انتشار مصاحبه‌ها وضع اصلاح شود. » (اوج دفاع، خاطرات هاشمی رفسنجانی سال ۶۵، ۱۲ آذر(

توصیه امام خمینی به شاگردانش لابلای صفحات خاطرات
وی در بخشی از خاطراتش می گوید: من از زاویه ای که امام را شناختم باید بگویم؛ وقتی وقتی در کلاس های درس امام در قم شرکت می کردیم، معمولا امام رسم داشتند در اول یا آخر هر دوره شاگردانشان را نصیحت می کردند و برای نصیحت معمولا امام، شاگردانشان را با آیه «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَةٍ أَنْ تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنی‏ وَ فُرادی‏ ثُمَّ تَتَفَکَّرُوا» نصیحت می کردند. گاهی هم شاگردان با امام شوخی می کردند که ایشان همین یک آیه را از قران بلد هستند. ایشان هم می گفتند همین آیه را بفهمید، خیلی مسائل را فهمیدید و جالب اینجاست که آیه تکرار می شد، اما مطالب و نصایحی که از آیه استخراج می شد تکرار نمی شد.

حمایت همه جانبه هاشمی از دانشگاه آزاد از جیب امام خمینی!
یکی از اقدامات آقای هاشمی در طول مسئولیت های متعدد خود در جمهوری اسلامی، تأسیس و حمایت از دانشگاه آزاد اسلامی است. وی در خاطرات خود ضمن برشمردن دانشگاه آزاد به عنوان یکی از وسیله های رفع تبعیض علمی در بین محرومین در کشور! در صفحه 22 می گوید: «با حمایت امام راحل، دانشگاه آزاد اسلامی را تأسیس کردیم و دوران مسئولیت اجرایی آن را تقویت نمودیم». این نوع خرج کردن از حضرت امام (ره) نشان می دهد که آقای هاشمی به دنبال مشروع ساختن تمامی کارهای خود در دانشگاه آزاد، به وسیله حمایت امام از تأسیس این دانشگاه است.

امام خمینی نگران ناراحتی من بود!
نزدیکان هاشمی رفسنجانی در ایام انقلاب که امروز با او اختلاف نظر زیادی دارند، درباره رفتارهای هاشمی در قبال منتظری، حرفهای ضد و نقیضی می زنند و بنابر اینکه انسان عاقل هیچگاه یک طرفه به قاضی نمی رود چندان نباید انگشت اتهام را به سوی هاشمی رفسنجانی نشانه رفت.

اما زمانیکه وی در خاطرات خود بازهم بر طبل مصلحت اندیشی می کوبد حتی در برخی مواقع امام خمینی را نیز از مواضع محکم خود باز می داشته، باید  به یاران قدیمی "آیت الله" حق داد!

هاشمی رفسنجانی در بخش دیگری از خاطراتش به ماجرای عزل منتظری اشاره می کند و می نویسد: «فوراً با آیات مشکینی، خامنه ای و امینی برای مذاکره با امام به جماران رفتیم. ساعت نه و نیم شب رسیدیم. با اینکه امام معمولاً شب ها ملاقات نمی دادند، ما را پذیرفتند. آیت الله خامنه ای و من درباره ترجیح حفظ آیت الله آقای منتظری صحبت کردیم؛ امام با جدیت رد کردند. پیشنهاد شد که لحن نامه تعدیل شود. این را هم نپذیرفتند. درخواست شد از صدا و سیما پخش نشود، قبول نکردند. من پافشاری کردم. امام با مشاهده اشک های من، گفتند که امشب صبر می کنند و پخش را به فردا می اندازند. قانع نشدم و با اندوه از خدمت امام مرخص شدیم. آقایان به منزل ما آمدند و تا ساعت دوازده شب درباره راهکارها مذاکره کردیم. فردای آن شب تلخ، هنگام طلوع فجر، فرستاده امام به منزل من آمد و گفت امام فرموده اند فلانی دیشب با ناراحتی رفت. به او بگو که از انتشار نامه منصرف شده ام، نگران نباش.»

امام در اوایل آدم متتعصبی بود اما به مرور خوب شد!
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در مراسم اختتامیه «همایش بزرگداشت بانوی انقلاب اسلامی، خانم خدیجه ثقفی» به ذکر خاطره ای از امام راحل پرداخت که به دلیل سیاسی نبودن کمتر رسانه ای و بدان توجه شد:  امام با رفتاری که باهمسرشان داشتند، نشان دادند چه احترامی برای زن قائل هستند. البته، امام(ره) قبل از انقلاب تعصب‌هایی هم داشتند. مثلاً همسر من نقل می‌کند که وقتی همسر امام(ره) با مردی که خریدهای خانه را انجام می‌داد صحبت می‌کرد، امام(ره) می‌فرمود چرا با این‌ها صحبت می‌کنی؟ دو کلمه بنویس و به آن‌ها بده، اما بعد از انقلاب که شرایط تغییر کرد، دختر جوان امام(ره) در برابر خودشان برای مردم سخنرانی می‌کردند.»

هاشمی و انتخابات مجلس و خبرگان 94
هاشمی رفسنجانی ثابت کرده است که در مقاطع حساس سیاسی مانند همین روزها که به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری نزدیک می شویم، توانایی خلق خاطرات شنیدنی از امام خمینی را دارد و هیچ بعید نیست که همین روزها خاطره ای از امام به نقل از وی بر خروجی سایت شخصی ایشان قرار بگیرد و به نوعی بخواهد بازهم از امام برای اهداف پشت پرده سیاسی خود هزینه کند.

البته او این روزها بیکار ننشسته و در حالی که سالها قبل بارها و بارها نظارت شورای نگهبان بر انتخابات و روند تایید صلاحیت نامردها را تایید کرده و در مقام مدافع این شورا برآمده بود، اما این روزها بازهم از جیب امام راحل و بیت ایشان هزینه کرده و عدم احراز صلاحیت سید حسن خمینی را دستاویزی برای حمله به شورای نگهبان قرار داده است.

وی در اظهاراتی بی سابقه خطاب به شورای نگهبان گفت: صلاحیت شخصیتی را که اشبه به جدش امام است قبول نمی‌کنند/ شما صلاحیت خود را از کجا آورده‌اید؟/ هدیه بدی به بیت امام دادید!

چند جمله فوق الذکر نکات کلیدی حمله هاشمی به شورای نگهبان بود. حمله ای که به نظر می رسد طی روزهای آتی شاید بیشتر و بیشتر هم شود و چه بسا اینکه در این حمله بازهم هاشمی بیت امام و خاطرات بنیان گذار کبیر انقلاب اسلامی را دستاویزی برای اثبات "خوب بودن" خود قرار دهد.

باید منتظر ماند و دید خاطره بعدی "آیت الله" از "امام خمینی" چیست و چگونه قرار است نقل شود!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top