تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/11/20 - 13:05
کد خبر: 192632

معرفی چهار انیمیشن مرحله نهایی جشنواره فیلم فجر؛

از سفر به تاریخ تا معرفی انواع موشک‌های ایرانی +عکس

از سفر به تاریخ تا معرفی انواع موشک‌های ایرانی +عکس

هفت اثر از هشت انیمیشن جشنواره فیلم فجر با مضامین انقلابی و حماسی تولید شده که گفته میشود همین موضوع باعث کم توجهی مسئولان به بخش نوپای انیمیشن فجر گردیده است به نحوی که ابتدا بنا بر عدم نمایش در کاخ مردمی فجر بوده است و همچنین ظاهرا قرار نیست جایزه ای به این بخش تعلق گیرد.

خبرنامه دانشجویان ایران: هفت اثر از هشت انیمیشن جشنواره فیلم فجر با مضامین انقلابی و حماسی تولید شده  که گفته میشود همین موضوع باعث کم توجهی مسئولان به بخش نوپای انیمیشن فجر گردیده  است به نحوی که ابتدا بنا بر عدم نمایش در کاخ مردمی فجر بوده است و همچنین ظاهرا قرار نیست جایزه ای به این بخش تعلق گیرد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ روند رو به رشد ساخت انیمیشن‌های ایرانی در جشنواره فیلم فجر امسال به اوج رسیده است. اگرچه نامهربانی جشنواره فیلم فجر با انیمیشن‌ها، اندکی از شیرینی قدم های بزرگ انیمیشن ایرانی به سمت سطح اول را کاسته است. اما با این وجود این حرکت اوج گرفته به زودی سروصدای بیشتری پیدا خواهد کرد.

در بررسی های صورت گرفته مشخص گردید حداقل 3 اثر از این انیمیشن ها از حیث فنی و محتوایی در سطح بالایی قرار دارند.

اسامی این هفت اثر عبارتند از:
- نبرد خلیج فارس ۲ به کارگردانی فرهاد عظیما | نبرد نهایی ایران و آمریکا به فرماندهی حاج قاسم سلیمانی
- در مسیر باران به کارگردانی حامد کاتبی| برگرفته از سیره حضرت رضا(ع)
- فهرست مقدس به کارگردانی محمد امین همدانی | اصحاب اخدود، هولوکاستی در دل تاریخ
- ناسور به کارگردانی کیانوش دالوند | عاشورای حسینی و روحیه آزادمردی امام حسین(ع) و یارانشان
- بازمانده به کارگردانی احسان طاهری | برگرفته از فیلم سینمایی «بازمانده» سال 1948 و تشکیل اسرائیل و حکومت آن بر شهر حیفا
- قلب خورشید به کارگردانی احمد علمدار| آیین جوانمردی و پهلوانی
- پادشاه آب به کارگردانی مجید اسماعیلی | با مضامین جهاد و شهادت

که در نهایت 4 اثر انیمیشن های نامزد شایسته تقدیر در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر مشخص شدند و از میان نامزدهای های اعلام شده از دو اثر تقدیر خواهد شد.

این چهار اثر عبارتند از: "پادشاه آب" به کارگردانی مجید اسماعیلی، "خلیج فارس 2" به کارگردانی فرهاد عظیم، "فهرست مقدس" به کارگردانی و تهیه کنندگی محمدامین همدانی، "مسیر باران" به کارگردانی حامد کاتبی

حال به معرفی کوتاه انیمیشن های راه یافته به بخش آخر مسابقه خواهیم پرداخت:

1. «پادشاه آب» یکی از این انیمیشن‌هاست که با نویسندگی و کارگردانی مجید اسماعیلی ساخته شده است. تهیه کنندگی این کار برعهده حسین سلطانی و مجتبی امینی بوده است و از جمله عوامل این کار عبارتند از: تدوین: حسین زند باف، موسیقی: بهزاد عبدی، مدیر فنی: سید محمود صدیقی.

مضومنش در مورد جهاد و مقاومت و شهادت است. اسماعیلی در مورد چگونگی تصمیم برای ساخت انیمیشن مزبور گفت که دغدغه اصلی ما این بود که ما نمی توانیم بسیاری از مفاهیم ارزشمند خود را در قالب تصویر به طور شایسته به نمایش درآوریم. معمول آن است که وقتی یک صحنه شهادت را می‌بینیم محزون شویم، اما باید این صحنه جوری به تصویر درآید که به انسان حس افتخار به دست دهد. ما هنوز نتوانسته ایم این صحنه را با این شاخصه به تصویر بکشیم. دغدغه بعدی این بود تشخیص اولویت اصلی در حوزه تصویر بود. موسیقی انیمیشن خیلی جدی‌تر از موسیقی فیلم است. برای همین در پروژه «پادشاه آب» رفتیم سراغ سوژه تکفیری‌ها که خطرشان برای جهان اسلام و کل دنیا قابل پیش بینی بود و یک مساله منطقه ای و حتی جهانی به حساب می‌آمد. یکی از ویژگی‌های مهم این فیلم اعتقاد است که این اعتقاد در فیلم کاملا حس می‌شود. منتها بعضی کارها هستند که اعتقاد دارند اما تکنیک ندارند، اما این کار هم اعتقاد دارد هم به لحاظ تکنیکی شرایط خوبی دارد.

2. فهرست مقدس یا اصحاب اخدود: «فهرست مقدس» در 80 دقیقه تهیه شده و محصول خانه انیمیشن سازمان هنری رسانه ای اوج است که متقاضی حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر است.

در این انیمیشن برای نخستین بار در ایران بیش از 50 درصد افکت‌های صوتی در فولی استیج توسط آرتیست‌ها شبیه‌سازی و کار در یک فضای آکوستیک ضبط‌ شده است تا در فیلم نزدیک‌ترین صداها به همراه جزئیات متناسب با آنچه در تصویر وجود دارد، شود.

«فهرست مقدس» روایت گر یک داستان تاریخی است که ماجرای آن در شهر «نجران» کشور «یمن» می‌گذرد و زمان آن به صد سال قبل از ظهور دین اسلام بازمی‌گردد. این انیمیشن سینمایی روایتی دراماتیک، رمانتیک و تراژیک دارد و داستان آن براساس سفر قهرمان فیلم با نام «هاران» شکل گرفته است. داستان «فهرست مقدس» در رابطه با قصه‌ای قرآنی درباره «اصحاب اخدود» است که سرگذشت آن‌ها در آیات ۱الی۸ سوره بروج بیان شده است. اصحاب اخدود در زمانی حدود یک قرن پیش از ظهور اسلام، در شهر نجران، جایی در حوالی مرز عربستان و یمن زندگی می‌کرده‌اند و به دعوت پیامبری با نام «فیمون»، به دین مسیحیت روی می‌آورند اما پس از آن‌که با تهدید پادشاه یهودیِ آن منطقه با نام «ذونواس» حاضر به روی گرداندن از دین خود نمی‌شوند، توسط وی در آتشی هولناک در دره اخدود سوزانده می‌شوند.در نهایت می‌توان گفت «فهرست مقدس» یک انیمیشن درخشان از بُعد فنی با سوژه‌ای استراتژیک است که البته برای نمایش در سطح عام نیازمند رعایت شدن محدودیت‌های سنی است.

3. نبرد خلیج فارس 2: گروه انیمیشن فاطمة الزهراء (س) چهار سال قبل با ساخت مجموعه انیمیشن تحت عنوان نبرد خلیج فارس 2 نبرد ایران و آمریکا در آینده در سطح دریایی را به تصویر کشیده اند. در قسمت هایی از این انیمیشن نشان داده می شود که موشک های سجیل از نقاط مختلف آب و هوایی ایران شلیک می شوند ولی در یک لحظه نقاط حسّاس دشمن را هدف قرار می دهند و در عین حال، هیچ یک از ابزارهای دشمن، قدرت انهدام این موشک ها را ندارند و اصطلاحاً به این عملیات، حمله گله زنبوری اطلاق می شود. گفتنی است تکنیک موشکی به کار گرفته شده در این انیمیشن به گونه ای است که قابلیت دور زدن موشک های عربستانی و آمریکایی میان برد و دوربرد پاتریوت و سپر ضد موشک ارو اسرائیل و سیستم ضد موشک تاد را دارند یکی از تاکتیک های موجود در دور زدن و عبور از سپر موشکی آمریکا این است که تعداد زیادی موشک در یک زمان شلیک شود و در یک لحظه به نقطه هذدف اصابت کنند و این تاکتیک در انیمیشن نبرد خلیج فارس 2 کاملاً به تصویر کشیده شده است. فرهاد عظیما در مورد آسیب جدی که در زمینه انیمیشن سازی و بازی های رایانه ای وجود دارد خلا داستان نویسی است گفت ما به بحث نماهنگ رو آوردیم و سعی می کنیم در بحث کیفی بیشتر جبران کنیم چون کار داستانی نیاز به پرداخت بیشتری دارد و بودجه و نفرات بیشتر را نیاز دارد. در این مواقع سعی می کنیم تاکتیکی نگاه بکنیم یعنی نگاه کنیم که با چه رویه ای باید پیش برویم تا از کمترین امکانات بیشترین بهره را ببریم. ما بیشتر بعد اقتدار ملی را نگاه می کنیم نه بعد صرفا نمایش قدرت و سلاح و نظامی. چون در مقابل انیمیشن هایی با هجمه نظامی ساخته می شود و به صورت نظامی ساخته می شود به همین دلیل بیشتر کارهای ما بعد نظامی دارد.

4. در مسیر باران: داستان این اثر در خصوص جغرافیای تاریخی سفر امام رضا(ع) از مدینه به مرو و واکاوی علل پذیرش ولایت‌عهدی از جانب ایشان است.

منبع اصلی داستان این انیمیشن را کتاب «عیون اخبار الرضا(ع)» و داستان ریان‌بن‌صلت است.وی از یاران باوفای امام کاظم(ع)، امام رضا(ع) و امام جواد(ع) است و از محدثان برجسته اهل بیت(ع) به شمار می‌رود.

نگارش فیلم‌نامه «در مسیر باران» شش ماه طول کشیده است و در نهایت قبل از ورود به مراحل تولید، به تایید مسعود علمداری که از فیلم‌نامه‌نویسان مطرح انیمیشن کشور است،رسید. برآورد اولیه برای زمان این اثر را ٨٠دقیقه است و ممکن است زمان این انیمیشن پس از تولید، بیشتر از این شود.

در این اثر از ٢٧بازیگر استفاده شده که امین زندگانی، رحیم نوروزی و محمدرضا شیرخانلو از بازیگران آن هستند.

در این فیلم بلند انیمیشن از چهره حقیقی بازیگران استفاده می شود و برای اینکه این چهره‌ها واقعی‌تر به نظر برسند، پیش‌تولید حدود هفت‌ماه به طول انجامید و البته باید در نظر بگیریم که پیش‌تولید انیمیشن درمقایسه با یک فیلم رئال طولانی‌تر است، زیرا باید تمام دنیای فیلم را ایجاد شده و این موضوع باعث می‌شود که در انیمیشن عملا از نظر فنی مراحل پیش‌تولید سخت‌تر و طولانی‌تر باشد.

«در مسیر باران» با تکنیک مرسوم، انیمیشن سه بعدی با ساختار رئال ساخته شده است و دارای نقاط مثبت و منفی از دید مخاطبان و منتقدان امروزی است. معمولا فضا و داستان کارهایی از این دست با حساسیت های بسیاری به خصوص در زمینه به تصویر کشیدن شخصیت های دینی همراه است و با پرهیز از فضای حاشیه ای این تکنیک را برگزیده شده  و تلاش شده تا هر چه بیشتر با نزدیک شدن به فضای رئال، مخاطب را با این داستان این انیمیشن درگیر کند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حمایت رهبر اکثریت مجلس نمایندگان آمریکا از نتانیاهو
گروسی: مدرکی درباره ساخت سلاح اتمی در ایران نیست
تداوم یاوه گویی‌های نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی علیه ایران
اردن کمک به صهیونیست‌ها را تائید کرد
عطوان: تهدید اسرائیل جنگ روانی است
اظهارات تحقیرآمیز مشاور موساد درباره سرسپردگی دولت باکو به اسرائیل
اسرائیل دست از پا خطا کند با هزاران موشک در هم کوبیده می‌شود
هاآرتص: هر تهدید ایران، ما را به لرزه درمی‌آورد
گفت و شنود/ مگه کوری؟!
صفحه نخست روزنامه‌های سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳
دستاوردهای اقدام نظامی ایران علیه رژیم اسرائیل
آیا اسرائیل به وعده صادق پاسخ خواهد داد؟
در اولین حراج امسال ۷۲۱۸ سکه فروخته شد
رئیس جمهور پنجشنبه به سمنان سفر می‌کند
افزایش سرعت اینترنت ثابت و همراه در کشور
«السودانی» و «بایدن» در کاخ سفید دیدار کردند
جزییات افزایش تعرفه پرستاری
هشدار سازمان مدیریت بحران درباره بارش‌های سیل آسا در استان‌های جنوبی کشور
کاهش ۵ درصدی مالیات بر تولید موجب کسری بودجه نمی‌شود
صدور۱.۶ میلیون مجوز کسب و کار الکترونیکی
کمیسیون امنیت ملی مجلس: پیام ما صلح و در عین حال آمادگی است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top