تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/11/20 - 17:24
کد خبر: 192660

حمله همزمان دولت به حاتمی کیا، سینما و مردم

حمله همزمان دولت به حاتمی کیا، سینما و مردم

حذف حاتمی کیا حتی از کاندیداتوری کارگردانی و سیمرغ و قرار گرفتن "ضعفا" در فهرست نامزدهای دریافت سیمرغ فیلمنامه و کارگردانی از آنجایی سوال برانگیز است که مخاطب مردمی این فیلم را در صدر انتخاب های خود قرار داده است و با استقبال فراوان از این فیلم سانس های "فوق العاده"، را به امری "عادی" تبدیل کرده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: دو سال پیش همین ایام وقتی حاتمی کیا روی سن دانشگاه تهران و پس از اکران دانشگاهی «چ» در میان دانشجویان گفت: «آقای روحانی جریان فرهنگی مردان بزرگ می‌طلبد نه کسانی که نمی‌توانند 24 ساعت پای حرف‌های خود بایستند»، بد و بیراه گویی ها به کارگردان "چ" شروع شد. از هیئت داوری جشنواره که به گفته حاتمی کیا در هر دولتی که می آید روی کار هستند، تا مقامات دولتی او را از هر آنچه می توانستند بگویند، بی نصیب نگذاشتند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کار بدانجا رسید که روزنامه های دولتی علیه او نوشتند، ابولفضل جلیلی نامه نگاری کرد، ایوبی از او خواست مشکلاتش را شخصی به خود او بگوید، علی معلم مصاحبه کرد و نهایتاً حسام الدین آشنا مشاور رسانه ای رییس جمهور بگوید: "حاتمی کیا مراقب شان خودت باش"!

دو سال گذشت! حاتمی کیا با "بادیگارد" به جشنواره ای که دوست ندارد روی فرش قرمز آن قدم بگذارد، آمد، نه اینکه با بادیگارد آمده باشد، اتفاقاً همه حدیث نفس های یک محافظ معتقدِمظلومِ مقتدر و متعهد را روی پرده برد. تا این لحظه در اکران های مردمی از سروکول سینماها برای "بادیگارد" تماشاچی و مخاطب سرازیر می شود، اما به ناگاه وقتی اسامی نامزدهای دریافت سیمرغ جشنواره 34اُم منتشر شد، باز هم هیئت داوران، بازهم ایوبی، بازهم ارشاد و شاید بازهم روحانی – که چند روز پیش مورد خطاب مستقیم حاتمی کیا قرار گرفت- حاتمی کیا را حتی به عنوان کاندیدای دریافت سیمرغ هم معرفی نکردند.  "بادیگارد" به عنوان یکی از اصلی ترین فیلم‌های برتر تماشاگران، از سه جایزه اصلی «فیلمنامه»، «بهترین کارگردانی» و «بهترین فیلم» حذف شده است. در واقع "حاتمی کیا" حذف شده است.

روز گذشته یکی از منتقدین سینمایی در مطلبی البته پیش بینی کرده بود که مواجهه "جناحی" دولت باز حاتمی کیا را حذف خواهد کرد. مهدی طوسی در یادداشتی نوشته بود: جامعه صدای فریادهای حاتمی‌کیا را می‌شنود. مواجهه جشنواره سی‌ودوم با «چ» در جامعه غیرمنصفانه تلقی شد و این بی‌عدالتی، زمینه‌ساز حرف‌هایی درباره فشارهای پشت‌پرده و در نهایت خاطره‌ای تلخ برای سازمان سینمایی شد. حالا کار برای دولت یازدهم که این بار مستقیم‌ و صریحانه‌تر از گذشته در برابر انتقادات اصولی حاتمی‌کیا قرار گرفته، سخت شده است و آنان هم مانند همه دولت‌های قبلی گرفتار شده‌اند. نتیجه بازی برای حاتمی‌کیا «برد» است اما باید دید دولت این بازی را «برد ــ برد» پیش می‌برد یا مانند دولت‌های قبل در زمین اصول خمینی به حاتمی‌کیا خواهد باخت. باید به انتظار نشست و تماشا کرد: مواجهه دولت‌ با حاتمی‌کیا «جناحی» خواهد بود یا «اصولی»؟

«بادیگارد» آخرین ترانه‌ی حاتمی‌کیا

حذف حاتمی کیا حتی از کاندیداتوری کارگردانی و سیمرغ و قرار گرفتن "ضعفا" در فهرست نامزدهای دریافت سیمرغ فیلمنامه و کارگردانی از آنجایی سوال برانگیز است که مخاطب مردمی این فیلم را در صدر انتخاب های خود قرار داده است و با استقبال فراوان از این فیلم سانس های "فوق العاده"، را به امری "عادی" تبدیل کرده است. از طرف دیگر بادیگارد کاملا "سینمایی" است و به واقع در میان هچل هفت های جشنواره سی و چهارم اگر بادیگارد، کاندیدا نباشد پس کدام سینما می خواهد "سیمرغ" دریافت کند؟

حاتمی کیا هم همزمان با "مردم" و "سینما" از گردونه رقابت حذف شده است و باز اتفاق سوال برانگیز دیگر!

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
موذن
1394/11/20 - 22:47

هر کس با مدافعین و مبلغین اصول و منویات امام راحل مان مخالفت کند و در گیر شود به همین روشنی که ملاحظه می شود به دست خود مایه آبروریزی اش را فراهم می کند. برادر ارجمند، جناب آقای حاتمی کیا از استواری شما بر اصول و ارزش های انقلاب اسلامی ممنونم؛ سلامت و موفق باشید.
امید
1394/11/21 - 08:24

در دوران روحانی مچکریم و پسا برجام باید فیلمی بسازی که طریقه پر کردن قلب راکتور را یاد داده و بالاتر از آن این عمل را توجیه نماید
قضیه قهرمان خواندن ظریف و مدال دادن از طرف روحانی هم دقیقا شبیه به همین ماجراست یعنی خود گویی و خود خندی....
مهم این است که جای حاتمی کیا در قلبهاست
ناشناس
1394/11/21 - 13:02

این بیماری است که عادت کرده اید برای تلنگر زدن به روحانی لگدی هم نثار احمدی نژاد کنید.
تورهای مسافرتی آفری
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
بیش از ۳۰۰ جنازه از گورهای جمعی در غزه پیدا شده
محکومیت بدوی توماج صالحی به اعدام
اگر اسرائیل به رفح حمله کند فلسطینی ها به خواسته ۷۰ سال خود می‌رسند
روابط تجاری ترکیه با اسرائیل متوقف شد
اسرائیل دیر یا زود محو خواهد شد
استخوان‌ها هنوز شهادت می‌دهند!
اعلام رسمی حضور حمید مطهری در کادر فنی تراکتور
پلیس اصراری به انتقال خودروهای توقیفی با جرثقیل ندارد
این خودرو ۵۵ میلیون تومان ارزان شد
ببینید | ماجرای شکایت جالب همسر محسن قرائتی نزد رهبر انقلاب
سال گذشته میانگین سن پدر و مادر در اولین فرزندآوری چقدر بود؟
چشم پوشی سفارت ایران در پاریس از پیگیری قضایی فرد حمله کننده
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top