تاریخ انتشار: سه شنبه 1394/11/20 - 18:26
کد خبر: 192662

بیانیه شورای صنفی دانشگاه هرمزگان خطاب به استاندار؛

مسئولین دولت را متوجه کمبودهای استان و دانشگاه کنید +سند

مسئولین دولت را متوجه کمبودهای استان و دانشگاه کنید +سند

جناب آقای استاندار ما از شما تقاضامندیم که در جهت بهبود و به نتیجه رسیدن مسائل و مشکلات دانشگاه قدم های محکمی را بردارید و بدانید که در این مسیر تمامی دانشجویان قدردان زحمات شما خواهند بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: شورای صنفی دانشجویان دانشگاه هرمزگان در اعتراض به وضعیت رفاهی در این دانشگاه، بیانیه ای صادر کردند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در بخشی از این بیانیه که امضای سایر تشکل های دانشجویی این دانشگاه نیز رسیده، آمده است: بر خود لازم میدانم یک سخن و تاکید را از جانب دانشجویان مظلوم این دانشگاه برای شما  بیان کنم: آقای دکتر! وقت آن رسیده که به دانشگاه هرمزگان و دانشجویان آن اهمیت در خورشان و موقعیت آن داده شود، اهمیتی که بی تردید همگان و نه تنها دانشجو و دانشگاهیان، از آن بهره مند خواهند شد.

متن کامل این بیانیه را در ادامه می خوانید: 

 به نام خدا

(دانشجوها ذخایر این ملت هستند، مقدرات مملکت ما در آینده به دست دانشجویان امروز است... شئونات مختلفه کشور در دست دانشجویان است که آتیه کشور را آنها باید اداره بکنند... سعادت یک مملکت کلیدش به دست معلم است و به دست دانشجو... بنابراین هر مملکتی در عالم، هر کشوری در عالم موجودیتش بسته است به دست دانشجو و معلم... صحیفه امام، جلد 7، صفحه 254 )

دانشجو به عنوان قشر آگاه جامعه کماکان در رأس تحولات جامعه و انقلاب های علمی، فرهنگی و اجتماعی حضور داشته و اکثر مواقع سکان این جریانات را به دست گرفته است و نشان داده که وجدان بیدار جامعه می باشد. همچنین به جنبش درآمدن فعالیت های دانشجو باعث برجسته شدن این طیف و ایجاد رابطه با دیگر جنبش های اجتماعی در بطن جامعه شده است. در این راستا، در بیشتر موارد با دیدگاهی مستقل، سنگر دانش و آگاهی بخشی و عدالت خواهی را پر کرده و حضور پر شور خود را نمایان ساخته است.

تاکیدات همیشگی رهبران جمهوری اسلامی بر اهمیت و نقش دانشگاه و دانشگاهیان، موجب شده تا تحصیل در دانشگاه یکی از اهداف مهم جوانان کشورمان گردد. از این رو و با توجه به جایگاه و اهمیت ویژه و انکار ناپذیر دانشگاه در رشد، شکوفایی و اعتلای نظام جمهوری اسلامی، پیشرفت و بالندگی کشور و تامین رفاه و آسایش مردم،  ضروری است که این نهاد به صورت همه جانبه در موقعیت و توانمندی متناسب با این جایگاه قرار بگیرد.

اما  دانشگاه هرمزگان
دانشگاه هرمزگان هر ساله تعداد زیادی دانشجومی‌پذیرد، اما آیا متناسب با تعداد دانشجویان پذیرفته شده دارای امکانات و توانمندی های لازم جهت پرورش کادر های متناسب با اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی، رشد و شکوفایی کشور عزیزمان و به ویژه نیازمندی های استان است؟ آیا این دانشگاه توانسته است مقام و منزلتی در شان نام و استانی که یکی از قطب های مهم اقتصادی کشورمان است داشته باشد؟

اصل ۳۰ قانون اساسی: دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به طور رایگان گسترش دهد. اما متاسفانه مجلس بر خلاف این اصل قانون اساسی و بنا به دلایلی که بر ما نا معلوم است اقدام به تصویب قانونی می نماید که بر اساس آن گسترش خوابگاه ها با بودجه دولتی منع می گردد، آن هم بودجه ای که در سال جاری به یک سوم سال قبل تقلیل یافته است. نمایندگان محترم، دانشگاهی مثل دانشگاه هرمزگان که یک دانشگاه نوپا بوده و هر سال دانشکده های جدیدی در آن افتتاح گردیده، بر رشته های تحصیلی آن افزوده می شود و تعداد دانشجویان روند رو به رشدی دارد، با این قوانین جدید و بودجه های اندک چگونه قادر است یکی از دغدغه های اصلی دانشجویان تازه وارد، یعنی محل اسکان را حل نماید؟ آیا باید پذیرفت و با عواقب آن کنار آمد که به عنوان یک راه حل و از روی ناچاری 10 تا 16 دانشجوی دختر ورودی جدید را در واحد های 60 تا70 متری خوابگاه قدیمی امیر آباد اسکان داد؟ آقای رئیس دانشگاه، آقای استاندار! بدون تردید هرگز قبول نخواهید کرد که فرزندانتان در جنین شرایطی قرار بگیرند.

بگذارید اندکی واضح تر گفته شود، پیر مرد روستایی را در نظر آوریم که در گرمای ظهر با دستان پینه بسته و با کار سخت و طاقت فرسا بر روی زمین کشاورزی، در تلاش است تا مخارج زندگی خود و خانواده اش را تامین کند و به این دل خوش است که اگر دختر یا پسرش را جهت تحصیلات عالی به دانشگاه دولتی فرستاده هزینه اضافی را متحمل نخواهد شد، در حالی که واقعیت غیر از اینست و فرزند او ناچار است علاوه بر تحمل شرایط نامناسب رفاهی، هزینه هایی از قبیل 2000 تومان هزینه هر بار رفت و آمد به دانشگاه را بر دوش بگیرد، موضوعی که قطعا پیرمرد دل خوش ما را بیش از بیش دچار زحمت و رنج می سازد.

آقای استاندار آیا دور از انتظار است که از جنابعالی خواسته باشیم با توجه به مقام و موقعیتتان، پشتیبانی جدی مسولین دولت را تا اندازه ای متوجه رفع متناسب کمبودها و مشکلات دانشگاه هرمزگان نمود، دانشگاهی که در شهر بندرعباس یعنی پایتخت اقتصادی ایران، دارنده پروژه های متعدد صنعتی، نفتی و گازی و بزرگترین اسکله های تجاری کشور، قرار دارد؟ آیا غیر از این است که همین دانشجویان قرار است بعد از فارغ التحصیلی چرخ های اقتصادی  این پایتخت را بگردانند؟آیا با روند موجود می توان امیدوار بود که این چرخ ها در آینده به خوبی  بگردند؟ به باور ما وقت آن رسیده که نگاه مسوولین دولت به این استان عوض شده و با دیدی جامع و آینده نگر در راستای رشد و شکوفایی همه جانبه استان، که دانشگاه در محور آن قرار دارد، اهتمام ورزند و بدین ترتیب به رسالت خود در قبال نظام جمهوری اسلامی و جامعه و مردم عمل نمایند.

بر خود لازم میدانیم یک سخن و تاکید را از جانب دانشجویان مظلوم این دانشگاه برای شما  بیان کنیم: آقای دکتر! وقت آن رسیده که به دانشگاه هرمزگان و دانشجویان آن اهمیت در خورشان و موقعیت آن داده شود، اهمیتی که بی تردید همگان و نه تنها دانشجو و دانشگاهیان، از آن بهره مند خواهند شد.

نکته بسیار مهم دیگری که باید بر آن تاکید گردد آنست که آیا چشم‌انداز علمی روشن و برنامه ریزی شده ای برای دانشگاه ترسیم شده است؟ آیا جز این بوده است که در این مدت در اکثریت موارد تمرکز تنها بر دروس نظری بوده و دروس عملی کاربردی بسیار کمرنگ شده‌اند؟ جز این است که رشد علمی ناچیز دانشگاه عمدتا بر دوش انجمن‌های علمی بوده است؟ البته منکر این قضیه نیستیم که دست ریاست محترم دانشگاه در این قضیه شاید کمی بسته باشد و این را هم می دانیم که بودجه های تخصیصی پژوهشی وزارت علوم برای دانشگاه ما، در حال حاضر بیشتر در بخش تغذیه مصرف می گردد. این جمله را هم زیاد از مسوولین شنیده ایم که پژوهش و تحقیقات را می شود انجام نداد و هزینه برایش صرف نکرد ولی غذای دانشجو را نمی توان. جناب آقای استاندار این مساله یعنی فاجعه، فاجعه ای که اثرات به شدت منفی آن را در آینده ای نه چندان دور شاهد خواهیم بود. به بیان دیگر این یعنی اینکه به جای آنکه دانشگاه در قامت راستین خود به سمت علمی شدن و تحقیق برود و از طریق آن برای خود درآمدزایی کرده و خودکفا شود، بر عکس به سمت فقیر تر شدن و وابسته تر شدن پیش می رود. البته این نکته را هم یادآور می شویم که ریاست محترم و معاونینشان در این شرایط اقتصادی کشور عزیزمان چاره ای جز این ندارند.

جا دارد که بیانات گوهر بار رهبر معظم انقلاب را در اجتماعات مردمی و مسئولین در 1/1/1393 را یادآور شویم:

«وجود مسئولان دلسوز و دردمند و مومن به کار که فقط به فکر شغل و موقعیت و منش سیاسی خود نباشند چه میزان می‌توانند در رشد علمی فرهنگی دانشگاه موثر باشند؟ فرهنگ به معنای هوایی است که ما تنفس می‌کنیم، اگر این هوا تمیز باشد آثاری دارد و اگر کثیف باشد آثار دیگری دارد، فرهنگ یک کشور مانند هواست

ما در شورای صنفی تاکنون تمامی مسائلی که نیاز به بودجه ندارند را آماده کرده ایم و نامه هایشان را به مسوولین ارجاع داده ایم و با خارج از دانشگاه با خیرین و سرمایه گذاران شهر ارتباط برقرار کرده ایم، امیدواریم که روزی خیرین متوجه این امر شوند که اگر در کنار مسجدی که می سازند اگر یک خوابگاه یا کلاس بسازند و اگر سرمایه گذاران در داخل دانشگاه سرمایه گذاری کنند چقدر ثواب اخروی شامل حالشان می شوند و چه خدمتی به این شهر و استان و کشور و از همه مهم تر خودشان کرده اند. به همین خاطر شورای صنفی و رفاهی دستان تمامی خیرین و سرمایه گذاران علمی استان را جهت ارتباط با دانشگاه به گرمی میفشارد و از تمامی عزیزان خواهشمندیم که در جهت پیشرفت دانشگاه استان خود که در اصل همان پیشرفت کلی استان می باشد قدم های جدی را بردارند.

جناب آقای استاندار، قدر مسلم دانشجویان، دانشگاهیان و همه شهروندان استان گام هایی را که در این راستا بر می دارید درک کرده و قدردان خواهند بود و در عین حال پشتیبان قاطع اینگونه اقدامات خواهند بود.

البته این مورد را نیز یادآور می شویم که ما دانشجویان شاهد تمامی زحمات حضرتعالی برای این استان و دانشگاه آن هستیم. همچنین با حس ستودنی و زیبای دانشجویی شما آشنا هستیم و می دانیم که خود بر این مسایل اشراف کامل دارید. صحبت هایی که بیان شد، بیشتردر جهت تاکید مجدد بر دغدغده های دانشجویان دانشگاه هرمزگان در حضور عالی ترین مقام اجرایی استان بوده و کمال قدر دانی را از شما به خاطر حضور گرمتان در این مراسم داریم.

جناب آقای استاندار ما از شما که عالی ترین مقام اجرایی استان هرمزگان و از سرمایه های مدیریتی کشور عزیزمان هستید تقاضامندیم که در جهت بهبود و به نتیجه رسیدن مسائل و مشکلات دانشگاه قدم های محکمی را بردارید و بدانید که در این مسیر تمامی دانشجویان قدردان زحمات شما خواهند بود.

دغدغه های دانشجویان دانشگاه هرمزگان به ترتیب اهمیت بدین شرح است:

1-  تخصیص بودجه جهت تجهیز درمانگاه دانشگاه هرمزگان
2-  
تخصیص بودجه جهت ساخت فضای مطالعه کافی در خوابگاه فاطمیه
3-  
تخصیص بودجه و هماهنگ سازی های لازم جهت کاهش هزینه سرویس های دانشگاه
4-  
تخصیص بودجه جهت بالابردن امکانات ورزشی و ساخت استخر دانشگاه
5-  
تخصیص بودجه برای تجهیز آزمایشگاه های دانشگاه
6-  
تخصیص بودجه جهت مجهز شدن همه کلاس ها به دستگاه ویدیو پروژکتور
7-  
تخصیص بودجه جهت بالابردن فضای سبز دانشگاه
8-  
تخصیص بودجه برای تکمیل ساخت دانشکده فنی و مهندسی و ساختمان جدید سلف
9-  
پیگیری جهت قرار گرفتن دانشگاه هرمزگان جزء یکی از مناطق چندگانه شهرداری بندرعباس

(دانشگاه را باید تغییر و تبدیل بدهیم، متحول بشود، به یک دانشگاهی که برای خودمان باشد. صحیفه امام جلد 21)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران، ۸ فرد و ۱۵ نهاد تحریم شدند
تصاویر ورود سیلاب شدید به گلزار شهدای کرمان
صورت‌ حساب سنگین غزه برای تل آویو
حمله پهپهادی نیروهای امنیتی ایران به خودروی تروریست‌ها
بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان
تصمیم فرهاد مجیدی برای پایان دادن به همه شایعات
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top