تاریخ انتشار: شنبه 1394/12/08 - 13:36
کد خبر: 194010

نگاهی به دوست‌داشتنی‌ترین نیمسال تحصیلی در دانشگاه‌ها؛

تـرم بهــاری مورد عــلاقه دانشجــویان

تـرم بهــاری مورد عــلاقه دانشجــویان

ترم دوم تحصیلی در دانشگاه‌ها یا همان ترم زوج، بعد از گذر از پیچ و خم انتخاب واحد و حذف و اضافه و تا بازگشت دانشجویان خوابگاهی از شهرهای خود با یکی دو هفته‌ تاخیر شروع می‌شود و در میان راه تا به اوج می‌رسد، تعطیلات عید از راه می‌رسد و دوباره دانشجویان را از فضای درس و دانشگاه دور می‌کند.

خبرنامه دانشجویان ایران: سال اولی‌ها یا همان جدیدالورودها احتمالا خیلی نمی‌دانند که ترم‌های زوج تحصیلی، خیلی بخاری ندارند و عملا دانشجویان در این ترم استراحت می‌کنند و کلاسهای درسی کمرنگ می‌شود و تعداد کنسلی‌ها نیز بالا می‌رود و خلاصه تا به خودشان می‌آیند، ترم تمام شده و باید سر جلسه امتحان بنشینند.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ترم کوچک دانشجویان قرار است از اواسط بهمن ماه آغاز شود اما درکردن خستگی حاصل از امتحانات و تعطیلی بین دو ترم، عملا آغاز کلاسها را به هفته اول اسفند می‌اندازد.

ترم دوم تحصیلی در دانشگاه‌ها یا همان ترم زوج، بعد از گذر از پیچ و خم انتخاب واحد و حذف و اضافه و تا بازگشت دانشجویان خوابگاهی از شهرهای خود با یکی دو هفته‌ تاخیر شروع می‌شود و در میان راه تا به اوج می‌رسد، تعطیلات عید از راه می‌رسد و دوباره دانشجویان را از فضای درس و دانشگاه دور می‌کند.

هرچند تعطیلات نوروزی 13 روز است اما دانشگاهها از دو هفته مانده به تعطیلات، آرام آرام  تعطیل می‌شوند به طوریکه هفته آخر اسفند، قطع به یقین هفته تعطیلی دانشگاههاست.

مواردی که در بالا ذکر شد، حال و احوال دانشگاههای سراسری است، حال آنکه اوضاع دانشگاههای آزاد و پیام نور در چنین شرایطی اصلا نیازی به گفتن ندارد و رایج است که اصلا دانشجویان قبل از عید سرکلاسها نمی‌روند و برای اولین بار با استاد و همکلاسی‌های جدید خود بعد از تعطیلات نوروز آشنا می‌شوند.

در این بین اما اردوهای راهیان نور نیز نقش موثری دارد؛ اردوهایی که از همین فرصت دو سه هفته‌ای پیش از تعطیلات عید دانشجویان، عملا یک هفته را می‌گیرد.

بعد از اتمام تعطیلات عید و در همان پروسه‌ تکراری بازگشت دانشجویان و تشکیل کلاس‌ها چند هفته‌ای بطول می‌انجامد؛ البته معمولا فقط هفته اول بعد از تعطیلات عید، دانشگاه‌ها اصطلاحا تق و لق است و بعد از آن، کلاسها تشکیل می‌شوند.

مسابقات جام جهانی فوتبال، لیگ جهانی والیبال، المپیک و ماه مبارک رمضان، در یکی دو سال گذشته زمان ترم‌های زوج را تحت الشعاع قرار داده است و دانشگاهها برای بالا ماندن بهره‌وری علمی خصوصا در فصل امتحانات، سعی می‌کنند ترم‌های دوم را در اسرع وقت به اتمام برسانند و امتحانات را برگزار کنند.

از طرفی با توجه به اینکه به طور میانگین و در حالت واقع بینانه سه تا چهار جلسه در طول ترم، هم از ابتدا و هم در انتهای ترم‌های زوج، کلاس‌ها نیمه دایر است، عملاً وقت و فرصت بسیار کمی برای تدریس کامل یک واحد درسی دانشگاهی در طول ترم خواهد بود که این خود می‌تواند عاملی برای معدل دانشجویان شود؛ در چنین مواقعی بخش زیادی از مباحث تدریس نشده توسط اساتید، باید توسط خود دانشجویان مطالعه شود، آن هم در شب امتحان!

این فرصت کم در اغلب موارد اجازه برگزاری امتحانات میان‌ترم را نیز به اساتید نمی‌دهد؛ امتحاناتی که معمولا  باعث سبک شدن بار دانشجویان در امتحان پایان ترم می‌شود.

پدیده دیگری که دانشجویان و حتی اساتید را به خود درگیر می‌کند، آب و هوای فصل بهار است که کلاسهای بعدازظهر دانشجویان را حسابی تحت الشعاع قرار می‌دهد؛ کلافه شدن خواب‌آلودگی بعد از نهار در ایام بهار، از چالش‌های اصلی بین اساتید و دانشجویان است.

از همین رو است که با توجه به کمبود وقت دانشجویان در ترم‌های زوج می‌طلبد با برنامه ریزی مناسب، این ترم را از دست ندهند.

البته از نگاه متفاوت‌تر هم می توان به این ترم نگاه کرد؛ فرصت طلایی ایام عید است که با یک برنامه ریزی عالی می‌شود از این تعطیلات به هبترین نحو ممکن استفاده کرد، هرچند که این روش معمولا جوابگو نیست و دانشجویان تا به خودشان می‌آیند، تعطیلات نوروز را پیش روی خود می‌بینند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
حضور بانوان هوادار در تبریز ممنوع شد
خزعلی: ۶۰هزار زن باردار در غزه در شرایط طاقت‌فرسا به‌سر می‌برند
کاشانی‌ها از تردد در مسیر رودخانه‌ها خودداری کنند
آیین معارفه رئیس دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در ستاد وزارت بهداشت +فیلم
زمان برگزاری ۲ دیدار تیم ملی فوتبال ایران مشخص شد
اتهامات تتلو اعلام شد
خادمی نجم‌الدین شریعتی در حرم رضوی(ع) +فیلم
طنین صدای اذان در تجمع اعتراضی دانشجویان آمریکایی +فیلم
تراکتور به دنبال بزرگترین بمب آلمانی تاریخ لیگ برتر
یامگا با شکل و شمایل جدید در تمرین استقلال
همدستی این پیام رسان با اسرائیل برای کشتار مردم فلسطین + جزئیات
سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد +جزئیات
تصمیم خطرناک چند ستاره پرسپولیس در رختکن
مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۳
بیماری فردگرایی و افول جنبش دانشجویی
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top