تاریخ انتشار: یکشنبه 1394/12/16 - 16:09
کد خبر: 194721

در سالروز اعدام انقلابی سپهبد حاجعلی رزم‌آرا؛

«رزم آرا»های زمان و آرزوی توسعه لهستانی

تاریخ نشان می‌دهد اگر رزم آرا 65 سال پیش به هلاکت رسید ولی هست جریانی که بستر رشد و نمو کسانی میشود که راه رزم آرا را تکرار کنند. راهی که نهایت توان ایرانی را صادرات آبگوشت بزباش می داند و یا توسعه انگلی و هم سطح شدن با کشوری چون لهستان! را آرزو میکند.

خبرنامه دانشجویان ایران: 16 اسفند مصادف است با سالروز اعدام انقلابی  سپهبد حاجعلی رزم‌آرا نخست‌وزیر نظامی شاه به دست شهید خلیل طهماسبی از اعضای فداییان اسلام در سال  1329.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ درست 15 روز قبل از تصویب لایحه ملی شدن صنعت نفت در مجلس شورای ملی، رزم آرا اما در تاریخ ایران با جمله معروف خود شناخته می شود که گفت: «ملت ایران عرضه ساختن لوله هنگ را هم ندارند، آن وقت چطور می‌خواهند دستگاه عظیم نفت را اداره کنند». جمله ای که ین روزها از با ادبیاتی سخیف تری از زبان ترکان ابوالمشاغل دولت روحانی تکرار میشود:« قابلیت رقابت در هیچ تکنولوژی و هیچ صنعتی به جز آبگوشت بزباش و قرمه‌سبزی را نداریم».

اما «رزم آرا» که بود و چگونه اعدام شد؟
سپهبد علی رزم‏آرا در سال 1280ش به دنیا آمد و در هفده سالگی وارد مدرسه نظام شد. وی پس از احراز درجه افسری، به اقتضای زمان، در چند زد و خورد داخلی شرکت کرد و به همین دلیل ارتقاء درجه یافت. رزم‏آرا در سال‏های بعد مدارج ترقی را پیمود تا اینکه پس از تبعید رضاخان به ریاست ستاد ارتش رسید. رزم‌ آرا در زمان صدارت قوام، شاه برای از بین بردن نخست ‏وزیر و سقوط دولت وی، به هر کسی متوسل می‏شد و به همه وعده صدارت می‏داد. رزم‏آرا در زمره افرادی بود که شاه به او وعده نخست‏وزیری داده بود.

رزم‏آرا با اتکا به قول شاه و با پشت پا زدن به عنایات قوام نسبت به خود، درصدد تضعیف دولت برآمد. وی از آن پس تصمیم به احراز صدارت گردید تا اینکه در پنجم تیرماه 1329، فرمان نخست‏وزیری گرفت. سپهبد علی رزم آرا، به عنوان ژنرال ارتش رژیم شاه و عنصر سرشناس دولت استعماری انگلیس هنگامی که به نخست وزیری کشور رسید با ملی شدن صنعت نفت ایران به شدت مخالفت می‏کرد و قصد داشت با سرکوب نهضت مردم، تا جایی که ممکن است به اربابان خود خدمت کند. خیانت‏ها و انحرافات علنی رزم آرا در سیاست و امور مملکتی سبب شد تا روحانیون و مردم به مخالفت جدی و صریح با او بپردازند. لذا فداییان اسلام به این تشخیص رسیدند که اگر این عنصر وابسته از میان برداشته نشود، در نهضت مردم اختلال حاصل می‏گردد. به همین جهت شهید خلیل طهماسبی از سوی جمعیت فداییان اسلام مأمور ترور رزم‏آرا گردید و سرانجام وی را در شانزدهم اسفند 1329ش به هلاکت رساند.

اعدام انقلابی رزم آرا  در واقع هشداری به برخی نمایندگان مجلس شانزدهم بود که به دلیل وابستگی به انگلیس، مانع از ملی شدن صنعت نفت در ایران می‏شدند. به همین جهت، به فاصله کوتاهی پس از حرکت انقلابی اعدام رزم آرا، طرح ملی شدن صنعت نفت در کمیسیون نفت مجلس، مورد تأیید و تصویب قرار گرفت.

چندی است که برخی اعضای جبهه مرتد ملی با تحریف تاریخ سعی میکنند تا اعدام انقلابی رزم آرا را بی ارتباط با ملی شدن نفت جلوه دهند اما اسناد و مدارک متقن خلاف این را اثبات میکند.

اعدام انقلابی رزم‌آرا (که سدّ اصلی مقابل ملی نمودن صنعت نفت بود) به ملی شدن صنعت نفت کمکی حیاتی نمود. مستنداتی وجود دارد که حکایت از صدور فتوای قتل رزم‌آرا به دست آیت‌الله کاشانی دارد. شهید مبارز نواب صفوی در این باره می‌گوید که «کاشانی به قتل رزم‌آرا فتوا داد و مصدق، شایگان، بقایی، سنجابی، مکی، فاطمی، شمس ، قنات‌آبادی، نریمان و آزاد آگاه بودند». هم‌چنین گفته شده است که دکتر مصدق نیز درباره قتل رزم‌آرا با نواب صفوی دیدار داشته است.  آیت‌الله کاشانی در یک مصاحبه‌ی مطبوعاتی که یک ماه بعد از اعدام انقلابی رزم‌آرا انجام شد، دلیل اینکار را  حمایت شدید رزم‌آرا از شرکت نفت جنوب و سیاست استعماری انگلستان عنوان نمودند.

روز 17 اسفند کمیسیون نفت به اتفاق آرا پیشنهاد ملی کردن صنعت نفت را به تصویب اعضا رساند. در 1329/12/24 مجلس شورای ملی و در 1392/12/29 مجلس سنا گزارش کمیسیون را تصویب نمودند و صنعت نفت ایران رسما ملی اعلام شد.

این برهه از تاریخ و شروع نقش آفرینی احزاب و جریان سیاسی- مذهبی در مدت 3 سال در قالب دولت دکتر مصدق و نهایتا سقوط دولت وی در اثر دل خوش کردن به وعده آمریکا و کودتای آمریکایی- انگلیسی برای همیشه به عنوان عبرت تاریخی برای ایرانیان مطرح است. عبرتی که البته بعد از انقلاب اسلامی جریان های غربگرایی همچون گروهک نهضت آزادی و بعدها جریان میانه روی داخل حکومت به رهبری هاشمی رفسنجانی به سادگی ان را فراموش کرده اند و گویی چنین برهه ای در تاریخ نبوده است.

رفتار و سخنان روحانی و نزدیکان وی از جمله ترکان، سریع القلم، نعمت زاده و زنگنه که همگی بر طبل ناتوانی ایرانی و درجه بودن ما در مقابل غربی ها( بخوانید آمریکا و اروپای غربی) می کوبند و رسما تئوری توسعه انگلی را مطرح می کنند نشان می دهد که با وجود گذشت 65 سال از اعدام انقلابی رزم آرا هنوز عده ای دل در گرو غرب دارند و نمی توانند پیشرفت بدون حضور بالاسر را باور کنند. طنز مطلب در این است که جریان میانه رو اگر قبل از انقلاب را فراموش کرده نباید خلف وعده و خیانت غربی ها در بعد از انقلاب را فراموش کرده باشند. خلف و عده هایی که بیشترین آنها در دوره هاشمی رفسنجانی پدرخوانده دولت روحانی رخ داده است.

تاریخ نشان می‌دهد اگر رزم آرا 65 سال پیش به هلاکت رسید ولی هست جریانی که بستر رشد و نمو کسانی می شود که راه رزم آرا را تکرار کنند. راهی که نهایت توان ایرانی را صادرات آبگوشت بزباش می داند و یا توسعه انگلی و هم سطح شدن با کشوری چون لهستان! را آرزو می کند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top