کمتر سالی پیش میآید که یکی از پرحاشیهترین بحثهای خبری در حوزه فناوری در ایران مربوط به سرعت اینترنت نباشد. امسال نیز با وجود همهگیر شدن اینترنت نسل سوم و حتی چهارم همراه باز هم جایگاه اینترنت ایران در جهان مانند سالهای قبل بود و نتوانست از ردههای پایین دنیا خود را بالاتر ببرد. آخرین وضعیت اینترنت در ایران و مقایسه سرعت و قیمت این پروتکل ارتباطی با دیگر کشورهای جهان ـ که از سوی سایت نت ایندکس منتشر شد ـ نشان میدهد ایران در رتبهبندی سرعت دانلود پهنباند در رتبه 147 از میان 200 کشور قرار دارد که پایینتر از عراق، بوتان، مراکش، جزایر ویرجینیا و بالاتر از ساحلعاج، نیجریه، کاستاریکا و لیبی است. همچنین در رتبهبندی سرعت دانلود اینترنت موبایل، ایران در رتبه 98 از میان 114 کشور جهان ایستاده است. مصر، بوسنی، اندونزی و فلسطین در این ردهبندی از ایران بالاتر و پاکستان، هند، لائوس و تونس پایینتر قرار دارد.
اولین پسلرزههای برجام به شایعه ورود برندهای خارجی و معتبر به ایران مربوط میشد که یکی از مهمترین آنها ورود رسمی شرکت اپل به ایران بود. البته این اتفاق تا این لحظه به وقوع نپیوسته، اما هنوز این شایعه به قدرت قبل باقی است. علاوه بر اینها تاثیرات آنی در بازار دیجیتال، ورود فناوری های جدید به ایران و همچنین ایجاد زیرساختهای بهینه از دیگر اتفاقاتی است که در جریان پسابرجام در آیندهای نهچندان دور به حقیقت میپیوندد.
همه چیز از اختلالات در اپلیکیشن پیامرسان وایبر شروع شد که زمانی گوشیهای هوشمند کاربران ایرانی به جولانگاه بیچون و چرای آن تبدیل شده بود، اما اختلالات و کندی بیش از حد باعث شد شاهد کوچ دسته جمعی کاربران به اپلیکیشن پیامرسان دیگری به نام تلگرام باشیم. تلگرام از همان روزهای نخست با توجه به سرعت و امنیتی که داشت توانست جای خود را دربین کاربران ایرانی باز کند. اما مانند هر پدیده همه گیر دیگر، تلگرام نیز با آسیبهای اجتماعی زیادی روبهروست. استیکرهای غیراخلاقی یکی از ابتداییترین حواشی این اپلیکیشن به حساب میآمد و حتی به مراکز قضایی نیز کشیده شد.
گرفته بود. با وجود این با راه افتادن امکان ایجاد کانال در تلگرام فصل جدیدی از این اپلیکیشن پیامرسان در ایران رقم خورد تا جایی که به یک رسانه دیجیتال پرمخاطب اما غیرقابل اتکا تبدیل شد.
ورود شخصیتهای معروف سینمایی، ورزشی و حتی سیاسی به شبکههای اجتماعی مانند اینستاگرام در ایران تجربه جدیدی برای کاربران ایرانی رقم زد.
کسبوکارهای نوپا یا همان استارتآپها چند سالی است که در ایران مورد توجه گروههای خوشفکر و ایدههای نو قرار گرفته و در زمینه دیجیتال تلاشهای زیادی در ارتباط با راهاندازی آنها انجام شده است. سالی که گذشت یکی از پرشورترین دوران برای این کسب و کارهای نوپا بود تا جایی که حتی در نمایشگاه الکامپ نیز حضوری پررنگ داشتند.