تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/01/25 - 18:02
کد خبر: 197280

مطالبه دانشجویان در تجمع مقابل وزرات اقتصاد؛

بــیــکــاری ممنوع! +تصاویر

بــیــکــاری ممنوع! +تصاویر

جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران عصر امروز چهارشنبه به دعوت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به همراه جمعی از فعالین دیگر اتحادیه های دانشجویی با تجمع مقابل ساختمان وزارت امور اقتصاد و دارایی از مسئولان و متولیان اقتصادی دولت اقدامات عملی در خصوص اقتصاد مقاومتی را خواستار شدند.

خبرنامه دانشجویان ایران: جمعی از دانشجویان دانشگاه های تهران عصر امروز چهارشنبه به دعوت اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به همراه جمعی از فعالین دیگر اتحادیه های دانشجویی با تجمع مقابل ساختمان وزارت امور اقتصاد و دارایی از مسئولان و متولیان اقتصادی دولت اقدامات عملی در خصوص اقتصاد مقاومتی را خواستار شدند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تجمع گنندگان با در دست داشتن دست نوشته ها و پلاکاردهایی همچون «بیکاری ممنوع»، «تورم ممنوع» و «رکود ممنوع» اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی و رسیدگی به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را از دولت و وزیر اقتصاد مطالبه کردند.

ما برای امر و معروف و نهی از منکر اینجا آمده ایم
حجت الله عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با حضور در جمع دانشجویان تجمع کننده مقابل وزارت اقتصاد و دارایی ضمن تاکید بر اینکه اجرای اقتصاد مقاومتی مستلزم چهار جبهه است خاطرنشان کرد: اولین جبهه، جبهه علمی است که در آن دانشگاهیان نقش اصلی را دارند و تولید علم می کنند.

وی گفت: جبهه دوم فرهنگی است و باید الگوی اقتصاد در آن فرق کند و می توانیم برای آن روشی مبتنی بر قرآن و اهل بیت داشته باشیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: جبهه سوم سیاسی است و معنای آن مطالبه گری است و جبهه چهارم جبهه اجرایی اقدام و عمل است. دیگر جای حرف زدن نیست یعنی هر کسی در هر جایی که هست باید اقتصاد مقاومتی را اجرا کند.

وی با تاکید بر اعتقاد شخصی خود به جبهه سوم تصدیق کرد: معتقدم جبهه سوم یعنی مطالبه گری در اقتصاد مقاومتی همان امر به معروف و نهی از منکر است. در روایات داریم دین اقامه نمی شود مگر جز امر به معروف و نهی از منکر.

این عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) افزود: ما باید مسئولان، خودمان و دیگران را امر به معروف کنیم و همین طور نهی از منکر کنیم از شبکه های بانکی و فساد اقتصادی.

عبدالملکی ضمن اشاره به اینکه ما از باب امر به معروف و نهی از منکر امروز به این مکان آمده ایم گفت: ممکن است خیلی جاهای دیگر هم برویم مثلا جلوی کارخانه خودروسازی، دانشکده های اقتصادی و جلوی بازار.

وی ادامه داد: ما یکسری منکرهایی داریم که به وزارت اقتصاد مربوط است، یکی از آنها وابسته کردن کشور به خارج است. اینکه مرتب بگوییم منتظر سرمایه خارجی هستیم القای وابستگی است و منکر بزرگی است.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: هرگز سرمایه گذار به کشوری وارد نمی شود که هزار هزار میلیارد پول در شبکه بانکی آن موجود است اما سرمایه گذاری نمی کند. از وزیر تقاضا می کنیم این گونه القا نکند که به خارج وابسته ایم.

وی ادامه داد: در همین وزارت اقتصاد سیستمی بود که نشان می داد مفسدین اقتصادی با کد ملی چه کسانی هستند. زیر ساخت های اولیه آن اجرا شد و چند روزی هم روشن بود اما بعضی از مفسدین آمدند و آن را خاموش کردند. مفاسد بانکی خیلی بزرگ است و مسئول سیستم بانکی وزارت اقتصاد است و رئیس بانک مرکزی توسط وزیر اقتصاد معرفی می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: 800 هزار میلیارد تومان پول دست بانک هاست که به تولیدکننده نمی رسد. ما به 800 هزار میلیارد تسهیلات وام ازدواج نیاز داریم که شبکه بانکی پرداخت نمی کند. 400 هزار میلیارد تسهیلات توسط شبکه بانکی ارائه می شود که نه به تولیدکننده و نه به جوانان می رسد. سوال اینجاست که این پول به چه کسی می رسد؟

عبدالملکی گفت: سرمایه مردم به دست مفسدین اقتصادی واردکننده ها و قاچاقچیان می رسد. ما وزارت اقتصاد را امر به معروف می کنیم که وقتش را برای هیئت های خارجی تلف نکند زیرا هیچ کدام قصد سرمایه گذاری ندارند و وقتش را صرف 14 هزار بنگاه اقتصادی که در حال تعطیل شدن است کند.

وی با اشاره به اظهارات تولیدکننده پوشاکی که می گفت تا چند ماه پیش کار میکردم اما الان به علت واردات محصولات خارجی نمی توانم کار کنم خاطرنشان کرد: واردات و مصرف همچنان ادامه دارد. وزارت امور اقتصاد و دارایی وقتش را صرف صنعتگران، کسبه، اصناف و کسانی که به اقتصاد کشور کمک می کنند کند نه صرف 160 هیئت خارجی.

وی با اشاره به هدف این گونه برنامه ها بیان داشت: هدف این برنامه ها این است که دستگاه های مختلف را امر به اقتصاد مقاومتی و نهی از سیستم هایی کند که 70 درصد مردم را در فقر نگه داشته اند.

عبدالملکی ضمن اشاره به شخصیت فرهیخته وزیر اقتصاد و دارایی خاطرنشان کرد: وزیر اقتصاد شخصیت فرهیخته ای است اما عملکردش در دولت صحیح نیست. توانمندی های دکتر طیب نیا این چیزی نیست که الان می بینید و ایشان باید برخی اظهارنظرهای خودشان را عوض کنند.

وی ادامه داد: پس از اعلام شعار سال توسط رهبری وزیر اقتصاد نامه ای نوشتند و در آن نامه گفتند ما مشکلات را حل کردیم در حالی که باید نامه می نوشتند و می گفتند ما قبول داریم. ما از آقای طیب نیا می خواهیم این مدل اقتصادی را عوض کند که هیچ سودی برای ما ندارد.گزارش تصویری این تجمع در ذیل آمده است.

مسئولان کی قرار است فکری برای مشکلات اقتصادی کنند؟
حسین زینلیان دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در تجمع امروز دانشجویان که عصر امروز در مقابل وزارت اقتصاد، و به همت این اتحادیه دانشجویی برگزار شد، گفت: متأسفانه امروز با شرطی به ما مجوز برگزاری تجمع داده شد که کم‌تر از 100 نفر در این تجمع حضور داشته باشند و سخن مقام معظم رهبری را در رابطه با اقتصاد مقاومتی مطالبه کنند.

وی افزود: امروز مردم کشورمان با مشکلات اقتصادی و معیشتی فراوانی مانند رکود، تورم و بیکاری روبه‌رو هستند و متأسفانه برخی از مسئولان هیچ اقدامی برای رفع این مشکلات انجام نمی‌دهند.

این فعال دانشجویی ادامه داد: مردم ما، مردم صبوری هستند. مردم ما، غیرت دارند و با تمام این مشکلات دیدیم که در راهپیمایی‌ 22 بهمن پرشور حاضر می‌شوند و حماسه 9 دی را آفریدند، ولی متأسفانه برخی‌ها به‌جای اینکه به فکر مشکلات اقتصادی مردم باشند، به فکر جیب خودشان هستند.

زینلیان گفت: امام(ره) و مقام معظم رهبری فرموده‌اند پشتیبان مستضعفان و مظلومان باشیم و ما امروز آمده‌ایم تا از مسئولان مطالبه کنیم تا فکری برای مشکلات اقتصادی مردم کنند.

این فعال دانشجویی تأکید کرد: تا کی قرار است جنس چینی و آمریکایی به کشور وارد شود، پس کی قرار است مسئولان به داد تولیدکنندگان خودمان برسند. ما امروز به‌عنوان نماینده مردم، نه به‌عنوان حزب یا جناح سیاسی، آمده‌ایم تا بگوییم به فکر مستضعفان و مظلومان باشید.

زینلیان تصریح کرد: خدایا شاهد باش که امروز ما در 25 فروردین 95 اینجا جمع شده‌ایم و نسبت به مشکلات اقتصادی مردم که آنها را به‌شدت آزار می‌دهد، بی‌تفاوت نیستیم و نبوده‌ایم.

وی در خاتمه اظهار داشت:‌ امروز اگر برخی از جوانان ما در سوریه و عراق مدافع حرم هستند، کسانی هم هستند که در تهران مطالبات مردم را فریاد بزنند و ما تا زمانی که مشکلات مردم حل نشود، به مطالبات خود ادامه خواهیم داد.

جای تأسف است که دانشجویان برای بیان مطالبه مردم با این سنگ‌اندازی‌ها مواجه شدند
در ادامه این تجمع علیرضا احمدی دبیر تشکیلات اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل با بیان اینکه گرفتن مجوز برای این تجمع که یک نوع مطالبه اقتصادی برای دانشجویان است با سنگ‌اندازی‌های مختلف مسئولان مواجه شد. افزود: این جای تأسف است که دانشجویان برای بیان مطالبه مردم با این سنگ‌اندازی‌ها مواجه شدند.

وی با اشاره به رکود موجود در اقتصاد کشور گفت: برخی از صنایع تعطیل و برخی از کارخانه‌ها بسته شدند و بیکاری در کشور به‌شدت به چشم می‌خورد و طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول طی سال‌های اخیر حدود 3 درصد به جمعیت بیکاران کشور اضافه شده است.

این فعال دانشجویی ضمن تأکید بر اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی، یادآور شد: قطعاً اگر تاکنون اقتصاد مقاومتی در کشور اجرا شده بود به این شدت شاهد مشکلات اقتصادی نبودیم.

بیانیه پایانی تجمع کنندگان در مقابل وزارت اقتصاد
متن کامل بیانیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

امروز بعد از مدت ها به جوانان این کشور اجازه دادند مطالبات اقتصادی مردم را سر دست گرفته و از مسئولین اقتصادی مطالبه نمایند. امروز تورم، رکود، بیکاری و عدم شفافیت مالی و اقتصادی و مالیاتی در کشور فاصله میان فقیر و غنی را روز به روز بیشتر می کند و عده ای هنوز شعارگونه با اقتصاد و معیشت مردم  برخورد می نمایند. اقتصاد مقاومتی یعنی ما فرزندان همین مردم در مقابل بسیاری از ناملایمات و تبعیض ها دیگر تحمل شعار و شعار و شعار را نداریم. دیگر نمی توانیم تحمل کنیم به خاطر مشکل معیشتی بسیاری از کارگران، کشاورزان، دامداران و مردم مستضعف با دستان خالی بر سر سفره بر می گردند و عده ای سفر های اروپاییشان را به برکت آفتاب برجام از سر گرفته اند. مردمی که  امام خمینی و امام خامنه ای در بسیاری از زمینه ها نگذاشتند عزت نفسشان توسط مستکبران و مستبدان و ثروتمندان لکه دار شود، امروز دغدغه هایی عظیم در حوزه اقتصاد مردم و مقاوم سازی این مسئله دارند.

با این همه حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی) امسال را به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل نام گذاری کرده اند که لازم است در همین آغاز سال ۱۳۹۵ نکاتی را به دستگاه های اقتصادی دولت به ویژه وزارت اقتصاد و دارایی متذکر شد؛ چرا که در صورت عدم اجرای دقیق سیاست های اقتصاد مقاومتی، امکان تنزل وضعیت اقتصادی کشور به مراحل پایین تر وجود خواهد داشت؛

۱- اعتماد به غرب و دول آنها نه تنها جای پیشرفتی برای ما نخواهد داشت بلکه آنها در طول تاریخ نشان داده اند که هیچگاه نمی خواهند ایران مراحل پیشرفت را بپیماید به همین دلیل هر گونه اعتماد و اتکا به آنها ضربه ای جبران ناپذیر بر اقتصاد کشور خواهد بود.

۲- برنامه ریزی برای گسترش تولیدات داخلی و صادرات آنها که علاوه بر تولید ثروت، امر مهم اشتغال را نیز افزایش می دهد و توجه به چنین موضوعی مصداق بارز اقتصاد مقاومتی است.

۳- بررسی سیستم های بانکی و ارائه لایحه بانکداری بدون ربا به مجلس شورای اسلامی جهت پیشبرد هر چه بهتر اهداف اقتصاد مقاومتی. چرا که بانک ها یکی از مهمترین بخش های اقتصاد مقاومتی هستند که در صورت عملکرد صحیح آنها پیشرفت بسزایی در اهداف آن ایجاد خواهد شد.

۴- استفاده از توان حداکثری برای جلوگیری از امر قاچاق که بیشترین ضربه را به تولیدات داخلی می زند. این امر یکی از شاهرگ های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است چرا که اتکا به کالای ایرانی با کیفیت و جلوگیری از ورود کالاهای زیانبار خارجی می تواند راه بهتری را برای گسترش اقتصاد مقاومتی بگشاید.

۵- سایه سنگین صادرات نفتی بر غیر نفتی یکی از لکه های بزرگ موجود در اقتصاد کشور است.

۶- استفاده از ابزار مالیاتی برای فعالیت های غیر تولیدی که بیشترین ضربه را به اقتصاد می زند. چرا که سود بالا و هزینه کم، باعث تشویق برخی افراد به کاهش تولید و دلال پروری می شود.

۷- بررسی های دقیق برای گرفتن مالیات های کلانی که به عنوان بدهی به دولت مانده اند و جلوگیری از در امان ماندن رانت خوار ها  که از زیر بار مالیات های خود فرار می کنند .

۸- سازماندهی بیمه ها و صندوق های اعتباری که اصلی ترین نقش را در بالابردن آمار نقدینگی و تورم کشور دارند جزو مسائلی است که دستگاه اقتصادی کشور باید دقت ویژه ای روی آنها داشته باشد.

۹- استفاده از ابزار تعرفه گمرکی برای کالا هایی که مشابه داخلی دارند. ساماندهی این فضا باعث می شود که ورود و خروج کالاها به نحو احسن مدیریت شده و تشویق به تولید و صادرات بیشتر انجام گیرد.

۱۰-   شفافیت اقتصادی که شامل شفافیت در نظام بانکی، ایجاد سامانه‌های اطلاعاتی مالی برای افراد حقیقی و حقوقی و یکپارچه کردن آنهاست می تواند نقش بسزایی در تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد.

و در پایان اعلام می داریم که خدای ناکرده شاهد نباشیم که در پایان سال "اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل " تنها چیزی که عاید مردم گردد، حرف، شعار و وعده ها و گزارشات رنگارنگی باشد که زندگی مردم را سامان نمی دهد.

 

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
یاری
1395/01/26 - 16:04

باسلام
دم همه بچه های انقلابی و مطالبه گر و عدالت خواه گرم...
اجرتان با خدای کریم...
ما هم مثل دولت تدبیر وامید!!! امیدواریم که دولت دست از لجبازی و وقت کشی و مذاکرات خسارت بار بکشد و تدبیری به خرج دهد در راستای اقدام و عمل به اقتصاد مقاومتی.
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top