تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/01/31 - 13:50
کد خبر: 197562

توسط محققان دانشگاه کلمبیا؛

دوربین انعطاف پذیر، انقلابی در صنعت عکاسی +فیلم

دوربین انعطاف پذیر، انقلابی در صنعت عکاسی +فیلم

دوربین انعطاف‌پذیر یکی از آرزوهای دکتر شری نایار (Shree Nayar)، مسئول آزمایشگاه دید بصری کامپیوتری دانشگاه کلمبیا است. این استاد دانشگاه به همراه تیم تحقیقاتی خود بر روی طرحی در مورد دوربین انعطاف‌پذیری که بتواند دور اجسام اطراف ما پیچیده شود تحقیق می‌کنند. نتایج‌ اولیه‌ی تحقیقات این تیم بسیار شگفت‌انگیز است.

خبرنامه دانشجویان ایران: دوربین انعطاف‌پذیر یکی از آرزوهای دکتر شری نایار (Shree Nayar)، مسئول آزمایشگاه دید بصری کامپیوتری دانشگاه کلمبیا است. این استاد دانشگاه به همراه تیم تحقیقاتی خود بر روی طرحی در مورد دوربین انعطاف‌پذیری که بتواند دور اجسام اطراف ما پیچیده شود تحقیق می‌کنند. نتایج‌ اولیه‌ی تحقیقات این تیم بسیار شگفت‌انگیز است.

به گزارش خبرنگار فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دکتر شری نایار به عنوان یکی از اساتید برجسته‌ی دانشگاه کلمبیا، در زمینه‌ی علم عکاسی تحقیق می‌کند. یکی از آرزوهای این استاد این است که بتواند دوربینی تولید کند که قابلیت خم شدن و پیچیده شدن دور اجسام را داشته باشد. تیم تحقیقاتی او در آزمایشگاه دید بصری کامپیوتر این دانشگاه، به نتایج اولیه‌ی جالبی دست یافته‌اند و توانسته‌اند نمونه‌ی اولیه از این نوع دوربین که شبیه به یک کاغذ است را تولید کنند.

این دوربین جدید توانایی خم شدن و پیچیده شدن دور اجسام را دارد. دنیل سیمز (Daniel Sims) و یانگهاو یو (Yonghao Yue) که اعضای اصلی این تیم تحقیقاتی هستند، مجموعه‌ای از لنزها را روی صفحه‌ای تا‌شونده قرار دادند تا بتوانند دوربینی انعطاف‌پذیر بسازند. دکتر نایار در مورد این طرح می‌گوید: دوربین‌های امروزی تنها از یک زاویه به اجسام نگاه می‌کنند. ما دوربینی انقلابی طراحی کردیم که عکس‌های مناظر را از زوایای مختلف ثبت می‌کند.

طبق گفته‌ی نایار، مشکل اصلی در ساخت این نوع دوربین، خلاء یا فاصله‌ای است که در تصویر ایجاد می‌شود. او می‌گوید: "تصور کنید صفحه‌ای پر از پیکسل دارید و برای هر پیکسل یک لنز دوربین وجود دارد. در حالت عادی هر لنز بخشی از منظره را به تصویر می‌کشد اما زمانی که این صفحه خم شود، تصاویر با هم تداخل پیدا می‌کنند و برخی از زوایا نیز ثبت نمی‌شوند که باعث ایجاد خلاء در تصویر می‌شود. ایده‌ی اولیه این بود که برای هر پیکسل یک دوربین در نظر بگیریم که نتیجه‌ی آن میلیون‌ها لنز دوربین غیر قابل کنترل می‌شد." در نتیجه آنها از خواص مواد برای ساخت چنین صفحه‌ای استفاده کردند.

این صفحه‌ که به عنوان یک نمونه‌ی اولیه ساخته شده است، شبیه یک پنل باتری خورشیدی است که قابلیت خم شدن دارد. تیم تحقیقاتی با استفاده از سیلیکون به عنوان ماده‌ی اصلی این پنل، مشکل فواصل و خلاء را حل کردند. با خم شدن این پنل سیلیکونی، فاصله‌ی کانونی هر لنز تغییر می‌کند و مشکل قبلی را حل می‌کند. البته تصاویر ثبت شده حالتی عجیب دارند اما به هر حال بسیار با کیفیت هستند. نایار این تحقیق را بسیار ساده جلوه می‌دهد! طبق گفته‌ی او اگر ماده و شکل مناسب را پیدا کنید، به راحتی به لنز مورد نظر دست پیدا می‌کنید. در نتیجه، تیم تحقیقاتی به عنوان راه حل نهایی به لنز سیلیکونی دست پیدا کردند. یکی از آزمایش‌های نهایی تیم تحقیقاتی، با استفاده از یک دوربین حرفه‌ای نیکون D90 و صفحه‌ی دوربینی تا شونده بود که نشان داد هر چه این صفحه بیشتر خم شود، دامنه‌ی دید آن افزایش پیدا می‌کند.

نایار می‌گوید: "ما معتقدیم که استفاده‌های گوناگونی برای این نوع دوربین وجود دارد و تحقیقات ما شروع مرحله‌ای جدید در تولید دوربین‌های انعطاف‌پذیر است."

تصور کنید در آینده نوارهای انعطاف‌پذیر اطراف خوردوها می‌توانند به عنوان دوربین‌های ۳۶۰ درجه عمل کنند یا دوربین‌هایی به اندازه‌ی یک کارت اعتباری تولید شوند که با خم کردن آنها بتوان دامنه‌ی دید را افزایش داد. البته هنوز راه زیادی تا تجاری شدن چنین محصولی داریم و این راه نیاز به سرمایه‌گذاری و زمان بیشتری دارد. در اولین مراحل، نیاز است که تیم تحقیقاتی نتایج تحقیقات خود را به عنوان مقاله منتشر کنند و آن را در کنفرانس‌های علمی با جامعه‌ی علمی مرتبط، در میان بگذارند. به هر حال این نوع تحقیقات می‌توانند آینده‌ای هیجان‌انگیز را برای علم عکاسی رقم بزنند.


دانلــود

 

منبع: digitaltrends

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
پاسخ سفیر ایران به بازی تازه سفیر رژیم صهیونیستی در باکو
قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد+جزئیات
آغاز ثبت‌نام مجدد در نوبت دوم کنکور از فردا
اعمالز جدید آمریکا علیه ایران بعید استر
قیمت محصولات ایران‌خودرو +جدول
دلار بازار غیر رسمی در سراشیبی
ترمیم معضل بزرگ پرسپولیس توسط اوسمار
پایان اختلافات سرمربی و سرپرست استقلال
فیلم/ وضعیت جوی استادیوم هزاع بن زاید امارات
باشگاه پرسپولیس از اوسمار برای فصل آینده برنامه خواست
جزئیات تسهیلات پرداختی بانک‌ها به مردم در سال ۱۴۰۲+جدول
پاسخ ایران بهترین تنبیه متجاوز بود
تکذیب مرگ یک دختر در وزرا + جزئیات
تمامی پدافندهای اسرائیل و آمریکا در رویارویی با حمله ایران شکست خوردند
احضار هافبک استقلال به کمیته انضباطی و اخلاق
خسارت پاسخ نظامی ایران سنگین بود
هاشمی‌نسب ۵۰ میلیون تومان جریمه شد
لبنان رکنی مهم برای جریان مقاومت است
اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد
باقری به روسیه سفر می‌کند
انواع کاغذ دیواری جدید برای پذیرایی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top