رئیس دولت اصلاحات به مدد شبکه های اجتماعی به خصوص شبکه ی تلگرام با وجود ممنوع التصویر بودن به حمایت از لیست امید و حامیان دولت پرداخت که بسیاری از فعالین اصلاح طلب به نقش این حمایت در پیروزی اصلاح طلبان پرداختند و محدودیت های قانونی موجود، برای رئیس دولت اصلاحات را باعث محبوبیت بیش از پیش او دانستند.
در وهلهی اول باید به این موضوع پرداخت که برای اولین بار در دوران دولت های چهار رئیس جمهور گذشته بود که در دوره ی اول آن رئیس جمهور پیروزی قاطعی برای حامیان دولت در انتخابات مجلس شورای اسلامی حاصل نشد و تنها پیروزی لیست امید و حامیان دولت در برخی از کلان شهرها و به خصوص تهران مورد اشاره ی اصلاح طلبان برای تاکید بر میزان تاثیرگذاری رئیس دولت اصلاحات است.
در وهلهی دوم باید بررسی کرد که این پیروزی محدود حاصل چه مولفه های گوناگون می باشد و میزان تاثیر مولفه ای به نام رئیس دولت اصلاحات در این پیروزی ها چقدر است؟
بیش از همه به اجماع دولت و اصلاح طلبان باید به عنوان عامل اصیل در پیروزی آنان تاکید داشت که باعث این اجماع، اتحاد هاشمی، روحانی، سیدحسن خمینی و رئیس دولت اصلاحات است.
اما نقش منحصر به فرد وی در انتخابات که مورد تاکید حتی علی مطهری نیز در برنامه ی گفتگوی ویژه ی خبری قرار گرفت، کلیپ چند دقیقه ای او در حمایت از این لیست می باشد. در این مورد ذکر چند نکته در همین انتخابات و انتخابات های گذشته و البته برخی کنش های اجتماعی مردم نسبت به مواضع رئیس بنیاد باران می تواند راهگشا باشد.
اول از همه چرا تصاویر ویدئوئی چند دقیقه ای وی برای کل کشور تاثیرگذار نبود و چرا این طیف تمام کرسی های مجلس را نتوانستند از آن خود کنند. در این موضوع نیز که دو پاسخ مطرح شده است. پاسخ طیف اول که مربوط به حامیان رئیس دولت اصلاحات است، اشاره به عدم توسعه یافتگی در شهرهای کوچک دارد. در این مورد نیز باید سوال کرد که نتایج انتخابات تبریز و مشهد یا حتی اصفهان را چگونه توجیه می کنند؟ چرا در این سه شهر نتیجهی انتخابات یا با شکست مطلق اصلاح طلبان یا با سهمیه بندی در کرسی های مجلس بین اصلاح طلبان و اصولگرایان توسط مردم مواجه شدیم؟
پاسخ دوم به پاسخ آنان آن است که در دوم خرداد هفتاد و شش که با پیروزی مطلق جبهه دوم خرداد مواجه بودیم چگونه مردم توسعه نیافته به اصلاح طلبان رای دادند و پس از آن نیز مجلسی با یک اکثریت بی نظیر اصلاح طلبان تشکیل شد.
اما به نظر می رسد که پاسخ اصلی به این سوال که چرا کلیپ چند دقیقه ای وی در شهرستان ها موفقیت آمیز نبوده این است که اصولا عامل اصلی پیروزی اصلاح طلبان و حامیان دولت این کلیپ نبود و عوامل دیگری دخیل بود که بیان آن در حوصله ی این فرصت نمی گنجد.
نکته ی دوم این است که چرا حمایت وی در سنوات گذشته همچون انتخابات دهمین دوره ی ریاست جمهوری و یا هشتمین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی که با شکست سنگین اصلاح طلبان همراه بود، موثر نیفتاد؟ قابل ذکر است که در آن دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی، لیست اصلاح طلبان با نام «یاران خاتمی» وارد عرصه ی انتخابات شد.
سومین یادآوری نیز مربوط به حذف یارانه هاست که کل تیم رسانه ای رئیس دولت اصلاحات پیام او را برای همراهی مردم برای عدم ثبت نام برای درخواست یارانه در دولت یازدهم انتشار دادند که با ثبت نام دوباره ی ۹۶ درصد مردم بار دیگر عدم تاثیرگذاری وی در وقایع اجتماعی ثابت شد