تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/02/07 - 17:33
کد خبر: 198209

سیدمرتضی موسوی نژاد

بررسی یک ادعای سیاسی درباره رئیس دولت اصلاحات

بررسی یک ادعای سیاسی درباره رئیس دولت اصلاحات

پاسخ دوم به پاسخ آنان آن است که در دوم خرداد هفتاد و شش که با پیروزی مطلق جبهه دوم خرداد مواجه بودیم چگونه مردم توسعه نیافته به اصلاح طلبان رای دادند و پس از آن نیز مجلسی با یک اکثریت بی نظیر اصلاح طلبان تشکیل شد.

خبرنامه دانشجویان ایران: سیدمرتضی موسوی نژاد// با گذشت زمان و روزهای بعد از برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و انتخابات مجلس خبرگان رهبری، التهابات سیاسی ناشی از آن، آرام شده است و تحلیل های گوناگون نیز ناشی از نتایج متفاوت تهران و شهرستان نیز ارائه شده است. یکی از مواردی که به شدت مورد تاکید رسانه های بیگانه و البته کنشگران سیاسی اصلاح طلب داخلی قرار می گیرد، میزان تاثیر رئیس دولت اصلاحات در انتخابات گذشته بود.

رئیس دولت اصلاحات به مدد شبکه های اجتماعی به خصوص شبکه ی تلگرام با وجود ممنوع التصویر بودن به حمایت از لیست امید و حامیان دولت پرداخت که بسیاری از فعالین اصلاح طلب به نقش این حمایت در پیروزی اصلاح طلبان پرداختند و محدودیت های قانونی موجود، برای رئیس دولت اصلاحات را باعث محبوبیت بیش از پیش او دانستند.

در وهله‌ی اول باید به این موضوع پرداخت که برای اولین بار در دوران دولت های چهار رئیس جمهور گذشته بود که در دوره ی اول آن رئیس جمهور پیروزی قاطعی برای حامیان دولت در انتخابات مجلس شورای اسلامی حاصل نشد و تنها پیروزی لیست امید و حامیان دولت در برخی از کلان شهرها و به خصوص تهران مورد اشاره ی اصلاح طلبان برای تاکید بر میزان تاثیرگذاری رئیس دولت اصلاحات است.

در وهله‌ی دوم باید بررسی کرد که این پیروزی محدود حاصل چه مولفه های گوناگون می باشد و میزان تاثیر مولفه ای به نام رئیس دولت اصلاحات در این پیروزی ها چقدر است؟

بیش از همه به اجماع دولت و اصلاح طلبان باید به عنوان عامل اصیل در پیروزی آنان تاکید داشت که باعث این اجماع، اتحاد هاشمی، روحانی، سیدحسن خمینی و رئیس دولت اصلاحات است.

اما نقش منحصر به فرد وی در انتخابات که مورد تاکید حتی علی مطهری نیز در برنامه ی گفتگوی ویژه ی خبری قرار گرفت، کلیپ چند دقیقه ای او در حمایت از این لیست می باشد. در این مورد ذکر چند نکته در همین انتخابات و انتخابات های گذشته و البته برخی کنش های اجتماعی مردم نسبت به مواضع رئیس بنیاد باران می تواند راهگشا باشد.

اول از همه چرا تصاویر ویدئوئی چند دقیقه ای وی برای کل کشور تاثیرگذار نبود و چرا این طیف تمام کرسی های مجلس را نتوانستند از آن خود کنند. در این موضوع نیز که دو پاسخ مطرح شده است. پاسخ طیف اول که مربوط به حامیان رئیس دولت اصلاحات است، اشاره به عدم توسعه یافتگی در شهرهای کوچک دارد. در این مورد نیز باید سوال کرد که نتایج انتخابات تبریز و مشهد یا حتی اصفهان را چگونه توجیه می کنند؟ چرا در این سه شهر نتیجه‌ی انتخابات یا با شکست مطلق اصلاح طلبان یا با سهمیه بندی در کرسی های مجلس بین اصلاح طلبان و اصولگرایان توسط مردم مواجه شدیم؟

پاسخ دوم به پاسخ آنان آن است که در دوم خرداد هفتاد و شش که با پیروزی مطلق جبهه دوم خرداد مواجه بودیم چگونه مردم توسعه نیافته به اصلاح طلبان رای دادند و پس از آن نیز مجلسی با یک اکثریت بی نظیر اصلاح طلبان تشکیل شد.

اما به نظر می رسد که پاسخ اصلی به این سوال که چرا کلیپ چند دقیقه ای وی در شهرستان ها موفقیت آمیز نبوده این است که اصولا عامل اصلی پیروزی اصلاح طلبان و حامیان دولت این کلیپ نبود و عوامل دیگری دخیل بود که بیان آن در حوصله ی این فرصت نمی گنجد.

نکته ی دوم این است که چرا حمایت وی در سنوات گذشته همچون انتخابات دهمین دوره ی ریاست جمهوری و یا هشتمین دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی که با شکست سنگین اصلاح طلبان همراه بود، موثر نیفتاد؟ قابل ذکر است که در آن دوره ی انتخابات مجلس شورای اسلامی، لیست اصلاح طلبان با نام «یاران خاتمی» وارد عرصه ی انتخابات شد.

سومین یادآوری نیز مربوط به حذف یارانه هاست که کل تیم رسانه ای رئیس دولت اصلاحات پیام او را برای همراهی مردم برای عدم ثبت نام برای درخواست یارانه در دولت یازدهم انتشار دادند که با ثبت نام دوباره ی ۹۶ درصد مردم بار دیگر عدم تاثیرگذاری وی در وقایع اجتماعی ثابت شد

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
اسلامی:‌ تعداد نیروگاه‌های اتمی افزایش می‌یا‌بد
افزایش کرایه‌ها بیش از ۴۵ درصد تخلف است
آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی سال تحصیلی جدید از فردا
مهلت دریافت کارت کنکور فردا به پایان می‌رسد
آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می‌شود؟
سرلشکر باقری: همه سناریوها را بررسی می‌کنیم
فیلم آتش‌سوزی در یکی از کارخانه‌های قم +فیلم
سرانجام دختر فوت شده در مترو تجریش +فیلم
بازنمایی سروده رهبر انقلاب در تابلوی نقاش مطرح کشور +عکس
پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
اینفوگرافیک/آمار داوطلبان نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
با تخلفات کنکوری و مجازات های آن آشنا شوید +فیلم
پذیرش دانشجوی دکتری به شیوه استادمحور برای اولین بار کلید خورد
جزییات حادثه حریق در انبار دارویی بیمارستان امام حسین (ع) تهران
آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
نبرد بزرگ دو کشتی‌گیر ایرانی با هم در خارج از کشور
خبر خوش آسیایی برای هواداران پرسپولیس
افشاگری خبرنگار بی‌بی‌سی درباره اسرائیل +فیلم
سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top