تاریخ انتشار: جمعه 1395/02/10 - 22:43
کد خبر: 198427

یاسین قاسمی

آقای آخوندی، پوپولیست‌ها از ناشی‌ها بهترند!

آقای آخوندی، پوپولیست‌ها از ناشی‌ها بهترند!

وقتی به آمارهای کمبود مسکن در سال 1385 بنابر سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران نگاهی می‌اندازیم، موجودی مسکن کشور 15،850،000واحد در مقابل 17،350،000خانوار بوده ؛ یعنی حدود 1،500،000واحد کسری واحد مسکونی در کشور داریم!

خبرنامه دانشجویان ایران: یاسین قاسمی// اصولا نقد به فرد، سازمان، جریان و یا حتی به یک دولت امری پسندیده و نتیجه‌بخش می‌باشد ؛ اما بعضی اوقات عده‌ای انتقاداتی را فقط برای تخریب یک دولت وارد می‌کنند آن هم بخاطر اینکه نمی‌توانند در جامعه تاثیرگذار باشند و توانایی آن را ندارند که طرح جدیدی را در کشور پیاده‌سازی کنند.

نمونه بارز نقد تخریبی همین اظهارنظرهای جناب آخوندی وزیر راه که می‌گوید: "مسکن مهر، پوپولیستی است!" حال بماند که وظیفه قانونی وزارت راه در خانه‌دار کردن اقشار آسیب‌پذیر جامعه، در سه سال گذشته از عمر دولت تدبیر روی زمین مانده! همچنین در بحث بازنگری طرح جامع مسکن و به روزرسانی آمارها، بیش از 700میلیون تومان برای این وزارتخانه آب خورد!

نقد زمانی اثرگذار است که شما یک راهکار جدید و بهتری ارائه بدهی تا در اجرای کار پیشرفتی مشاهده شود ؛ نه آن که فقط انتقاد از وضع موجود باشد! اما آقای آخوندی فقط  طرح مسکن مهر را امری پوپولیستی می‌داند و البته خود نیز آگاه است که چون طرح جدیدی در دستور کار وزارتخانه نیست مجبور به فرافکنی است تا اذهان عمومی مردم را به سال‌های پیش سوق دهد که هر آنچه دولت احمدی‌نژاد کرد، کاری عوام‌فریبانه بود!

البته از انصاف به دور است که نگوییم وزارتخانه‌های تعاون و راه از ابتدای آغاز به کار دولت یازدهم تاکنون همواره از اجرای "طرح مسکن اجتماعی" (شما بخوانید همان طرح مسکن مهر) تاکید کرده‌اند، طرحی که قرار است در قالب آن سالانه حدود 125 هزار مسکن ساخته و به واجدان شرایط واگذار شود ؛ طرحی که هنوز فقط درباره آن "حرف" زده می‌شود!

بیان چند نکته درمورد طرح "مسکن مهر" خالی از لطف نیست:
*مبنای عملکردی دولت نهم و دهم در مسکن مهر این بود که زمین به صورت رایگان در اختیار مردم قرار بگیرد و دستگا‌های مختلف در ساخت مسکن برای آحاد مردم جامعه دخیل بشوند که این اتفاق کاملا بر مبنای سخنان حضرت امام در افتتاح حساب 100 است که اولین پیام اقتصادی امام بعد از انقلاب است.

حضرت امام در پیام افتتاح حساب 100 می فرمایند:
« در این طرح به هیچ عنوان پولی در برابر خرید زمین پرداخت نشود و نیروی کار و کارگری به طور وسیع به کارافتد و دولت ... با صرفه جویی و دقت کامل خانه های ارزان قیمتی بسازند و در اختیار محرومان قرار دهند»

مساله مسکن اولین دغدغه اقتصادی خانوار است که اگر به کشورهای اروپایی و آسیای شرقی همچون ژاپن و مالزی نگاهی بیندازیم، متوجه خواهیم شد که آن‌ها اولین اقدام خود در رفع مشکلات اقتصادی را با ساخت مسکن شروع کردند.

*وقتی به آمارهای کمبود مسکن در سال 1385 بنابر سرشماری نفوس و مسکن مرکز آمار ایران نگاهی می‌اندازیم، موجودی مسکن کشور 15،850،000واحد در مقابل 17،350،000خانوار بوده ؛ یعنی حدود 1،500،000واحد کسری واحد مسکونی در کشور داریم!

می توان گفت شکاف سنگین عرضه و تقاضا به میزان 1،500،000 واحد مسکونی در سرشماری مسکن سال 1385 به مقدار زیادی نشأت گرفته از سیاستها و عملکرد کاملاً ناکارآمد عباس آخوندی در مسوولیت‌های پیشین خود در این حوزه بوده است و رجزخوانی رسانه ای ایشان چیز بیشتری جز سرپوش گذاشتن به عملکر 8 ساله گذشته وی در این حوزه ندارد!

جالب‌انگیز است که آخوندی به جای آنکه از تلاشهای گذشته حمایت کند و بتواند بیشترین اعتبار را از هیات دولت و بانک مرکزی برای اتمام پروژه ها اخذ کند، خود در صف اولین مخالفان این طرح حضور پیدا کرد و گفت آنچه نباید میگفت و بعدها نیز فهمید که برای اتمام پروژه های مسکن مهر نیاز به حمایت چندین وزارتخانه و بانک دارد و کسی که متولی است اگر انتقاد کرده دیگران نمیتواند وادار به همکاری کند.

بررسی میزان تسهیلات جذب شده در 6ماهه دوم سال 92 در مقایسه با 6 ماهه دوم سال 91 به میزان 60% کاهش پیدا کرده است؛ یعنی اگر ماهانه در سال 91، 800 تا 1000 میلیارد تومان پروژه های مسکن مهر جذب منابع داشته اند، این میزان در دولت یازدهم به 350 تا 400 میلیارد تومان کاهش یافته است.

با تمام این تفاسیر، طنز ماجرا این‌جاست که جناب آخوندی در نامه ای که به آقای بت‌شکن (مدیرعامل بانک مسکن) می نویسد، از کاهش پرداخت تسهیلات اظهار تعجب میکند و بت‌شکن نیز در پاسخ نامه می نویسد : بانک مسکن مشکلی از باب پرداخت تسهیلات ندارد، پروژه ها به درصد پیشرفتی نرسیده اند که تسهیلات دریافت کنند.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top