تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/02/20 - 16:01
کد خبر: 199215

پاسخی به چالش مهم دانشجویان در جلسه امتحان؛

کدام ماشین حساب را به کدام آزمون ببریم؟!

کدام ماشین حساب را به کدام آزمون ببریم؟!

همیشه برای برگزاری آزمون‌ها قوانینی تعیین می شود که رعایت آنها در جلسه امتحان الزامی است؛ مثلا ممنوعیت آوردن تلفن همراه و وسایل اضافی مانند جزوه، برگه، کیف و مواردی از این دست که ممنوع است اما ماشین‌حساب در این میان وضعیت مشخصی ندارد.

خبرنامه دانشجویان ایران: همیشه برای برگزاری آزمون‌ها قوانینی تعیین می‎شود که رعایت آنها در جلسه امتحان الزامی است؛ مثلا ممنوعیت آوردن تلفن همراه و وسایل اضافی مانند جزوه، برگه، کیف و مواردی از این دست که ممنوع است اما ماشین‌حساب در این میان وضعیت مشخصی ندارد.

به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ سالهای سال از زمانی که به یاد داریم، دوران مدرسه تا کنکور و دانشگاه، با چالشی مشترک روبرو بودیم؛ آن چالشی نه نمره گرفتن است نه حضور و غیاب! ماشین حساب این روزها برای بعضی از ما به نوستالژی هم ممکن است تبدیل شده باشد.

البته خیلی از کاسب‌ها و مغازه‌داران، امروز از ماشین حساب به عنوان یکی از ابزارهای اصلی استفاده می‌کنند اما ماشین حساب‌های دوران مدسه، راهنمایی، دبیرستان و بعد از آن ماشین حساب‌های مهندسی در دانشگاهها، می‌تواند یادآور خاطرات جالب و به یادماندنی برای ما باشد.

اگر خوب یادتان بیاید، در دوران مدرسه همه دانش آموزان و یا حتی برخی از امتحانات دانشگاه، این سوال را از مراقب می‌پرسیدیم که «آیا از ماشین حساب می‌توانیم استفاده کنیم یا نه؟!»

جلسات کنکور و امتحانات پایان‌ترم دانشگاهها هم این چالش را به خود می‌بینند؛ اتفاقا دانشجویان خیلی بیش از دانش‌آموزان با این چالش دست و پنجه نرم می‌کنند؛ محاسبات سخت و نفس‌گیر دروس تخصصی و پیچیده دانشگاه معمولا دانشجویان را به این وا می‌دارد که از استاد خود درخواست صدور اجازه به همراه داشتن ماشین‌‎حساب در جلسه امتحان را بکنند.

اما همیشه برای برگزاری آزمون‌ها قوانینی تعیین می‎شود که رعایت آنها در جلسه امتحان الزامی است؛ مثلا ممنوعیت آوردن تلفن همراه و وسایل اضافی مانند جزوه، برگه، کیف و مواردی از این دست که ممنوع است اما ماشین‌حساب در این میان وضعیت مشخصی ندارد.

رشته‌های فنی و مهندسی، علوم پایه و ... که غالبا نیاز به محاسبات در جلسه امتحان دارند، معلوم نیست که همیشه اجازه آوردن ماشین حساب سر آزمون را دارند یا نه! اما طبق اجازه استاد و تائید کارشناسان آموزش این موضوع مشخص می‌شود.

رشته‌های نظری نیز همانطورکه از شواهد و نام و مواد امتحانی آن مشخص است، نیازی به آوردن ماشین حساب و استفاده ندارد .

سر جلسه‌ی کنکور و آزمون تیزهوشان و مدارس نمونه‌دولتی نیز امکان استفاده از ماشین‌حساب وجود ندارد.

با این همه اما نوع ماشین حساب نیز بسیار مهم است؛ ماشین حساب‌هایی که خودشان بخشی از محاسبات پیچیده ریاضی مثل مثلثات را انجام می‌دهند، بسیار با ماشین حساب‌های ساده‌ای که دایره توانایی‌شان فقط ضرب و تقسیم ساده است متفاوتند.

جالب است بدانید که ماشین‌حساب‌هایی نیز وجود دارند که با گرفتن اطلاعات صورت مسئله، کلیه مراحل حل سوال، پاسخ نهایی و به علاوه رسم نمودار و ... را نیز انجام می‌دهند که مطمئنا در هیچ آزمونی اجازه استفاده از آنها نیست.

 

گفتنی است در هرکدام از موارد فوق اگر دانشجویان بر خلاف مقررات، با خودشان ماشین‌‎حساب به جلسه آزمون بیاورند، به منزله تقلب محسوب می‌شود.

طرح این مسئله و جزئیات آن بهانه‌ای شد تا به تفکیک، ماشین حساب‌های مجاز  و متناسب با انواع رشته‌های تحصیلی را معرفی کنیم.

رشته و کنکور هایی که معمولا مجاز به استفاده از ماشین حساب هستند:

- آزمون های کاردانی پیوسته

- آزمون دانشگاه علمی – کاربردی

- مسابقات علمی آموزشکده های فنی و حرفه ای

- مسابقات علمی هنرستانهای فنی و حرفه ای

- مسابقات علمی بچه های کارودانشی

- المپیاد سازمان سنجش

- کارشناسی ارشد فیزیک پزشکی

- رادیوبیولوژی و حفاظت پرتویی

- بهداشت محیط

- بهداشت حرفه‌ای و مهندسی پزشکی

لیست ماشین حساب های مجاز کنکور فنی و حرفه ای

دانش آموزان هنرستانی(فنی و حرفه ای و کاردانش) در جلسه کنکور مجاز به استفاده از ماشین حساب هایی هستند که از طرف سازمان سنجش اعلام شده اند.

در لیست زیر اسامی ماشین حساب های مجاز را مشاهده می‌کنید:

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
سفارش امام رضا(ع) به شیعیان از زبان حضرت عبدالعظیم
تبلیغ نافرمانی مدنی توسط رئیس جبهه اصلاحات
رهبر انقلاب: حال کارگر خوب شود حال کشور خوب می‌شود
استقلال چهارمین تیم پُرافتخار فوتبال آسیا
چند فرمانده ارشد ارتش اسراییل طی روزهای آتی استعفا می‌دهند
برنامه دولت برای ارتقای هوش مصنوعی
گل محمدی به زودی سرمربی تراکتور خواهد شد +جزئیات
حسن یزدانی به تمرین تیم ملی نیامد
تکلیف ماندن یا رفتن مدیرعامل پرسپولیس مشخص شد
توصیف اردوغان از بغداد جنجال به پا کرد +عکس
ابتکار یک کارگر برای دریافت انگشتر از رهبر انقلاب +فیلم
پخت نان کامل باید مجدداً در روستاهای کشور احیا شود/ اقدامات شورای عالی سلامت و امنیت غذایی با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد
رهبرانقلاب: امنیت شغلی کارگر از وظایف مسئولین است +فیلم
استعفای بالاترین مقام نظامی صهیونیست‌ها +فیلم
آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
مثال جالب رهبرانقلاب درمورد پیشرفت +فیلم
دستگیری ۱۸ شیاد کنکوری
AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
بیش از ۸ هزار عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
تحلیل رهبرانقلاب درباره تحریم‌های علیه ایران +فیلم
وظایف مهم مسئولین در قبال جهش تولید از نگاه رهبر انقلاب +فیلم
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top