تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/02/20 - 21:28
کد خبر: 199272

عماد افروغ: سکولاریسم هیچ‌گاه نمی‌تواند تحقق یابد

استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه سکولاریسم هیچگاه نمی‌تواند تحقق یابد، گفت: سکولاریسم نگاهی پاره پاره به سیاست و انسان دارد و اخلاق را نمی‌توان از سیاست جدا کرد و اگر این کار را کنیم اخلاق دیگری به سیاست وصل می‌شود.

خبرنامه دانشجویان ایران: استاد دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه سکولاریسم هیچگاه نمی‌تواند تحقق یابد، گفت: سکولاریسم نگاهی پاره پاره به سیاست و انسان دارد و اخلاق را نمی‌توان از سیاست جدا کرد و اگر این کار را کنیم اخلاق دیگری به سیاست وصل می‌شود.

به گزارش خبرنامه دانشجویان ایران به نقل از تسنیم، عماد افروغ عضو هیئت علمی دانشگاه در مراسم رونمایی از کتاب «گریز از ایمان گریز از عمل» از آثار استاد شهید مرتضی مطهری با بیان اینکه وقتی به آثار استاد مطهری و کتابها و سخنرانی‌های ایشان نگاه می‌کنیم با آنچه امروز در جامعه در حال رخ دادن است تفاوت عمیقی حس می‌کنیم اظهار کرد: در مسجدی که ما آن را برای عوام می‌پنداریم ایشان مباحث اینچنینی را مطرح می‌کردند و آرای مختلف را بیان و نقد می‌کردند و سپس نظر خود را می‌گفتند و فقط احساس بار جماعت نمی‌کردند اما اکنون صحبت‌های رسانه ملی جنبه عاطفی دارد. کسی مخالف بحث عاطفه و احساس نیست اما عاطفه پشتوانه عقلی می‌خواهد.

وی با بیان اینکه فلسفه نباید مخدوم باشد گفت: فلسفه خادم است و آمده است تا به مردم خدمت کند. فلسفه ابتدا زمینی بود اما بعد نمادی شد که اصالت پیدا کرد. در حالی که روزی متعلقی داشت. فلسفه محض و مباحث نظری بی‌ارتباط با سیاست و جغرافیا نیستند.

افروغ با اشاره به اینکه شهید مطهری قرآن را خادم انسان می‌داند، گفت: به نظر شهید مطهری این طرز تفکر که دین مخدوم است و تفکری متافیزیکی است، ربطی به تفکر الهی ندارد. قرآن مجید در برابر کسانی که مبنای ایمان را جهل می‌دانند بحث ضرورت نیاز بشر را مطرح می‌کند و این منطق منطقی قرآنی است.

وی افزود: دو جفا در حق بشر شده است جفای ضرورت و جفای تغییر. بحث ضرورت و نیاز را از بشر گرفتند و شالوده و اساس انسان و حقایق وجودی‌اش را نفی کردند. استاد مطهری در این مقوله خیلی به ما کمک کردند و پایه داوری را ضرورت و نیاز بشر دانستند. مکاتب فکری اگر توجهی به ضرورت دارند می‌توان آنها را بالاتر از سایر مکاتب بدانیم. امروزه مطالبی مطرح می‌شود که نسبت ذات و غایت و خدا را به خوبی مطرح کرده است.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: رئالیست‌های انتقادی که عمدتاً ماتریالیسم بوده‌اند امروزه علنا اعتراف به خدا می‌کنند و مسئله شرط الی شرط را مطرح می‌کنند که هر امکانی نیاز به یک شرط الی شرط دارد.

وی با بیان اینکه یکی از استادان حوزه مطالعات فرهنگی می‌گوید هزاره جدید هزاره ایمان و خداگرایی است اظهار کرد: سکولاریسم هیچگاه نمی‌تواند تحقق یابد زیرا یک نگاه پاره‌پاره به انسان و سیاست است. اخلاق را نمی‌توان از سیاست جدا کرد چرا که یک نوع اخلاق دیگری به سیاست وصل می‌شود. به قول ملاصدرا سیاست چه دنیه باشد و چه متوسطه باشد و چه متعالیه اخلاق هم دنیه متوسطه و متعالیه می‌شود و همه سیاست‌ها اخلاقی است و اخلاق هم مثبت و منفی دارد.

این استاد دانشگاه با اشاره به تفسیر سوره حمد امام راحل(ره) گفت: حضرت امام مغضوبین را کسانی می‌داند که اهل کثرت و دنیا هستند و ضالین کسانی که آخرت چسبیده‌اند و صراط مستقیم مخصوص کسانی است که هم به خدا و هم به خلق می‌پردازند و ملاصدرا هم درباره پیامبر اکرم می‌گوید که ایشان هم اهل خدا بود و هم اهل خلق.

وی با بیان اینکه ما گرفتار بی‌عملی شده‌ایم و عمل در علم‌مان نیست، متذکر شد: اگر علم با عمل گره نخورد علم نیست. معرفت در زمینه عمل و تعامل ارتباطی است. نظری که در آن عمل و دلالت عملی نباشد ضمانت اجرایی ندارد در جامعه ما اراده‌ای هم برای عمل نیست. در دانشگاه و حوزه در بحث عمل مشکل داریم و نوع نگاهی که ما به علم می‌کنیم بی‌توجهی به وجه عملی است.

افروغ در پایان گفت: خوشبختانه جهان امروز راه دیگری می‌رود و می‌شود نگاه بازگشت به خدا را در فضای آکادمیک کشورهای اروپایی و انگلستان نیز مشاهده کرد.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top