تاریخ انتشار: چهارشنبه 1395/02/22 - 18:41
کد خبر: 199499

در مصاحبه با دبیران چهار اتحادیه دانشجویی کشور مطرح شد؛

مشکل دولت پرداخت وام ۱۰ میلیونی نیست، مسئله عدم اولویت مشکلات جوانان است

مشکل دولت پرداخت وام ۱۰ میلیونی نیست، مسئله عدم اولویت مشکلات جوانان است

هر کسی با نگاه و دغدغه‌های خودش نسبت به مسئله وام ازدواج می‌نگرد و فکر می‌کند. برای همین هم این مسئله را از نگاه دبیران 5 اتحادیه بزرگ دانشجویی کشور مورد بررسی قرار دادیم.

خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از چالش‌های بزرگ روزهای آخر عمر مجلس نهم با دولت یازدهم، وام ازدواج 10 میلیونی است؛ اختلافی که ریشه در تامین منابع مالی این وام پر حاشیه دارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ هر کسی با نگاه و دغدغه‌های خودش نسبت به مسئله وام ازدواج می‌نگرد و فکر می‌کند. برای همین هم این مسئله را از نگاه دبیران 4 اتحادیه بزرگ دانشجویی کشور مورد بررسی قرار دادیم.

دولت طبق قانون باید شرایط را برای پرداخت وام 10 میلیونی فراهم کند. مجلس لایحه ی پیشنهادی حجت الاسلام مصباحی مقدم را در فروردین ماه سال 95 به تصویب رساند و به این ترتیب، بانک مرکزی موظف است کلیه بانک ها و موسسات اعتباری کشور را ملزم کند به اندازه سهم خود از مجموع سپرده‌های قرض‌الحسنه پس انداز و جاری در پرداخت تسهیلات قرض الحسنه مشارکت کرده و تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را در اولویت نخست پرداخت قرار دهد اما با کارشکنی و شانه خالی کردن‌های دستگاه‌های متولی دولتی این طرح قانونی به بن بست رسیده است.

دبیر دفتر تحکیم وحدت: مشکل دولت، پرداخت این وام نیست/ دولت صادقانه برخورد کند
محمدحسین قائدشرف در این باره گفت: این بحثی مهم و جزء اولویت‌های کشور است، چطور می‌شود وام 25 میلیون تومانی تصویب و اجرا می‌شود تا خودروهای بی کیفیت داخلی به فروش برسند؟!

وی افزود: این اقدام دولت در عدم پرداخت این وام غیر کارشناسی است و باید به اولویت جوانان که همان ازدواج است توجه شود که در عمل ما توجهی نمی‌بینیم.

دبیر دفتر تحکیم وحدت ادامه داد: اگر به این موضوع دقت نشود می‌تواند تبدیل به بحران برای کشور شود.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: روند عملکرد دولت نشان می‌دهد بحث و مشکل اساسی بودجه نیست چرا که برخی مدیران حقوق‌های ده‌ها میلونی و وام‌های 100 میلونی و کلان می‌گیرند!

قائدشرف همچنین خاطرنشان کرد: مشکل دولت پرداخت 10 میلیون برای ازدواج جوانان نیست، مشکل جای دیگری است؛ دولت باید صادقانه برخورد کند و با مردم رو راست باشد و طبق قانون باید شرایط را برای پرداخت فراهم کند.

دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان: سیاست اقتصادی دولت، وام 25 میلیونی خودرو برای پیرمردها و پیرزن‌هاست، نه ازدواج جوانان!
حسین زینلیان گفت: دولت تدبیر و امید متاسفانه در سیاست اقتصادی خود به پیر مردها و پیرزن‌های ایران خودرو و سایپا تسهیلات 25 میلیون تومانی برای فروش محصولات می‌دهند.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: متاسفانه برای زوج‌های جوان و فرزندان این ملت برای دریافت وام 10 میلیون تومانی پیچ و حصار و مشکل ایجاد می‌کنند!

وی افزود: این رفتار دولت در عین حالی که یک کار غیر قانونی است بی توجهی به جوانانی است که با هزار امید و آرزو چشم به گرفتن این وام دوخته‌اند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع): بانکها در این موضوع دغدغه‌ای ندارند
مسعود حسنلو گفت: مسئله موانع پیش روی ازدواج جوانان و افزایش سن ازدواج تأثیرات منفی مستقیم و غیرمستقیم در لایه‌های مختلف زندگی مردم دارد و بی‌توجهی دولت به مصوبه مجلس درباره افزایش وام ازدواج و حل یکی از این موانع تأسف‌آور است.

وی تصریح کرد: گره وام ازدواج نشان از بی‌دغدغه بودن بانک‌ها نسبت به مشکلات مردم است.

این فعال دانشجویی افزود: مدت‌زمان طولانی تخصیص وام و مبلغ کم آن از مهم‌ترین مشکلات تسهیلات ازدواج از سوی بانک‌ها بود که امید می‌رود با تمهیدات جدید این مشکلات حل شود، بااین‌حال عدم تمکین بانک‌ها به مصوبه مجلس نگران‌کننده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق(ع) تاکید کرد: درحالی‌که تخلفات بانک‌ها در اعطای وام قرض‌الحسنه و ظلم بزرگی که بانک‌ها در حق مردم می‌کنند یکی از مطالبات اصلی مردم از بانک‌هاست و تکلیف میلیاردها تومانی که حق مردم است ولی بانک‌ها از مردم دریغ کرده‌اند مشخص نیست، بی‌توجهی به مصوبه جدید مجلس باعث ناامیدی بیشتر مردم از بانک‌ها می‌شود.

حسنلو خاطرنشان کرد: وام ازدواج کمک بزرگی در حل یکی از مهم‌ترین مشکلات جوان‌هاست. گره خوردن حل این مسأله به منافع بانک‌ها نشان از بی‌دغدغه بودن بانک‌ها نسبت به مشکلات مردم است. موانعی که باعث تأخیر در ازدواج جوانان می‌شود بی‌شک آثار زیان‌بار زیادی را در پی خواهد داشت که حاکمیت باید هزینه‌های به‌مراتب بیشتری را صرف کنترل این نتایج و پیامدها کند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: دولت به جای بهبود شرایط، مسیر ازدواج را ناهموارتر می‌کند
علیرضا احمدی گفت: در حالی که بانکها منابع مورد نیاز برای تامین و پرداخت وام ازدواج 10 میلیون تومانی را دارند اما از فقدان اعتبارات سخن می‌گویند! اما اگر پول ندارند پس از کجا وام‌های قرض‌الحسنه به کارمندان خود را تامین می‌کنند؟

این فعال دانشجویی ادامه داد: افزایش هزینه‌های سرسام‌آور ازدواج در این روزها شرایط را برای تشکیل زندگی جوانان سخت کرده است؛ اما دولت با اینکه از نزدیک، مشکلات مردم را می‌بیند، این موضوع را سیاسی عنوان می‌کند، غافل از اینکه نتیجه این نگاه فقط تخریب و سخت‌تر شدن کار است.

وی با تاکید بر عمق این طرح، خاطرنشان کرد: نمایندگان چندین دوره از مجلس شورای اسلامی به همراه بسیاری از تیم‌های تحقیقاتی اقتصادی دانشجویی روی این طرح کار کردند و نباید به راحتی از کنار آن گذشت.

احمدی در پایان ابراز عقیده کرد: در روزهایی که وام 3 میلیونی ازدواج، دردی از نسل جوان دوا نمی‌کند، مخالفت دولت با وام 10 میلیونی نتیجه‌ای جز ناهموارتر کردن مسیر پر فراز و نشیب ازدواج نخواهد داشت.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top