تاریخ انتشار: شنبه 1395/02/25 - 12:13
کد خبر: 199677

در تماس با «خبرنامه دانشجویان ایران» مطرح شد؛

پای درد و دل جوانان درباره وام 10 میلیون تومانی/ سرنوشت زندگی جوانان چه می‌شود؟

پای درد و دل جوانان درباره وام 10 میلیون تومانی/ سرنوشت زندگی جوانان چه می‌شود؟

زوج‌های جوانی که در آستانه ازدواج هستند این سوال به ذهنشان می‌رسد که بانکها چگونه وام های 25 میلون تومانی برای خرید خودرو به متقاضیان می‌دهند اما پرداخت مبلغی به مراتب کمتر از 25 میلون تومان توسط بانک مرکزی وتو می‌شود!

خبرنامه دانشجویان ایران: در ابتدای سال 95 مجلس شورای اسلامی مصوبه‌ای را به قانون تبدیل کرد که جاداشت مصوبات این چنینی برای هموار کردن مسیر پر از مانع ازدواج زودتر از این حرف‌ها به مسنه ظهور بنشیند. هرچند بعد از تصویب این طرح و لازم الاجرا شدنش، ناهماهنگی و کارشکنی مسئولان دولتی نظیر بانک مرکزی بیشتر به چشم می‌خورد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ناهماهنگی مسئولان دولتی در اجرا قانون جدیدالتصویب مجلس در خصوص وام 10 میلیون تومانی ازدواج و سرباز زدن بانکها از پرداخت آن، در شرایطی صورت می‌گیرد که حتی اگر توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در سهل الوصول کردن این مسیر نبود نیز تبعات ناهمواری‌ها و موانع مسیر این موهبت الهی، همه را نگران کرده و آینده نامعلومی را برای فرهنگ و آئین ترسیم کرده است.

پیش ازین وام ازدواج معادل 3 میلیون تومان برای هر یک از زوجین بود که وصول همین مقدار اندک هم مسیر صعب العبوری داشت و موانع زیادی بر سر راه زوج‌های جوان به وجود آورده بود.

امسال اما علی رغم اینکه سقف وام ازدواج بر روی کاغذ به 10 میلیون تومان رسیده است، این طرح نه وجهه ی قانونی گرفته است  و نه از سوی نمایندگان پیگیری می‌شود! انگار نه انگار که مصوبه‌ای بوده و قانونی تصویب شده است! دولت نیز این طرح را مسکوت گذاشته و جوانانی که مانده‌اند روی کدام مبلغ برنامه‌ریزی کنند برای ازدواج!

زوج‌های جوانی که در آستانه ازدواج هستند این سوال به ذهنشان می‌رسد که بانکها چگونه وام های 25 میلون تومانی برای خرید خودرو به متقاضیان می‌دهند اما پرداخت مبلغی به مراتب کمتر از 25 میلون تومان توسط بانک مرکزی وتو می‌شود!

گزارشات و اخبار پی‌درپی اجرایی شدن یا نشدن این طرح مسکوت در سراسر جامعه با واکنش‌هایی مواجه شده است؛ واکنش‌هایی از جنس مردم و مستحقین حقیقی وام ازدواج که طی تماس و پیگیری‌های متعدد، نظریاتی را برای «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ارسال کرده اند که اهمیت این موضوع را دو چندان کرده است.  

در ادامه صرفا نظرات و مواضع تعدادی از دنبال کنندگان این طرح را منتشر می‌کنیم:

رعنا 28 ساله از تهران
من و نامزدم سه ساله داریم کار میکنیم، پول جمع کنیم بتونیم زندگی رو شروع کنیم ولی با حقوق ماهی هشتصد تومن انصافا چقدر میشه جمع کرد. هرچی جمع میکنیم پایان سال اجاره خونه میره بالاتر و ماهمچنان مستاصل موندیم. برای یه وام هم که کلی ضامن و انتظار کشیدن، چه بکنیم اخه ما، هیچکس نیست به داد ما برسه، ما جوانها چه بکنیم از دست این دولتمردان که فقط به فکر جیب خودشون هستن.

اکبر 25 ساله از بوشهر
این دولت اصلا به فکر جوانان که در شرایط ازدواج هستند نیست. این وام 10 میلیونی میتواند خیلی از مشکلات زوجین رو حل کند. دولت فکر جوانان کشور نیست، فقط فکر و ذکرش برجام و پسابرجام بوده!

احمد 24 ساله از خراسان شمالی
دولت باید بدونه ما در جریان همه امور هستیم و ساده از حقوق پایمال شده مون نمیگذریم. قدرت ما جوان ها بیشتر از حرف زدن هست.

کاظم 28 ساله از آبادان
من شهریور سال 94 عقد کردم. شغلم هم آزاده و با این تورم و مخارج زندگی تا الان نتونستم ازدواج کنم. از طرف خانواده پدر زنم هم مدام مورد سرزنش قرار میگیرم، خیلی بهم فشار اومده چون نمیتونم دست زنم بگیرم بریم سرخونه زندگیمون... الان ۸ ماه هست که در بانک کشاورزی اقدام به وام ازدواج کردم ولی تا الان نه پاسخی از بانک دریافت کردم و نه وامـــــی! وقتی شنیدم وام ازدواج را به 10 میلیون ارتقا دادن خیلی امیدوار شدم...من از مسئولین خواهش میکنم که هرچه زودتر اجرا بشه تا ما جوانان حداقل بتونیم با این پول زندگیمون شروع کنیم.

میثم 27 ساله از زنجان
من چندبار زنگ زدم با مسئول اعتبارات بانک مرکزی که یه خانومی بود حرف زدم. راسیتش طرز حرف زدنش خیلی بد بود که بانک ها پول ندارن، بدبختن، شما اگه لنگه 10 تومنی ازدواج نکن!

سعید 22 ساله از میانه
بنده با هزار زحمت مرداد 94 عقد کردم تا الان هم 4 تا بانک عوض کردم ولی روسای بانک ها اصلا جواب ندادن. واقعا ظلم میکنند. خودشون میگن برید دنبال فساد ولی ازدواج نکنید. لطفا اطلاع رسانی کنید.

محمد 28 ساله از گچساران
باید تا جایی که توان داریم کاری کنیم که این وام ازدواج به اجرا برسه. آخه کی فکر ماست جز خودمون. از دوستانی که در این امر فعالیت میکنن بسیار تشکر و قدردانی دارم منم 1 ساله همینطور منتظر وام هستم.

مجید 30 ساله از زرین دشت
برای وام ازدواج یک یا دو سال میذارن تو نوبت، یا بودجه نیست، یا سیستم خرابه ولی برای بعضی کارا که واجب نیست همه چیز براهه. این حسابهای قرض الحسنه اگه قرارباشه برای مشکلات مردم بکار نیاد و به صورت وام درخدمت خود بانکها باشه فایدش چیه؟ برای خودشون خوب شده بدون دردسر و ضامن و کاغذبازی برا خودشون سرمایه گذاری میکنن بواسطه همین وامها. بانکیها فقط به فکر خودشونن.

رضا 31 ساله از اراک
 یکی از بهانه های بانکها حتی برای وام سه میلیونی این بوده که ضامن کارمند حتما باید اهل همان شهر باشد و از همان بانکی که قرار است وام بدهد حقوق بگیرد و دیگر اینکه وامها ضمانت کارمندی را که خارج از استان خود باشند نمیپذیرند و اینگونه موانع تراشی میکنند. لطف کنید این مراتب را نشر دهید تا بهانه هایی از این دست برطرف شود.

یک زوج از ملایر
سلام کاش میشد مسئولین بیشتر به فکر ازدواج باشن تا ما زودتر بتونیم بریم سر خونه زندگیمون. وقتی یک گاز  یک میلیون و نیمه و یک یخچال سه میلیونه تا چند سال باید صبر کرد که بتونیم وسیله بخریم بریم سر خونه زندگیمون با این وام سه میلیونی. آقازاده ها از ما بد بخت بیچاره ها خبر ندارن.

شهرام از ارومیه
من تازه نامزد کردم واقعا به این وام ده میلیون تومانی نیاز دارم تا بتونم زندگی مشترکم رو شروع کنم تورو خدا به فکر ما جوان ها باشید

احمدی 30 ساله از خرم آباد
مردم اگه همت کنند و از دولت بخواهند، دولت بانک ها رو موظف به پرداخت وام ازدواج میکند. ان شاالله که این وام به جوانها داده شده و مشکلات سر راه زوجها برای تهیه مقدمات ازدواج رفع گردد.

فاطمه 22 ساله از تهران
من شهریور ٩٤ عقد کردم ولی به دلیل نداشتن ضامن نتونستم وام ازدواج خودم و تا به امروز بگیرم. چون من و شوهرم هر دو پدر نداشتیم و وضعیت مالی ضعیفی داشتیم با کلی ارزو حتی نتونستیم عروسی بگیریم. حالا هم امیدمون به این وام ازدواجه که حداقل برای خودمون بتونیم یه خونه بگیریم و بریم سر خونه زندگی خودمون . من تا چند ماه دیگه مهلت وامم تموم میشه .اخه مسئولین فکری به حال ما بکنن خواهشن. من  نمیدونم باید چه کرد واقعا ظلمه. یک سری با پول های کلون و میلیونی عروسی و خانه و جهیزیه میگیرن یک سری مثل ما جوونایی که واقعا مشکل داریم با هزار تا حسرت زندگی رو سر میکنیم.

مرضیه 22 ساله از اراک
والا من 3 ماهه در بانک ملی اراک ثبت نام کردم هنوز بانک ها پاسخگو نیستد

حسین 31 ساله از تهران
چرا وام ازدواج 10میلیونی را نهایی نمیکنند که ما جوان ها ازدواج کنیم؟ حداقل با این وام ازدواج 10 میلیونی کارگشایی برای شروع زندگی هست. اگرم تا الان ازدواج نکردم بخاطره گرانی و تورم بوده. مگر من کارگر ساده چقدر حقوق میگیرم که بخوام با وام 3 میلیونی ازدواج کنم؟ حداقل با وام 10 میلیونی پول یه خونه 30متری تو منطقه 15 میتونم واسه شروع زندگی جور کنم. بعد دولت میگه چرا آماره ازدواج اومده پایین. خواهشا مسئولین رسیدگی کنن و فکری واسه ما جوان ها و کسایی که نامزد و عقد هستن بکنند.

و این ها فقط تعدادی از صدها پیام دریافتی است که از طرف جوانانی ارسال شده است که به دنبال احقاق حقوق قانونی و مشروع خوشون هستند ما پیگیر این اولویت قانونی جوانان هستیم.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات
جریمه سنگین ۴سلبریتی زن در عربستان
روشی دائمی برای خلاصی از ورود حشرات
علائم ایمنی چقدر ضروری است؟
خرید عسل؛ فرق تقلبی و اصلی را به سرعت متوجه شوید!
آیا رای دادگاه تجدید نظر قابل اعتراض است؟ شکستن رای در تجدید نظر امکان دارد؟
آیت‌الله خامنه‌ای: سعدی یکی از پایه‌های بنای استوار ادب پارسی است
اردن: نتانیاهو تنها کسی است که از تنش‌ها در منطقه سود می‌برد
با این وضعیت استقلال قید قهرمانی را بزند
خضریان: نباید فرصت میدان‌داری به افراد لابی‌باز در مجلس دوازدهم داده شود
شبکه ۱۲ تلویزیون اسرائیل: ایرانی‌ها، ما را مسخره‌ می‌کنند
پرسپولیس رکورد لیگ را شکست
چرا اسماعیلی‌فر آن حرکت را انجام داد؟
خانم بازیگر کارگردان شد و جایزه بین‌المللی گرفت
۳دستور ضربتی رئیسی برای کمک به مردم سیستان و بلوچستان
آمریکا و تجاوز به حق وتو !
برای جلوگیری از بستری‌های بی دلیل بیماران چه باید کرد؟
روایتی تکان‌دهنده از اوضاع وخیم اسرای اهل غزه
نظریه‌پرداز برجسته آمریکایی: اسرائیل از حمله ایران شوکه شد
کدام مراکز مجاز به ارائه خدمات زالو درمانی هستند؟
واکنش سفارت ایران در لندن به اتهامات بی دلیل به سپاه
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top