تاریخ انتشار: یکشنبه 1395/02/26 - 10:37
کد خبر: 199750

با تجمع و تحصن در فاصله 300 کیلومتری دو دانشگاه صورت گرفت؛

عزم جدی دانشجویان برای حل مشکلات صنفی در هفته‌های پایانی ترم «بهاره» +تصاویر

عزم جدی دانشجویان برای حل مشکلات صنفی در هفته‌های پایانی ترم «بهاره» +تصاویر

چند روز دیگر به پایان ترم «بهاره» باقی نمانده است، اما این مسئله باعث نشده است دانشجویان دست از مطالبات صنفی و آموزشی خود بردارند. دو دانشگاه زنجان و سهند تبریز که در فاصله 300 کیلومتری از هم قرار دارند، شاهد اعتراضات صنفی بودند؛ دانشگاه سهند تبریز شاهد اعتصاب دانشجویان در اعتراض به وضعیت نامناسب غذای سلف این دانشگاه بود.

خبرنامه دانشجویان ایران: چند روز دیگر به پایان ترم «بهاره» باقی نمانده است، اما این مسئله باعث نشده است دانشجویان دست از مطالبات صنفی و آموزشی خود بردارند.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ دانشجویان غرب کشور به نظر میرسد، بیش از مناطق دیگر کشور به دنبال رفع مشکلات خود باشند.

دو دانشگاه زنجان و سهند تبریز که در فاصله 300 کیلومتری از هم قرار دارند، شاهد اعتراضات صنفی بودند؛ دانشگاه سهند تبریز شاهد اعتصاب دانشجویان در اعتراض به وضعیت نامناسب غذای سلف این دانشگاه بود.

رضا؛ یکی از دانشجویان در توضحیات این تجمع که از روز گذشته آغاز شده است، گفت: شروع اعتصاب حدود ساعت ۱۲:۲۰ اتفاق افتاد. زمانی که تعدادی از دانشجویان شروع به چیدن ظرف های غذا از مقابل سلف کردند بقیه دانشجویان نیز به آن ها پیوستند. جالب اینجاست چند دقیقه بیشتر طول نکشید که ظرف های غذا تا میدان وسط دانشگاه رفت. پس از اضافه شدن افراد و بیشتر شدن جمعیت ظرف غذا ها تا جلوی ساختمان آشتیانی (دفتر معاونت دانشجویی) نیز رسید.

وی گفت: سپس دانشجویان در میدان اصلی جمع شدند و شعارهای اعتراضی سردادند. بعد بیانیه ای توسط دانشجویان خوانده و خواسته های دانشجویان مطرح شد. پس‌ از آن با وجود اعتراض گسترده دانشجویان و درخواست های مکرر شورا هیچ یک از مسئولین برای پاسخگویی حاضر نشدند!

این اعتصاب کنندگان که تعدادشان به بیش از هزار نفر می‌رسید با تجمع در محوطه این دانشگاه مراتب اعتراض خود را اعلام کردند.

یکی دیگر از دانشجویان معترض در گفت‌و‌گویی با آناج با بیان اینکه چندین بار مراتب اعتراض خود را به مسئولان دانشگاه رسانده‌ایم، اظهار داشت: علی‌رغم پیگیری‌های فراوان مسئولین دانشگاه هیچ اقدامی جهت بهبود وضعیت غذاها صورت نگرفته است.

وی ادامه داد: قبل از این، دانشجویان از عدم وجود تنوع در بین غذاها انتقاد می‌کردند که در نهایت تعداد غذاها در روز به دو عدد افزایش یافت اما همچنان در کیفیت غذاها تغییری حاصل نشد.

اما دانشجویان با شعار «شب هم از این بدتره» از ادامه دار بودن اعتراضات تا زمان پاسخگویی مسئولین خبر می دادند.

در بیانیه این دانشجویان که با هدایت انجمن صنفی این دانشگاه صورت می گرفت، آمده است:‌  « زمانی که دانشگاه دانشجویی را می پذیرد، موظف است امکانات رفاهی، آموزشی و ... را برای وی فراهم کند. بی هیچ عذر و بهانه ای. غذای با کیفیت حق دانشجوست، امکانات رفاهی مناسب حق دانشجوست، تحصیل رایگان حق دانشجوست و ...

ما دانشجویان دانشگاه صنعتی سهند تبریز؛ پس از مدت ها سکوت و تحمل وضع موجود، دیگر صبرمان به سرآمده است و اعتراض خود نسبت به وضعیت بشدت اسفبار تغذیه در دانشگاهمان را با تحصن و اعتصاب غذا نشان می دهیم.

-لذا خواستار رسیدگی هرچه سریع تر به خواسته های زیر هستیم:
۱- بهبود وضعیت کیفی غذا در‌ کمترین زمان.
۲- افزایش وعده های میوه و دسر در کنار وعده غذایی.
۳- استخدام یک ناظر تغذیه متخصص به منظور نظارت روزانه بر غذای دانشگاه.
۴- ساخت و راه اندازی سلف آزاد در دانشگاه در سریع ترین زمان.
۵- حذف جریمه دریافتی برای ژتون فراموشی.

همچنین خواستار تشکیل جلسه اضطراری با حضور ریاست دانشگاه، معاونت دانشجویی و مسئول غذا به منظور رسیدگی به موارد ذکر شده هستیم. ضمنا لازم بذکر است حرکت اعتراضی ما به دور از هرگونه جناح گیری سیاسی، خشونت و اغتشاش بوده و تنها خواستار تحقق حقوقمان به طور کاملا مسالمت آمیز می باشیم. »

دانشگاه زنجان و اعتصاب شبانه
اما 300کیلومتر آن طرفتر اعتصابی با همین موضوع، در دانشگاه زنجان برگزار شد، این اعتراض دانشجویی که با حوادث پنجشنبه بعدازظهر در خوابگاه این دانشگاه آغاز شد، با تحصن شبانه روزی دانشجویان و استقرار در سلف ادامه یافت.

ماجرا چه بود؟
ساعت 14 پنجشنبه گذشته در پی عدم تحویل غذای تعدادی دانشجویان خوابگاه دانشگاه زنجان، تنها به علت تاخیر چهار دقیقه‌ای، تحصنی با حضور دو دانشجو آغاز شد و در ادامه با پیوستن تعداد دیگری از دانشجویان خوابگاه برادران، این اعتراض با حضور تعدادی دانشجوی دیگر کامل تر شد.

گفتنی است که پیش از این نیز ساعات توزیع غذا و قوانین سختگیرانه دانشگاه زنجان مورد اعتراض اکثریت دانشجویان بوده است.

بعد از انتشار خبر تحصن در سلف کوهستان(قدیم) دانشگاه زنجان و تقارن آن با زمان شام، تعداد دانشجویان مطالبه‌گر به بیش از چهل نفر رسید که با گذر زمان تعداد تحصن کنندگان نیز افزایش یافت.

به عقیده بسیاری از دانشجویان دانشگاه زنجان، سیاست‌های جدید دانشگاه نسبت به سهمیه بندی اینترنت دانشجویان و وضعیت سرویس های دانشگاه از جمله عوامل افزایش متحصنین بوده است.

کمیته اطلاع رسانی این تحصن دانشجویی اما مدعی شد: مسئولین دانشگاه از ظهر پنج شنبه پیگیر اتمام این ماجرا بودند اما نتیجه‌ای حاصل نشد و تعداد دانشجویان متحصن به حدود 70 تن رسد.

گفتنی است ریاست حراست و معاونت دانشجویی دانشگاه که از ساعت‌ها قبل پشت درب‌های سلف حضور داشتند، با موافقت و رای اکثر دانشجویان به جمع متحصنین راه یافتند. بر همین اساس صحبت ها و مذاکرات پیرامون مطالبات دانشجویان، نسبت به حذف کلی مبلغ ژتون غذا -که به ازای هر ژتون 500 تومان است- باز پرداخت مبلغ ژتون در صورت عدم دریافت وعده غذایی، افزایش ساعت پذیرایی از دانشجویان و دادن غذا بدون پذیرایی و اصلاح سیستم پخش صبحانه‌ها بود.

در نهایت نیز به دلیل نتیجه نرسیدن مذاکره با مسئولین، دانشجویان سلف خوابگاه را ترک نکرده و با خارج کردن کلیه مسئولین اعم از حراست و کارمندان، تحصن خود را با خوابیدن در سلف ادامه دادند.

به گفته دانشجویان این تحصن همچنان نیز در جریان است و بنابر تصمیم کمیته‌های متحصنین و رای دانشجویان قرار است تا زمان رسیدن به مطالبات ادامه یابد.


جلسه رأی گیری و نظر خواهی متحصنین در سلف برادران دانشگاه زنجان

 پیش از این نیز تحصن‌ها و اعتراضات دانشجویی در این دانشگاه نسبت به اهمال و موضع سست مسئولین دانشگاه از جمله در حادثه گاز گرفتگی خوابگاه دختران بوده است.

نظر دبیر دفتر تحکیم وحدت دانشگاه در این باره
این در حالی است که نوری، دبیر دفتر تحکیم وحدت این دانشگاه گفت: علی رغم اینکه ما جزء تحصن کنندگان نبودیم اما امروز هم اعتراضات ادامه دارد و رفته رفته از حجم جمعیت معترضین کاسته شده است.

این فعال دانشجویی افزود: مسئولین دانشگاه نیز با این تحصن برخورد نکرده و جلوی اعتراضات را نگرفتند.

وی درباره کم و کیف این ماجرا گفت: مسئولین از طریق شورای صنفی قول بررسی این موضوع را دادند و جالب است افرادی که تحصن کردند، به هیج عنوان تمایلی به مذاکره با مسئولین دانشگاه رو ندارند.

نوری ادامه داد: دیروز بیانه دادند که محل تجمع، سلف قدیم است که در انتهای دانشگاه قرار دارد و از دختران هم خواستند که حضور پیدا کنند تا این تجمع مختلط برگزارشود.

وی در پایان تاکید کرد: پیش تر هیچ کدام از معترضین، اعتراضی به وضع موجود علی الخصوص در امور صنفی نداشتند.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
وعده صادق ابرقدرت
بعضی القاب، صفات انحصاری صهیونیست‌هاست
لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم
واکنش امیرعبداللهیان به پاسخ ایران به حمله اسرائیل در اصفهان
دیده شدن یک قلاده پلنگ ایرانی در رودبار +فیلم
واکنش اتحادیه اروپا به حادثه اصفهان
اتحادیه اروپا دو نهاد و چهار صهیونیست را تحریم کرد
تماس مهم و فوری وزیر خارجه اردن با همتای ایرانی در نیویورک
انگیزه مهاجم کنسولگری ایران در پاریس چه بود؟
بیش از ۵۰درصد بارش سال آبی این استان در ۳ روز اتفاق افتاد
آخرین خبرها از سیل جنوب
این مار باستانی اندازه اتوبوس بوده است !
واکنش اردوغان به حادثه اصفهان
واکنش ایران به وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد
موشک های اسرائیلی قبل از رسیدن به ایران توسط پدافند هوایی ایران در این نقطه از عراق منهدم شدند
علم الهدی: آیا بی حجابی به عنوان یک فسق آشکار از یک تخلف راهنمایی و رانندگی نازل تر است؟
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top