تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/02/27 - 21:13
کد خبر: 199890

در نشست عوامل سازنده مستند «بازگشت گمورا»

روند انقلاب جنسی آمریکا در ایران +فیلم

ابعاد موج سوم انقلاب جنسی در جهان هر روز بیش از پیش نمایان می‌شود. طوفانی که در کمتر از یک قرن پیش توانست جامعه آمریکایی را درنوردد. اثرات این پدیده شوم تا چه حد در کشور ما تاثیر داشته است؟

خبرنامه دانشجویان ایران: یکی از مسائل مهمی که در رابطه با جامعه آمریکا در یک قرن پیش وجود دارد رخ دادن پروسه‌ای است که بعدها از آن به عنوان انقلاب جنسی یاد می‌کنند. پدیده‌ای که توانست در کمتر از نیم قرن باورهای موجود در جامعه آمریکای آن زمان را که در مقایسه با کشورهای غربی به ارزش‌های خانواده و مباحث اخلاقی پایبند بودند را درنوردد، به طوری که خود آمریکایی‌ها از آن تعبیر به انفجار بمب اتم می‌کنند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از نسیم، کشوری که زمانی ادعای مذهبی بودن را داشت در این روند به گونه‌ای جلو می‌رود که امروزه صنعت تولید فیلم‌های پورنو در آن از هالیوود هم پر درآمدتر است. مستند "بازگشت گمورا" به ابعاد مهم این موضوع می‌پردازد و نقش نظریه پردازان آن زمان مانند "فروید"، "برنایز" و "کنزی" را در شکل گیری انقلاب جنسی در آمریکا بیان می‌کند.

نام فیلم از یک واژه عبری برگرفته شده است در واقع «گمورا» نام همان سرزمینی است که قوم لوط در آن زندگی می‌کردند.

حجت الاسلام محمد جواد صافی(کارگردان): در نوشتن سناریو تمام توانمان را گذاشته بودیم که ربط سینما و ربط اشخاصی مثل فروید یا کنزی با یکدیگر چیست؟

مثلاً شنیده بودیم که فروید در مورد مسائل جنسی حرف‌هایی زده است ولی نمی‌دانستیم که این حرف‌هایی را که زده کجا اثر گذاشته است.

صافی ادامه داد: به نظر من حرکت کنزی یک بستری داشت و حرف‌هایی را که کنزی زده بود در یک بستری زده شده است آن اتفاقی که مردم در سال ۱۹۵۰ می‌بینند و آن خبر‌ها، اطلاعات و آمارهایی که کنزی می‌دهد و کتابی که می‌نویسد یک زمینه‌ای داشت که در آن زمینه آن کتاب خیلی منطقی بود ولی الآن اگر به ما بگویند که ما می‌خواهیم به ۸۰۰ کودک تجاوز کنیم همه می‌گویند این کار اشتباه است ولی آن زمان این اتفاق در آمریکا می‌افتد و‌‌ همان موقع هم می‌گویند ولی کسی قبول نمی‌کند.

در فیلم تیتر روزنامه‌ای با این عبارت نشان داده می‌شود که «بمب اتم منفجر می‌شود».

خودشان کنزی را به بمب اتم تشبیه می‌کنند حالا این بمب اتم یک مقدمه‌ای را باید می‌گذرانده تا مردم وقتی بمب اتم را ببینند جا نخورند و خیلی منطقی با آن کنار بیایند و قبول کنند. این مقدمه‌‌ همان فروید است و این مقدمه‌‌ همان تغییراتی است که برنایز در زندگی مردم در حال شکل دادن بوده است ولی آن‌ها فکر نمی‌کردند، یعنی آن‌ها همیشه فکر می‌کردند که این تغییراتی که برنایز دارد می‌دهد صرفاً یک حرکت تجاری و تبلیغات است.

سید کمیل حسینی(پژوهشگر اثر) گفت: تغییرات جنسیتی که در جامعه اتفاق می‌افتد اگر بخواهید درمان آن را در مؤلفه‌های جنسی پیدا کنید خیلی اوقات درمان نمی‌شود. باید بگردیم ریشه‌های این تغییرات را پیدا کنیم که این ریشه‌ها الزاماً در بحث جنسی نیست، ممکن است در علم باشد ممکن است در قدرت باشد ممکن است در فضای ثروت باشد.

حالا اگر ما خواستیم که نظام جنسی جامعه‌مان را تغییر بدهیم و به تعادل نزدیک‌تر کنیم باید متوجه طرفداران این نظامات در جامعه خودمان باشیم. یعنی اگر بخواهیم مثلاً نظام جنسی جامعه‌ عوض شود باید دقت کنیم که اخلاق کسب و کار جامعه چه شده است؟ آیا آن بازاری قدیمی که حاضر نبود از جنسیت به عنوان یک چاشنی برای فروش کالا‌هایش استفاده کند آیا الآن کارخانه‌داران ما این رفتار را دارند؟ برای اینکه بتوانند مثلاً چرخه اقتصادیشان را حل کنند از پرسنل خانم استفاده می‌کنند و هر مدل لباسی را می‌آورند بدون اینکه توجه کنند که این لباس کجا می‌خواهد پوشیده شود.

انقلاب جنسی سه شاخصه اصلی دارد  قبح‌زدایی، تقدس‌زدایی و رسمی سازی

این هم یک سبک زندگی است، یعنی از خانواده تقدس زدایی می‌شود و تجرد قبح زدایی می‌شود و این فرایند در ایران دارد اتفاق می‌افتد. رابطه جنسی پیش از ازدواج، پاک بودن و حجاب داشتن دارند تقدس زدایی یا قبح زدایی می‌شوند. در آمریکا هم همین روند‌ها اتفاق افتاده است، زمانی همین رابطه جنسی پیش از ازدواج برای آن‌ها هم مهم بود مثلاً یک زمانی برای خانم‌های آمریکایی مهم بود که قبل از ازدواج باکره باشند ولی الآن دیگر مهم نیست. حتی فیلم مستهجن هم برای آن‌ها قبح بوده است ولی الآن جشنواره پورنو دارند.

مرحله بعدی رسمی سازی است، یعنی دولت هم این را بپذیرد که مثلاً همجنس‌گرایی که یک زمانی بد و بی‌آبرویی محسوب می‌شد حالا قبح زدایی شده و قانونی‌ شده است.

گناه همه گناه هیچ کس نیست

این روند در ایران هم اتفاق می‌افتد مثلاً سقط جنین و زندگی‌های هم بالینی و... مدام فضا را تغییر می‌دهد. در ایران هم کنزی‌ها را داریم یعنی اشخاصی هستند که فضای جامعه را قبح زدایی می‌کنند. شاخص‌ترین و اصلیترین حرف کنزی این است که می‌گوید «گناه همه گناه هیچ کس نیست».

چند روز پیش تحقیقی از وزارت بهداشت که برای وزارت کشور انجام شده بود دیدم و متنش را هم دارم که خیلی راحت در آن آمده است که خود ارضایی این فوائد را هم دارد و آنقدر که قبلاً می‌گفتند بد نیست!

یعنی‌‌ همان فرآیندی که کنزی انجام داد در واقع در فضای ایران دارد اتفاق می‌افتد. یک عده آدم‌هایی پیدا می‌شوند و می‌گویند که مثلاً اگر فیلم پورنو را ببینید و همسرتان هم دوست داشته باشد بد نیست یا اینکه خودارضایی هم اگر مثلاً اعتقادی نداشته باشی و عذاب وجدان نگیری بد نیست و.... به روسپیگری رسمیت می‌بخشند برای اینکه در غیر این صورت آسیب‌هایش زیاد می‌شود!

می‌گویند اگر سقط جنین را رسمیت نبخشیم به زیرزمین‌ها می‌رود و آدم‌ها کشته می‌شوند و با یک چنین استدلال‌هایی از این موارد قبح زدایی می‌کنند. این روند در ایران هم اتفاق افتاده است یعنی ما عملاً همین روند کلی انقلاب جنسی را به نوعی که قبح زدایی و تقدس زدایی از چیزهایی که قبلاً بود و بعداً رسمیت بخشید.

حسینی ادامه داد: انقلاب جنسی کاملاً در ایران شناخته شده نیست مثلاً در شوراهای رده بالای کشور که موضوع انقلاب جنسی را ارائه کردم، همه خانم‌هایی که جنبش فمنیسم را پیگیری می‌کردند، اصلا نمی‌دانستند این انقلاب جنسی چیست..

حسینی افزود: بحث انقلاب جنسی یکی از شاخصه‌هایش فعال سازی سقط جنین است، به سمت قبح زدایی از سقط جنین می‌روند و الآن دارد همین اتفاقات می‌افتد. الآن بحث روزی که در ایران هم یک نشانه‌هایی از آن آشکار است، مثلاً فرض کنید یکی از جریانات مؤثر، جنبش همجنس‌گرا‌ها است یعنی انقلاب جنسی دگرباشی‌های جنسی.

حسینی درباره روند انقلاب جنسی در ایران گفت: مراتب آن را رفته‌ایم اما نه مثل آمریکایی‌ها، ولی بمب اتم آن شاید منفجر شده باشد شما ببینید که بچه مذهبی‌ها در ۲۸ سالگی ازدواج می‌کنند و یا در بهترین خانواده‌ها تک فرزندی وجود داشته باشد انقلاب جنسی اتفاق افتاده است.

مستند بازگشت گمورا

دانلود
 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ایران واکنش جدیدی خواهد داشت؟
پاسخ تل‌آویو به ایران به تمام معنا مسخره بود
تعطیلی پنجشنبه ها اشکالی در ارتباط با بازارهای جهانی وارد نمی کند
بازگشت دوباره به استقلال؟
تکلیف حضور گل محمدی و فرهاد مجیدی در تراکتورسازی مشخص شد
سرمربی پرسپولیس پیشنهاد جدید دریافت کرد
درحمله به پایگاه نظامی عراق شرکت نکردیم
کرایه‌های حمل و نقل عمومی افزایش یافت
نخستین واکنش آمریکا به انفجار بزرگ در پایگاه حشدالشعبی عراق
زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت مشخص شد
آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد
شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
سامانه بارشی جدید در راه کشور
ریچارد هاس: ایران می‌تواند تنگه هرمز را ببندد
روایت چتم‌هاوس از موفقیت راهبردی ایران در حمله به اسرائیل
معاریو: ایران، روز قیامت را به اسرائیل نشان داد
قتل زن میانسال به دست دختر ۱۱ ساله
یک عادت مهم برای کاهش استرس و سلامت قلب
گفت و شنود/ به تو مربوط نیست!
صفحه نخست روزنامه‌های اول اردیبهشت
خانه سست عنکبوت/ فعالان دانشجویی در خصوص پیامدهای عملیات «وعده صادق» چه می‌گویند؟
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top