تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/03/03 - 13:11
کد خبر: 200416

رئـیـس جـمـهـور‌‌‌‌، مــجــری یا قـانــون گــذار؟!

رئـیـس جـمـهـور‌‌‌‌، مــجــری یا قـانــون گــذار؟!

در همه جوامع قانون اساسی عالی‌ترین سند حقوقی یک کشور است. قانون اساسی تعریف کنندهٔ اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه، و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور، و تعیین و تضمین کنندهٔ حقوق شهروندان کشور است.

خبرنامه دانشجویان ایران: پس‏ از مقام‏ رهبری‏ رییس‏ جمهور عالیترین‏ مقام‏ رسمی‏ کشور است‏ و مسئولیت‏ اجرای‏ قانون‏ اساسی را نیز برعهده دارد.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ در همه جوامع قانون اساسی عالی‌ترین سند حقوقی یک کشور است. قانون اساسی تعریف کنندهٔ اصول سیاسی، ساختار، سلسله مراتب، جایگاه، و حدود قدرت سیاسی دولت یک کشور، و تعیین و تضمین کنندهٔ حقوق شهروندان کشور است. هیچ اقدام و عملی نباید با قانون اساسی مغایرت داشته باشد.

از این رهگذر رییس جمهور در جمهوری اسلامی ایران به عنوان شخص دوم نظام دارای وظایف و اختیاراتی است که در قانون اساسی به شکل جامع و دقیق تدوین شده است. اما هر از گاهی ما شاهد موضع گیری و رفتارهایی از سوی شخص اول دولت یازدهم  هستیم که گویا وی هم قانون گذارو ایدئولوگ  است هم مجری!

 به جهت شفافیت ماجرا به بعضی از وظایف دولت که در قانون اساسی به آن پرداخت شده است می پردازیم:

دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است همه امکانات خود را برای امور زیر به‌کار برد:

- ایجاد محیط مساعد برای رشد فضایل اخلاقی براساس ایمان وتقوا و مبارزه با کلیه مظاهر فساد و تباهی‌.
- بالابردن سطح آگاهیهای عمومی در همه زمینه‌ها با استفاده‌ صحیح از مطبوعات و رسانه‌های گروهی و وسایل دیگر.
- تقویت روح بررسی و تتبع و ابتکار در تمام زمینه‌های علمی‌،فنی‌، فرهنگی و اسلامی از طریق تاسیس مراکز تحقیق و تشویق ‌محققان‌.
- طرد کامل استعمار و جلوگیری از نفوذ اجانب‌.
- محو هرگونه استبداد و خودکامگی و انحصارطلبی‌.
- مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی‌، اقتصادی‌،اجتماعی و فرهنگی خویش‌.
- پی‌ریزی اقتصاد صحیح و عادلانه برطبق ضوابط اسلامی‌ جهت ایجاد رفاه و رفع فقر و برطرف ساختن هر نوع محرومیت در زمینه‌های تغذیه و مسکن و کار و بهداشت و تعمیم بیمه‌.
- تامین خودکفایی در علوم و فنون صنعت و کشاورزی و امورنظامی و مانند اینها.
- تنظیم سیاست خارجی کشور بر اساس معیارهای اسلام‌، تعهد برادرانه نسبت به همه مسلمانان و حمایت بی‌دریغ از مستضعفان‌ جهان‌.

و...

برخی از اصول قانون اساسی
اصل 125: امضای‏ عهدنامه‏ ها، مقاوله‏ نامه‏ ها، موافقت‏ نامه‏ ها و قراردادهای‏ دولت‏ ایران‏ با سایر دولتها و همچنین‏ امضای‏ پیمان‏ های‏ مربوط به‏ اتحادیه‏ های‏ بین‏ المللی‏ پس‏ از تصویب‏ مجلس‏ شورای‏ اسلامی‏ با رییس‏ جمهور یا نماینده‏ قانونی‏ او است‏.

اصل 134: ریاست‏ هیات‏ وزیران‏ با رییس‏ جمهور است‏ که‏ بر کار وزیران‏ نظارت‏ دارد و با اتخاذ تدابیر لازم‏ به‏ هماهنگ‏ ساختن‏ تصمیم‏ های‏ وزیران‏ و هیات‏ دولت‏ می‏ پردازد و با همکاری‏ وزیران‏، برنامه‏ و خط مشی‏ دولت‏ را تعیین‏ و قوانین‏ را اجرا می‏ کند. در موارد اختلاف‏ نظر و یا تداخل‏ در وظایف‏ قانونی‏ دستگاه‏ های‏ دولتی‏ در صورتی‏ که‏ نیاز به‏ تفسیر یا تغییر قانون‏ نداشته‏ باشد، تصمیم‏ هیات‏ وزیران‏ که‏ به‏ پیشنهاد رییس‏ جمهور اتخاذ می‏ شود لازم‏ الاجرا است‏. رییس‏ جمهور در برابر مجلس‏ مسئول‏ اقدامات‏ هیات‏ وزیران‏ است‏.

اصل 152: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر اساس نفی هرگونه سلطفه جویی و سلطه پذیری، حفظ استقلال همه جانبه و تمامیت ارضی کشور ، دفاع از حقوق همه مسلمانان و عدم تعهد در برابر قدرتهای سلطه گر و روابط صلح آمیز متقابل با دول غیرمحارب استوار است.

اصل 153: هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی و اقتصادی ، فرهنگ ، ارتش و دیگر شؤون کشور گردد ممنوع است.

و...

و این تنها برخی از وظایف رییس جمهور در قانون اساسی است.

اما پس مطالعه و آشنایی کلی با آنچه که در قانون پیرامون وظایف و حدود اختیارات رییس جمهور آمده است  است به آسیب شناسی رفتاری رییس جمهور دولت یازدهم از ابتدا تا به امروز میپردازیم.

مواظع و رفتارهای که در چاچوب اختیارات قانونی رییس جمهور یازدهم نبود اما بیان کرد!

1: مصاحبه با شبکه «ان‌بی‌سی» آمریکا: در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگاران مبنی بر دیدار احتمالی او با باراک اوباما در نیویورک گفت: دیدار با اوباما در دستور کار سفر من نیست اما هر چیزی در دنیای سیاست امکان‌پذیر است البته بسته به شرایطی که بوجود می‌آید.

2: رییس جمهور در جمع دانشجویان صنعتی شریف: آمریکایی‌ها کدخدای ده هستند، با کدخدا بستن راحت‌تر است.

3: حسن روحانی هشتم اردیبهشت ۹۴ در کسوت رییس جمهور: «باید تحریم‌ها رفع شود تا مشکل آبِ خوردن مردم حل شود.»

((حسن روحانی  ۲۴ اردیبهشت ۷۴ و در کسوت نائب رییسی مجلس پنجم در اجتماع فرماندهان بسیج وزراتخانه ها و ادارات: باید از تحریم های آمریکا خوشحال باشیم.

ما واقعا باید خوشحال باشیم که آمریکا ما را تحریم کرد، واقعا برای ما مبارک و خیر است به شرط آنکه ما واقعا متعهدانه در صحنه باشیم و به آنچه که خداوند به ما دستور داده است و وجدان و قانون به ما گفته است عمل کنیم. اسراف را کنار بگذاریم که انه لا یحب المسرفین. به این آیه قرآن عمل کنیم. آن وقت خداوند هم ما را یاری خواهد کرد و می توانیم بر همه ی مشکلات اقتصادی فائق گردیم و انشاء الله این کشور را به آن نقطه ای که مطلوب ولی عصر امام زمان ارواحنا لتراب مقدمه الفدا است برسانیم.))!

4: رییس جمهور که در جمع منتخبین شوراها در سالن اجلاس سران سخنرانی می کرد، گفت: "براساس قانون اساسی هر نماینده ای که از هر حوزه انتخابیه انتخاب می شود پس از رای آوردن، اعتبارنامه آن باید در مجلس شورای اسلامی بررسی شود و هیچ نهاد دیگری نمی تواند در آن مداخله کند. (ماجرای مینو خالقی)

5: روحانی در مراسم گرامیداشت مقام معلم که در سالن اجلاس سران برگزار شد، ‌ گفت: البته اینکه کدام زبان و چه تعداد زبان خارجی بیاموزیم هم به امکانات ما و هم به تعداد معلمین آشنای ما به زبان‌های خارجی ارتباط دارد و البته هم به خواست مردم مرتبط است. مردم خودشان باید بخواهند و دانش‌آموز هم باید خودش بخواهد و باید بتواند انتخاب کند چند زبان می‌خواهد بیاموزد. وقتی در یک مدرسه‌ای 98 درصد دانش آموزان یک زبان را انتخاب کردند و 2 درصد دیگر زبان دیگری را برگزیدند ما که نمی‌توانیم برای آن 2 درصد معلم دیگری را به کار بگیریم!

روحانی ادامه داد: امروز شما ببینید در شبه قاره هند به خاطر اینکه این جمعیت عظیم به زبان انگلیسی تقریبا مسلط هستند شما ببینید که در IT چه کارهایی انجام داده‌اند و چه شغل بزرگی را این شبه قاره به دست آورده است، ما باید زبانی را یاد دهیم که در کنارش علم، راحت‌تر به دست آید و شغل بیشتر برای نسل جوان آینده به وجود بیاورد و ارتباط اقتصادی ما را با دنیا تسهیل کند.

6: دکتر حسن روحانی در ضیافت افطار با استانداران و معاونین وزرا نکاتی را در خصوص تحلیل شرایط جامعه و تصمیمات امام حسن مجتبی(ع) بیان کرد. وی در سخنان خود شرایط امام حسن مجتبی(ع) برای پذیرش صلح را با شرایط فعلی جامعه ما مقایسه کرد.

7: سوم خردادماه 1393: همایش بیمه سلامت همگانی در روزهایی که طرح حمایت از امر به معروف و نهی از منکر تیتر یک رسانه ها شده بود حسن روحانی اینگونه واکنش نشان داد (اینقدر در زندگی مردم دخالت نکنیم، بگذاریم مردم خودشان راه بهشت را انتخاب کنند، نمی توان به زور و شلاق مردم را به بهشت برد.)

8: هفدهم آذرماه 1393: همایش ارتقا سلامت اداری روحانی که از سلامت در قدرت می گوید با نشانه هایی خاص جملاتی نه چندان آرام میگوید(باید تجمیع قدرت را از بین ببریم، با تجمیع یک قدرت در نهاد، فساد درست می شود، اگر تفنگ، پول، قدرت، روزنامه و سایت و تبلیغات در یک جا جمع شود ابوذر و سلمان هم که باشی فاسد می شوی.)

9: چهاردهم دی ماه 1393: (یکی از بخش های مهم قانون اساسی پیرامون همه پرسی از مردم است، من به عنوان مسئول اجرای قانون اساسی دلم می خواهد شرایطی فراهم شود تا به این اصل قانون عمل کنیم و یک بار هم که شده آن چیزی را که برای همه مهم است و اهمیت دارد از مردم بپرسیم.)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top