تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/03/04 - 11:47
کد خبر: 200501

تحلیل‌ها و گمانه‌هایی که دور از واقعیت بود؛

پـایـان «توهم»!

پـایـان «توهم»!

در حالی که طی روزهای گذشته و چه بسا پس از انتخابات هفتم اسفند برخی رسانه‌های مجازی و مطبوعاتی در بوق و کرنا سخن از پیروزی انتخابات هفتم اسفند و رأی مردم به جریان اصلاح طلب می دادند، اما امروز اتفاقات جور دیگری رقم خورد و نشان داد که واقعیت چیزی جدای از آن است که برخی از رسانه ها آرزوهایشان را در قالب تحلیل و یا جنگ روانی عرضه می کردند.

خبرنامه دانشجویان ایران: در حالی که طی روزهای گذشته و چه بسا پس از انتخابات هفتم اسفند برخی رسانه‌های مجازی و مطبوعاتی در بوق و کرنا سخن از پیروزی انتخابات هفتم اسفند و رأی مردم به جریان اصلاح طلب می دادند، اما امروز اتفاقات جور دیگری رقم خورد و نشان داد که واقعیت چیزی جدای از آن است که برخی از رسانه ها آرزوهایشان را در قالب تحلیل و یا جنگ روانی عرضه می کردند.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ساعاتی پیش آیت‌الله احمد جنتی، فردی که از پیش از برگزاری انتخابات هفتم اسفند با هجمه رسانه های بیگانه و بعضاً داخلی مورد تخریب قرار گرفته بود، با اقتدار و رأی بالای خبرگان ملت بر کرسی ریاست این نهاد مهم نظام تکیه زد و کاندیدایی که طیف هاشمی رفسنجانی و اصلاح طلبان تلاش داشتند وی را علی رغم میلی باطنی اش به عنوان گزینه ریاست خبرگان مطرح نمایند، تنها 21 رأی از 86 رأی ماخوذه را به خود اختصاص داد تا بار دیگر تفکر متوهمانه پیروزی یاران هاشمی در انتخابات خبرگان نقش برآب شود.

 اهمیت مضاعف ریاست آیت‌الله جنتی آنجاست که تیم هاشمی اساساً اصلی‌ترین برنامه خود در انتخابات اخیر را حذف کامل آیت‌الله جنتی از مجلس خبرگان قرار داده بود، با این حال وی علاوه بر حضور در خبرگان، توانست در رأس این مجلس نیز حضور یابد.

امروز و با انتخاب آیت‌الله جنتی مشخص شد که مردم به کاندیداهایی رای داده اند که با افکار و مشی هاشمی‌رفسنجانی میانه خوبی ندارند و نهایتاً آن کسی را به ریاست خبرگان برگزیدند که BBC و برخی جریان‌های داخلی برای رأی نیاوردن آنها تلاش بسیاری کرده بودند. امروز برای BBC و جریان‌هایی که «متوهمانه» از پیروزی در انتخابات سخن می گفتند روز سختی خواهد بود، زیرا باید به خود بقبولانند که تمام راهبردهایشان در دریای سیاست به گِل نشسته است.

اما بررسی برخی روزنامه هایی که امروز و همزمان با برگزاری اجلاسیه خبرگان رهبری منتشر شدند در جای خود جالب توجه است:

روزنامه آرمان، امروز تیتر یک خود را به انتخابات ریاست مجلس خبرگان اختصاص داده بود و حتی برای پیشبرد جنگ روانی خود به نقل قولی از آیت الله نورمفیدی نیز مبنی بر کناره گیری کاندیداها به نفع آیت الله امینی متوسل شده بود که غیرواقع بودن ادعای این روزنامه خیلی زود و در حالیکه هنوز این روزنامه بر روی گیشه های فروش قرار دارد نقش بر آب شد.

روزنامه شرق نیز امروز در تیتر یک خود تحت عنوان محتمل ترین گزینه ریاست مجلس خبرگان در حالی مدعی شد که گمانه زنی ها حکایت از انتخاب آیت الله امینی برای ریاست خبرگان دارد که مشخص نیست با استناد به چه اخباری اینچنین از تمام ابزار جنگ روانی برای تأثیر بر خبرگان ملت بهره جسته است؟

نکته جالبتر اینکه روزنامه شرق در تحلیل انتخاب ریاست خبرگان ضمن آنکه مدعی شده که شانس معرفی آیت‌الله ابراهیم امینی رو به افزایش است، در خصوص تنها پارامتری که در مورد کاهش این شانس مطرح کرده می نویسد: مگر اینکه هاشمی‌رفسنجانی در دقیقه ٩٠ بخواهد تصمیم دیگری بگیرد و خود را در مقام نامزدی ریاست قرار دهد!

این تحلیل دور از واقعیت روزنامه شرق برای ایجاد جنگ روانی در حالیست که برای همگان طی روزهای گذشته مشخص شده است که هاشمی رفسنجانی توان کسب رأی لازم برای نشستن بر کرسی خبرگان رهبری را دارا نیست و از همین جهت تلاش کرده تا با طرح آیت الله امینی، مانعی برای رقبای سیاسیش ایجاد کند.

نکته جالبتر اینکه روزنامه مذکور در خصوص کرسی نایب رئیسی مجلس خبرگان نیز در تحلیلی دور از واقع سخن از نشستن اکبر هاشمی رفسنجانی بر آن در صورتی که نخواهد رئیس مجلس خبرگان شود به میان آورده است!

 صفحه اول روزنامه‌های سه شنبه

چرا هاشمی خود را به «آیت‌الله امینی» نزدیک کرد؟
رسانه‌های اپوزیسیون به همراه بعضی از رسانه‌های داخلی، پس از برگزاری انتخابات خبرگان و با این استدلال که 15 نفر از 16 نفر حاضر در لیست مورد حمایت هاشمی در تهران، به مجلس خبرگان راه یافته اند، نتیجه انتخابات در کل کشور را «پیروزی بزرگ» برای هاشمی تلقی کردند. قطعا هیچ کس به اندازه خود هاشمی رفسنجانی به این موضوع که آنها فقط در تهران به پیروزی رسیده اند و در کل شکست خورده‌اند واقف نبود و شاید در خلوت‌هایش از تعاریف و چاپلوسی‌های روزنامه‌ها و رسانه‌های همسویش درباره پیروزی‌های انتخاباتی به خنده آمده باشد. هاشمی امروز درست تشخیص داده بود که اگر کاندیدای ریاست خبرگان بشود جز شکست و تحقیر چیزی عایدش نخواهد شد و از این رو قصد داشت به طور «نیابتی» کاندیدا شود تا اولا طعم تلخ شکست را کمتر حس کند و در ثانی بتواند به عمر سیاسی خود ادامه دهد. هاشمی رفسنجانی از کاندیداتوری آیت الله امینی حمایت کرد و در روزهای اخیر رسانه های منسوب به هاشمی، افکار و منش و مشی آیت الله امینی را به هاشمی رفسنجانی نزدیک خواندند (بخوانید «نزدیک کردند»). اما سوابق و پیشینه این دو هرگز با هم قابل مقایسه نیست و اصلا بعید نیست که هاشمی رفسنجانی، آیت الله امینی را هزینه و قربانی سیاست های خود کرده باشد.

به نظر می رسد اقدامات روزهای اخیر جریان اصلاح طلب با توجه به نزدیک شدن برگزاری اجلاسیه خبرگان و همچنین آغاز به کار مجلس یازدهم بیش از آنکه دارای رنگ و بویی از واقعیت فضای سیاسی کشور داشته باشد، برای حرکت در همان مسیر متوهمانه ای است که برای کمرنگ کردن شکست خود در انتخابات هفتم اسفند در رسانه هایشان طی روزهای پس از انتخابات دنبال می کردند و گمان داشتند که با این کار می توانند بدنه رأی خود را منسجم نمایند. اما آنچه امروز در صحنه عمل رخ داد حکایت از چیزی غیر از ادعاهای رسانه ای این جریان بود.

«خبرنامه دانشجویان ایران» برای یادآوری اقدامات رسانه ای این جریان در طول روزهای پس از انتخابات صرفاً به بازخوانی تعداد اندکی از آنها پرداخته است:

روزنامه آرمان که نزدیک‌ترین روزنامه به هاشمی رفسنجانی محسوب می‌شود، پس از اعلام نتایج انتخابات در صفحه یک خود و برخلاف رسالت حداقلی خبررسانی حرفه ای یک رسانه، عکس و نام آیت‌الله جنتی را حذف کرد و حتی حاضر نشد که حضور وی را در جمع خبرگان ملت تحمل کند.

حذف تصویر آیت الله جنتی توسط روزنامه نزدیک به هاشمی رفسنجانی (10 اسفندماه 94)

خوشحالی زائدالوصف رسانه‌های اصلاح طلب پس از اعلام نتایج انتخابات خبرگان در تهران (9 اسفند 94)

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
ورود سامانه بارشی جدید و فراگیر به کشور
آخرین وضعیت تردد در جاده های کشور
بسته‌های غذایی برای مادران دارای فرزند شیرخوار؛ اعتبار تامین شد
رسانه های ضد ایرانی از رسانه های اسرائیلی جلو زدند!
هشدار به شکارچیان؛ از این منطقه خارج شوید
خدمات رسانی به ۱۰هزار حادثه‌دیده در پی سیل و آبگرفتگی
ترافیک سنگین در جاده چالوس
ترویج فرهنگ ایثار و شهادت از طریق برنامه‌های فرهنگی
حکم قطعی محکومان پرونده کثیرالشاکی پروژه الماس مال صادر شد
اعمال محدودیت های ترافیکی راهپیمایی مردمی حمایت از اقدام سپاه
مدارس پنجشنبه و جمعه آخر هفته‌ها به خانواده‌ها اختصاص می‌یابد؟
ارتباطات استان سیستان و بلوچستان پایدار است
هوای پایتخت در وضعیت قابل قبول است
به بهانه اختلال در کار؛ گوگل کارمندان معترض به همکاری با رژیم صهیونیستی را اخراج کرد
پلمب ۱۰ مؤسسه پایان نامه فروشی در روزهای آینده
۵۰۰ هزار متقاضی طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار شدند
پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیسی
رئیسی: دولت در تامین مسکن خود را همراه جوانان می‌داند
امیرعبداللهیان: هیچ دولتی در مقابل حمله به سفارت خود ساکت نمی‌نشیند
پرسپولیس صدرنشین شد
کاپیتان پرسپولیس مصدوم شد
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top