به گزارش خبرنگار صنفی – آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ اهمیت بسیار بالای نتیجه امتحانات نهایی سوم دبیرستان و معدل آن، منوط به سالهای تاثیرش در نتیجه کنکور سراسری کارشناسی نیست.
از آنجایی که معدل مدرک تحصیلی برای ارزیابی آن به عنوان مهمترین شاخصه در نظر گرفته میشود، معدل امتحانات نهایی، نیز همین نقش را برای دیپلم از قدیمالایام ایفا میکرد و بر همین اساس نیز میشود گفت که امتحانات نهایی سال سوم متوسطه، سالهای سال است که جزو مهمترین نقاط طول دوران تحصیل هر فرد به حساب میآید.
آغاز امتحانات نهایی دبیرستانهای سراسر کشور و نزدیک شدن به زمان برگزاری کنکور سراسری بهانهای شد تا به بررسی برخی اعتراضات مبنی بر سخت شدن سوالات امتحانات نهایی در سالهای اخیر، علی الخصوص امسال بپردازیم.
شایعه طرح سوالات سخت در امتحانات نهایی سالهاست که محل اعتراض بسیاری از دانش آموزان و خانوادههای آنان است؛ بهانههای مختلفی نیز برای این مدعا مطرح شده است.
برخی معتقند که سختی سوالات برای پوشش لو رفتن احتمالی سوالات است، حال آنکه تدابیر امنیتی مطلوب در طرح، گزینش و توزیع سوالات در حوزههای امتحانی، جای هیچگونه شک و شبههای را باقی نمیگذارد.
عدهای دیگر اما دلایل سختی سوالات را افزایش تاثیر آن در کنکور سراسری میدانند و معتقدند که طرح سوالات سخت، میتواند مسیر حذف کنکور را هموارتر کند و در آینده به راحتی میشود امتحانات نهایی و دیگر پایههای متوسطه را جایگزین نتیجه کنکور سراسری کرد.
مدتی است کلیپی در اعتراض به سخت بودن سوالات امتحانات نهایی در فضای مجازی منتشر شده است که به نوعی نشان دهنده اعتراض قشر دانش آموز را به سختی این سوالات نشان میدهد.
هر چند این اعتراضات در روزهای گذشته به واسطه انتشار زیاد در فضای مجازی شدت گرفته است اما باید دید که سخت یا آسان شدن سوالات امتحانی آیا به ضرر دانش آموزانی است که دانشجویان آینده این کشورند یا به نفع؟
از طرفی نمیشود کتمان کرد که اگر سوالات امتحانی سخت میشود، تاثیر آن برای همه است، ممکن است یکسان نباشد اما اگر از نگاه رتبهبندی نگاه کنیم، تفاوت چندانی را نخواهیم دید. به عبارت دیگر، فرضیه سختتر شدن سوالات امتحانی سوم دبیرستان یا همان امتحانت نهایی، نتیجه کیفی را تغییر میدهد، نه کیفی!
دانش آموزانی که سه سال مدوام مطالعه مناسب را سرلوحه کار خود قرار دادهاند، از سد امتحانات نهایی عبور کرده و بعد از گذراندن پایه پیشدانشگاهی، آماده شرکت در بزرگترین ماراتن علمی کشور میشوند.
با این حساب دیگر خبری از مهارتهای عجیب و غریب تست زنی نیست؛ علومی که باعث کسب بازار رونق به جیب عدهای به اسم کارشناس کنکور با روشهای تست زنی عاری از هرگونه محتوای علمی، اگر هم داوطلب را به دانشگاه دلخواه میفرستاد، اما بقای وی را در آن سطح علمی تضمین نمیکرد.
با این شرایط اما امروز دیگر همه میدانند که صرفا قبولی در یک دانشگاه خوب ملاک موفقیت نیست؛ دانشجویانی که نتوانند خود را با سطح علمی دانشگاه مورد نظر تطبیق دهند، در همان سالهای اول از کورس رقابت خارج میشوند؛ پس باید از همان سالهای اولیه متوسطه، بنیه علمی خود را قوی کنند.
با این حساب دیگر جایی برای اعتراض به فرضیه سخت تر شدن سوالات امتحانات نهایی باقی نمیماند.