تاریخ انتشار: دوشنبه 1395/03/10 - 17:40
کد خبر: 201000

مرتضی باجلان

امیرکبیرِ دولتِ یازدهم کیست؟

امیرکبیرِ دولتِ یازدهم کیست؟

داستان بی توجهی به «اقتصاد مقاومتی»، هر روز ابعاد جدیدتری به خود می گیرد و با اظهارنظرهای متناقص دولتمردان، وارد فاز جدیدتری می شود. عملکرد دولت نشان می دهد، مردان اقتصادی دولت روحانی، نه تنها عزمی برای اجرای اقتصاد مقاومتی از خود نشان نمی دهند، بلکه سعی می کنند معنا و پیش زمینه های جدیدی را از این مفهوم کلیدی معرفی کنند. این بی توجهی و عدم وجود عزم جدی تا آنجا پیش رفته است که رهبر انقلاب سال 1395 را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامیدند و از دستگاه‌های اجرایی خواستند تا از پرداختن به پوسته ظاهری و مباحث تئوریک فاصله گرفته و وارد فاز اجرایی شوند.

خبرنامه دانشجویان ایران: مرتضی باجلان*// رهبر انقلاب سال ۱۳۹۵ را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامیدند و از دستگاه‌های اجرایی خواستند تا از پرداختن به پوسته ظاهری و مباحث تئوریک فاصله گرفته و وارد فاز اجرایی شوند.

داستان بی توجهی به «اقتصاد مقاومتی»، هر روز ابعاد جدیدتری به خود می گیرد و با اظهارنظرهای متناقص دولتمردان، وارد فاز جدیدتری می شود. عملکرد دولت نشان می دهد، مردان اقتصادی دولت روحانی، نه تنها عزمی برای اجرای اقتصاد مقاومتی از خود نشان نمی دهند، بلکه سعی می کنند معنا و پیش زمینه های جدیدی را از این مفهوم کلیدی معرفی کنند. این بی توجهی و عدم وجود عزم جدی تا آنجا پیش رفته است که رهبر انقلاب سال 1395 را سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامیدند و از دستگاه‌های اجرایی خواستند تا از پرداختن به پوسته ظاهری و مباحث تئوریک فاصله گرفته و وارد فاز اجرایی شوند.

حمایت از تولید داخلی؛ راز آبادانی ایران در زمان امیرکبیر
در دوره‌ی صدارت امیرکبیر شاهد کوشش فردی و تلاش برای هماهنگی جمعی برای دستیابی به صنایع جدید ایجاد شده در غرب هستیم. امیرکبیر با حمایت از تولیدات داخلی و نیز تشویق مردم به استفاده از کالاهای بومی و تأکید بر بالا بردن سطح کیفی محصولات تولیدکنندگان داخلی و همچنین تشویق آنها برای تولید کالاهایی که منحصراً در خارج از ایران تولید می‌شدند مانند سماور، بخاری و کالسکه در جهت کسب استقلال اقتصادی و رفع مشکلات کشور تلاش نمود.

در دوره‌ی امیرکبیر شخصی به نام میرزای قزوینی ضمن بررسی آسیب‌شناسانه اوضاع مملکت، راهکارهای مناسب برای حل مسائل را نیز ارائه نمود. وی ریشه‌ی تمامی مشکلات را در «ورود تولیدات خارجی و مصرف آن در ایران» می دانست. او معتقد بود که ورود تولیدات خارجی و مصرف آن افزون بر ضایع کردن صنعت بومی موجب خروج ارز از کشور و در نتیجه کاهش سرمایه‌های کشور برای ایجاد صنایع زیربنایی و مهم به منظور ساخت صنایع بنیادی در کشور و در پی آن نبود اشتغال و فقیر شدن و وابسته شدن مردم است.

حاصل زحمات صدراعظم به قدری چشم‌گیر و بارز بود که موجبات نگرانی صاحبان صنایع جدید از جمله انگلیس را فراهم کرده و باعث شد که آن‌ها برای ممانعت از ورود ایران به عرصه‌ی رقابت، از فرستادن اهل فن و فروش کارخانه به ایران خودداری کنند.

درون‌زایی و برون‌گرایی؛ از مهمترین مولفه‌های اقتصاد مقاومتی
دو مؤلفه مهم اقتصاد مقاومتی «درون‌زایی» و «برون‌گرایی» است. در «درون‌زایی» تاکید می شود که اقتصاد باید از دل ظرفیّتهای خود کشور ما و خود مردم ما بجوشد و به امکانات کشور خودمان متّکی باشد. از طرفی بر برون گرایی و تعامل با اقتصادهای جهانی مورد توجه است. بنابراین کوته فکری است که اقتصاد مقاومتی را یک اقتصاد بسته که با کشورهای دیگر رابطه ای ندارد تلقی کنیم. بنابراین اقتصاد مقاومتی «برون گرا» است و این مساله با اقتصاد «درون نگر» که در مباحث اقتصادی مطرح می شود فرق دارد و اقتصاد مقاومتی هرگز «درون نگر» نیست.

عملکرد دولت یازدهم در بحث اقتصاد مقاومتی
دولت تدبیر و امید که از زمان روی کار آمدن همواره در تئوری و عمل خود را متمایل به ارتباط با غرب نشان داده است در مقوله اقتصاد مقاومتی هم از این قاعده مستثنی نشده است و همواره با تاکید بر فاکتور «برون گرا» بودن اقتصاد مقاومتی مدعی است که رویه و مشی خود را بر اقتصاد مقاومتی مبتی کرده است. عقد قرارداد با شرکت های غربی برای حضور در ایران، تعطیلی صنایع داخلی و عدم ارائه یارانه حمایتی به صنایع داخلی و... از جمله مواردی است که بر برون گرا بودن دولت یازدهم صحه می گذارند. البته همچنان که تاکید شد «برون گرایی» هم جزئی از اقتصاد مقاومتی است اما این برون گرایی وقتی متجلی می شود که همزمان به حمایت از صنایع داخلی بپردازیم و به بهبود کیفیت محصولات داخلی بپردازیم.

برخی اظهارنظرهای مقامات دولتی درباره اقتصاد مقاومتی نشان می دهد که فصل مشترک آنها «برون گرایی» که یکی از مولفه های جزئی اقتصاد مقاومتی است و متاسفانه رنگ و بویی از حمایت از تولید داخلی ندارد و می توان گفت یک تعریف انحرافی از اقتصاد مقاومتی است. بخش از آن در جدول زیر آورده شده است.

نگاه غلط و انحرافی دولتمردان تدبیر و امید به مفهوم اقتصاد مقاومتی

محمد نهاوندیان

اقتصاد مقاومتی یعنی مسیر مشارکت و سرمایه گذاری مشترک آنچنان پیموده شود که دیگران همان گونه که ما رشد اقتصاد ایران را می خواهیم آنها هم خواهان رشد اقتصاد ایران شوند.

اسحاق جهانگیری

اقتصاد برون گرا لازمه اقتصاد مقاومتی است که بخش اعظم وظایف آن بر عهده نمایندگی های جمهوری اسلامی ایران در خارج کشور است

مسعود نیلی

اقتصاد مقاومتی براساس رویکردی برون‌گرا است و به معنای بهره برداری حداکثری از فرصت های موجود در جهان خارج به منظور پیشبرد اهداف است یعنی باید با بهره گیری از دانش فنی و سرمایه به رشد موفق در بازار دست یابیم.

علی طیب نیا

اقتصاد مقاومتی با رشد بالای اقتصادی حاصل می شود و این رشد باید درون زا و بیرون نگر باشد و این مساله در پی تعامل گسترده با جهان حاصل می شود.

محمدعلی نجفی

از سیاست های ابلاغی اقتصاد مقاومتی 12 ماده ناظر بر روابط اقتصادی خارج از کشور است و باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی از درون زایی به سمت برون گرایی حرکت کنیم.

محمدرضا نعمت زاده

اقتصاد مقاومتی یعنی از ظرفیت های دیپلماسی بوجود آمده بعد از مذاکرات به خوبی استفاده کنیم.

عباس آخوندی

برای تحقق اقتصاد مقاومتی ایران باید توان زندگی و نفس کشیدن در محیط بزرگتری را داشته باشد که با داشتن نگاه منطقه ای و سپس بین المللی و حضور در صحنه جهانی میسر شود.

بیژن زنگنه

اقتصاد مقاومتی از راه افزایش نفت و گاز به دنیا محقق می شود.

اکبر ترکان

دولت با گسترش فعالیت‌های دیپلماتیک راه افزایش مبادلات تجاری را گشود که این عین اقصاد مقاومتی است.

با توجه به چنین برداشت غلطی که عامدانه یا غیرعامدانه، تیم اقتصادی رئیس جمهور از مفهوم اقتصاد مقاومتی دارند و تنها بر برون گرایی آن تاکید دارند باید منتظر ماند و دید که چه کسی در دولت روحانی، گفتمان اصلی و دقیق اقتصاد مقاومتی را در بدنه دولت تزریق می کند و با حمایت از تولید داخلی نقش «امیرکبیر» را ایفا خواهد کرد.

* دانشجوی رشته کارآفرینی دانشگاه تهران

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
فدای یک تار موی علی (ع)
1395/03/13 - 22:44

هر بچه دبستانی هم با خواندن نظرات آقایان می فهمد که اینها با یک کلید واژه دیکته شده آمریکایی سعی در منحرف کردن اقتصاد مقاومتی دارند
تورهای مسافرتی آفری
هلاکت یک نظامی صهیونیست در شمال غزه
کمک ۲۶میلیارد دلاری آمریکا به اسراییل در ۲۰۰مین روز جنگ
اعلام آماده باش کامل در یک شهر ؛ مدارس هم تعطیل شد
تثبیت موقعیت ایران پس از عملیات وعده صادق
دکترین هسته ای ایران تغییر می کند؟
جنگ در غزه، تحصن در کلمبیا
تلویزیون اسرائیل تایید کرد؛ حمله جدید ارتش صهیونیستی در راه است
تحریم های جدید آمریکا علیه ایران؛ ۴ شخص و ۲ شرکت تحریم شدند
آگهی های عجیب و غریب در بازار تبلیغات
واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام
جمعی از کارگران فردا با رهبر معظم انقلاب دیدار می‌کنند
تمرین پرسپولیس با حضور بیرانوند برگزار شد
مسابقه آلومینیوم اراک و پرسپولیس با حضور تماشاگر برگزار می شود
چند درصد مردم ایران تلویزیون می‌بینند؟
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
ادای احترام رئیس جمهور به محمدعلی جناح «قائد اعظم»
القسام: پاسخ ایران، قواعد جدیدی در درگیری با اسرائیل ایجاد کرد
دستگیری بیش از ۱۳۳ نفر در تظاهرات دانشگاه نیویورک در حمایت از غزه
افزایش ۴۰۰ درصدی روان‌پریشی اسرائیلی‌ها پس از حمله ایران
تمهیدات حفاظتی و اجرایی برگزاری کنکور از زبان قائم مقام سازمان سنجش
تحویل واحدهای مسکونی دانشگاه صنعتی امیرکبیر تا پایان شهریور
مراسم روز جهانی مالکیت فکری برگزار می‌شود
لزوم رسیدگی مجلس به لایحه مهارت آموزی سربازان
اهدای مدرک دکترای افتخاری دانشگاه کراچی به رئیسی
دانشگاه صنعت ماشین‌سازی تاسیس می‌شود
آغاز پذیرش دانشجوی دکتری بدون آزمون در دانشگاه آزاد
محدودیت تردد در دانشگاه شریف در روزهای کنکور
شناسایی ۳۰۰ تارنمای تبلیغ فروش سوالات کنکور؛ دستگیری ۲۰ متهم
محدودیت تردد در دانشگاه صنعتی شریف اعلام شد
هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود
نخستین هم‌اندیشی اعضای هیئت علمی گروه‌های آموزشی هنر، ارتباطات و رسانه برگزار شد
هشدار دانشگاه پیام نور به متقاضیان جذب فراگیر کارشناسی ارشد
تشکیل کمیته اقتصادی برای درآمدزایی غیرشهریه‌ای دانشگاه آزاد
تنوع فرصت‌های شغلی در دومین نمایشگاه کار دانشگاه تهران
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top