تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/03/11 - 08:33
کد خبر: 201027

دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف چه غذایی می‌خورند؛

20 لیست غذای سلف دانشگاهی؛ از آبگوشت تا خوراک ماهیچه

20 لیست غذای سلف دانشگاهی؛ از آبگوشت تا خوراک ماهیچه

یکی از حقوق طبیعی دانشجویان در محیط دانشگاهی حق انتخاب غذا داشته باشد و متناسب با سلیقه و فیزیک خود، غذای مورد نظر خود را انتخاب کند. متاسفانه کیفیت نامناسب غذا، عدم رعایت استانداردهای غذایی لازم و عدم تنوع غذایی در خیلی از دانشگاه‌ها، این حق انتخاب را از دانشجویان گرفته است و این مساله سبب نارضایتی عمومی در بخش تغذیه‌ای دانشگاه‌ها شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: بدون شک فعالیت مناسب، نشاط در زندگی و سلامت جسمی با غذای مناسب مهیا می‌شود. بخصوص برای طیف دانشجو که آینده‌سازان این جامعه به شمار می‌روند و بنابراین باید با ارایه یک الگوی تغذیه ای سالم واستاندارد بتوان به این اهداف دست یافت.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ یکی از حقوق طبیعی دانشجویان در محیط دانشگاهی حق انتخاب غذا داشته باشد و متناسب با سلیقه و فیزیک خود، غذای مورد نظر خود را انتخاب کند. اما مواردی هم هست که کیفیت نامناسب غذا، عدم رعایت استانداردهای غذایی لازم و عدم تنوع غذایی باعث نارضایتی دانشجویان می شود.

تجمع، تحصن صنفی دانشجویان طی هفته های اخیر در اعتراض به کیفیت غذای سلف دانشگاه ها افزایش یافته است؛ این مسئله در حالی است که مراکز آموزشی چند سالی است که همچون ادارات به دانشجویان دو نوع غذا پیشنهاد می دهند، اما به نظر می رسد همین راهکار هم جوابگوی تعداد زیادی از دانشجویان نبوده است، و این دست مسائل حتی در آستانه امتحانات پایان ترم نیز دیده می شود.

بیانیه اعتراضی شورای صنفی دانشگاه صنعتی ارومیه درباره کیفیت غذا(اینجــا)، تجمع در اعتراض به پیدا شدن «کرم» در ظرف غذای دانشجویان دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل(اینجــا)، تحصن شبانه‌روزی دانشجویان دانشگاه زنجان در سلف دانشجویی(اینجــا) و مواردی از این دست، تازه ترین اتفاقاتی است که طی روزهای گذشته در اعتراض به کیفیت غذاهای سلف رخ داده است.

به همین بهانه و در جهت پیگیری مطالبات صنفی دانشگاهیان، خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران» به بررسی منوی تغذیه تعدادی از دانشگاه های وزارت علوم و وزارت بهداشت پرداخته است، انتشار این لیست های غذا گرچه و قطعا نمی توان درباره کیفیت آن بحثی کرد اما دانستن لیست پیشنهادی غذای دانشجویان در دانشگاه های کشور می توان جالب باشد.

منوی غذایی دانشگاه تهران

منوی غذایی دانشگاه شاهد

منوی غذایی دانشگاه امام صادق(ع)

منوی غذایی دانشگاه بوعلی سینا همدان

منوی غذایی دانشگاه تفرش

نگاهی به منوی تغذیه دانشگاه ها نشان می‌دهد متاسفانه دانشگاه های کشور و مشخصا معاونین دانشجویی دانشگاه ها برای تامین غذای دانشجویان جزیره ای و خودمختار عمل می کنند و ممکن است در دانشگاهی ناهار با دو منوی متنوع و جذاب توزیع شود و در دانشگاهی دیگر به هیچ وجه به تنوع اهمیت داده نشود و این مساله باعث بروز مسائلی خواهد شد.

یکی از مواردی که معمولا روسای دانشگاه ها از آن گلایه دارند و در جایگاه خود قابل بررسی است این است که آنها مدعی هستند بخش اعظم بودجه دانشگاه ها صرف تغذیه دانشجویان می شود و معتقدند باید یارانه تغذیه دانشگاه ها جدا از بودجه دانشگاه پرداخت شود، در غیر این صورت دانشگاه ها دچار مشکل می شوند.

منوی غذایی دانشگاه تحصیلات تکمیلی صنعتی و فناوری پیشرفته کرمان

منوی غذایی دانشگاه سمنان

نکته ای که در مورد این گزارش باید مورد توجه قرار داد آن است که گزارش حاضر تنها به تنوع غذایی پرداخته است و هرگز تنوع غذایی متضمن کیفیت بالای غذا نخواهد بود. چه بسا دانشگاهی با یک منو، تغذیه ای مناسب و در خور شان دانشجو را ارائه کند و دانشگاهی دیگر با ارائه لیستی متنوع از غذاها، به کیفیت آن بی توجه باشد. هر چند معمولا اگر دانشگاهی به تنوع اعتنا کند به کیفیت آن هم ورود پیدا خواهد کرد.

منوی غذایی دانشگاه علم و صنعت

منوی غذایی دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه

منوی غذایی دانشگاه علوم پزشکی زابل

منوی غذایی دانشگاه علوم پزشکی قزوین

منوی غذایی دانشگاه ارومیه

منوی غذایی دانشگاه علوم پزشکی کاشان

منوی غذایی دانشگاه تهران/ پردیس فارابی

«خبرنامه دانشجویان ایران» آماده دریافت و انعکاس مشکلات صنفی دانشگاه های کشور و همچنین پاسخ مسئولین دانشگاه ها در زمینه تغذیه و سایر مسائل صنفی است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
مسعود شوقی
1395/03/13 - 00:04

با سلام، گذشته از تمام مواردی که ذکر شد و متاسفانه در دانشگاهها رعایت نمی شود.چیزی که اصلا به آن پرداخته نمی شود مواد غذایی استفاده شده در غذاهای دانشگاه هاست. مگر نه اینست که دانشگاه مبدا همه ی تحولات است. پس چرا در دانشگاه های ما یک الگوی غذایی مناسب ارائه نمیشود. برای مثال گوشت گاو باید از تمامی غذاهای دانشگاهها حذف شود.گوشت مرغ حذف شود. جایگزین های مناسبی برای اینها وجود دارد از جمله می توان به گوشت گوسفند و ماهی اشاره کرد. غذاهای مورد مصرف ما سر تا پایشان ایراد است. چرا نباید ما جشنواره غذای سالم در دانشگاهها برگزار نکنیم؟
مرتضی
1395/03/16 - 23:24

بیچاره دانشگاه شاهد....
تورهای مسافرتی آفری
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
کارگر رکن جهش تولید/ حال خوب کارگر، حال خوب کشور
غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره
عملیات وعده صادق قدرت پوشالی رژیم صهیونیستی را نمایان کرد
مستشاران ایرانی از سوریه خارج شدند؟
اولین تصاویر از امضای توافقنامه امنیتی بین ایران و روسیه
دلار ریخت
ازبکستان حریف ایران شد
آیین واگذاری مالکیت تیم‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی
۳۰ کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top