تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/03/11 - 12:09
کد خبر: 201065

در برنامه رادیویی پیک بامدادی بررسی شد؛

پاسخ‌های عجیب معاون وزیر علوم به آئین‌نامه جنجالی شوراهای صنفی دانشجویان +صوت

پاسخ‌های عجیب معاون وزیر علوم به آئین‌نامه جنجالی شوراهای صنفی دانشجویان +صوت

آیین نامه بازنگری شده شورای صنفی دانشجویی هفته پیش وقتی از سوی وزارت علوم به دانشگاه ها ابلاغ شد بندی در آن حذف شده بود که به ظاهرنشان می داد این آیین نامه بسیار بیشتر از آنچه که انتظار می‌رفت بازنگری شده است.

خبرنامه دانشجویان ایران: ماجرای حذف بند "اعتقاد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و التزام عملی به ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی" (اینجــا) در آیین نامه جدید شوراهای صنفی وارد فاز تازه ای شده است. ماجرایی که پس از گذشت چندین روز از رسانه ای شدن این مسئله توسط «خبرنامه دانشجویان ایران» با سخنان عجیب و متناقض مسئولان وزارت علوم روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار صنفی - آموزشی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ برنامه رادیویی «پیک بامدادی» امروز در گزارشی به این موضوع پرداخته است: حذف بند مربوط به التزام به نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه از آئین نامه انتخابات صنفی دانشجویان اعتراض برخی انجمن‌های دانشجویی را به دنبال داشته است. محمد فرهادی وزیر علوم در این باره گفته است که این بند مورد غفلت قرار گرفته و اصلاح می‌شود، این در حالی است که صدیقی، معاون وزیرعلوم به خبر رادیو می‌گوید این بند قرار بود در شیوه‌نامه بیاید.

آیین نامه قدیمی شوراهای صنفی

آیین نامه بازنگری شده شوراهای صنفی دانشجویان هفته پیش وقتی از سوی وزارت علوم به دانشگاه ها ابلاغ شد، بندی در آن حذف شده بود که به ظاهرنشان می داد این آیین نامه بسیار بیشتر از آنچه که انتظار می‌رفت بازنگری شده است.

در این آیین نامه جدید دانشجویان برای عضویت در تشکل‌های صنفی دیگر لازم نبود به نظام، قانون اساسی و ولایت فقیه پایبند باشند.

محمدحسین قدیری ابیانه در این برنامه رادیویی گفت: مملکت، مملکت اسلامی است. نظام، نظام جمهوری اسلامی است اگر کسی قرار باشد که پایبند قانون اساسی نباشد، چطوری می‌تواند در شورای صنفی مسئولیت بگیرد و حالا بخواهد به عنوان کسی که عضوشورای صنفی است در یک سری جلسات و اقدامات هم عمل کند؟ این طور اگر بخواهیم پیش برویم، میشود مثل اوایل انقلاب که همین دانشگاه تهران و یک سری از دانشگاهها اتاق جنگ راه انداخته بودند علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال تجزیه کشور بودند .

همانگونه که انتظار می‌رفت، حذف بند التزام به نظام و ولایت فقیه از آیین‌نامه شورای صنفی دانشجویی نگرانی جدی را در میان دلسوزان فرهنگی و تشکل‌های دانشجویی کشور ایجاد کرد که بعد از انتشار خبر کاهش درس دینی و قرآن در مدارس متوسطه، دومین خبر شوکه کننده در چند هفته اخیر بود.

 نخستین پاسخ به این واکنش‌ها را ریاضی، معاون وزیر علوم داشت؛ ریاضی گفته بود که آئین‌نامه صنفی است، بندهای آموزشی و انضباطی را در نظر گرفته‌ایم و از سوی دیگر دانشجویان ما به طور کلی ملتزم به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه هستند و در ابتدای ورود به دانشگاه از این مراحل عبور می‌کنند. (اینجــا) اما این پاسخ نتوانست قانع کننده باشد.

دومین پاسخ وزارت علوم درباره علت حذف «اعتقاد و التزام عملی به نظام مقدس جمهوری اسلامی و ولایت مطلقه فقیه و قانون اساسی» در آئین‌نامه جدید شورای صنفی از زبان دبیر  شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان شد. مخبر دزفولی روز گذشته به در جمع خبرنگاران گفت  که مطابق گفته وزیر علوم این موضوع در حین نگارش آئین‌نامه مورد غفلت واقع شده و حتماً اصلاح خواهد شد؛ (اینجــا) اما آیا چنین شرط مهمی می‌توانسته در تدوین آئین نامه از قلم بیفتد و مورد غفلت قرار گیرد؟

آیین نامه جدید شوراهای صنفی

و اما سومین پاسخ وزارت علوم که ماهیتی متفاوت از پاسخ‌های قبلی را داشت، معاون وزیر علوم و رییس سازمان دانشجویان به خبر رادیو اعلام کرد. صدیقی گفت حذف بند التزام به نظام اسلامی و قانون اساسی از ایین نامه به این خاطر بوده که قرار بوده است این بند بجای ایین نامه در شیوه نامه ذکر شود و این  شیوه نامه هم امروز منتشر می‌شود.

صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان اما گفت: در تقسیم بندی که صورت گرفت قرارشد تا شرایط تخصصی در آئین‌نامه بیاید و این نکته که در حقیقت، شرایط عمومی است و باید در تکمیل فرم، دانشجو به آن در حقیقت اعتراف یا اظهار کند؛ این امر باید درشیوه نامه پیش برود، بنابراین چون آئین نامه ابلاغ شده بود و شیوه نامه هنوز ابلاغ نشده بود، نگرانی‌هایی ایجاد شد که احیانا" این شرط در حقیقت حذف شده اما در حالی‌که بنابر حذف نبود، جزئیات آئین‌نامه هم در شیوه‌نامه است .

خبرنگار: ولی خوب التزام یک بحث جزیی نیست، یک بحث کلی هست بنابراین باید توی آئین نامه نیز باشد اگر شما می‌فرمائید قرار شده تو شیوه‌نامه هم بیاد!

صدیقی در پاسخ گفت: ببینید عرض کردم آئین نامه و شیوه نامه هر دو تکمیلی می‌شود و در دستورالعمل کار دانشگاه‌ها قرار خواهد گرفت.

خبرنگار: نتیجه اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی برداشت صحیح از صحبت های وزیر نداشته در این خصوص درست است؟

صدیقی: ببینید ما در جلسه شورای اسلامی شدن دانشگاه ها با حضور آقای دکتر مخبر دزفولی و خود آقای وزیر، موضوع را مطرح کردیم و روی آن کار مشخصی شد که بر اساس نظر آقای فرهادی قرار شد شیوه نامه هم ابلاغ شود.

گزارشی بشنوید در این‌باره...

از معاون وزیر علوم اما می‌شود پرسید که اگر بند التزام به قانون اساسی که از آیین نامه حذف شده است، می‌خواسته در شیوه نامه بیاید پس چرا وزیر حرف متفاوتی زده و گفته این بند مورد غفلت قرار گرفته است.

گفتنی است پنج دفتر انجمن اسلامی دانشجویان نیز با ارسال نامه‌ای به دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی شوراهای صنفی دانشجویی را یکی از تشکل‌های بسیار مرتبط با فضای دانشجویی توصیف کرده و تاکید کرده اند حذف شرط التزام به قانون اساسی و ولایت فقیه از ایین نامه انتخاباتی این تشکل ها زمینه را برای نفوذ فرهنگی فراهم خواهد کرد. (اینجــا)

حالا همه این مسائل در حالی است که پیگیری های خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ حاکی از آن است که به نظر می رسد می بایست در خصوص طی مراحل قانونی آیین نامه جدید شوراهای صنفی سوالات جدی مطرح نمود. و آن اینکه با توجه به ماده هفت ضوابط ناظر بر فعالیت های شورای صنفی دانشجویی دانشگاه ها مصوب 30 شهریور 1387، می بایست آیین نامه اجرایی این شوراها پس از تصویب نهایی در جلسه ای با حضور رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستگاه ذیربط (وزارت علوم) از سوی وزیر ابلاغ و لازم الاجرا گردد. که به نظر می رسد با توجه به اظهارات دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و اطلاع وی از این آیین نامه پس از نامه دانشجویان، چنین جلسه ای پیش از ابلاغ در این خصوص برگزار نشده است و در این صورت کل آئین نامه ای که ابلاغ شده زیر سؤال می رود.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
امام جمعه سابق دار فانی را وداع گفت
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top