تاریخ انتشار: سه شنبه 1395/03/11 - 17:16
کد خبر: 201115

عکس:: یک وصله کوچک انعطاف‌پذیر که عرق بدن را تجزیه و تحلیل می کند

این روزها ما شاهد انواع و اقسام فناوری های پوشیدنی مرتبط با تناسب اندام در بازار هستیم، اما چرا باید خود را درگیر ساعت های سنگین و سیم ها کنیم وقتی می شود تنها یک وصله کوچک را به سینه چسباند؟ به نظر می رسد چنین روشی آسان تر و جالب تر باشد.

خبرنامه دانشجویان ایران: این روزها ما شاهد انواع و اقسام فناوری‎های پوشیدنی مرتبط با تناسب اندام در بازار هستیم، اما چرا باید خود را درگیر ساعت‎های سنگین و سیم‎ها کنیم وقتی می‎شود تنها یک وصله کوچک را به سینه چسباند؟ به نظر می‎رسد چنین روشی آسان‎تر و جالب‎تر باشد.

به گزارش سرویس فناوری اطلاعات «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از شبکه؛ دانشمندان دانشگاه سن دیگوی کالیفرنیا یک وصله کوچک را تولید کرده‎اند که به قفسه سینه فرد چسبیده و داده‎های مرتبط با وضعیت تناسب اندام را به صورت بی‎سیم به یک لپ‎تاپ یا تلفن هوشمند مخابره می‎کند. این دانشمندان اختراع خود را در نشریه Nature Communications معرفی کرده‎اند. در یک گزارش خبری یکی از این دانشمندان به نام پاتریک مرسیر گفت: «هدف اصلی این پروژه ساخت یک دستگاه با استفاده از سنسورهای کوچکی از Star Trek است که داده‎های وضعیت بدن را اسکن و تجزیه تحلیل می‎کند.» این دستگاه که Chem-Phys نامگذاری شده است آنها را یک گام به این هدف نزدیکتر می‎کند.

هر چند نویسندگان این گزارش به این موضوع اشاره کرده‎اند که در حال حاضر انواع مختلفی از دستگاه‎های اندازه‌گیری و جمع‌آوری اطلاعات وضعیت تناسب اندام مثل ضربان قلب یا میزان اکسیژن موجود در خون در بازار وجود دارد، اما Chem-Phys یکی از اولین دستگاه‎هایی است که می‎تواند به طور همزمان ضربان قلب و اطلاعات شیمیایی موجود در عرق بدن را به صورت غیرتهاجمی‎ اندازه‌گیری کند. تحقیقات گذشته نشان داده است که هر چه میزان ترشحات شیمیایی موجود در عرق بیشتر باشد، به این معنا خواهد بود که کار بیشتری از بدن کشیده شده است.

این وصله شامل سه سنسور است که روی یک ورقه نازک 5 سانتی‌متری قرار گرفته است. یکی از آنها برای اندازهگیری ترشحات عرق و دو سنسور که در طرف دیگر قرار دارند برای محاسبه ضربان قلب به کار می‎روند. این سنسورها سپس از طریق یک سیم به یک تراشه کوچک بلوتوث متصل می‎شوند و انرژی مورد نیاز خود را از یک باتری لیتیوم-یون تامین می‎کنند. سپس داده‎های جمع آوری شده به یک کامپیوتر منتقل می‎شود.

این دانشمندان هر یک از این وصله‎ها را به سینه عرق کرده سه دوچرخه سوار متصل کرده و میزان اندازی‌گیری‎های ثبت شده توسط Chem-Phys را با روش‎های معمول اندازه‌گیری ضربان قلب مقایسه کردند تا مطمئن شوند محاسبات دقیق صورت گرفته باشد، که همین طور هم بود. بخشی از هزینه‎های این تحقیق توسط سامسونگ تامین شده است. هنوز مشخص نیست که آیا از فناوری‎های سامسونگ نیز در این دستگاه استفاده شده است یا خیر.

هنوز امکان خرید این وصله وجود ندارد، و همان‌طور که در این تحقیق اشاره شده است، این تنها اولین گام مهم در سنسورهای پوشیدنی است که می‎تواند همزمان ضربان قلب و اطلاعات بیوشیمیایی را شناسایی کند. اما صاحب نظران معتقدند می‎توان در آینده این دستگاه را در پزشکی ورزشی مشاهده کرد. شاید هم در سری‎های بعدی Star Trek از این فناوری استفاده شود.

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
فیلم| عقلانیت انقلابی به دنبال حل نظام مسائل کشور
با شاهکار مهندسان ایرانی در سریلانکا آشنا شوید
فرودگاهی در ایران برای خواستگاری! +عکس
همسر سید مصطفی خمینی درگذشت
بستری شدن آیت الله شیرازی در بیمارستان
نیروی دریایی ارتش به داد سیل زدگان سیستان و بلوچستان رسید +فیلم
پشت پرده سفر محرمانه ۲ مقام نظامی و امنیتی اسرائیلی به قاهره
رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه
یک تاکسی پر از گلهای تازه
تقدیر از رزمندگان عملیات حمله به اسرائیل
توماج صالحی حتما اعدام نمی شود اما...
به اسرائیل کمک می‌کنیم تا با حملات ایران مقابله کند
عملیاتی که صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است
بارندگی‌های فراگیر اردیبهشتی تا کی ادامه دارد؟
اوضاع این رژیم حسابی بیخ پیدا کرده است
ایران دفعه بعد، ۳ هزار موشک و پهپاد به اسرائیل می‌زند، یا ۳۰ هزار؟
استعفای ناگهانی فرمانده یگان «اشباح» ارتش اسرائیل
بحران‌زده ترین قاره جهان از نظر بلایای طبیعی کجاست؟
دعوای کارشناسان ضدایرانی روی آنتن زنده!
حمله یمن به ناوشکن آمریکایی و کشتی اسرائیلی +جزئیات
پیام مهم سفر رئیسی به پاکستان و سریلانکا در این مقطع
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top